Bukefalos 28 år!

Alla vi med kaniner!

Nån här inne som har/har haft belgisk jätte? Hade egentligen inte tänkt skaffa nån fler kanin efter att min frassehona avlivades i höstas, men nu är jag sjukt sugen! :o Det finns ju liksom en tom bur av jättekanin-mått, och dom är ju så mysiga! Så ska åka och titta på en kull som blir leveransklara i april, lagom till min födelsedag! :D Sen gäller det bara att övertala maken också, han har liksom tagit fasta på det jag sa i höstas om att jag inte skulle ha nån ny. :cautious::angel:

Jag har, 4st! :D tanken är avel, om de visar bra på utställning.. :) hur mysigt som helst med dessa bamsingar. :love:
 
Hej :p
Vi funderar på att lägga två kaniner till vår djursamling, jag har själv ingen erfarenhet men min man hade mycket kaniner när han var yngre. Nu har frågan blivit högaktuell då en i vår närhet fått två kullar dvärgvädur, jag har lite frågor som jag hoppas att ni kan hjälpa mig med!
Maken säger att honor brukar vara lugnast och tycker vi ska skaffa två sådana. Är det så? Är det lätt att se skillnad när de är små?
Kan de äta hösilage? Det är torrt, 81,9% TS.
Vad behöver de i matväg? Jag har ovan nämnda hösilage att erbjuda, bra "hästvärden" och hög hygienisk kvalitet, dessutom ekologiskt.
Något mer vi ska tänka på?
Två honor är väl bra, hanar kan vara bra att kastrera om de ska bo med sällskap oavsett kompisens kön. ;) Personligen gillar jag hanar - varesej djurart. Jag upplever att personligheten avgör hur dom är mer än könet. Tror inte att det är så stor skillnad. Som sagt gillar jag hanar bäst, dom är ofta mer "lugna" eller "stabila" i lynnet tycker jag. Men som sagt tycker jag att ni ska utgå från individerna och vad som passar bäst för er. Två honor kan man ju ha ihop utan att kastrera tex.

Ang hösilage kan jag inte svara på det. Jag tror att det är bättre att ge hö, kaninmagar är känsliga. Men jag låter nån annan svara på frågan som kan mer om den saken. Förutom hö behöver dom inget. Man kan ge pelletsfoder som godis, eller spannmål, men grovfoder räcker egentligen. Om man har innekanin året runt kan man dock överväga att kanske ge lite lite pelletsfoder (av bra sort) eller himalayasalt - för att dom ska få i sig mineraler o så. Sånt som en kanin annars får i sig genom att äta olika saker i naturen. Men man kan också ta in gräs och kvistar och annat som man plockar ute. Bara man har koll på att man inte tar in ngt som är rent av giftigt. :) I övrigt har kaniner känsliga magar och ska inte äta saker som inte är kaninföda sas. :) En liten bit knäckebröd eller grönsaker går ju bra ibland, men mest som godis. Sen är det viktigt att dom har vatten jämt såklart.
 
Smygtitt
20150226_171020.jpg
 
Har funderat på att kastrera vår lilla hona på ett år, men har hört en del om att det kan vara knepigt att söva kaniner....Inga problem med det, ni som har gjort det?

Kastrerade nyss min Mini, född i mars förra året. Inga problem alls men valde en stor smådjursklinik. Risken för att söva kommer man dock inte ifrån.
 
Hej :p
Vi funderar på att lägga två kaniner till vår djursamling, jag har själv ingen erfarenhet men min man hade mycket kaniner när han var yngre. Nu har frågan blivit högaktuell då en i vår närhet fått två kullar dvärgvädur, jag har lite frågor som jag hoppas att ni kan hjälpa mig med!
Maken säger att honor brukar vara lugnast och tycker vi ska skaffa två sådana. Är det så? Är det lätt att se skillnad när de är små?
Kan de äta hösilage? Det är torrt, 81,9% TS.
Vad behöver de i matväg? Jag har ovan nämnda hösilage att erbjuda, bra "hästvärden" och hög hygienisk kvalitet, dessutom ekologiskt.
Något mer vi ska tänka på?
Honor är snarare (enligt min erfarenhet) mycket mer bestämda med sina åsikter och har ett hemskt humör vid brunst. Men ja, det är lättast att skaffa två honor om man vill ha de tillsammans. Annars får man vara noga med att hinna kastrera eventuell hane först. Hona och hane brukar vara lungnast (helst kastrera båda två). Jag har två honor just nu varav en är det fart på hela tiden, hon är bara 6 månader (inte ens könsmogen än) och vet verkligen vad hon vill. Hon avskyr att bli uppburen och kloklippning är ett helt äventyr bara det. Och då är hon ca 4 kg stor och växer. :angel: Min andra hona är 1,5 år gammal och kastrerad, trots inga hormoner vet hon precis vad hon vill och är tydlig med det. Hon kan pussas och gosas när hon är på det humöret men vill hon inte så går hon iväg eller börjar bita i ens kläder. Så ja, bestämda honor. ;) Jag har tre hanar och alla är mycket lugnare i temperamentet. Speciellt den som bor tillsammans med den kastrerade honan. Han är verkligen guld och går med på allt.
Hösilage skulle jag vara försiktig med. Jag vet att några få jag stött på fodrar med det, MEN i och med att det är koncentrerat så skulle jag inte våga ge en kanin det. De har såpass känslig mage ändå och hösilage har en tendens att ändra sig mellan olika balar. Bättre att köpa några få höbalar åt gången av en annan hästägare/bonde. :)
 
Nu är Hilma äntligen här! :love: Hon består mest av öron faktiskt, var den i kullen som hade absolut störst öron. ;) Uppfödaren meddelade också glatt att hon är den första jätten som hon fött upp som är en KLÄTTRARE. Får se var jag hittar henne imorgon bitti! :nailbiting: :D



 

Liknande trådar

Däggdjur Barnen har ett tag önskat sig kanin/kaniner. Jag är fullt medveten om hur sånt här brukar bli i längden (barnen tröttnar och föräldrarna...
Svar
6
· Visningar
1 657
Senast: KesoNeso
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
3 054
Senast: tanten
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
6 101
Senast: Farao
·
Däggdjur Efter mycket funderingar fram och tillbaka hämtade vi en till kanin i går söndag (vi har en kastrerad ettårig dvärgvädur sedan innan som...
Svar
4
· Visningar
1 450
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp