Bukefalos 28 år!

Alla hästägare miljonärer?

Sv: Alla hästägare miljonärer?

kl..

Vet inte om jag skrivit det tidigare i tråden...

Men för några år sedan drog jag runt två (stor-)hästar på 2500.-/mån i genomsnitt.
Det var på den tiden jag inte hade en fånghäst och kunde ha hästarna på bete mellan maj-sept. Ena hästen gick barfota under barmarksperioden (bra ridvägar!).

Hade löjligt låg stallhyra (där jag skötte allt själv) och cyklade/gick till stallet. Letade bra, billigt hö som en galning, köpte in allt på ett svep för att få storköpspris, ströade med halm, samt hade en billig hovslagare.
Hade 20 minuters skrittavstånd till ridhus och tränare så det gick inte åt några pengar till bensin/diesel, behövde inte heller en transport.

Så visst kan det gå att ha hästar billigt.. men satan vad jag fick slita för det.
 
Senast ändrad:
Sv: Alla hästägare miljonärer?

Jag har valt att ha Isl.h. Med stallplats + foder inkl mineraler kostar han mig 1300:- per månad vintertid + försäkring 412:-/mån. Verkar och skor själv och buffertkonto finns för vet.utg som brukar fyllas på med ett par hundringar varje månad.

Sommarhalvåret 300 + försäkring och då brukar jag lägga undan överskottet om jag nån gång behöver köpa ny/beg utrustning.

Bor ett par mil utanför Norrköping och vet att ett stort Isl.häst stuteri i Linköping tar för lösdrift 950:-/mån inkl fri tillgång på foder och mineraler så jag tror det handlar om vad man väljer för ras, inriktning, tävlingsmänniska, lösdrift eller stall osv hur mycket det blir för plånboken

Jag har haft Paint och Vbl förr och kostnadsmässigt så är det milsvid skillnad i bla foder och försäkrings kostnad
 
Sv: Alla hästägare miljonärer?

Jag har just nu två hästar, en stor häst och ett kallblod.
Det kostar mig
Stallhyra: 2200+1375
Bensin till och från stallet: 1200
Försäkring: 500+ 200
Skoning: 500 + 250 (om man slår ut det per månad)


Då ingår foder, halm till boxen, fodringar och in/utsläpp på vardagar, tillgång till ridhus och ridbana. Kallblodet går på lösdrift.
Totalt blir det 6225 kr i månaden. Jag studerar och har ca 8000 kr i månaden i studiebidrag+lån. Tur att jag har ett sparkonto och jobbar på lov/sommaren, annars skulle det aldrig gå runt!
 
Sv: Alla hästägare miljonärer?

Jag betalar 3200kr i stallhyra (ingår allt förutom kraftfoder) + 200kr dvs 3400kr för uppstallning.
500kr mån/ridhuskort
1000kr hovslagare 6-7vecka
7000kr/år försäkring
ca600kr/veckan träning
Har en tendens att köpa saker åt hästen varje mån ca 500-1000kr/mån.

Jag har avrundat till ca 6000-7000kr/mån.

& då har jag inte räknat med övriga kostnader som vacc, tandrasp, kiro,vet, ja ni vet U name it.

Jag har en inkomst på ca 35000kr brutto.

Jag har inga barn, särbo, lagt festandet på hyllan, jag läggar så gott som alla mina "övriga pengar" på hästeriet.

Jag köper hellre innetäcken, grimmor, träns osv än märkesjeans till mig själv..

Men självklart kan man komma ner i pris iaf man vill...

Jag tycker iaf att det är värt det... :)
 
Sv: Alla hästägare miljonärer?

Har fast kostnad varje månad runt 2500-3000:- då med räknat stallhyra, mat, strö, hovslagare och försäkring.

Sen köper jag det mycket begagnat, snål kan man tycka men min häst bryr sig ju inte om det är nytt eller inte, är inte alls märkesfixerad utan jag vill att det skall sitta bra på hästen, passformen är helt klart viktigast.

Sen är en beganad westernsadel inriden och formad än om man köper en ny hård, på sadlar vill jag dock ha ett välkänt märke för längre livslängd, i regel ligger märkes sadlar bättre på hästen och har inte papp och annat skräp i stoppningen som kan skada hästen

Tycker det är värt att köpa begagnat och inte nytt för passar det inte har det inte heller kostat skjortan, och oftast går det att sälja igen.
Men jag har köpt mkt begagnat som har sett helt nytt ut så det är ju inte skit jag köper. Och skulle aldrig köpa heller, men jag vill se varan innan jag köper, därav köper jag saker inom hämtavstånd.

Och jag skiter inte pengar, är inte direkt högavlönad, men jag älskar mitt jobb och det handlar om att prioritera här i livet. Det finns saker som inte kan köpas för pengar.
 
Sv: Alla hästägare miljonärer?

1000 kr /häst i stallhyra, då ingår allt hö samt allt spån. Mamma och jag delar på hästarna så det är alltså 1500 i månaden (vi har 3 hästar).
Kraftfoder får vi köpa själva, och den kostanden gick upp rätt mycket när vi analyserade grovfodret för ett tag sen :grin: :angel:

Jag skulle nog säga att hästarna kostar mig mellan tre och fyra tusen i månaden, om man då slår ut hovslagare/vet på hela året.

Ang. resten av min ekonomi så lider jag inte precis. Jag och min sambo jobbar båda 5-skift på stålindustri och tjänar ungefär 470 000kr/år. Vi bor rätt billigt (eftersom vi delar på det så tycker jag iaf att det blir billigt, hyran ligger på 5695 kr, och då ingår elen), vi har ett gemensamt lån för lägenheten (150 papp, så det är inte mycket).
Det som drar mest pengar för mig varje månad är den där jäkla bilen! Köpte en hästtransport förra våren och i samma veva köpte jag även en bil som man kan dra hästtransport med, så den kostnaden drog iväg som fan :angel: Den kostnaden drar jag dessutom helt själv, min sambo har inget körkort! Smart move, ey? :grin:

Meeeen ja, kort sagt: Nej, jag behöver inte dra in på nånting för att ha råd med mina hästar. Jag skulle förmodligen kunna ha fler hästar utan att det skulle va nått problem kostnadsmässigt, men man ska ju ha tid att rida dom också ;)
 
Sv: Alla hästägare miljonärer?

Räknade ut vad min häst kostar mig per år och i genomsnitt per månad. Jag har räknat med stallhyra, grovfoder, kraftfoder & mineraler, strö, vaccination, hovslagare (verkning var 8:e vecka), försäkring samt även KollaMasken-prov och avmaskningar (ungefärligt).

Allt detta blev ungefär 19600 kr per år och i genomsnitt 1630 kr per månad. Tyckte ändå att jag överdrev kostnaderna :angel: Sen tillkommer ju kostnader för utrustning, veterinärkostnader ifall hästen blir skadad och så vidare. Så för min del räcker det med att lägga undan 2500-3000 i månaden för hästen (vissa månader ligger ju kostnaden på 2500 kr och andra på bara 700 kr så). :D
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp