Bukefalos 28 år!

Alla dessa saker, behöver vi dem egentligen?

Sv: Alla dessa saker, behöver vi dem egentligen?

Grejen är väl att vi lever ett komplext liv med väldigt många olika pågående trådar och projekt. Om man vill ha färre grejer så är det ju lite så att man måste klippa en hel tråd. Man gör ju inte sig av med bil- eller trädgårdstillbehör så länge man har bil eller trädgård, tex. Ett problem är dock att man fyller på allt eftersom åren går. Tyvärr ibland utan att göra sig av med gamla grejer. Krukor till krukväxter är en typisk sån grej som tar en del plats men som jag aldrig kommer mig för att rensa bland. Eller mössor och vantar. Eller böcker.

Men att saker tillkommer i ens liv och att det är mycket får man nog acceptera om man inte vill bryta med kulturen helt och bo som nån sorts eremit.
 
Sv: Alla dessa saker, behöver vi dem egentligen?

Jag vill egentligen bara ha saker som jag använder. På övervåningen står tex massa kläder som jag inte använder och borde rensa ut.
Säljer ibland på Tradera. Borde ju lägga ut prylar som bara ligger undanstoppade ändå. Men har svårt att göra mig av med prydnadssaker osv
 
Sv: Alla dessa saker, behöver vi dem egentligen?

Du tycker att du har mycket saker? Kanske att du omvärderar det efter att ha sett bilderna i den här mäklarannonsen! :D
http://www.svenskfast.se/hemnet/pages/ObjectView.aspx?objectid=429JPCMCTT3GKBPT

Jag tycker själv att jag har mycket saker i min tillvaro, men har det nog ganska spartanskt, egentligen. Jag har ett ständigt pågående utrensningsprojekt och den största puckeln är nog alla småpryttlar som man har i skåp och lådor.
 
Sv: Alla dessa saker, behöver vi dem egentligen?

Gillar personliga hem men alltså bilderna invändigt i det huset. Jag hade inte trivts. Ingen lugn stund nån stans! Och klippa ut pizzakartongen och tejpa rast den på köksskåpet O_o.

Och vilket hemskt fult arrangemang med blommorna i hallen :rofl:.

Fast kul att folk har sin egen stil :D!
 
Sv: Alla dessa saker, behöver vi dem egentligen?

Håller på och rensar i förråden. Klart man inte behöver alla dessa saker man har. Jag säljer på loppis, byter och ger bort till de som behöver. Varför bara låta saker ligga och ta plats?
 
Sv: Alla dessa saker, behöver vi dem egentligen?

Intressant frågeställning.

Självklart har jag saker som jag inte behöver men som jag av olika skäl inte gjort mig av med. Så är det nog för de flesta.

Jag flyttade för snart fyra år sedan, och rensade hårt. Alla gamla föreläsningsanteckningar kastades (aldrig att det är vits att söka information i dem längre), ganska många pocketböcker, en hel del kläder som jag inte använt på länge.

Men visst har jag tomma pärmar (som föreläsningsanteckningarna satt i) för inte kastar man hela, fina JOFA-pärmar! Däremot kunde man ju skänka bort dem.
Har fått några kartonger fyllda med mina gamla barnleksaker. En del saker är trasiga och bör naturligtvis kastas, allt är väl använt och därför knappast något att skänka bort.
Låta dem ligga, eller kasta bort?
Tja, jag har utrymmet (urkass argument) så de får väl ligga.

Julprydnader, 1000 bitars pussel och liknande passar bäst i förrådet när de inte används.
Extratäcke, extrakuddar, resväskor och liknande passar i förrådet - används sällan men har de facto potentiell användning framför sig.
Skridskorna - kunde kastas. Har inte använt på femton år och lär inte komma på att åka skridskor i vinter heller. Gamla, slitna, välanvända "piruett" med avslipade nedersta taggarna...
Skidorna: "nya" det vill säga bara 14 år gamla. Inte särskilt slitna, användes de två första vintrarna och har sedan bara legat. I så pass bra skick att det inte känns bra att kasta. Skänka bort, kanske, eller acceptera att de bara står "eftersom jag har utrymmet".

Tomma blomkrukor - onödigt att kasta för ibland behöver man byta kruka.

Tja, jag är väl som de flesta.
Äger saker som jag inte behöver men ett visst överskott på saker är nog normalt och tillåtet och rimligt.
 
Sv: Alla dessa saker, behöver vi dem egentligen?

Vi har massor av prylar.
Men för vår del så är det litet speciellt.
Sammanlagt i familjen har vi 4 hus varav 3 hyrs ut mer eller mindre möblerade.
Vi skall också bygga ett till hus som skall hyras ut möblerat som semesterbostad.
Samt att barnen plötsligt behöver ett möblemang till en eller annan bostad som de skaffat sig.

Så prylarna går åt på något vis med tiden.
 
Sv: Alla dessa saker, behöver vi dem egentligen?

Hur gör man när man dammar i det huset undrar jag? Det måste ju ta flera dagar.
 
Sv: Alla dessa saker, behöver vi dem egentligen?

Man dammar inte alls! :idea:

/ lillagoajag, som är uppväxt i ett (nästan) så välfyllt hem :D
 
Sv: Alla dessa saker, behöver vi dem egentligen?

Vi har massor av prylar.
Men för vår del så är det litet speciellt.
Sammanlagt i familjen har vi 4 hus varav 3 hyrs ut mer eller mindre möblerade.
Vi skall också bygga ett till hus som skall hyras ut möblerat som semesterbostad.
Samt att barnen plötsligt behöver ett möblemang till en eller annan bostad som de skaffat sig.

Så prylarna går åt på något vis med tiden.

Det kommer att bli saker över vid vår renovering, så säg till om det är något ni behöver. Det första som är överblivet är en sängram 180 cm, sen kommer mer fullt användbara saker.
 
Sv: Alla dessa saker, behöver vi dem egentligen?

Jag vet ganska exakt hur mycket jag har i och med att jag flyttade för en månad sedan. Då gick alltihop ner i fyra normalstora resväskor och det kändes mycket. Nu har det tillkommit lite bökigare prylar så som skrivare etc. men det gör inte så mycket då jag ändå tänkt bli kvar här de närmaste fyra åren.
 
Sv: Alla dessa saker, behöver vi dem egentligen?

Åh tack!
Om ett litet tag så kommer jag att ha stuvat runt så pass att jag får plats med mera i mina lager.
Det kommer att vara ett helt hus på 5 rok som skall möbleras upp.
Om ramen går att plocka ner i bitar så har jag plats för den redan nu.
2 resårbottnar på 90 cm styck finns redan. Som av en händelse då.
Den ena har inga ben....
 
Sv: Alla dessa saker, behöver vi dem egentligen?

Vi har väldigt mycket prylar... :o Fast å andra sidan så flyttade vi in i huset efter svärföräldrarna, de tog med sig det de ville ha och lämnade resten. Svägerskan tog en del men den stora mängden blev kvar, efter det så har min mormor och min gudmor dött, och jag, syrran och mamma har delat på deras bohag. Att sen jag och maken hade en hel del redan när vi flyttade ihop gör ju inte saken bättre... Men vi har gjort oss av med en hel del skräp, vi köper inte på oss några mängder med nya saker utan använder det vi har. Sen är det fortfarande en väldig massa som vi skulle kunna hiva, det är bara tiden att bära fram, stuva in i en släpkärra och åka iväg som vi inte riktigt tar oss. Det finns så mycket annat roligt att göra istället. :D
 
Sv: Alla dessa saker, behöver vi dem egentligen?

kl*

Någon sa till mig att har man inte använt eller saknat saker efter år så kan man lika gärna slänga/skänka eller sälja dem.
 
Sv: Alla dessa saker, behöver vi dem egentligen?

Det är inte sant.
Jag har saker som jag använder kanske vart 10de år, och dessa gånger är mycket värdefulla för mig.
 

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Vi fick lite bebiskläder av en släkting som denne haft i en källare. Mest troligt i alla fall för alla plagg luktade väldigt unket...
Svar
6
· Visningar
886
Senast: Zacci
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 407
Senast: Blyger
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 142
Senast: Grazing
·
Utrustning Behöver få lite tankar från er andra. Har haft min häst i några år nu, varje vinter får han mindre slav/små sår på haserna (har varierat...
Svar
3
· Visningar
308
Senast: sweep
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Avliva aggressiv hund
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp