All work and no play

Sv: All work and no play

På ica maxi. Trodde inte jag skulle trivas på så stort ställe, butiken innan hade 4 anställda ;) men allt blir så mkt enklare i ett stort företag!
 
Sv: All work and no play

Men nu har du väll kortat av arbetsdagen en timme?
Du behöver räkna in lunchen vi (och det har väll de flesta) åtminstone en halvtimme obligatorisk obetald lunch. För mig skulle det nog passa bra med 6 eller 7 timmars arbetsdag, jag är så sjukt trött och när man är så trött så gör man ju ändå inget bra arbete. Produktionsmässigt blir det +/- 0.

Vi har inga raster alls utan allt vi jobbar är effektiv tid, äter vi ute med brukaren betalas vår mat med assistantkontot...skönt att slippa en timmes rast på schemat

jag jobbar 17 nätter o två kvällar på 6 veckors schema..
 
Senast ändrad:
Sv: All work and no play

Det är lättare med semestrar, vara sjuk osv i ett större företag, man är inte ett dugg oumbärlig. :D
 
Sv: All work and no play

Att det inte alls är säkert att man måste/kan/får ha rast efter fem timmar.
Jag svarade på inlägget med länken till AV.
Arbetsmiljö är snårigt som fan och ofta inte särskilt reglerat när det väl kommer till kritan.
 
Sv: All work and no play

För övrigt är det inte jag som har hittat på det där med ledare och psykopatiska drag. Googla lite, så hittar du mer om det. Det har också visats en tv-dokumentär som handlade om det. Främst tänker man väl på diktatorer, men inte enbart, även andra typer av ledare.

Nog har du någon gång hört talas om att vissa otäcka ledare har omtalats (skämtsamt/utmattat/uppgivet) som psykopater, tex Idi Amin eller liknande?

Jag är förresten ganska övertygad om att de flesta som har förtroendetid snarare jobbar fler timmar än de får betalt för än färre. Och det utan övertidsersättning.

Sorry om jag missuppfattade dig... Typiskt mig att tända till, utan att hinna med att uppfatta att du var ironisk:o

However:
Ledare med psykopatiska drag. Det ser jag som ett ytterst litet fenomen. Jag förnekar inte att det existerar, men jag har svårt att tro att det existerar någon större omfattning. Sveriges näringliv är har en bredd med chefer, mellanchefer och egna företagare. Som jag skrev tidigare är det hyggliga samhällsmedborgare som sitter på dessa positioner. Så även om problemet existerar så torde det vara av ytterst liten karaktär.
Därimot dåliga chefer finns det gott om, lika väl som dåliga anställda.
 
Sv: All work and no play

Hatar det, hatar det, hatar det! :mad:

Som du redan sett så är det mer jobb för mindre betalt, jobbar så få helger och kvällar ändå när jag går skift att det är försumbart, men jag får så mycket mer dagsljus och mer gjort när jag har lyxen att vara ledig dagtid jämfört med att jobba kontor. Kontorsjobb är tidplaner att passa, sena möten så jag fastnar i trafiken, övertid och stress.

Usch för kontorstider. :crazy:
 
Sv: All work and no play

KL

Jag älskar kontorstider :love: (med flex, inte utan!)! Vill aldrig mer någonsin igen jobba helger eller kvällar. Pengarna man får för det är för mig inte alls tillräcklig kompensation för att jag tvingas jobba när alla jag vill vara med är lediga. Lyckan över att veta att jag är ledig varenda helg är så jäkla stor, och likaså älskar jag att vara ledig röda dagar, ha halvdagar etc etc. Att kunna gå ut och ta en drink med en kompis efter jobbet en torsdag utan att vara helt död pga störda arbetstider, att alltid kunna vara med på fredagsmiddag hos syrran mm är saker som jag uppskattar något otroligt. Å andra sidan hade jag inte velat jobba mån-fre på mitt gamla. Mitt nuvarande är så roligt och så givande, det gör mig inget att jag är där varje vardag eftersom det känns kul att gå dit. Och för att flexen ger mig så mycket frihet.

Men - trivs du inte med detta spelar det ju ingen roll vad jag tycker. Kan du inte gå tillbaka till sånt schema du hade förut?
 
Sv: All work and no play

Fast jag tyckte tvärtom att jag fick otroligt mycket mer fritid är jag började jobba, var ju hemma sex varje dag, och ledig! Jämfört med när man pluggade, då det skulle hinnas med extrajobb, praktik, plus en massa läsning och uppgifter för studierna som skulle göras. När jag jobbade kom jag hem sex och var ledig, när jag pluggade kunde jag komma hem klockan tio och fortfarande ha ett par timmars plugg framför mig.

Jag har inte så mycket schemalagt i skolan och styr väldigt mycket själv över när jag ska plugga och när jag kan göra annat.
Jag pluggar ibland på kvällar och kanske någon gång på helgen men då är det för att jag valt att "ta ledigt" dagtid..
 
Sv: All work and no play

Jag hade inte heller särskilt mycket schemalagt, men det var så mycket att göra inklusive extrajobb och praktik att jag väldigt sällan var klar före elva-tolv på kvällen. Otroligt mycket slappare att bara ha ett jobb, fyrtio timmar i veckan.
 
Sv: All work and no play

Säkert olika beroende på vilket program man går :)

Mina dagar ser (tack och lov) inte ut som du beskriver. Jag tycker det är döden när jag behöver vara i skolan 8-17 ;)
 
Sv: All work and no play

Men - trivs du inte med detta spelar det ju ingen roll vad jag tycker. Kan du inte gå tillbaka till sånt schema du hade förut?

Siktar nog på det - men just nu får jag inte. Min migrän måste bli bättre först, jag har för hög sjukfrånvaro för att få gå tillbaka till avdelningen med kvällsjobb. De är mer sårbara för frånvaro än avdelningen där jag är nu.
 
Sv: All work and no play

Du har säkert testat, men en bekant ströp sockerintaget och går på akupunktur- och är näst intill besvärsfri.
Hon reagerade otroligt illa på socker, vilket utlöste migränen.
Har testat botox, medicin mm.

Ett välmenat tips.
 
Sv: All work and no play

Vet du om hon uteslöt enbart raffinerat socker?

Jag har funderat över socker i perioder. Några gånger har jag reflekterat när jag fått migrän dagen efter att jag ätit godis. Men samtidigt har jag gått väldigt långa perioder utan godis, bröd osv - och haft lika mycket migrän i alla fall. Dock har jag aldrig dragit ner på mjölk- och fruktsocker. Vet du om din bekant gjorde det?

Akupunktur har jag testat i olika omgångar, utan resultat.
 
Sv: All work and no play

Here's Johnny!

Nu har jag jobbat måndag till fredag i ett tag och har nu börjat få söndagsångest. Och jag STÖR mig något så fruktansvärt för att jag måste ta av mina semesterdagar för veterinär, hovslagare osv. Det blir inte mycket sommarsemester kvar.

Har börjat snegla på Arbetsförmedlingens hemsida och överväger studier.
 
Sv: All work and no play

Nej.
Jag har inget sådant, är personlig assistent och kan därför inte komma och gå när jag vill.
 
Sv: All work and no play

Jag jobbar rak vecka och skulle inte kunna göra något annat! Jag har provat oregelbunden arbetstid och fick nästan psykbryt på kuppen. Jag kunde inte hålla reda på hur jag skulle jobba och jag fick magsår pga oregelbunda ättider.

Nu har jag ett mycket stimulerande och roligt arbete - söndagsångest existerar inte i min värld. Måndagar är ju bästa dagen på hela veckan - en helt oförstörd vecka ligger framför med massor av tid :p. Att det inte blir som man planerat är en del av det jag upplever som stimulernade och kreativt.

Vi har flextid vilket är ett måste för mig. Jag har jobbat 8-17 UTAN flextid och det var rent mördande. Så där kan jag förstå att man får känslan av ekorrhjul. Med flextid så underlättar man livet något oerhört :D.

Den stora fördelen med rak vecka är att jag alltid vet att jag är ledig på helgerna, alla röda dagar är lediga, vi har även 6-timmardagar innan vissa helger och det är inga problem att vara flexledig när man behöver.

Jag är en tämligen morgonpigg person och tycker det är skönt att kliva upp på morgonen. Däremot så skulle det aldrig funka att jobba natt.

Sedan det där med att "dö i soffan" efter jobbet - för mig är det helt främmande att vara så trött... Nu har jag ett administrativt arbete så det är inte tungt rent fysiskt, men jag kan bli helt mentalt utmattad då det emellan varven är väldigt mycket att rodda runt med (jobbar som samordnare). För min del är det ju räddningen att ha stallet att ta itu med efter jobbet. Jag behöver verkligen det fysiska både för att hålla igång kroppen OCH rensa hjärnan efter en hektisk dag på kontoret. Jag håller för det mesta full fart hela dagen OCH hela kvällen... om man inte orkar det så tror jag man behöver se över sin hälsa....

/Lizzie
 
Sv: All work and no play

KL

Jag älskar kontorstider :love: (med flex, inte utan!)! Vill aldrig mer någonsin igen jobba helger eller kvällar. Pengarna man får för det är för mig inte alls tillräcklig kompensation för att jag tvingas jobba när alla jag vill vara med är lediga. Lyckan över att veta att jag är ledig varenda helg är så jäkla stor, och likaså älskar jag att vara ledig röda dagar, ha halvdagar etc etc. Att kunna gå ut och ta en drink med en kompis efter jobbet en torsdag utan att vara helt död pga störda arbetstider, att alltid kunna vara med på fredagsmiddag hos syrran mm är saker som jag uppskattar något otroligt. Å andra sidan hade jag inte velat jobba mån-fre på mitt gamla. Mitt nuvarande är så roligt och så givande, det gör mig inget att jag är där varje vardag eftersom det känns kul att gå dit. Och för att flexen ger mig så mycket frihet.

Men - trivs du inte med detta spelar det ju ingen roll vad jag tycker. Kan du inte gå tillbaka till sånt schema du hade förut?

Åh jag skulle kunna skriva under på varje stavelse i ditt inlägg. Jag har jobbat kontorstider med fri flex i ett års tid nu och aldrig någonsin vill jag byta bort detta mot obekväma arbetstider igen.

Men det är ju som du och många andra skriver, kontorstider utan flex och plötsligt förstår även jag ekorrhjul och söndagsångest.
 
Sv: All work and no play

KL

Jobbar ju som väktare med allt vad de innebär ;)

I mitt fall dock enbart positivt...

Jobbar 7 dagar (endast dag) och ledig 7 ...

Skulle ALDRIG palla att gå tillbaka till må-fre 7-16 jobb...
Fattar inte hur ni hinner med allt ni ska hinna med...
Nu har jag ju "semester" varannan vecka... HELT UNDERBART !!! :D
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Är det någon här som har varit med om liknande eller har några tankar? Jag tror att jag börjar bli utbränd av "bara" vardagen. O_o Och...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
11 597
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp