Alla hästägare = foderföretagare ??

Sv: Alla hästägare = foderföretagare ??

Ja, vad ska man säga....Jag puttar upp lite för detta är viktig info ifall nån missar. Vi är ju redan registrerade hos Jordbruksverket men hur ska det gå för alla som har sitt lilla stall och som aldrig behövt brytt sig..? Man kanske har haft det tufft med pass och grejer och så detta oxå....Men men, jag säger inte att det är dåligt detta, det är säkert bra, för som dom säger::
Bakgrunden är utbrotten av djursjukdomar som spridits via foder, exempelvis galna kosjukan och salmonella. Om något går fel i livsmedelskedjan måste fodret så långt möjligt kunna spåras hela vägen tillbaka till producenten.
 
Sv: Alla hästägare = foderföretagare ??

Vi är oxå reggade =vi är lantbrukare. Men jag vet ju massor som har en eller två hästar ute på ett torp i skogen.
Jordbruksverket ska ta kontakt med avelsföreningarna och olika medier för att sprida det, men många kommer ju ändå att missa det.
 
Sv: Alla hästägare = foderföretagare ??

Jag har mina hästar står hos min svärfar som är lantbrukare. Måste jag anmäla mig?? Det är ju jag som äger hästarna...
 
Sv: Alla hästägare = foderföretagare ??

Så här står det på jordbruksverkets sida om vilka som ska registrera sig. Inte alltför knepigt i skuggan av hästpassen ;) Jag skrev just ut min egen registrering, ifylld och klar på plats.:D

"Observera att det är den person som är ansvarig för en anläggning som ska registrera anläggningen hos Jordbruksverket. I t.ex. ett kollektivstall bör en ansvarig utses som registrerar anläggningen och informerar de andra om vilka krav som ställs vid utfodring av livsmedelsproducerande djur.
I ett stall där det enbart finns hästar i vars hästpass det tydligt framgår att dessa hästar inte får ingå i livsmedelskedjan krävs ingen registrering. Så snart det finns ett enstaka djur på anläggningen som kan tänkas ingå i livsmedelskedjan krävs dock en registrering."
 
Sv: Alla hästägare = foderföretagare ??

Sak man då redovisa vilket foder man stoppar i hästen?

En använder krafft groov, en annan grund, en tredje havre etc.

Ska man tala om från vilket foderföretag man köpt fodret och när?
Vilken höleverantör man använder etc?
 
Sv: Alla hästägare = foderföretagare ??

Känns som att detta är ytterligae en tandlös lag som bara kostar en massa i administration.
 
Sv: Alla hästägare = foderföretagare ??

HannaZ skrev:
Sak man då redovisa vilket foder man stoppar i hästen?

En använder krafft groov, en annan grund, en tredje havre etc.

Ska man tala om från vilket foderföretag man köpt fodret och när?
Vilken höleverantör man använder etc?
Du ska inte skicka in vad du använder för foder, men du ska ha en foderjournal i stallet där du skriver upp var du fått fodret. Ex från min gård:
Krafft groov inköpt 3/1-06 Lantmännen i xxxxx
Ensilage från egen gård (frysprov)
Havre egen odling skördat 09-05
Krafft miner grön inköpt 3/1-06 Lantmännen i xxxxx
Havrehalm eget skördat 09-05

Alla tillsatser såsom vitlök, betfor o.dyl ska stå datum och inköpsställe.
Ensilage/hösilage bör man ta en tuss av och lägga i frysen om man misstänker att det kan ge sjukdomar.
 
Sv: Alla hästägare = foderföretagare ??

Oh, herrgud...ännu med papper att hålla reda på!
Hur länge måste man spara alla kvitton på kraftfoder man köper på alla olika ställen då?
Hösilage tar vi själv men lejer folk att plasta, hö köper jag...."svart"!
Så då får jag inte köpa hö "svart" av kompisen längre då?
...om inte denna oxå registrerar sig och säljer med kvitto???
Om jag fodrar själv med mitt eget hösilage, måste jag ändå ha den där registreringen?
Gäller reglerna mig som privatperson som har hästarna i mitt eget stall...även om jag i framtiden väljer att fodra enbart med mitt eget foder?

Nä, det är väl bara till att sälja hästarna, det blir så mycket pappersjobb med alla moderniteter dom hittar på hela tiden så tiden kommer väl inte räcka till att sköta djuren snart! *ironsik*

Kan man inte skriva nåt intyg att hästarna inte kommer att användas till livsmedelsproduktion så man slipper allt det där?
 
Sv: Alla hästägare = foderföretagare ??

Alltså jag håller med. Det kommer att bli ramaskri när detta kommer ut till allmännheten.

Och hur i hela världen ska dom kunna kontrollera att uppgifterna stämmer?

Och vad ska "straffet" bli.

"Nej jag ser ju här att du har nån slags pellets här i en tunna och det står inte med på er lista, det blir 300 kr i böter"
 
Sv: Alla hästägare = foderföretagare ??

Berge skrev:
hö köper jag...."svart"!
Så då får jag inte köpa hö "svart" av kompisen längre då?
...om inte denna oxå registrerar sig och säljer med kvitto???
QUOTE]

Om man nu ska tänka lite "konspiratoriskt" så har jag faktiskt, sedan jag hörde talas om det, funderat på om det kan vara detta de vill åt?
 
Sv: Alla hästägare = foderföretagare ??

Ursäkta att jag är helkorkad, men menar de att man ska bokföra allt foder som man ger sin häst? Varför?

Jag fattar ingenting.. :crazy:
 
Sv: Alla hästägare = foderföretagare ??

ALLA, om du så bara slänger till dem en tuss, ska registrera sig. Jag har inte tänkt på kvittona, jag spar ju dom oavsett pga momsen, men jag tror inte att man ska få panik, det enda dom vill ha är en journal, och det har man ju ändå, även om det inte brukar stå var man köpt maten.
Dom är inte ute efter att komma åt svarthandel, det är kommunerna som ska kontrollera att allt stämmer. Man vill hitta smittkällan om ett djur blir sjukt. Nu har det varit mycket med att salmonellan sprids med lantmännens foder, så det är därför man ska anteckna var och med vilket parti (alltså vilket datum) man köpt fodret.
Detta är för erat egna bästa, om er häst blir sjuk. Tänk på det.
Prata med stallägaren, alla som har verksamhet och som har rätt till gårdsstöd kommer att få papper med SAM-blanketten. Reglerna har redan börjat gälla, så om ni inte redan för journal, så börja nu.

Ett tips till er som inte är med i LRF eller som inte får någon lantbruksinformation, gå med, eller prenumerera på ATL. Man får veta väldigt mycket genom dem. I hästtidningar står det oftest bara en liten notis som man knappt bryr sig om. Tänk på att ni som har hästar också räknas med i livmedelskedjan.

Sam-blanketten kommer V 7. Håll utkik.
 
Sv: Alla hästägare = foderföretagare ??

Men jag vill faktiskt att vi kan fortsätta att köpa vårt hö svart av grannbonden. 25 % moms kostar mig 500 kr mer i månaden.
 
Sv: Alla hästägare = foderföretagare ??

bettysmatte skrev:
Berge skrev:
hö köper jag...."svart"!
Så då får jag inte köpa hö "svart" av kompisen längre då?
...om inte denna oxå registrerar sig och säljer med kvitto???
QUOTE]

Om man nu ska tänka lite "konspiratoriskt" så har jag faktiskt, sedan jag hörde talas om det, funderat på om det kan vara detta de vill åt?

Det var min första tanke oxå o så går de smyghållet istället :devil: :angel:
 
Sv: Alla hästägare = foderföretagare ??

jag tycker att det låter bra jag..
då finns det en ansvarig som hålls skyldig om hästar blir sjuka av dåligt foder, ex dåligt hösilage eller kraftfoder som är för gammalt..
 
Sv: Alla hästägare = foderföretagare ??

*Lånar
Men jag är inte med i matchen alls faktiskt. Hur gör jag som har hästen ute på foder? Jag är väl då som hästägare fortfarande ansvarig över att journalen då följs. Men jag kan ju inte kontrollera att fodervärdarna gör det. Eller måste jag åka ut med jämna mellanrum och kolla så att de sköter sig. Jag har ju tur som har en toppenfamilj, som bor nära mig, som har min häst. Men alla de som inte har så nära och som får hem vrak till hästar osv (man har ju läst lite skräck bara här på Buke) plus att de kanske får betala vite för att en foderjournal inte har blivit korrekt ifylld.
Jag anser att om de ska ha sådana krav på oss hästägare, så ska de banne mig skicka ut information till samtilga berörda. Det här hade jag inte en aning om förrän jag flummade runt på Buke i brist på annat.
Jag är ju helt ouppdaterade eftersom jag inte har kontakt med hästfolk nu!:mad:
Fan vad sned jag blev...
 
Sv: Alla hästägare = foderföretagare ??

HannaZ skrev:
Alltså jag håller med. Det kommer att bli ramaskri när detta kommer ut till allmännheten.

Och hur i hela världen ska dom kunna kontrollera att uppgifterna stämmer?

Och vad ska "straffet" bli.

"Nej jag ser ju här att du har nån slags pellets här i en tunna och det står inte med på er lista, det blir 300 kr i böter"

:bow: :bow: :bow: :bow: :bow:
 
Sv: Alla hästägare = foderföretagare ??

BeastieBabe skrev:
jag tycker att det låter bra jag..
då finns det en ansvarig som hålls skyldig om hästar blir sjuka av dåligt foder, ex dåligt hösilage eller kraftfoder som är för gammalt..


Ingen hålls skyldig om din häst blir sjuk pga mögligt hösilage. Du får ta på ditt eget ansvar att hålla koll på vad för foder du stoppar i din häst.
Om det däremot skulle visa sig vid slakt att hästen är smittad så kan man eventuellt spåra smittan tillbaka till ex Svenska foder.

Jag tycker att det är en tandlös lag. Djur som inte föds upp med syftet att bli människomat borde inte innefattas av dessa regler. Det finns inga möjligheter att följa upp det här på adekvat sätt utan den här lagen kommr bara att kosta oss skattebetalare mer pengar (administrativa kostnader) och mer jobb.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Har prisökningarna påverkat ert hästägande? Slutat köpa något, köper något annat, köper begagnat, bytt stall, sålt häst, jobbat mer...
2
Svar
34
· Visningar
3 520
Senast: villhöver
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 132
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan En sak som slagit mig är att hästägare både offentliga och icke offentliga nästan alltid, när deras häst gått bort skriver att man inte...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
6 626
Senast: __sofia__
·
Relationer Är medryttare och vill gärna ge julklapp till ägare och häst. Förra året gav jag godis till häst och godis + bok till ägare, men behöver...
Svar
6
· Visningar
681
Senast: Entourage
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Guldfasanerna
  • Kemisk kastration?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp