Bukefalos 28 år!

All work and no play

Sv: All work and no play

Inget hjälp för dig men... ;)
Jag har aldrig haft ett måndag-fredag jobb och det känns så främmande för mig!

Åååå vad jag känner igen och håller med dig! Jag har större delen av mitt liv jobbar natt och oregelbundet, och de tider jag av olika anledningar jobbat dagtid raka veckor har varit ...inget annat än nedbrytande.

Har jobbat kontorstider i två år och känner hur jag dör inombords.

Efter mer än 20 år i må-fre så är jag utnött på den punkten.

Nu jobbar jag bara nätter och det är helt överlägset för mig ..nåt kvällspass också men typ 11-12nätter på en månad ger ganska mycket lediga dagar

Skönt med så många fler avfällingar från normallivet:bow::love:
 
Sv: All work and no play

Det finns INGA. Den som säger det ljuger, maximerat självbedrägeri för att överleva :D

Jag är böjd att hålla med. Förutom möjligen att man slipper tacka nej om man blir bjuden på middag en fredagkväll. Hur man nu skulle orka att gå dit med fem arbetsdagar i häcken:crazy:...
 
Sv: All work and no play

Men det kanske inte var svaret på din fråga? :)

Ingen fara. Jag är djupt hedrad över att ha skapat tråden som genererade det mest seriösa inlägget golit någonsin skrivit:bow:

När jag jämför mig med min partner så är han mer utslagen efter 8 timmar dag än jag är efter 12 timmar natt.

Ja visst är det konstigt! Undrar om de räknar in den där effekten, alla de där som ligger bakom studierna som säger att oregelbundet jobb/nattjobb är mer hälsovådligt än kontorstider...
 
Sv: All work and no play

Ja visst är det konstigt! Undrar om de räknar in den där effekten, alla de där som ligger bakom studierna som säger att oregelbundet jobb/nattjobb är mer hälsovådligt än kontorstider...

NEJ! Det gör de inte! Jag och mina kollegor har nyligen varit på hälsoundersökningar hos företagshälsovården och vi fick protokoll märkta 'nattarbete' med bland annat inledande frågor om vi regelbeundet äter lunch de dagar vi jobbar. Men hallå, jobbar man natt jobbar man inte dag! Eller så sover man lunchtid, och har ett helt annat upplägg på kostintag.
Min undersäkande läkare var också helt införstådd med att generella riktlinjer vad det gäller häsla och nattarbete är baserat på stillasittande nattarbete, inte på fysiskt arbete nattetid. Generella hälsoriktlinjer för nattarbete fokuserar också på själva arbetstimmarna, inte på sammanlagd ledig tid eller jämförande med dagtidsarbete/ledig tid.

Jag funderar på att starta en seriös facebookgrupp där man samlar nattarbetare inom olika yrkesgrupper, och därifrån kan man samla forskningsmaterial r/t nattarbete efter erfarenhet - inte efter vad dagtidsforskare anser. :)
 
Sv: All work and no play

Jag är inte påläst på det här - men jag gissar att det man faktisk bör undvika är att äta en tung middag mitt i natten. Stämmer det?

Det borde inte vara svårt att lägga upp sitt matintag på ett vettigt sätt även om man jobbar natt. Man äter väl middag innan man går till jobbet och äter sedan lättare under natten?
 
Sv: All work and no play

Enligt min erfarenhet och middag - nej det stämmer inte om man har ett fysiskt krävande arbete och jobbar man ren natt där man vänder på dygnet manipulerar man även sina hormoner och därmed digestion.

Edit: "Enligt min erfarenhet och middag? Vad faen menade jag att skriva egentligen? Kanske
enligt min mening'. :) Tror jag. ;)
 
Senast ändrad:
Sv: All work and no play

Jag älskar kontorstider. Rent och högt. Iofs jobbar jag 06.30-15, men det är frivilligt.
Jag fick aldrig till det med aktiveter innan jobbet, jag väntade mest på att börja jobba. Helt värdelöst.

Knepet är flextid.

Då kan man ta de där halvdagarna vid behov, eller komma lite senare.
Sen kan man ta arbetstidsförkortning+flex, och häpp är jag ledig onsdag.

Det kräver ju att det jobbas mer i perioder, men det blir ju så vid toppar.
 
Sv: All work and no play

Efter att tidigare ha pluggat heltid och jobbat extra (minst) varannan helg tycker jag att det är lyx att jobba kontorstid. Jag upplever det som att jag har hur mycket tid som helst! Nu har jag i och för sig flex på min kontorstid ökar känslan av mycket tid över och att jag inte känner mig låst.
Det bästa tycker jag är att alltid vara ledig på helgerna och under storhelger/röda dagar. Bästa tipset för att ta sig ur soffan på kvällstid är att faktiskt tvinga sig iväg på saker så går det av sig själv efter ett tag. Att man blir pigg(are) av träning gäller förstås folk som jobbar kontorstid också.
 
Sv: All work and no play

Jag gick från ett oregelbundet jobb till ett måndag-fredag jobb i början på vintern 2012.

Jag kan tycka att det finns både fördelar och nackdelar med ett vanligt regelbundet jobb. Det som fungerar bra för mig är att veta att varje vecka är likadan (bortsett från när det infaller röda dagar, men det räknas inte). Jag vet att jag aldrig kommer jobba 6 dagar i veckan, vara ledig en dag och sen jobba 6 dagar till i sträck, jag vet att jag aldrig kommer sluta vid 22-23 på kvällen och sen stressa som en idiot för att hinna med sista kvällsbussen hem så man slipper ta taxi. Jag vet att jag aldrig kommer behöva komma hem vid midnatt ena dagen och sedan behöva gå upp kl 6 följande morgon för att man jobbar tidigt. Jag vet att jag alltid är ledig på helgerna och jag vet att jag alltid är ledig på kvällarna. Jag behöver inte bära runt på ett schema jag måste kolla av innan jag bestämmer något, vilka tider och dagar man jobbar ändras ju inte ändå.

Jag är en person som behöver struktur i mitt liv, regelbundenhet och rutiner.

MEN, på mitt nuvarande jobb finns det en enorm fördel, och det är att man själv styr över sina arbetstider. Man jobbar som vanligt mån-fre, men man kan välja vilka tider man vill jobba. Man kan dyka upp kl 8 på morgonen ena dagen, jobba till kl 16 för att nästa dag dyka upp vid 11 och jobba till 19. Detta är en enorm fördel, att inte ha spikade tider. Jag försöker ändå hålla något sånär regelbundna tider och försöker att aldrig komma senare än 10.30, så man kan gå hem i rimlig tid sen på kvällen, även om jag kan tycka det är skönt att sitta ensam på kontoret när alla andra gått hem.

Jag gillar inte för stora omställningar, så jag skulle nog ha svårt att ha ett jobb där man hade väldigt olika arbetstider (t.ex. om man jobbade natt ibland och dagtid ibland). Helgerna är heliga för mig och det är väldigt viktigt för mig att ha två dagar ledigt efter varandra. Jag hinner inte varva ned tillräckligt om jag bara har en dag ledig och sen måste jobba igen.
 
Sv: All work and no play

Äntligen en som gillar detta!
Jag hoppas också på mer positiva förklaringar...
Jag har jobbat oregelbundet nu i ca 9 år. Det mest har jag jobbat på timme. Det är skönt då man kan tacka ja ocj nej, men är inte bra ekonomiskt. Hopplöst med olika mycket lön. Och A-kassa då och då som inte ger något. Samt jobbigt med 5 olika jobb som jag hade som mest. Och svårt att planera. Senaste året har jag jobbat likadant, men med skillnaden att jag inte haft något schema förrän typ samma vecka. Och man blir ju vansinnig på att inte ha schema. OCh jobba kanske fem helger i rad. och inte kunna träffa folk, ha middag osv.
Nu jobbar jag kontorstider och har flex. Jag borde vara nöjd, med lediga helger och kvällar men har svårt att komma in i det trots att arbetet och folket är trevliga. Hoppas jag kommer in i rytmen. Men jag känner också tydligt att jag gillar olika tider, och att kunna vara ledig en dag mitt i veckan och ha tid för mig själv på ett annat sätt.
 
Sv: All work and no play

Jag trivs faktiskt med det ganska bra. Men jag jobbar 7-16, skulle inte vilja jobba till 17, det är väldigt stor skillnad för mig.

Nu tänkte jag gå ner lite i tid och vara ledig varannan fredag, just för att bättre hinna med allt det där nödvändiga som tar tid på helgerna.

Fördelen tycker jag, för mig, är att alltid veta när jag arbetar. Vi har flex, så jag kan vara ganska fri ändå. Men 8 timmars jobb/dag tycker jag egentligen är för mycket. Jag tror att arbetet skulle vara mycket effektivare med 6-7 timmars arbetstid. Jag ser ju på mitt arbete hur mycket tid som går till pauser, personalen kunde lika gärna fått ge hem kl 15 och skippa eftermiddagsrasten...
 
Sv: All work and no play

Grattis hörni:D

Dessutom kommer ni att jobba mer och tjäna mindre - oregelbundna tider innebär ju arbetstidsförkortning och ob-tillägg också.

Jag tappade bortåt 3000 brutto i månaden när jag började jobba dag. Och jobbar 6-7 timmar mer i veckan. Smart move:crazy:

Fast jag byter arbete också i samma veva, så jag hoppas att lönepåslaget kan kompensera för ob-tillägget ;)
 
Sv: All work and no play

*kl*

Karin Johannisson så på en föreläsning, angående arbete och hälsa, att vi ska inte bara ha avkoppling och vila på fritiden utan vi måste ha stimulans också.

Har man inte det kan jag förstå att arbetet må-fre känns träligt och att helgen bara innehåller hemarbete. Ridlektioner låter därför som något som kanske kan stoppas in i schemat?

Själv är jag själaglad att jag har kontorstider sen 15 år tillbaka. Det ger möjligheter till aktiviteter av olika slag. Sen känns det som om regelbundna sovtider gör att man klarar sig på mindre än om man jobbar skift. Men det kanske bara är inbillning från min sida?

Den största nackdelen är väl sånt som måste ske på dagtid, fast det börjar ju bli bättre med öppettider, men bank, bilbesiktning, hovslagare, läkare osv, ställer ju till det.
 
Sv: All work and no play

Förutom möjligen att man slipper tacka nej om man blir bjuden på middag en fredagkväll. Hur man nu skulle orka att gå dit med fem arbetsdagar i häcken:crazy:...

Nej, herregud, det är före 30 man ser fredagkväll som en tid för umgänge och festligheter. Lördagmiddag, kära du, lördag. Eller söndag.

Annars tycker jag att fasta arbetstider överhuvudtaget är en mardröm, som att ständigt vara internerad på en halvöppen anstalt.

Förtroendetid is the shit! Frihet under ansvar, det enda civiliserade förhållningssättet från världens alla ledare och chefer, men så alltför sällan tillämpat i praktiken eftersom ledare som bekant alla är psykopater med kontrollmani.
 
Sv: All work and no play

Jag är inte påläst på det här - men jag gissar att det man faktisk bör undvika är att äta en tung middag mitt i natten. Stämmer det?

Det borde inte vara svårt att lägga upp sitt matintag på ett vettigt sätt även om man jobbar natt. Man äter väl middag innan man går till jobbet och äter sedan lättare under natten?

Jag äter aldrig på natten, kanske en sallad vid 9-10 tiden...
 
Sv: All work and no play

Kan tyvärr inte komma med något uppmuntrande...

Jag har aldrig jobbat mån-fre, och kanske just därför inbillat mig att det vore himla skönt. Tills jag (äntligen) gick från timmar till heltid på jobbet. Vi jobbar alla dygnets timmar, men natt innebär sovande jour mellan 23-07, alltså behöver jag inte ta igen någon sömn under dagen/ställa om dygnet. Vi har tvättstugeschema, jobbar 21-22 pass/5-veckorsperiod och har möjlighet att kompa rätt friskt. Det är verkligen helt ljuvligt! Jag kan planera saker eftersom jag själv skriver schemat, jag kan vara spontan eftersom jag kan kompa, jag kan planera ledighet utan att behöva ta ut särskilt mycket semester och så vidare. Optimalt!
 
Sv: All work and no play

Ingen fara. Jag är djupt hedrad över att ha skapat tråden som genererade det mest seriösa inlägget golit någonsin skrivit:bow:

.

nja, men inte på länge. han som skriver golits inlägg har gjort en del akademisk forskning i ämnet.

(och eventuella kartläggare av golit identitet, referenserna är så gamla att de inte normalt sett inte finns med i golits arbeten)

Själva begreppet arbete är intressant

Det heter labour på engelska, samma som förlossning.

Rätten till arbete var inte arbetarrörelsens ursprungliga utgångspunkt utan rätten till frihet, fritid.

Envar sin egen herreman en paroll i arbrbetarrörelsens barndom, alltså inte rätten till arbete, snarare befrielse från arbetet.

Samtidigt kom kampen om tiden, minutvisarens införande. Ja det är en sen uppfinning, typ 1700. Men fortfarande hade inte folk i gemen klocka.

ja ja... golit ska inte nörda in, men bara konstatera att måndag till fredag är ett modernt påfund. Människan är skapt för att jobba lite när man känner för det, genom diciplinering jobbar vi mer.

Vilket ger oss platt-tv och ADHD
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Är det någon här som har varit med om liknande eller har några tankar? Jag tror att jag börjar bli utbränd av "bara" vardagen. O_o Och...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
11 803
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp