Bukefalos 28 år!

Alla hästägare miljonärer?

Sv: Alla hästägare miljonärer?

Är separerad, har en häst och 1 föl. Att det fungerar för mig är att jag i alla år har arrenderat ett litet stall utan bekvämligheter där jag kunnat hyra ut ett par platser till självkostnadspriser. För mig har det inneburit låg stallhyra men MYCKET jobb. Jag är dock så glad att jag aldrig levt på min sambo utan fixat högskoleutbildning och välbetalt jobb och betalat häst, stallhyror, släp mm av mina pengar, så när vi separerade var aldrig hästen och dess grejor något som han skulle ha minsta del av. Idag med egen lägenhet med lån på, egen bil etc etc så snålar jag mycket på maten och har tex alltid matlåda till jobbet, jag tänker verkligen igenom allt jag köper och försöker lösa de flesta saker själv utan hantverkare.
 
Sv: Alla hästägare miljonärer?

Det gäller att prioritera.
Hästen kostar mig i runda slängar 4-5000 för stallplats, skoning och
träning 2ggr/månaden. Sen brukar jag jobba lite i stallet och kunna
byta det mot tjänster som tex transporthyra.

Dock lever jag billigt i mina egna kostnader. Delat boende, visserligen
en snordyr bil men inte massa extra småkostnader som massa tvkanaler,
supernabbt bredband osv. På det sättet sparar jag in små pengar på
många ställen och kan unna mig att vara social också.

Köper inte märkesschabrak men däremot täcken och sadlar av bra
kvalité som håller.
 
Sv: Alla hästägare miljonärer?

Jag tror också småsaker kan dra iväg till stora summor. När jag blev själv teckande jag aldrig fast telefon, har inga extra kanaler på TV'n, går aldrig på pressbyrån och köper godis, fikar närapå aldrig på kafeer, köper väldigt lite kläder till mig och lite till hästarna också. Tänker igenom alla, tex bad jag vet att få köpa en stelkrampsspruta för att få ge själv när jag vaccinerade fölis med dess 1:a stelkramp. Jag är glad att jag köpte en snordyr dressyrsadel för många år sedan och även en bra hoppsadel:) Men hittills har pengarna räckt för att göra kul resor på semestern:)
 
Sv: Alla hästägare miljonärer?

jag sparar ett par tusenlappar i månaden på att välja rätt mobilabonnemang, rätt försäkringar och inte har tvbox eller fast telefon. Bara att ändra elabonnemang till min etta gav mig 1000kr/per år.

Många bäckar små.
 
Sv: Alla hästägare miljonärer?

Ja, jag börjar undra... Hur har folk egentligen råd?

Det enda långsiktigt hållbara sätt jag kan se att ha häst är helt ärligt att se till att skaffa sig utbildning och jobb som ger en hyfsad lön. Och då menar jag över medellönen som någon nämnde. Även då får man ju vara ganska sparsam för övrigt, jämfört med andra som har samma inkomster. Å andra sidan hinner man ju inte spendera så mycket pengar eftersom man är i stallet så stor del av fritiden.

Jag vet att många klarar av att ha häst med betydligt sämre inkomster, men personligen tycker jag att det verkar vara på tok för jobbigt.

I längden vill ju de flesta människor inte bo i en etta, de flesta vill förr eller senare ha barn osv. Med små inkomster och häst, blir det väldigt jobbigt att dra runt en familj.
 
Sv: Alla hästägare miljonärer?

Ja, jag börjar undra... Hur har folk egentligen råd? ;)

Jag undrar vad folk egentligen spenderar sina pengar på, de verkar gå upp i rök! Mina kollegor som jobbar heltid säger att de brukar kunna göra av med sin lön varje månad, jag vet liksom inte vad jag skulle göra med så mkt pengar!

Jag studerar och jobbar. På jobbet får jag in allt emellan 2000 och 10 000 i månaden. (oftast runt 3-4000 efter skatt) och så studiebidraget på 2500.
Säg i snitt att min totala månadsbudget är 6000. Det räcker till mat, häst lite nöjen och lite sparande. (jag har ingen hyra)

Hästen går på lösdrift med allt inclusive för 2500. Månadshyran jobbar jag ner till runt 1000-1500 i månaden genom att ta helgpass. Helgpassen betalar också hovslagaren som verkar fötterna.
Jag har en unghäst så jag har inga stora kostnader utöver månadshyran. Försäkringen är låg eftersom jag har valt att ta risken att inte ha något högre livvärde. Har 5000 i liv och 100 000 i veterinärvård. Betalar 1000 kr per år för försäkringen.
De flesta hästar klarar av att gå på lösdrift och ridas samtidigt så kan du hitta en lösdrift så drar du ned kostnaderna markant. Jag bor i stockholmsområdet så priserna är rätt så saftiga.
 
Sv: Alla hästägare miljonärer?

JAg betalar 1600 kr i månaden i stallhyra för en häst och då ingår in-och utsläpp, fodringar, foder, saltsten och betfor samt ridbana. Kraftfoder får vi köpa själv och än så länge har hon inget, men vi får se vad jag så småningom väljer.

Hon verkar var annan till var tredje månad beroende på hur hovarna växer och det kostar 400 kr.

Försäkring har hon ingen då hon är för gammal.

Det är den summan jag betalar för henne varje månad.

Min utrustning är gammal och märkeslös mer eller mindre, men funkar finfint ändå. Tex säkerhetsstigbyglarna är 15 år gamla. De funkar ju! Sadeln köpte jag för 2 år sedan men efter det har jag inte köpt en ända pryl till henne!:o
 
Sv: Alla hästägare miljonärer?

Jag säger som många andra; prioriteringar!

Min häst kostar mig ca 7000 i månaden (har lån på henne som drar iväg lite). Jag jobbar som timanställd inom vården och jobbar så gott som varje helg och tar gärna på mig extrapass. Får väl ut runt 20.000 i månaden. Brukar ha sammanlagda räkningar på runt 13-15.000 varje månad.

Men jag tycker att jag klarar mig bra! Mina vänner blir helt förfärade när de hör hur höga utgifter jag har, men jag har alltid pengar kvar när lönen kommer, så illa kan det ju inte vara? :p
 
Sv: Alla hästägare miljonärer?

1600 kr i månaden för det? Jag menar min ponnys grovfoder kostar runt 1200 kr i månaden. Står ni gratis i stallet eller? :o
 
Sv: Alla hästägare miljonärer?

Jag är timanställd, och har alltså en väldigt varierande inkomst (i sept., okt. och nov. har jag jobbat ca 50-70%). Jag tjänar 126,5:-/h. + 12% semesterersättning + ev. OB och liknande. Hur mycket skatt som dras, beror på hur mycket jag jobbar (dras enligt skattetabell). I regel blir det något naprapatbesök i månaden (50:-/gång, vilket dras på lönen). Brukar räkna med 900:-/dag e. skatt, och har då oftast räknat åtminstone några hundringar för lågt.
Jag betalar för närvarande ingen hyra hemma, men försörjer mig själv (dvs betalar alla förbrukningsvaror, mat etc etc.). Jag äter för en tusenlapp/månad. De månader hygienprodukter behöver fyllas på, blir det ett par hundringar till det. Jag gör av med en flaska schampo + balsam (ca 300:- för båda) på ca 4-6 månader, en flaska duschtvål räcker i ca 2-4 månader. Mobilen budgeterar jag 300:-/månaden för (understiger så gott som alltid detta belopp). SL-kortet kostar knappt 800:-/30 dagar. I fasta utgifter kostar jag alltså ca 2100-2500:-/månaden. Sedan tillkommer nöjen, kläder och annat som får stryka på foten om så behövs. Banken kostar ett par hundringar per år (internetbank + kortavgift). Jag sparar åtminstone ett par hundringar/månaden (har ett buffertkonto för mig, ett annat för hästens buffert).

Stallhyran (inkl allt foder utom mineraler, ridhus, ridbana, ut- och insläpp, fodringar) kostar 2550:-/månaden. Täckesservice 200:-. Mineraler (pellets) kostar ca 300:-/hink. Försäkring 144:-/månaden. Hovslagare 650:-/var 8e vecka. Träningar (1gång/veckan) kostar 120:-/gång. Jag räknar med fasta kostnader på 4000:-/månader för hästen.
Sedan tillkommer utrustning, vaccination, ET mm. Jag handlar inte för nöjes skull, utan tar tag i mig själv och väntar tills det är något vi behöver (köpte hästen i mitten av augusti, och vi har verkligen bara det vi måste ha i utrustningsväg, förutom en hög grimmor) - misstänker dock att det kommer att gå över snart (inväntar och sparar till Globen horse show-mässan nu :angel:). Jag håller mig dock till kvalité, då jag av tidigare erfarenhet vet att det blir billigare i längden. Köper inte det allra dyraste bara för att (betalar inte 5000:- för något som är värt 2500:- ), men undviker Hööks egna märken.

Prioriteringar, prioriteringar, och ibland lite svett ;)
 
Sv: Alla hästägare miljonärer?

1600 kr i månaden för det? Jag menar min ponnys grovfoder kostar runt 1200 kr i månaden. Står ni gratis i stallet eller? :o

Jag betalar 2000 i månaden för full service. Ridbana, ridhus, all skötsel o allt foder.
Min häst äter kanske tio kg hö o tre kg krafft grund.
 
Sv: Alla hästägare miljonärer?

kl
Alla hästägare borde vara miljonärer! Världens dyraste hobby!

Jag har för tillfället endast en oridbar unghäst men det rinner iväg ändå, hon kostar mig ca. 5000 kr/månaden om jag inte räknar bensin/bilkostnader. Jag har en bra lön men pengarna tenderar att gå åt i alla fall, speciellt månader som denna när hästen stått på klinik i 14 dagar osv.

När jag hade en häst i träning/tävling senast kostade han 10.000-12.000kr/månaden inkl allt utom vet. Då arbetade jag av en del av min stallhyra samt bodde nära stallet så jag hade inte så mycket bensinkostnader.

Jag är ingen shopoholic men jag handlar hellre dyra kvalitétsgrejer än slit och släng (förutom förbrukningsvaror som grimmor, boots, vissa borstar...). T.ex utetäcken är bra att fynda på tradera (de blir ju ändå snabbt välanvända) och bra träns håller år efter år (har haft ett stübbenträns i 11 år; Fortfarande som nytt).

Annars är det bästa ekonomitipset från mig att se till att bo nära stallet eftersom det är där man är 7 dagar/veckan. Jag tror att ett stort hål i min plånbok just nu kommer just från allt åkande (dessutom är det inte tidseffektivt - tid är pengar!). Jag hade ju inte planerat att behöva vara hos min unghäst varje dag så nu när hon får gå ut i sin flock blir det bättre, när det är dags att stalla upp henne sen kommer jag definitivt överväga att flytta på mig så nära stallet som möjligt!
 
Sv: Alla hästägare miljonärer?

Alla hästägare borde vara miljonärer! Världens dyraste hobby!

Haha oj då ska du inte börja med roadracing, där kör du upp bara däck för 20-30 000kr på EN dag och oftast kör man betydligt fler dagar....
Sen allt annat som tillkommer...

Då framstår hästarna som relativt ekonomiska :)
 
Sv: Alla hästägare miljonärer?

Varför det?

Jag betalar ungefär samma kostnad för grovfoder x 2 då jag har två hästar. 3,50/kg är inte dyrt då det är analyserat, väldigt fin hygienisk kvalitét och åtminstone för min del har jag leverantören nära = minskad transportkostnad vid hämtning.
 
Sv: Alla hästägare miljonärer?

Jag betalar 2000 i månaden för full service. Ridbana, ridhus, all skötsel o allt foder.
Min häst äter kanske tio kg hö o tre kg krafft grund.

Fast 2000 kr för allt det kan ju omöjligt betyda annat än att stallägaren sponsrar dig.
 
Sv: Alla hästägare miljonärer?

Utgifter:
- Hysets hyra 4000:- varmhyra. (bor på landet)
- Häst 1: 2000 för hyra och mat, inackoderad.
- Samma häst: träningar: ca 500:-
- Samma häst: Massage 400:-/mån (100kr gången av kompis som är utbildad)

- Skoning häst 1000/6-8 vecka.
- 2000/termin för försäkring, agria.. (undan stoppade pengar ifall olyckan är framme dessutom)
- vaccinationer, avmaskningar, kolla tänder.. Ca 1500/år..
- Hästutrustning ca 2500-3000/år då jag nu har det mesta, innan blev de nästan 7000/år. Då är inte sadlarna inräknade....
- tävlingar ca 800/termin just nu bara klubbtävling annars lokalt = transporter och avgifter ca 5000/år då jag inte tävlar så mycket p.ga utbildning av häst.


Sen andra utgifter är väl inte lika många..

- iphone 4 med abonnemang ca 600/månaden.

Slängde 12 000 på körkortet och snart snart skriva och köra upp..
Så 1000 till där.. 13 000 med andra ord.

Jobbar , bensin (killen kör) till jobbet eller bussbiljett går på 1000-2000/månaden beroende på hur mycket jag jobbar.
Det är 2 mil till jobbet.

Men får runt 10.000-15.000 i månaden..

Killen tjänar mellan 16.000-20.000 beroende på hur mycket övertid det blir.
Nu på vintern är det svårt med övertid då de jobbar utomhus, men då tjänar han 16.000 som minst. Rätt bra med tanke på hur roligt jobb de har oavsett väder ;D

Jag har precis slutat plugga på gymnasiet och eftersom jag inte har körkort så finns det inte så mycket jobb. Men detta hade jag praktik på och har fått jobb där ett halvår innan jag tog studenten.
Får bara jobba på en avdelning då de andra 3 kräver körkort.
Men nu när jag snart har körkort äre bara att börja på de andra ställerna också! :)

Kan ju tillägga att om det blir för lite pengar för min häst-kassa så hjälper pojkvännen mig..

Kan även tillägga att jag har två hästar på lösdrift med som kostar hö 11 000/året och halm som underlag endast 500kr/året då jag får väldigt billigt, men superfint halm (med lite inslag av grönt). De äter obegränsat.
 
Sv: Alla hästägare miljonärer?

kan tillägga att om jag skulle bli av med sambon tar jag hem hästen på heltid i mitt egna stall som de andra två går på lösdrift hos. då kostar han mig inte alls lika mycket i månaden, och jag byter då även tränare som är billigare. Flyttar till förälder eller syster och dela boende..
För ett 210kvm hus behöver jag inte själv.. ;)

(håller för övrigt på att skaffa barn, och älskar varandra så risken är myyyycket liiiten att ngn av oss drar, vi håller förhållandet i topp efter flera år..! )
 
Sv: Alla hästägare miljonärer?

Fast 2000 kr för allt det kan ju omöjligt betyda annat än att stallägaren sponsrar dig.

Fast 950 betalar ju jag, för ridhus, paddock, in/utsläpp, täckesbyte morgon, fodringar 5st/dag. mån-fre.

Jag mockar, fyller höpåsar, rider.

Hö eget, kraft ca 400 och tillskott kevinal plus/400/kvartalet och ibland extra b-vit 150/mån..

Det blir ungefär 2000 de med..
 
Sv: Alla hästägare miljonärer?

Fast 950 betalar ju jag, för ridhus, paddock, in/utsläpp, täckesbyte morgon, fodringar 5st/dag. mån-fre.

Jag mockar, fyller höpåsar, rider.

Hö eget, kraft ca 400 och tillskott kevinal plus/400/kvartalet och ibland extra b-vit 150/mån..

Det blir ungefär 2000 de med..

Ja och det låter billigt det också tycker jag. Dessutom har du ju inte fullservice, mockning och iordningställande av foder blir några arbetstimmar per månad.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp