All work and no play

Sv: All work and no play

KL

Jag har alltid jobbat kontorstider. Förr med mycket administrativa uppgifter, men har nu bytt bana och är coach.

Att jobba med människor gör mig helt och totalt utmattad efter jobbet. Det är en anspänning som mattar mig. Tidigare har jag haft rätt fria tider före och efter kursdeltagarnas tider. Huvudsaken att kursen varit väl genomförd. En hel del planering gör man ju i huvudet, när som helst på dygnet. Frihet under ansvar, liksom.
Nu jobbar jag på ett ställe där platschefen vill ha oss på plats 07.30 prick varje morgon. Det är rena döden. Meningslös tid innan eleverna kommer vid 9 och stressigt som tusan på eftermiddagen när administration och efterarbete ska skötas. Gah.

Jag klarar inte 100 % med fasta tider. Inte när arbetet i sig är så oregelbundet i arbetsbelastning och mental anspänning. Inte heller är jag så regelbunden i min ork och inspiration att jag kan vara så fastlåst.

Längtar efter flex.
 
Sv: All work and no play

På ica maxi. Trodde inte jag skulle trivas på så stort ställe, butiken innan hade 4 anställda ;) men allt blir så mkt enklare i ett stort företag!


När jag var yngre testade jag att arbeta på mindre kvinnodominerad arbetsplats och jag fick sådana men att jag därefter dragit mig till stora mansdominerade arbeten.
Mindre arbetsplatser tenderar att bli för privata, precis som att bosätta sig på en mindre ort vilket också går fetbort.
I like it big.
Gällande arbetstider så arbetade jag skift de första åren vilket jag älskade även om nattpass går bort. Sedan har jag till stor del haft fria tider vilket är att älska.
Stundom måste jag arbeta dagtid när motparter så kräver vid samarbete - avskyr det. När jag får välja jobbar jag ständig em.
 
Sv: All work and no play

KL

Jag jobbar på kontor med administrativa uppgifter, heltid vardagar.

Jag tycker det är suveränt, men då har jag också ett jobb där vi har flextid vi kan arbeta in och ta ut, jag kan välja att börja jobba allt mellan 6-9 på morgonen och om arbetet så tillåter (och vi har bemanning på kontor/telefoner) också välja att sluta tidigare.

Vi har även arbetstidsförkortning (ATK) där vi varje år får 54 timmar att förbruka som vi känner lämpat, och även en friskvårdstimme i veckan som vi får motionera på arbetstid.

Så jag tycker att jag har det bästa av två världar, fasta tider på vardagar men även möjlighet att sticka från jobbet nån/några timme om så krävs, och även gå hem tidigare om det finns bemanning. Jag är väldigt nöjd med min arbetsplats och arbetssituation på det sättet :)!
 
Sv: All work and no play

kl
Jag älskar att jobba skift och har så gjort de senaste åren. Nu pluggar jag och har i princip haft mina egna tider 1½ år tillbaka. För två veckor sedan gick jag ut på praktik, dagtid 7-16 och jag håller på att dö! (känns det som) Jag hinner inget, jag är dödstrött, kan inte somna i tid, hatar att bara vara ledig på kvällar!
Jag längtar tills sommarjobbet börjar då jag kommer arbeta treskift! På exakt samma ställe där jag nu gör min praktik. Det är ingen som jobbar dagtid på den avdelningen vilket gör det ännu tristare för mig att gå dagtid!
 
Sv: All work and no play

Det måste vara dödande! Jag kan ju gå kl 14 om jag vill. Eller för all del komma till jobbet kl 9...

jag jobbar också som PA och tycker det är helt överlägset för så är man ledig på vardagar också och då kan man ju t ex fixa med hovis o dyl..
Nu jobbar jag också mest natten och det älskar jag också..t ex denna helgen jobbar jag 35 timmar o storhelgs ob....mumma
 
Sv: All work and no play

Arbetet är det säkert inget fel på, men att arbeta 8-17 varje dag utan någon som helst möjlighet att vara flexibel ser jag som dödande.
 
Sv: All work and no play

Det är det verkligen. Jag jobbar 7-16 varje dag och ingen flex (får ju ta ut komptid om det är något särskilt som gör att jag behöver komma eller gå tidigare, men kan inte rent allmänt planera mina tider något fritt över huvud taget) och hade nästan kunnat döda för flex. Fy fan. Bara en halvtimmes lunch på de redan usla tiderna också och man är totalt fast på arbetsplatsen exakt samma 9 h dag efter dag efter dag ... Mina arbetstider är helt klart det absolut mest totalsämsta med mitt jobb. :(
 
Sv: All work and no play

Arbetet är det säkert inget fel på, men att arbeta 8-17 varje dag utan någon som helst möjlighet att vara flexibel ser jag som dödande.

ja det skulle inte jag orka, men som PA är det ju oftast också helgjobb o då lediga vardagar...jag t ex jobbar aldrig mer än tre dgr på raken
 
Sv: All work and no play

Mindre arbetsplatser tenderar att bli för privata, precis som att bosätta sig på en mindre ort vilket också går fetbort.
I like it big.

...och efter att ha jobbat i ett stort blågult varuhus (över 400 anställda) insåg jag att det kan vara precis lika illa som ett litet ställe. Kanske är det för att det är rätt låg medelålder, men de ständiga intrigerna och hejvilda byten av sexpartners bland kollegor blir lite tröttsamt.
 
Sv: All work and no play

Har 8-16 i samma byggnad, med samma brukare, med samma aktiviteter varje vecka... Lägg till 2 timmar t/r i pendlingstid på detta.

Är hemma 15 min innan jag åker till stallet i ett par timmar (hur pigg är man på att motionera en häst efter att ha varit igång i 10 timmar?). Hemma 19.30 eller 20.30.
Vaken 1-2 timmar innan man kryper i säng.

På helgerna får man tvätta, städa och handla. Hurra...
 
Sv: All work and no play

Jag har samma förutsättningar. Går upp 5 på morgonen, åker en timme till jobbet och jobbar 8 timmar för att vara hemma kl 17. Går och lägger mig 21, så på 4 timmar ska jag rida och kanske äta nåt på kvällen. Men mitt arbete är varierande, jag är relativt välbetald så jag har funderat länge på att gå ner lite i tid, och jag sitter defintivt inte instängd varje dag. Ibland tar jag en långlunch med kompisar och inte sällan har jag föreläsningar och olika möten att gå på som varierar dagen.

Så att jobba mycket är ju jobbigt i sig, men jag känner inte att det är något som dödar just nu.

Lite trådkap:
Ni som jobbar kontorstider, om ni skulle vara lediga en dag i veckan, vilken dag skulle ni välja?
 
Sv: All work and no play

Lite trådkap:
Ni som jobbar kontorstider, om ni skulle vara lediga en dag i veckan, vilken dag skulle ni välja?

Den har jag också funderat på! Jag skulle nog inte välja fredagen iaf, för jag gillar stämningen på jobbet på fredagar. Det är ofta extralång fika i solen på terassen och alla känns lite uppsluppna haha. Onsdagar har jag tänkt skulle vara en vettig dag. Jag behöver jobba måndagar för att komma igång på riktigt efter helgen så måndag går också bort.
 
Sv: All work and no play

Jag funderar också på onsdag eller fredag... Jag funderar nämlige på att gå ner lite i tid i vinter, när vi ändå har lågsäsong, december-mars. Då hade ju onsdag varit en bra dag så att jag fick rida ordentligt en gång i veckan, men det är ju samtidigt skönt med extra lång helg som det ju blir om man tar fredag. Måndagar kan jag inte ta, det hinner hända för mycket över helgen för att jag ska kunna vara borta då.
 
Sv: All work and no play

Lite trådkap:
Ni som jobbar kontorstider, om ni skulle vara lediga en dag i veckan, vilken dag skulle ni välja?

Jag skulle välja onsdag eller torsdag. Det är skönt att jobba fredagar, då har jag finfredag och det är alltid skön stämning på kontoret :)

Jag skulle nog till och med kunna tänka mig att byta ut lediga lördagar mot lediga onsdag.

I övrigt tycker jag om rutinen jag har, att jobba 8-17 med eget ansvar för flextid. Däremot kan jag sakna friheten som mitt konsultjobb innebär, men jag saknar verkligen inte dötiden.
 
Sv: All work and no play

Lite trådkap:
Ni som jobbar kontorstider, om ni skulle vara lediga en dag i veckan, vilken dag skulle ni välja?

Jag jobbade 80% i höstas och var då ledig på onsdagar. Perfekt med en ledig dag mitt i veckan, tyckte jag! Så skönt att aldrig jobba mer (med allt vad det innebär av tidiga morgnar etc.) än två dagar i sträck.
 
Sv: All work and no play

Lite trådkap:
Ni som jobbar kontorstider, om ni skulle vara lediga en dag i veckan, vilken dag skulle ni välja?

TISDAG! Jag HATAR tisdagar :D! Man har redan hunnit glömma helgen som var och det är JÄTTELÅNGT till nästa helg :p ;)!

Annars hade jag nog valt torsdagar, ett litet andrum efter tre jobbade dagar, och sen bara in på fredagen och avsluta jobbveckan innan helgen. Fredagar känns alltid lätta att jobba för mig :)!
 
Sv: All work and no play

Onsdagar skulle jag välja att vara ledig. Jag har under våren jobbat måndag, tisdag, onsdag, fredag 8-16.30 och torsdag 11-19.30.
 
Sv: All work and no play

Jag har alltid jobbat oregelbundet inom vården och har aldrig haft ett 8-17-jobb men jag har alltid varit lite avundsjuk på dom som är lediga på helger, jul, nyår, påsk och midsommar. Nu ska jag byta till ett annat jobb inom vården men drömmer att plugga till Distriktssköterska för att få regelbundna arbetstider och mer tid med familjen men i så fall kanske man ändå inte orkar rida på kvällarna efter jobbet. Tack för den här tråden, jag känner att jag har det ganska bra ändå som jag har det, här sitter jag en torsdag ensam hemma och får pyssla i lugn och ro :)
 
Sv: All work and no play

Jag ska jobba oregelbundna tider i sommar, vilket jag inte har gjort på över 11 år och är lite orolig för detta men jag hoppas att det går bra.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Är det någon här som har varit med om liknande eller har några tankar? Jag tror att jag börjar bli utbränd av "bara" vardagen. O_o Och...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
11 598
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp