Bukefalos 28 år!

Alla hästägare miljonärer?

Sv: Alla hästägare miljonärer?

Hej!

Jag bor i 08-land och betalar 1.50/kg för silaget. Fast det beror ju också på storleken på balen och formen. Tydligen är rundbalar billigare än 4-kantiga och ju mindre bal desto dyrare silage. Vi tittade på att ta in mindre balar, men konstaterade snabbt att det skulle bli dyrare än att behöva slänga ett par kg/bal.

Hö kostar ca 2.50kr/kg (eller upp till 4 kr/kg som det kostade i mitt förra stall).

/Lavinia.. 5 kr/kg för silage.. det är ju horsehage priser..

Jag antar att du pratar om Stockholmspriser. Ibland undrar jag ifall det inte skulle vara lönsamt att 'exportera' hö till Stockholm. Även om man tar dubbla priset så borde det ju bli billigt för Stockholmarna. Det borde ju finnas något ställe med bra priser på hö ca. 25 mil från Stockholm så att inte transportsträckan blev för lång.
 
Sv: Alla hästägare miljonärer?

Ifall du berättar för bönderna att det går att få 5 kr/kilo 20 mil bort för det hösilaget kan det nog bli ändring på det. :idea:

Fast det kanske är en dum idé för dig. Ifall dina lokala bönder lär sig det lär du också få betala de priserna, så det är nog bäst att hålla tyst.

Ja inte tänker jag berätta att de ska börja sälja i sthlm heller, om jag ska betala 5kr/kilot för silage får jag lägga ner hästeriet :devil:
 
Sv: Alla hästägare miljonärer?

5 kronor per kg för hösilage :eek::eek::eek:

Rena rånet skulle jag säga. Där jag bor betalar man ca. 2 kr per kg för småbalar hö av god kvalitet. Hösilage är garanterat billagare än så.


Jag antar att du pratar om Stockholmspriser. Ibland undrar jag ifall det inte skulle vara lönsamt att 'exportera' hö till Stockholm. Även om man tar dubbla priset så borde det ju bli billigt för Stockholmarna. Det borde ju finnas något ställe med bra priser på hö ca. 25 mil från Stockholm så att inte transportsträckan blev för lång.

En av årets TV-bönder sålde iaf tidigare sitt hö till sthlm-området, just pga de högre priserna där (har för mig att han sa att han tog 3-3,50kr/kg). Om jag inte minns fel var det bl.a. Solvalla som köpte från honom... Själva gav vi 1,50/kg när vi köpte från honom :D
 
Sv: Alla hästägare miljonärer?

*kl*
Inte så många som HAR råd egentligen, och inte många som skulle ha råd om de levde ett bekvämare liv med shopping, resor och andra fritidsaktiviteter som skulle kosta pengar.

Jag har tyvärr fått ta bort min ena häst då jag envisats med att försöka ha två hästar och försörja mej själv på för lite pengar allt för länge.

Jag brukar undra vad folk som inte har häst eller speciella kostsamma intressen gör av sina pengar?? De med samma inkomst ungefär samma fasta kostnader per månad som mej, och sen hör man ett evigt klagande "jag har inga pengar", hmm, vad skulle jag göra av de ca 4-5000 kr som går till hästar varje månad? Jag är rädd att jag varit hästmänniska för länge, kan inte riktigt se vad jag skulle lägga pengarna på. Mkt kanske man vill ha men hur mkt BEHÖVER man?

Mina föräldrar är räddningen som gjort att jag kunnat ha häst under gymnasietiden samt två st på senaste åren. De har aldrig betalat direkt till mina hästar, men indirekt, t.ex bjuda på mat, ge bort en schampoflaska, fått några liter bensin från garaget, lånat ut pengar till större kostnader ev. veterinär som jag sedan fått betala tillbaka i omgångar, de har betalat körkort och sponsrat en bil vilket aldrig varit möjligt om jag skulle betalt själv.

Man får prioritera, inte köpa nya kläder, köpa drinkar på krogen, äta dyra middagar ute, fara på resor, köpa inredning till hemmet, gå hos frisör, köpa dyrt smink, handla billigt och göra matlådor osv osv.

I år blir det samma slitna ärvda vinterjacka för tredje året, skorna är skitiga och slitna men kanske håller vintern utan att bli alltför stora hål i :)

Men hästen fick nya vinterkläder, tävlingstäcke, nya reflexer och benskydd nyss... men men hästmänniskor är konstiga människor
 
Sv: Alla hästägare miljonärer?

kl

Jag får in ca 4500-5000 i månaden nu när jag pluggar.
- Hyra ligger på 2000kr i månaden, ligger lämpligt i "stan" och jag cyklar.
- Hovslagare kostar 500kr var 8-10 vecka (hans hovar växer lååångsamt).

så ja, de blir ju knappast dyrt för mig egentligen. Stallet är fullservice och jag behöver bara komma och rida, vilket är superbra för mig eftersom jag pluggar + håller på med film som tar upp eftermiddagar och helger.

Nu de senaste månaderna har det blivit lite dyrare eftersom jag äntligen hittat ny sadel som passar min hästs konstiga sadelläge. Hade tur och kom undan med bara 4000kr för den sadeln + sadelgjord stigläder osv :eek: . Ibland har jag bra tur alltså :grin:.
Så jag har råd att köpa lite nya saker till min häst i månaden, märkessaker är ingenting för mig så sådant köper jag aldrig nästan. Tränar och tävlar inte just nu, så där läggs inga pengar heller.

Bor hemma hos pappa förövrigt :)
 
Sv: Alla hästägare miljonärer?

*kl*
Inte så många som HAR råd egentligen, och inte många som skulle ha råd om de levde ett bekvämare liv med shopping, resor och andra fritidsaktiviteter som skulle kosta pengar.

Man får prioritera, inte köpa nya kläder, köpa drinkar på krogen, äta dyra middagar ute, fara på resor, köpa inredning till hemmet, gå hos frisör, köpa dyrt smink, handla billigt och göra matlådor osv osv.

Varför måste man ha råd med shopping, resor osv?
Är det livet för alla?

Jag personligen är inte jätteintresserad av kläder och shopping, men jag köper det jag vill ha när jag vill/behöver.
Ser ingen anledning till att ha en miljon kläder och behöva ha en separat lägenhet att förvara dom i.

De som jag känner som åker på resor brukar åka typ 2 veckor om året någonstans, hur kul är det att ha mer eller mindre tråkigt i 50 veckor om året för att ha råd att ha kul 2 veckor om året?

Att göra matlådor ser jag inte diret som något negativt, min mat är både billigare, nyttigare och GODARE än att gå ut å äta varje dag :)

För mig är inte ett bekvämare liv att springa på krogen, shoppa loss varje dag(kommer alldeles för sällan nya roliga kläder om man ska göra det varje vecka) dyrt smink osv.

Jag har LIVSKVALITÈ med mina djur 365 dagar om året :love:
 
Sv: Alla hästägare miljonärer?

Ja!
Men vägen dit har krävt sina uppoffringar.
Jag går i billiga, gamla kläder.
Röker inte.
Festar inte.
Kör gamla billiga bilar.
Och jag har under många år bott oerhört sunkigt.

Alla klarar inte av det och det har varit tufft i perioder.
Men nu så är jag miljonär.

Läsa resten av tråden nu.
 
Sv: Alla hästägare miljonärer?

Då jag hade foderhäst för 10-12 år sedan hade jag månads budget på 1500,
det räckte både till stallhyra, foder, strö, utrustning, hovslagare, veterinär (under förutsättning att du inte har en problem häst som behöver veterinär flera gånger om året), träningar och tävlingar. Allt hänger på hur goda kontakter man har rörande inköp av foder mm. Finns ju ingen anledning att köpa dyra foderblandingar/pellets när man kan köpa allt i lösvikt och blanda ihop på plats.

Hö, havre och korn av mycket bra kvalité har aldrig kostat mig mer än 1 krona kilot, och då har jag även fått tillgång till kross när jag hämtat havre och korn (= reducerar mängden kraftfoder vid varje giva då allt tillgodoses i matsmältnings systemet) och bara lagt i 1 dl hel havre/korn för att tänderna ska få jobba lite. De dyraste inköpen blir då betfor och hinken med mineraler, men de räcker ju å andra sidan några månader efter varje inköp, så kosnaden sprids ju ut.

Efter att man lagt bädd i boxen, går det inte mer enn 1-1,5 bal med strö i veckan, som man givet vis köper på pall för att få mängd rabatt.

Givetvis finns inte dessa möjligheter överallt, men har man hästen i "kollektivstall" där man turas om med in- utsläpp och fodringarna är det inte
omöjligt att hamna under 2000 kr/mnd:)
 
Senast ändrad:
Sv: Alla hästägare miljonärer?

kl

Jag får in ca 4500-5000 i månaden nu när jag pluggar.
- Hyra ligger på 2000kr i månaden, ligger lämpligt i "stan" och jag cyklar.
- Hovslagare kostar 500kr var 8-10 vecka (hans hovar växer lååångsamt).

så ja, de blir ju knappast dyrt för mig egentligen. Stallet är fullservice och jag behöver bara komma och rida, vilket är superbra för mig eftersom jag pluggar + håller på med film som tar upp eftermiddagar och helger.

Nu de senaste månaderna har det blivit lite dyrare eftersom jag äntligen hittat ny sadel som passar min hästs konstiga sadelläge. Hade tur och kom undan med bara 4000kr för den sadeln + sadelgjord stigläder osv :eek: . Ibland har jag bra tur alltså :grin:.
Så jag har råd att köpa lite nya saker till min häst i månaden, märkessaker är ingenting för mig så sådant köper jag aldrig nästan. Tränar och tävlar inte just nu, så där läggs inga pengar heller.

Bor hemma hos pappa förövrigt :)

Lyckliga du som har hittat ett så bra stall:bow:
 
Sv: Alla hästägare miljonärer?

nej man måste inte ha råd med sånt som "andra" har, ville jag shoppa festa resa och spendera pengar på det och fin lägenhet hade jag inte haft häst.

Det är lätt värt att dra ner på annat för att ha häst :heart
 
Sv: Alla hästägare miljonärer?

Nu vet jag inte om du menar mig eftersom jag står för mina hästkostnader själv. Sambon betalar dock för sina fordon och så delar vi på det gemensamma. Jag får ut strax undet 20000 i månader och det klarar jag mig bra på, sambon får något mer och kan med råge stå för sina intressen.
 
Sv: Alla hästägare miljonärer?

Jag betalar i månaden:

575:- för stallhyra och då ingår strö i form av 1 bal spån i månaden och fri tillgång på halm.
500:- (ca) för grovfoder.
200:- (MAX) för kraftfoder, mineraler, betfor mm.
300:- försäkring
750:- (var 8:e vecka) för hovslagare

Sen tillkommer bensinpengar men det har jag inte och vill inte räkna på :angel:

Man står där till självkostnadspris men jag tror mest ägarna är intresserade av att ha fler människor där för att inte själva vara låsta vid att ta alla in- och utsläpp och fodringar osv.
 
Sv: Alla hästägare miljonärer?

Det är kostsamt att äga häst, som så många redan skrivit så handlar det om att man måste prioritera.
Det finns alltid billiga eller dyrare alternativ på allt som rör hästar. Sen är det lite planering oxå. Man kan få tag i bra saker på reor, vintertäcken som säljs ut på våren. Osv......
Sen är det stor skillnad på vart man bor oxå. Som någon skrev, bor i Stockholm och betalar 10,000/månad för 3 hästar. Här där jag bor kostar en häst: 1800 kr (stallplats, mat (hösilage+havre), spån + skoning)/månad. Man gör jobbet själv.
Vacc 1 ggr/år=500 kr. Avmaskning=300/år. (CA)
Kolla upp vad det skulle kosta med de fasta kostnaderna. Sen är det dyrare i början om man måste köpa till all utrustning som behövs.
 
Sv: Alla hästägare miljonärer?

Jag har 3 jobb och tjänar inte över 15.000 i månaden. Pluggar även 25%. Mitt boende går på 3000kr, stallhyra 800kr plus att foder och hö tillkommer. Även utrustning, veterinär och hovis och försäkring. Har även en hund ska ska ha maten betalad för sig. Och sedan min mat såklart! Så det blir inte mycket pengar över att handla kläder till mig själv och fara ut med vännerna!

På något vis gå det ihop bara man vill! Trodde aldrig i mitt liv att jag skulle överleva på min lön och betala för mig, häst och hund.

Helst hade man velat vara miljonär så man kunde tillbringa all tid i stallet! Nu sliter man 80% och har 20% tid med sin polle per dag som man sliter för att få tid och råd med.
 
Sv: Alla hästägare miljonärer?

Det handlar helt klart om att prioritera, jag bor i det värsta tänkbara området när det kommer till att ha häst, nämligen storstan. Jag fattar själv inte hur jag får det att gå ihop ibland då jag har en ingångslön (före skatt) på runt 16.000, har häst, hund, inackordering och lägenhet som jag betalar hyra för.

Min stallplats kostar 4000 i månaden, hyran på min lght 3500 ink el, sen är det ganska lätt att ränka ut att det inte blir mycket över när allt är betalt, hundmat, min mat, foder osv. Är inte alls lätt att hitta ett billigare stall i sthlm då jag både vill ha det nära och med full service (utom mockning) på vardagar, annars hinner jag inte med hästen alls. Nu ingår 12 kg hö/dag och 4 spån i månaden hos oss, men jag känner att det jobbigaste kan vara att finna orken, men det är sånt man får ta ibland och brukar lösa sig med npgra koppar kaffe.:angel:
 
Sv: Alla hästägare miljonärer?

Jag instämmer med många andra här i tråden, att det handlar om prioriteringar. I mitt fall är kallhyran för boxen nog det billigaste, jag betalar 550 kr/månaden för en utebox med tillgång till två ridhus och ridbanor. Vi har gräshagar att använda under sommarmånadnerna men bara grushagar under vinterhalvåret.

Sedan utnyttjar jag lite tjänster varje månad såsom täckesbyte, av/på tagning av stallbandage, dessa respektive tjänster kostar 150 kr/mån

Jag strör med halm, mockar lite halvbädd kan man väll säga.. snålar inte med strö, går på runt 150-200 kr/mån lite beroende på årstid.

Jag försöker även vara noggrann med att hitta bra grovfoder, betalar hellre lite mer för ett analyserat grovfoder av bra kvalité så jag slipper köpa på mig allt för mycket div kraftfoder.. Det lönar sig i längden och är bättre för hästen om man kan fodra med grovfoder i största möjliga mån.

Jag tycker inte det viktigaste är att man har dyr och trendriktig utrustning Men jag måste säga att jag betalar hellre lite mer för Bra grejer, att man får vad man betalar för.. stämmer faktiskt i flera fall. När jag började med hästar för snart ca 15 år sedan hade jag byxor från Börjes och när jag så småning om köpte min egna häst blev det även täcken därifrån, och lite billigare träns från billigare tillverkare, runt 300 kr.. sedan har jag bytt upp mig allt eftersom under årens lopp, jag har insett att det ofta lönar sig att lägga ner lite mer pengar och i stället få lite bättre grejer. Flera ridbyxor från Pikeur och Euro-star har nu hållt i 3-4 år, visst ÄR dem dyra, det kan jag medge, men man får kvalité för pengarna. Förut fick jag köpa 5-6 par ridbyxor under ett år. Likaså är det med hästens täcken.. Jag köper bra täcken nu som förvisso är dyra, men passformen är outstandig, dem andas ordentligt, skyddar verkligen ordentligt från nederbörd och hästen slipper skav osv. Visst är det dyrt att köpa ett täcke för 3000 kr men nu är det inne på sitt fjärde år! Så jag måste säga att jag tycker det är värt pengarna, faktiskt! :)

Köper även hellre bättre beg utrustning av välkända märken som är av bra kvalité så jag Vet att jag får bra grejer för pengarna.


Övriga dyrare utgiftsposter tycker jag är skoning och försäkring, och det är också de kostnanderna som jag tycker har dragit i väg mest under mina år som hästägare. I mitt fall går en normal helskoning på runt 1000 kr och försäkringen ca 600 kr/mån.
 
Sv: Alla hästägare miljonärer?

Jag brukar leta på blocket efter bra att ha grejor. Jag söker på hästar+ridsport och sedan fyller jag i min bostadsort i sökrutan. Då ser jag allt som är till salu begagnat på min ort. Då kan man åka och kika på varorna och behöver inte betala för något som man kanske förstår inte kommer att passa när man ser det live. Ibland hittar jag något som jag har funderat på att köpa, men som är lite onödigt. Då kan jag göra bra köp:-)
 
Sv: Alla hästägare miljonärer?

Jag är timanställd usk, så jag kan ha allt mellan 6.000 och 16.000 efter skatt, i månaden.

Jag betalar 1.700:- i månaden i stallhyra, då ingår strö(halm), hösilage, kraftfoder, in-och utsläpp 7 dagar i veckan, täckesbyten.
Jättefin paddock med fint hindermaterial, milslånga ridvägar.....
Hovslagare var 8 vecka, 650:-
Försäkring 80:- i månaden ;)

Jag lever med min sambo som har UT ca 14.000, hyra på 4.800 + räkningarna....
Vi båda spelar bowling, vilket också kostar.
Sen är han en sån där "nörd" och ska ha alla nya prylar, spel osv..
Men de funkar i varje fall...
 
Sv: Alla hästägare miljonärer?

kl

Vill du bli miljonär på dina hästar?
Börja med tre miljoner!
:D

Nej, dom flesta av oss är inte miljonärer man hade kanske kunna varit om det inte var för dom där hästarna.

Pengar är bara papper :angel:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • SD:s trollfabrik
  • Libbsticka
  • Vad gör vi? Del CXCVII

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp