Bukefalos 28 år!

Alla hästägare = foderföretagare ??

Sv: Alla hästägare = foderföretagare ??

Inte_Ung skrev:
Ja det är intressant att se hästägarna vakna upp och inse att hästar inte är sällskapsdjur utan tillhör jordbrukets djur.
Ja nu kanske fler fattar hur många regler som lantbrukare behöver följa. Och det var ingen som klagade på EU när det blev möjligt att få gårdsstöd till hästgårdar.

Jag tycker också det här är lite överdrivet men inget jätteproblem att följa.
 
Sv: Alla hästägare = foderföretagare ??

Ok, så du menar att man bara ska lyfta på hatten och tacka och ta emot?? Nej jag är inte en sån människa, tyvärr.
När man ändrar trafikregler så får man INFORMATION om det, och jag är som tidigare nämnt helt ouppdaterad när det gäller hästar eftersom jag har min utlånad på foder för flera år framåt. Jag läser inga hästtidningar eller håller mig på ridsportförbundets hemsida (antar att det finns där) sedan 6 månader sen. Jag tycker att det är märkvärdigt att info inte kommit ut tidigare, eftersom jag nu kan få böter för en ska jag inte visste om. Och då reagarar jag...

Det handlar inte om att det är så himla jobbigt att fylla i en bok när man har handlat foder till hästen, för det är det inte. Men jag tycker att det verkar konstigt och det kommer nog att bli svårt att efterleva i alla fall.
 
Sv: Alla hästägare = foderföretagare ??

*lånar första bästa knapp*

Om jag kikar på www.sjv.se så står det:

Hästar räknas som livsmedelsproducerande djur
Hästar räknas i allmänhet som ett livsmedelsproducerande djurslag. Detta kan tyckas vara märkligt då flertalet hästar i Sverige hålls som sällskapsdjur. Anledningen är att de flesta så småningom går till slakt och då går köttet in i livsmedelskedjan. Detta innebär att du som hanterar foder till häst måste anmäla din verksamhet till Jordbrukverket.


Fråga 1:
Jag har tack och lov aldrig behövt avliva någon av de hästar jag haft. Ni som har varit ute för detta, dvs tagit bort en häst, har ni fått bestämma själva om hästen ska in i livsmedelskedjan (förutsatt att den kan det) eller inte?
Dvs bestämmer jag själv om min häst räknas som livsmedelsprodukt eller inte?
Om jag inte vill att min häst ska bli söndagsmiddag av olika anledningar, klassas den då som sällskapsdjur och på så vis inte berörs av detta?

Fråga 2:
Någon som sett hur länge foderbokföringen ska sparas? Två månader? Hela hästens liv?
 
Sv: Alla hästägare = foderföretagare ??

Reebok skrev:
När man ändrar trafikregler så får man INFORMATION om det,
Nej det får man inte.
Det var mycket snack om det där när det växlades fram och tillbaka mellan att man fick åka 3 st eller bara en i taget vid stopp-skyltar.

Reebok skrev:
och jag är som tidigare nämnt helt ouppdaterad när det gäller hästar eftersom jag har min utlånad på foder för flera år framåt. Jag läser inga hästtidningar eller håller mig på ridsportförbundets hemsida (antar att det finns där) sedan 6 månader sen.
Om du har häst så är du ju skyldig att hålla reda på vilka regler som gäller för det.
Det är liksom ingen annans ansvar än ditt eget.

Reebok skrev:
Men jag tycker att det verkar konstigt och det kommer nog att bli svårt att efterleva i alla fall.
Det är inte ett dugg konstigt eller svårt att efterleva.
Det är jättebra för att förhindra smittspridning.
Jag kan t.ex. numera säga att folk inte FÅR mata mina hästar med godis p.g.a. jordbruksregler.
Jättebra.

Är du alls insatt i hur jordbruk fungerar i Sverige?
 
Sv: Alla hästägare = foderföretagare ??

Nej, du får ta och ladda ner en Acrobat reader på din dator i stället.
 
Sv: Alla hästägare = foderföretagare ??

HannaZ skrev:
Men jag vill faktiskt att vi kan fortsätta att köpa vårt hö svart av grannbonden. 25 % moms kostar mig 500 kr mer i månaden.
Att du vill ägna dig åt skattebrott, för det är vad det är att inte betala in moms.
Är inget agument för att inte bekämpa smittspridning i foder.
Och enligt angiverilagen så är vi andra här i tråden egentligen skyldiga att anmäla dig för detta skattebrott.
För det har kommit till vår kännedom.
 
Sv: Alla hästägare = foderföretagare ??

Inte_Ung skrev:
.
Och enligt angiverilagen så är vi andra här i tråden egentligen skyldiga att anmäla dig för detta skattebrott.
För det har kommit till vår kännedom.
Angiverilagen? :rofl:
 
Sv: Alla hästägare = foderföretagare ??

jag ska ringa till jordbruksverket stra, jag har skrivit upp en hel lista med frågor som är en halv sida datorskrivet som jag ska tvinga dem att svara på, jag kan lägga ut den här sen.
 
Sv: Alla hästägare = foderföretagare ??

Jag läste i Ridsport om det hela.
Och uppfattade det som om de hästar som inte skulle användas i livsmedelsproduktionen inte behövde ha den "redovisningen".
Om de fått sådan medicin som gjorde att de inte kunde användas som livsmedel när man slaktat dem.
Så i allafall jag gör det enkelt för mig, jag ber veterinären nästa gång den kommer att skriva i passet att hästen inte ska in i livsmedelsproduktionen. Eller fixar i pållen lite butta eller ngt och hävdar jag gjorde det av misstag i värsta fall.

Enkelt och bra, jag ogillar tandlösa lagar som bara ger merarbete och inget gott.
 
Sv: Alla hästägare = foderföretagare ??

Bra initiativ, ta med mina två åxå :bump:

Dvs kan man bestämma själv om hästen ska bli livsmedel eller inte - och om man kan det så kan man väl ha hästen som "sällskapsdjur" istället och slippa foderbokföringen.

...och hur länge foderbokföringen måste sparas.

:bow:
 
Sv: Alla hästägare = foderföretagare ??

kopparberg skrev:
Så i allafall jag gör det enkelt för mig, jag ber veterinären nästa gång den kommer att skriva i passet att hästen inte ska in i livsmedelsproduktionen.

Precis min tanke, om detta nu är "lagligt".
 
Sv: Alla hästägare = foderföretagare ??

Tuva-Li skrev:
Precis min tanke, om detta nu är "lagligt".
Jag har för mig att jag har läst någonstans att det skulle vara helt okej att ta sin häst ur livsmedelsproduktionen genom att skriva in det i passet.
Att det helt enkelt skulle vara valfritt.
Jag kan bara inte minnas var.....

Men jag minns att jag tänkte göra det på mina 2 gamla hästar som definitivt inte är lämpade som människoföda.
 
Sv: Alla hästägare = foderföretagare ??

Ahh :idea: . Då kan man ju kolla med vet. om detta är möjligt förfarande! Och "lagligt".
Skulle kännas skönt på flera sätt.
 
Sv: Alla hästägare = foderföretagare ??

Tja och vad gör man när man vet att ens häst har blivit behandland för något av någon innan man köpte den och inte vet vad osv...
Men jag ska gå och läsa på ja med. Det spelar mig ingen roll om jag måste skriva upp det för det gör jag redan, men jag undrar vilken pappersivrare som nu tillåtits att komma fram ur pappersivrarnas mörka rum.

Det hade kanske varit bättre och ställa högre krav på säljarna.
Jag betalar redan moms på allt mitt foder så det är inte som om det blir dyrare för egen del, men omständigare med ´fler papper och kvitton som måste sparas

Apo
 
Sv: Alla hästägare = foderföretagare ??

De där länkarna gav inte mycket faktiskt. jag vill se en bättre källa som visar att man är skyldig att raportera till myndigheterna om man läser om att ett skatterbrott begåtts..
 
Sv: Alla hästägare = foderföretagare ??

nu har jag ringt till jordbruksverket
Detta är mina frågor och svaren jag fick av dem
• Kan alla skicka in varsin anmälan om foderföretag? /varsin stalljournal? Nej

• Är det jag som stallansvarig som har ansvar för att kolla så allt är som det ska?
o Att hö inte är möjligt?
o Att det inte är massa kryp i havren?
Ja det är du, hela anläggningen ska registreras av den som hyr. Man har ansvar för att se till att de som hanterar fodret har kunskap, det finns en förordning.

• Stalljournalen, vart får jag den från och hur fungerar den?Göra en själv

• Måste man spara alla kvitton? Ja, det måste man

• Hur länge ska foderbokföringen sparas? I alla fall mer än 2 år

• Måste man skriva upp vad man har för godis med?
o Frukt/grönsaker?
o Annat hästgodis?
o Barn som räcker över godis och annat foder över stängslet, det kan man ju inte komma undan eftersom de kanske inte är läskunniga än. Det behöver man kanske inte registrera?
Enligt lag måste man göra det, men det är ingen som kan kontrollera vart man köpt det, de kan inte kontrollera minsta morot.

• Ska varje bonde man köper hö från vara registrerad? Ja, de kommer att läggas ut på hemsidan så de kommer stå vilka som är registrerade men det kommer inte ske förens ett tag. Undertiden ska man se till att få bondens namn och adress samt att den måste lämna ut måste ha kvitto

• Ska man skriva upp hur mycket och av vilket foder/godis man ger hästen varje dag eller räcker det med att skriva upp vart man köper det? Hur mycket du har köpt, varifrån och vilket datum

• Det finns ju hästar som inte har pass, hur gör man med dem, de får ju ändå inte gå till livsmedelsproduktion?
Denna frågan kunde hon inte svara på, hon sa bara att alla hästa SKA ha pass

Hoppas detta hjälper er något i alla fall. :smirk:
 
Sv: Alla hästägare = foderföretagare ??

CITAT:
• Måste man skriva upp vad man har för godis med?
o Frukt/grönsaker?
o Annat hästgodis?
o Barn som räcker över godis och annat foder över stängslet, det kan man ju inte komma undan eftersom de kanske inte är läskunniga än. Det behöver man kanske inte registrera?
Enligt lag måste man göra det, men det är ingen som kan kontrollera vart man köpt det, de kan inte kontrollera minsta morot.

-nähä! :smirk: Alltså går det bra att plocka i hästarna "okontrollerat foder" även fortsättningsvis. Hur skall man då kunna spåra eventuella smittkällor? "Virus" är ganska små - men många.

CITAT:
• Ska varje bonde man köper hö från vara registrerad? Ja, de kommer att läggas ut på hemsidan så de kommer stå vilka som är registrerade men det kommer inte ske förens ett tag. Undertiden ska man se till att få bondens namn och adress samt att den måste lämna ut måste ha kvitto

- Vad säger datalagen om adresslistor till varje reggad bonde? Och är bonden informerad att hans/hennes namn finns i det adressregistret.
(§PUL)

- Nåja, de flesta med hästar förstår hur man kan undvika administrativt merarbete.
Nästa åtgärd från SJV, eftersom man upptäcker hur tandlös lagen är - blir förmodligen att man förbjuder de registrerade producerande foderföretagarna att sälja sina produkter OM inte köparen är registrerad hos SJV.

Fnys lämnar diskussionen och tråden. Önskar "lycka till" med de som fortsätter strida med Goliat och betalar att "lära upp" kontrollmyndighetens dvs i de flesta fall kommunens okunniga i ämnet, kontrollanter
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Har prisökningarna påverkat ert hästägande? Slutat köpa något, köper något annat, köper begagnat, bytt stall, sålt häst, jobbat mer...
2
Svar
34
· Visningar
3 611
Senast: villhöver
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 254
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan En sak som slagit mig är att hästägare både offentliga och icke offentliga nästan alltid, när deras häst gått bort skriver att man inte...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
6 666
Senast: __sofia__
·
Relationer Är medryttare och vill gärna ge julklapp till ägare och häst. Förra året gav jag godis till häst och godis + bok till ägare, men behöver...
Svar
6
· Visningar
689
Senast: Entourage
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Köpa ponny med pålagringar SI-led?
  • WE-tråden
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp