Bukefalos 28 år!

Alla hästägare miljonärer?

Sv: Alla hästägare miljonärer?

Ja, jag börjar undra... Hur har folk egentligen råd? ;) Har nyligen konstaterat hur dyr hobbyn hästeriet är och börjat fundera över hur folk egentligen har råd att ha häst (eller flera stycken för den delen), samtidigt som de ofta har den nyaste märkesutrustningen? Jag vill också! ;)

Såhär ser min månadskostnad ut just nu:

Stallhyra, torv och hö ca 1200 kr/mån
Kraftfoder 100 kr
Lån på transporten 1000 kr
Hovslagare 400 (alltså 900 var 7:e vecka)
Träning 150 kr
Bensin till och från stallet och träning 700 kr
Inköp 200 kr (täcken och annat utslaget på ett helt år)

Totalt ca 3400 kr men då är ju som sagt också bensin inräknat. Annars runt 2500/månad. När lånet för min transport är betalat så kommer det vara ca 1500/månad.

Om det är sommar och tävling så går ju mat och torv bort, men i stället läggs tävlingsavgifter till så det blir kanske ungefär samma.

Och vad prioriterar jag då bort? Ja den tråkiga sanningen är att det är utlandssemestrar, spa-weekends, att spara pengar till framtida boende o.s.v. Jag har annars en bra levnadsstandard och bor billigt, så i vardagen har jag fortfarande råd att äta god mat, köpa kläder, fika med kompisar o.s.v.
 
Sv: Alla hästägare miljonärer?

Miljonärer, verkligen inte. Jag har precis köpt hästen så jag vet inte än vad jag måste prioritera bort, faktum är att jag inte spenderar så mycket pengar ändå, så jag tror inte att jag kommer lida något enormt.
Jag och min sambo har gemensam ekonomi, jag är student och har studielån, min sambo tjänar helt okej, och tillsammans har vi utan problem råd att betala våra utgifter och spara mellan 6-8000 i månaden och ändå inte behöva äta nudlar.

Jag har en stallhyra på 2900 och då ingår in och utsläpp, grovfoder, strö, ridhus mm och det tycker jag är helt okej. Sen tillkommer hovslagare,träning, och försäkring.
På det har vi lägenhetshyra på 4000, telefonräkningar, bredband, billån+försäkring, mat och bensin mm. Ja som de flesta kan jag tänka mig.

Ett rätt bra sparkonto har vi också så ifall något händer så klarar vi oss.

Planering och prioritering är vad som gäller.
Min sambo är inte sur över att min hobby kostar mer hans (dataspelsnörd) istället försöker jag kompensera med att städa, laga mat, tvätta lite mer än honom. Helt ärligt så hade jag nog inte kunnat skaffa hästen nu om jag inte haft honom. Och skulle det ta slut mellan oss så är det något jag får lösa då, men man kan ju inte gå runt och vara rädd för att göra saker "ifall att" vi skulle göra slut. :crazy:
 
Sv: Alla hästägare miljonärer?

Jag går sista året på gymnasiet och jobbar halvtid för att kunna ha häst, betalar då allt själv, bor i Stockholm.
Stallplats 4000 kr /månad
Försäkring 600kr/månad
Hovslagare 500kr månad(1000kr var 7-8 vecka)
Utrustning ca 200-1000kr /månad
Träning 300 kr /månad
Bensin till & från stall ca 500 kr /månad
Lägger även undan det som blir över!
 
Sv: Alla hästägare miljonärer?

Ja, jag börjar undra... Hur har folk egentligen råd? ;) Har nyligen konstaterat hur dyr hobbyn hästeriet är och börjat fundera över hur folk egentligen har råd att ha häst (eller flera stycken för den delen), samtidigt som de ofta har den nyaste märkesutrustningen? Jag vill också! ;)

Hur mkt lägger ni egentligen på era hästar varje månad? Då menar jag rubb och stubb, från stallhyra och foder till ny utrustning/transport/träningar osv. Och vad arbetar ni med och har för inkomst? Omprioriterar ni för att ha råd med häst? Vad har ni för övriga månadskostnader ut (ja, alltså hur ser eran månadsbudget ut överhuvudtaget)?

Jag går i hästköpartankar men blir lite avskräckt av kostnaden för att ha häst. Jag är rädd att kostnaderna ska rusa iväg och att jag inte ska ha råd. Har ett vanligt normalavlönat arbete, inga fruktansvärt höga månadsutgifter (hyra & el, mobil, internet och försäkringar på drygt 6000 i månaden allt som allt).

Mamma, pappa, sambo, make, fru betalar alla övriga levnadskostnader ... ;)
 
Sv: Alla hästägare miljonärer?

Jag pluggar heltid och jobbar ca 25%. Ska se till våren om jag ska jobba lika mycket och gå ner lite i CSN-lån, då jag inte behöver alla pengar jag tjänar. Så jag tjänar hellre pengar och tar mindre lån! Den andra varianten är att jobba mindre, ha mer tid över och fortfarande fullt lån. Det beror lite på hur det blir på jobbet.

Men ja jag har råd och klarar mig finfint. Tävlar/tränar dock inte och känner inte att jag måste köpa dubbla uppsättningar av allt till hästen. Går i sadelbytartankar och med en buffert som ska täcka sådant blir det inte så kännbart. Men då letar jag inte i 10 000 kr-klassen och uppåt utan försöker hitta något som passar både häst och plånbok. Det är väl ungefär så man får tänka. Kan man inte göra avkall på sådana saker utan alltid måste ha det dyraste så kan det ju bli aningens knepigt.

Sen får man tänka över sitt stallväg ganska noga känner jag. Det är iaf viktigt för mig. Lägger några kronor mer och slipper då utsläpp alla vardagar och vet att hästen får mat 4 ggr/dag. Stod billigare förut med alla in/ut som fördelades på hästägarna, samt endast 2 fodringar per dag.
Och nej här är det ingen "Mamma, pappa, sambo, make, fru" som betalar alla andra levnadskostnader. ;)
 
Sv: Alla hästägare miljonärer?

Vet inte ens om jag vill veta vad det kostar :crazy:
men pojkarna är såååå värda det:love:
Två hästar. Boxhyra på 1900 st. Då ingår strö och in/ut och fodringar på vardagar. Rullande schema på helger. Ridhus och ridbana ingår också.
Träning ca 1000 kr. Transporten blev påkörd, så där var det tvunget att byta. Så den nya kostar ju lite förståss. Min röda är sjukt svår att muskla. Så totalt ca 1000 lappen på kraftfoder, 1.50/kg hö, hovslagare är gratis, min karl är hovis :D. Sen är det extra bensin, utrustning, försäkring och fan och hans moster....

Men jag lever för mina hästar och köper kläder, möbler osv när det går. Det som gör det lite bökigt ibland nu är ju att vi betalar för både hus och lght. När huset är borta kommer vi tom kunna spara massor :D
 
Sv: Alla hästägare miljonärer?

Jag bor i huvudstaden och har dåligt betalt jobb (ej utbildning), jag får prioritera. Jag har valt att bo hemma hos snälla föräldrar för att ha råd att ha häst i stall med bra träningsmöjligheter. För att få tid att ha häst och annat i livet betalar jag för helinackordnering.

Nu har jag massor med extra kostnader i mitt hästägande då mina hästar ständigt är skadade på olika vis, men jag räknar på att det kostar mig omkring 8000kr i månaden att ha häst. Oftast kostar det klart mer, typ omkring 15.000kr. Mest för att jag är hos veterinären, specialskor var fjärde vecka, har ut massörer och annat. Och för att trösta mig över att det går så uselt och jag aldrig får rida köper jag roliga saker som inte gör det billigare heller...
 
Sv: Alla hästägare miljonärer?

Går sista året på gymnasiet och bor hemma hos snälla föreldrar som står för helinackodering 5000:- och bil+bensin mitt CSN går till utrustning och dagliga nöjen :) man lever bra när man bor hemma ;)
 
Sv: Alla hästägare miljonärer?

KL

Så intressant att läsa och man kan lätt konstatera att folk överlag hellre lägger pengarna på hästen än sig själv. Samt att priserna skiljer sig ENORMT beroende på vart i Sverige man befinner sig :)
 
Sv: Alla hästägare miljonärer?

Har inte läst hela tråden men antar att du redan fått svar i stilen "det beror på var du bor och vad du har för ambitioner". Så det skippar jag ;)
Istället kan jag som blivande hästköpare beskriva lite hur jag tänkt och hur jag räknat :)

Jag har pluggat i några år och innan dess jobbat i vården. Så under den tiden har jag varit medryttare istället och/eller ridit på ridskola sporadiskt så hästeriet har inte kostat jättemkt. Sedan jag började jobba i maj har jag lagt undan rätt så mkt pengar varje månad på mitt hästkonto och har idag hela köpesumman sparad varpå jag inte behöver gräva i min sparbuffert som jag hade sedan innan. Dock kommer jag att köpa utrustning etc ur sparbufferten men det finns det utrymme för.
Jag bor i en större stad dock ej Sthlm eller Gbg så det är inte så upptrissade kostnader här.

Mina egna löpande utgifter i dagsläget:
Hyra inkl parkering: 3200 kr. El + internet: 400 kr. Försäkringar (bil, fackavgift inkl hemförsäkring): 500-600 kr. Mat + hygienartiklar etc: 2500 kr. Telefon: 200 kr. Hund inkl försäkring, mat, hundvakt etc: 600 kr. Bil exkl försäkring: 1000 kr. CSN: 600 kr. Summa: ca 9100 kr.

Månadsbudget för häst: Stallhyra (inkl grovfoder, strö, havre/korn/betfor, ut- och insläpp, täckespåklädning, ridhus + utebanor): 3300 kr. Försäkring (SWB, 120k veterinär, 30k A1, 20k A2): 470 kr. Hovslagare: 500 kr. Träning 2-3 ggr: 1000 kr. Merkostnad för bil: 2500 kr. Summa: ca 7800 kr.

Summa totalt för löpande utgifter: 16900 kr.
Inkomst efter skatt: ca 22000 kr (varierar +/- 2000 kr beroende på OB).

Jag har säkert glömt några smågrejjer, och vissa månader får man mer räkningar än andra. Jag har även tagit till ganska rejält i bilkostnaden men det kommer bli en jäkla massa åkande för att lösa det tidsmässigt med hund, häst och jobb. Men jag tycker att det inte spelar så stor roll att räkna på öret när det finns den marginalen. Smågrejjer som vaccinationer, avmaskningar och inköp av förbrukningsvaror till hund och häst är sådant jag räknar med att det slås ut jämnt i de övriga kostnaderna på ett år sett. Likväl kläder och nöjen åt mig själv (man har helt enkelt inte så mkt tid över till andra nöjen när man är hästägare ;)). Dyrare grejjer tar jag ur min buffert som fylls på månadsvis med det som blir över.

Hoppas detta hjälpte dig något :)
 
Sv: Alla hästägare miljonärer?

Jag börjar sista terminen på gymnasiet nu på måndag, får CSN bidrag på ca. 1000 kr/mån.

Häst-hyra:

Stallplats: ca.2700 kr ( box,hage,halm, hösilage,mineraler,betfor och havre + utsläpp och morgon+kvälls-fodring)

Hovslagare: 750 kr,var 7-8:e v.

Försäkring: 3 579 per år ( 10 000 kr i liv och 60 000 kr i vet.)

Övrig utrustning: Köper sällan någon nytt nu när hästen är dräktig, och fick allt jag önskade mig i julklapp ( nya ridbyxor,rid-jacka och nya stall-skor) :idea:

Jag själv betalar för min egna mat och ev. någon gång för hovis, annars är det mamma som betalar allt för hästen, tur att hon också är hästintresserad! :angel:
 
Sv: Alla hästägare miljonärer?

Åh fy jag började faktiskt nu i dagarna tänka på hur mkt mina hästar egentligen kostar. Har fem stycken och hade tänkt avveckla till ynka fyra (:P), dock så tror jag antalet fem är ganska konstant,åker en kommer en annan så att säga:)

Mina kostnader:

Hösilage:400/bal, går åt ca 6 stycken i månaden, dvs 2400
Halm: 400/månad ca
Hovslagare: 700/häst, var sjätte vecka, dvs ca 2400
Försäkringar: Noll koll men ca 2500 i månaden verkar rimligt
Kraft: Ca 500 per månad (två stycken som äter havre, de andra klarar sig på mitt superhösilage)
Träningar: Kanske 1400 per månad

Dvs typ 1900 per kuse, veterinärvård exkluderat, fy inte konstigt att jag jämt är fattig och inte köpt kläder/gått på bio/åkt på semester på hundra år!

Inte läge att visa denna uträkning för min käre sambo, speciellt då ena hästen säkert varit hos veterinären för minst 20000 det senaste året, hua!
 
Sv: Alla hästägare miljonärer?

Jag är inte miljonär,inte i närheten,rik är jag inte heller! En gång i tiden hade jag pengar,nu har jag häst! ;)

Jag och sambon bor i hus,har hundar,och jag har häst,har några mil till jobbet och till stallet,jag jobbar som personlig assistent,och sambon jobbar på fönserfabrik,vi har ca 35.000:- tillsammans efter skatt.

Min häst kostar mig i dagsläget i månaden:

Lösdrift 1500:-
Hovslagare 200:-
Transport 900:- (Lån på banken)
Försäkring ca 300:-
Bensin för mig till stallet ca 1000:-
Vacc 100:-
= 4000:-

Och då är han bara 2 år gammal,alltså inge träningar/tävlingar. Till hösten ska han stallas in och kommer då bli ytterligare några hundralappar i stallhyra+kraftfoder,sen kommer träningsavgifter i framtiden,samt att han kommer säkert behöva skor vilket gör att hovslagaren blir dyrare...

Nu har jag inte räknat med ny utrustning och liknande heller,utan det här är bara fasta kostnader.

Jag har ett litet sparkonto,samt en helt ok buffert,om det skulle dra iväg helt otroligt med pengar så har jag alltid möjlighet att ta lån,antingen av pappa eller av banken.

Jag skulle inte påstå att jag har MYCKET nöjespengar över varje månad,men vad gör det? Jag har ett jättefint hus,en underbar sambo,två underbara hundar,och världens bästa häst,äter nyttig och bra mat,har råd med krogbesök,bio,köpa kläder,och lägga undan pengar varje månad. Man får prioritera helt enkelt,och jag lägger mer än gärna dom här 4000:-/månad på hästen,för det är MITT intresse,det är dit man åker när man behöver rensa huvudet lite,för mig är det rena lyckan att ha häst,kosta vad det kosta vill,den som säger att man inte kan köpa lycka för pengar har aldrig köpt en häst! :love:
 
Sv: Alla hästägare miljonärer?

Man får prioritera helt enkelt,och jag lägger mer än gärna dom här 4000:-/månad på hästen,för det är MITT intresse,det är dit man åker när man behöver rensa huvudet lite,för mig är det rena lyckan att ha häst,kosta vad det kosta vill,den som säger att man inte kan köpa lycka för pengar har aldrig köpt en häst! :love:


:bow::bow::bow:
 
Sv: Alla hästägare miljonärer?

Min månadskostnad:
Stallhyra, spån, grovfoder, kraftfoder: 2400 kronor/månaden
Kallhyran är på 1500 bara den. Står i ett stall som sköter utsläpp osv, man har bara ett intag per månad + en middag per måndag ca.
Har en liten islandshäst som inte äter mycket kraftfoder.

Bensin: 2500 i månaden. Passerar jobbet påväg till stallet som tur är men (har ca 5 mil enkel väg till stallet, 2,5 till jobbet) bensinkostnaden är det som kostar mest för mig i dagsläget. Kör 5 dagar i veckan men har nu en medryttare som hjälper mig vissa dagar. :bow:

Hovis: Gratis, eller ja, min morbror är hovis så jag det är tjänster och gentjänster som gäller.

Utrustning: 0-1000 kronor i månaden.

Träning: 500 kr/månaden + beroende på.

Det kostar i runda slängar ca 4000 kronor i månaden för mig med bara hästen.
Mamma är bäst och betalar fortfarande försäkringen på 400 kronor/månad.
Sen diffar det såklart när det är dags för vaccin, tandläkare, massör, mer träning osv.
Utrustning har jag allt av så det köps inte in speciellt ofta.

Satsar helt och hållet på mina djur (häst+hund+hund+katt), och är inte intresserad av annat heller. Jobbar 40% så hela lönen går åt.
 
Sv: Alla hästägare miljonärer?

Och ja, jag håller med föregående, det är lätt värt det och jag skulle inte kunna göra annat.
 
Sv: Alla hästägare miljonärer?

Jag är sjukskriven och sambon har ett långtidsvikariat, så nej... vi är sannerligen inte miljonärer :) Vi har tre hästar och bor uppe i ingenstans i norrland.

Har egen gård så ingen stallhyra, eller stallhyran inbakad i driftskostnaden på hela gården beroende på hur man ser det. Gården inkl alla kostnader kostar ca 4500 - 5000 i månaden inkl el.

Foder ca 4 storbalar/månad a´200 kr/st. Balarna körs hem gratis av bonden :p
Kraftfoder etc ca 300 kr/månad
Försäkringar om man slår ut det per månad ca 400 kr
Utrustning etc köper jag sällan, och försöker hitta på tradera eller liknande om jag vill ha eller behöver något - i snitt kanske 100 kr/månad?

2011 blev det mer på utrustningskontot i och med att jag köpte två par cavallo-boots
Veterinär, hovvård etc kanske ytterligare någon hundralapp til högen.
Det finns ett kris-konto för oväntade veterinärkostnader ifall att något skulle hända. Foderkostnaderna kommer dessutom att öka nu under våren när stona ska stödfodras för dräktigheterna.

Sammantaget kostar hästarna under 2000 kr/månad för vår del. Pengar som nog många andra lägger på lite ditt och datt utan att ens tänka på det...
Vi äter aldrig ute, går inte på bio eller ut på krogen, köper sällan kläder eller annat "unna sig" till oss själva... kläder blir mest "Bra att ha i stallet och ser inte alltför djävligt ut om man ska iväg och handla" :angel:

Vi har inga andra dyra hobbys så som snöskoter, barn som spelar hockey osv. utan ägnar oss i stort sett åt hästarna, hundarna, gården och fiske. Vi känner heller inte att vi "försakar" något för det sätt vi har valt att leva utan tvärtom - att vi slipper allt det där stressiga bland en massa okända som vi ändå inte tycker är speciellt lockande :)

Träningar och kurser har jag inte åkt på några på bra länge. Några har jag inte varit välkommen på eftersom jag har hingst, och andra har jag varit tvungen att lämna återbud till. Kurser jag har planerat in har kostat mellan 500 - 1000 kr för en helg. Jag ser ycket fram emot en kurs nu i maj dock, den är dyr och det är ganska så långt att åka (ca 30 mil) men jag har börjat lägga undan pengar till den istället för att köpa böcker :o, så jag hoppas verkligen att jag kan åka när det väl är dags. Dessa pengar har sparats ihop om de inte funnits "över". Hjälp med ridningen får jag dels av min sambo, och dels av bekanta som jag återgäldar tjänsten till så att säga.

Eftersom jag är sjukskriven är jag dessutom ganska begränsad i vad jag kan göra med hästarna, om jag kan åka på träningar eller inte, osv. Hade jag inte haft en hästintresserad sambo hade det aldrig varit möjligt att ha ens en häst. Två av de vi har är äldre avelsston som nu går dräktiga, och hingsten rider jag jag rider jag och jobbar vidare utbildningen av så ofta jag kan.
 
Sv: Alla hästägare miljonärer?

KL

Så intressant att läsa och man kan lätt konstatera att folk överlag hellre lägger pengarna på hästen än sig själv. Samt att priserna skiljer sig ENORMT beroende på vart i Sverige man befinner sig :)

Haha ja det kan man ju lugnt säga!! Sist vi hade hästarna uppstallade betalade vi 500 kr/häst. Det ingick spån i stallhyran, men inget foder eller "service" :p
 
Sv: Alla hästägare miljonärer?

Fy vad dyrt alla verkar ha det! Jag hade en stor kallblodstravare som jag tyckte var dyr i mat! Men när jag ser andras kostnader ska jag nog inte gnälla. Han kostade mig 2500 i månaden, i det ingår foder, stallplats, hovis, försäkring. Sen är det ju utrustning men jag har ingen dyr sådan.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Akvarietråden IV
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp