All work and no play

mandalaki

Trådstartare
Vem faen uppfann måndag till fredag? Hen borde straffas för brott mot mänskligheten.

Sedan ett år tillbaka har jag "normal" veckorytm. Dvs, jag jobbar vanlig kontorstid, måndag till fredag. Innan det hade jag i 12-13 år jobbat oregelbundet, enbart kvällar, var tredje helg osv - på rullande schema.

Och jag undrar - var är mitt liv? Jag mals ner! Omställningen är förfärlig, fortfarande ett år senare.

Att gå upp på morgonen är ingen katastrof, det överlever jag. Men det är just det där måndag till fredag, vecka jävla ut och jävla in, som tar kål på mig. Ett satans ekorrhjul är vad det är. Varje måndagmorgon känns som att jaha, nu börjar ett nytt maraton igen, och det är inte slut förrän på fredag.

Nu förstår jag varför vanligt folk lyckomaximerar över sina tacos på fredagkvällen. Jag förstår begreppet söndagsångest. Och jag förstår varför så många tycker det är tråkigt att jobba. Jag har alltid varit privilegierad, haft ett intressant och stimulerande jobb - men måndag till fredag kan döda lusten i vilket jobb som helst:cry:

Men är det inte skönt med lediga kvällar, då? undrar folk. Nej, det kan jag inte säga. Jag går hem och dör i soffan med katten, varje kväll. Hur skulle jag orka något annat?

Lediga helger då, det måste ju vara ett uppköp? Nej, det är det inte. Helgerna går åt till städning, tvätt, storhandling, fixa nästa veckas matlådor osv. Dvs, allt det jag gjorde på min daglediga tid i mitt förra liv:cry:

Ni som har normaltid och trivs med det - kan ni lista några fördelar åt mig? Det kanske känns lättare då. Det enda jag själv kan komma på är att jag kan promenera till och från jobbet nu, det ville jag inte när jag slutade jobba mitt i natten. Så nu får jag mer vardagsmotion och det är bra - för hur skulle jag orka träna på kvällarna efter jobbet..?
 
Sv: All work and no play

Garanterat ledigt alla helger och alla kvällar? Det tycker jag är en fördel. Och att få jobba några dagar i sträck, så att man hinner komma igång och få klart saker innan det blir helg igen. Jag brukar gilla måndagar, veckan är ännu orörd, och man har hela veckan framför sig att hinna massor på jobbet. Till skillnad från fredag eftermiddag då, när man inser att nähä, man hann inte allt man hade velat den här veckan heller...

Visst tar helgerna snabbt slut, men då kan man ju planera in det roliga nästa helg istället. Man behöver ju inte ställa in det man inte hann.

Och är jag trött när jag kommer hem från jobbet, så är det rätt skönt att faktiskt vara hemma och kunna lata mig med gott samvete. Vardagskvällar som jag är hemma har jag sällan större ambitioner än att jag ska lyckas fixa nåt att äta, sen tar jag ledigt.
 
Sv: All work and no play

Hm. Ja, du har en poäng. På mitt jobb tar någon annan vid när jag inte är där, det jag gör är inte mitt personliga ansvar (mer än på dagsbasis). När jag jobbade oregelbundet kunde jag jobba två dagar, sedan tog någon annan vid kommande två dagar osv.

På oregelbundna tiderna jobbade jag max 4 dagar i sträck. Det kallade jag min långa vecka. Men det var då det...

Ska jag fortsätta jobba dagtid får jag nog försöka gå ner i tid och jobba 80 procent. Jag behöver luft i veckoschemat, känner jag.
 
Sv: All work and no play

När jag jobbade i stall hade jag ett jobb som var lite så, att nån annan tog över när jag inte var där, men jag hade ändå nåt litet utrymme för egen planering, och kunde planera att ok, den här veckan ska jag försöka hinna med x, utöver det vanliga som ändå ska göras, osv. Nåt litet extra som man sen kunde vara nöjd med att ha hunnit med. Eller, om man hann lite mer av det vanliga nån dag - just det, jag hann ju med att fylla foderkärran igår, det behöver jag inte slita med idag.

Nu har du säkert ett lite mer avancerat jobb än så, men tänket kanske går att använda?

Jag tror att tricket är att se arbetstiden som tid då man har en massa saker man vill hinna med att göra, inte som en transportsträcka i vägen för fritiden. Vill man hinna en massa saker, så kan det vara rätt gött på måndag morgon när man inser att ha, nu har jag hela fyrtio timmar på mig, jag kommer hinna massor! Det, och att ha saker att se fram emot också i veckorna, om det så bara är en ovanligt god lunch på onsdag, eller en tv-serie man gillar på måndag kväll.
 
Sv: All work and no play

Åh nej! Var du tvungen att skapa den här tråden? Nu fick ångest över att faktiskt börja jobba dagtid. Även om inget är klart än, så är det så min vardag kommer att se ut i framtiden. Detta efter herrans massa år av varierande arbetstider och mycket luft i schemat. Kommer jag överleva? :D
 
Sv: All work and no play

Kan bara hålla med dig ang mån-fre 8-17. APSKIT är det. Tack o lov så har jag inget sådant jobb. Jag fattar inte vitsen med de heliga lediga helgerna...en mån-tis är precis lika bra att vara ledig. Och att jobba en helg är alltid lite kul - oftast innebär det att man träffar lite olika helgglada människor eller att det är något speciellt.
Nu är jag ju fritidsledare så jag har det ju väl förspänt - nästan bara kul på jobbet.

Så sorry Mandalaki - ingen tröst av mig.
 
Sv: All work and no play

Vitsen är väl att vänner och familj också oftast är lediga då, så att man kan umgås? Och det är ju trevligt.
 
Sv: All work and no play

Jag gillar att jobba i veckorna! Jag är ledig när alla andra är ledig och att det är lätt att planera är de stora fördelarna. När jag är ledig är jag definitivt ledig, inte alls som när jag var student och alltid kunde plugga mera.

Nu har jag relativt fri flex vilket underlättar. Två dagar i veckan rider jag på morgonen, för att få tid över till annat på kvällarna, oftast något socialt eller en kväll hemma för att tvätta och städa så det är klart. då kommer jag till jobbet strax efter nio. De andra tre dagarna tar jag hand om hästen på kvällen.

När jag känner ekorrhjulstendenser tar jag ledigt en fredag och åker på semester:)

Tränar gör jag en del, vilket jag två gånger i veckan försöker lägga på en långlunch. Så blir jag dessutom effektivare på jobbet innan och efter.
 
Sv: All work and no play

Inget hjälp för dig men... ;)
Jag har aldrig haft ett måndag-fredag jobb och det känns så främmande för mig!

Jag jobbar varannan helg och är ledig en vardag i veckan. Dessutom jobbar jag en kväll så har hela dagen ledig. Och slutar 12 en dag, så är även där ledig halva dagen.
Det trivs jag utmärkt med!
Förut när jag hade häst så var det toppen att kunna rida på morgonen/förmiddagen 2-3 vardagar i veckan.
Eller sedan när jag inte hade häst så kunde jag storhandla, träna, städa... och slippa göra det på kvällar och helger då andra "måste" göra det. Jätteskönt!

Har turen att sluta 12 alt 14 på helgerna så det känns inte ett dugg jobbigt och hinner göra en massa saker efter jobbet.
 
Sv: All work and no play

Åååå vad jag känner igen och håller med dig! Jag har större delen av mitt liv jobbar natt och oregelbundet, och de tider jag av olika anledningar jobbat dagtid raka veckor har varit ...inget annat än nedbrytande. Aldrig i livet att jag skulle frivilligt börja jobba raka veckor dagtid igen! Jag förstår att folk blir deprimerade, slår varandra, hatar på nätet och startar krig i världen - de stackars satarna jobbar nog raka veckor dagtid.
 
Sv: All work and no play

Kan tyvärr inte hjälpa dig men höll på att starta exakt likadan tråd igår! Har jobbat kontorstider i två år och känner hur jag dör inombords. Förstår inte alls vad som är så bra med det - åker till stallet efter jobbet de flesta dagar, sen däckar jag i soffan med katterna innan jag släpar mig vidare till sängen. Usch. Nästa jobb jag skaffar ska vara mer olika tider...
 
Sv: All work and no play

Vem faen uppfann måndag till fredag? Hen borde straffas för brott mot mänskligheten.

Sedan ett år tillbaka har jag "normal" veckorytm. Dvs, jag jobbar vanlig kontorstid, måndag till fredag. Innan det hade jag i 12-13 år jobbat oregelbundet, enbart kvällar, var tredje helg osv - på rullande schema.

Och jag undrar - var är mitt liv? Jag mals ner! Omställningen är förfärlig, fortfarande ett år senare.

Att gå upp på morgonen är ingen katastrof, det överlever jag. Men det är just det där måndag till fredag, vecka jävla ut och jävla in, som tar kål på mig. Ett satans ekorrhjul är vad det är. Varje måndagmorgon känns som att jaha, nu börjar ett nytt maraton igen, och det är inte slut förrän på fredag.

Nu förstår jag varför vanligt folk lyckomaximerar över sina tacos på fredagkvällen. Jag förstår begreppet söndagsångest. Och jag förstår varför så många tycker det är tråkigt att jobba. Jag har alltid varit privilegierad, haft ett intressant och stimulerande jobb - men måndag till fredag kan döda lusten i vilket jobb som helst:cry:

Men är det inte skönt med lediga kvällar, då? undrar folk. Nej, det kan jag inte säga. Jag går hem och dör i soffan med katten, varje kväll. Hur skulle jag orka något annat?

Lediga helger då, det måste ju vara ett uppköp? Nej, det är det inte. Helgerna går åt till städning, tvätt, storhandling, fixa nästa veckas matlådor osv. Dvs, allt det jag gjorde på min daglediga tid i mitt förra liv:cry:

Ni som har normaltid och trivs med det - kan ni lista några fördelar åt mig? Det kanske känns lättare då. Det enda jag själv kan komma på är att jag kan promenera till och från jobbet nu, det ville jag inte när jag slutade jobba mitt i natten. Så nu får jag mer vardagsmotion och det är bra - för hur skulle jag orka träna på kvällarna efter jobbet..?

Från början var det faktiskt en antisemitisk grej. Eftersom vi har samma heliga bok där gud skapade världen på sex dagar och vilade den sjunde så kunde man inte ändra på det faktumet. Men om man börjar räkna veckan på måndag så blir vilodagen söndag istället för judarnas lördag.

Fram till industrialismen så arbetade man lite som man ville, bortsett från söndagar. Var man vävare i england före vävmaskinens uppfinnande så brukade man släpa sig till jobbet fram åt onsdagen. Man tjänade nog i alla fall och med en grundläggande världsbild av att världens resurser var ändliga, att man bara fördelade det som fanns och att själva idéen om tillväxt inte existerade, så var det en rätt naturlig inställning.

För vidare studier... Time work and culture of middleages och tid är makt, tid är pengar.

Men det kanske inte var svaret på din fråga? :)
 
Sv: All work and no play

Men neeeeeeeej - inte en sån här tråd precis när jag tackat ja till en heltidstjänst mån-fre :crazy: Nu hoppas jag bara det är tillfälligt, jag skulle vilja studera om några år.
 
Sv: All work and no play

Jag skall följa tråden och se om någon kan svara.
Efter mer än 20 år i må-fre så är jag utnött på den punkten.
 
Sv: All work and no play

När jag jämför mig med min partner så är han mer utslagen efter 8 timmar dag än jag är efter 12 timmar natt. Jag tränar ibland utöver de obligatoriska sysslorna som att duscha, laga mat och sova mellan passen, han gör det inte. Plus att jag då jobbar ungefär 14-15 pass i månaden jämfört med hur många pass någon som jobbar mån-fre gör. Efter att ha sett det är jag inte det minsta sugen på att gå över till mån-fre.
 
Sv: All work and no play

Den största Fördelen jag har upptäckt efter 1.5 år är att det är lättare att gå kurser, ridlektionerna hade varit svårt att få till med mina gamla tider. Sen är det skönt att jag slipper sluta 22.00 och börja 07.00 dagen efter, men Jag saknar mina lediga vardagar!
 
Sv: All work and no play

fattar inte heller hur folk orkar ha så inrutade liv, jag skulle bli galen .

iofs när det var hästar , men så kunde man åndå lägga upp sina dagar o en del kunde man ta ledigt som det passade.

Nu jobbar jag bara nätter och det är helt överlägset för mig ..nåt kvällspass också men typ 11-12nätter på en månad ger ganska mycket lediga dagar

förra veckan jobbade jag dock 52 timmar , men denna är det bara två nattpass , 20 timmar
 
Senast ändrad:
Sv: All work and no play

Jag tror att tricket är att se arbetstiden som tid då man har en massa saker man vill hinna med att göra, inte som en transportsträcka i vägen för fritiden.

Ja, säkert. Det är just det där med transportsträcka som är så nytt för mig. Tidigare har jag tyckt att mitt jobb är så kul att det är en förmån att få betalt för något man är så intresserad av. Men jag är på väg att tappa den känslan nu:(

Jag gillar att jobba i veckorna! Jag är ledig när alla andra är ledig och att det är lätt att planera är de stora fördelarna.

Den största Fördelen jag har upptäckt efter 1.5 år är att det är lättare att gå kurser, ridlektionerna hade varit svårt att få till med mina gamla tider.

Där tar ni ju upp det som är de enda fördelar jag kan se. Andra är lediga kvällar och helger, man behöver inte missa grejer för att man jobbar.

Och jag som slutade rida när jag gjorde mig av med hästen har för första gången börjat fundera på att börja rida lektion igen, just för att ge mig själv en morot med dagjobbet, alltså att utnyttja fördelen av att vara kvällsledig.

När jag började jobba kvällar för 12-13 år sedan var det för att jag ville köpa häst. Och det där med att åka till stallet varje kväll efter jobbet verkade för jobbigt. Istället tog jag hand om hästen och red när det var ljust, och jobbade när det var mörkt. Helt jävla perfekt.
 
Sv: All work and no play

Åh nej! Var du tvungen att skapa den här tråden? Nu fick ångest över att faktiskt börja jobba dagtid. Även om inget är klart än, så är det så min vardag kommer att se ut i framtiden. Detta efter herrans massa år av varierande arbetstider och mycket luft i schemat. Kommer jag överleva? :D

Men neeeeeeeej - inte en sån här tråd precis när jag tackat ja till en heltidstjänst mån-fre :crazy: Nu hoppas jag bara det är tillfälligt, jag skulle vilja studera om några år.

Grattis hörni:D

Dessutom kommer ni att jobba mer och tjäna mindre - oregelbundna tider innebär ju arbetstidsförkortning och ob-tillägg också.

Jag tappade bortåt 3000 brutto i månaden när jag började jobba dag. Och jobbar 6-7 timmar mer i veckan. Smart move:crazy:
 
Sv: All work and no play

Ni som har normaltid och trivs med det - kan ni lista några fördelar åt mig?

Det finns INGA. Den som säger det ljuger, maximerat självbedrägeri för att överleva :D

images
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Kropp & Själ Är det någon här som har varit med om liknande eller har några tankar? Jag tror att jag börjar bli utbränd av "bara" vardagen. O_o Och...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
11 598
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp