Bukefalos 28 år!

Alla vi med kaniner!

Härliga bilder, o vilka kaniner ni alla har!! :love:

Måste bara uppdatera, jag har hunnit bli 'mormor' åt tre ursöta små pälstussar till belgiska jättar!! Helt bedårande, riktigt häftigt. Kan inte låta bli att vara lite stolt... Fast jag egentligen inte gjort någonting om man tänker bort ihop-parandet... :angel: De är tre veckor idag o har nu börjat upptäksfärden, får försöka fota imorgon o visa er!
En riktig mjukstart för oss båda som gjort detta för första gången, kommer att paras om med min andra hane om någon vecka. Tyvärr gick den andra honan tom, men vi får försöka igen. :)
 
Hämtade kanin nr 2 i söndags. 8veckor. Är fyra dagar yngre än Lisen, men mycket större. Hon får bo i en innebur inne i Lisen bur tills jag vant in dem vid samma pellets och nu kan de ändå se varandra och nosa genom gallret :). Nr två har inget namn än. Kom på ett, men nu vet jag inte om jag ångrat mig..

20150706_091448_zpsx97b68a6.jpg



20150705_210601_zpsv0wxa62e.jpg
 
Lisen är så himla go :love:.
Lätt att ha att göra med, nyfiken. Pysslar jag och städar i buren så springer hon runt fötterna på mig och är med. Hon tycker inte alls att det är några konstigheter att jag går runt i hennes bur :).
20150705_210251_zpsnzl6mywh.jpg


20150704_173543_zpsc7nfxaon.jpg
 
Vad har ni med jättar för burar?
Jag skaffade ju en 120 bur då jag hittade en billigt. Hur länge kan jätten hoppa ut genom en sån lucka tros? :angel:

Innekanin är den tänkt som och nästintill helt frigående. Tänkte ha burbotten som toalett och matställe men tanken är även att bygga en bur av pallkragar som krypin och matställe. Och toalett.
 
20150707_170745_resized_2.jpg
20150707_170846_resized_2.jpg
20150707_165215_resized_3.jpg
20150707_164527_resized_2_2.jpg


Tog lite bilder igår på bebisarna! :love: Min tik tvättade dom noga o lät ingen gå iväg för långt.. :angel: Har trott att det blev två honor o en hane, men är nu lite osäker.. Sist jag kollade fick jag det till tre honor?? Hmm, blir inte klok på detdär. Ursöta o mysiga är de i vartfall! :D
 
Vad har ni med jättar för burar?
Jag skaffade ju en 120 bur då jag hittade en billigt. Hur länge kan jätten hoppa ut genom en sån lucka tros? :angel:

Innekanin är den tänkt som och nästintill helt frigående. Tänkte ha burbotten som toalett och matställe men tanken är även att bygga en bur av pallkragar som krypin och matställe. Och toalett.

Mina bor ute i hägn, men har bon med relativt liten öppning. Tror inte att du behöver bekymra dig, det tvivlar jag på är några problem för dem att hoppa ut ur. :)
 
Vad har ni med jättar för burar?
Jag skaffade ju en 120 bur då jag hittade en billigt. Hur länge kan jätten hoppa ut genom en sån lucka tros? :angel:

Innekanin är den tänkt som och nästintill helt frigående. Tänkte ha burbotten som toalett och matställe men tanken är även att bygga en bur av pallkragar som krypin och matställe. Och toalett.
En 120 bur skulle jag aldrig sätta in en jätte i, eller tja det beror såklart på övriga mått. Men kortaste sidan måste vara minst 70 cm, och från 2019 så måste den vara minst 90 cm på kortaste sidan. Och då är det minimum mått, större är bättre! Vår bur som två jättar ska bo i är 160x120 (180 hög), och sen har alla mina inhägnader de är ute i dygnet runt på sommaren och hela dagar på vintern. :)

Har man innekanin kan man bara göra en liten hörna av kompostgaller i början och sen fixa kattlådor att gå på toaletten på, och sen några sitthyllor/gömställen så kommer kaninen leva livet.:D Vi har allergi i familjen så inga kaniner får vara inne här, men annars är det en dröm. :(
 
En 120 bur skulle jag aldrig sätta in en jätte i, eller tja det beror såklart på övriga mått. Men kortaste sidan måste vara minst 70 cm, och från 2019 så måste den vara minst 90 cm på kortaste sidan. Och då är det minimum mått, större är bättre! Vår bur som två jättar ska bo i är 160x120 (180 hög), och sen har alla mina inhägnader de är ute i dygnet runt på sommaren och hela dagar på vintern. :)

Har man innekanin kan man bara göra en liten hörna av kompostgaller i början och sen fixa kattlådor att gå på toaletten på, och sen några sitthyllor/gömställen så kommer kaninen leva livet.:D Vi har allergi i familjen så inga kaniner får vara inne här, men annars är det en dröm. :(

Hållet helt med, ju större desto bättre! Att använda 120buren som toa/tillhåll funkar utmärkt, men inte att ha som bur. Kompostgaller som står stadigt att göra en hage av som kaninen kan vara i om den måste är billigt o enkelt! :) Sett en del bilder på kaniners hagar inomhus som de gjort när kaninen måste stängas in, rena paradisen går att få till med lite fantasi! :)
 
Hållet helt med, ju större desto bättre! Att använda 120buren som toa/tillhåll funkar utmärkt, men inte att ha som bur. Kompostgaller som står stadigt att göra en hage av som kaninen kan vara i om den måste är billigt o enkelt! :) Sett en del bilder på kaniners hagar inomhus som de gjort när kaninen måste stängas in, rena paradisen går att få till med lite fantasi! :)

Nej nej! Tanken är som sagt att ha buren som toa och matplats :)
Kompostgaller har jag sen innan många av och tänkte sätta upp som hage när man inte är hemma eller kan passa på ninen så den inte tuggar i sig något olämpligt. Tänkte mest på om en jätte får plats att hoppa in och ut genom luckan, men det lär jag ju märka och kan ju bara plocka bort gallret när den vuxit ur det sas :)

Och ja, det är ju bara fantasin som sätter gränserna :D
 
Nästa vecka får jag hem en ny hona. Ska bli väldigt roligt. Hoppas att hon är trevlig. Hon är isabella, ganska mörk.
 
Idag har ena honan invigt det kombinerade växthuset och kaningården. Vi ska inte odla i det i år och jag behövde utrymmet så hon får bo där ett tag, sen blir det ev tillhåll för de unghanar som väntar på slakt, har inte bestämt mig än. Det är inget tak på än såklart, då blir det för varmt.

20150713_212901.jpg


Och igår kväll hämtade jag en ny hona. Får se vad det blir av henne. :)

20150713_081948-1.jpg
 
Idag har ena honan invigt det kombinerade växthuset och kaningården. Vi ska inte odla i det i år och jag behövde utrymmet så hon får bo där ett tag, sen blir det ev tillhåll för de unghanar som väntar på slakt, har inte bestämt mig än. Det är inget tak på än såklart, då blir det för varmt.

20150713_212901.jpg


Och igår kväll hämtade jag en ny hona. Får se vad det blir av henne. :)

20150713_081948-1.jpg
Lyxigt att bo där:love: :up:

Jättefin kanin. Vad är det för ras? :)
 

Liknande trådar

Däggdjur Barnen har ett tag önskat sig kanin/kaniner. Jag är fullt medveten om hur sånt här brukar bli i längden (barnen tröttnar och föräldrarna...
Svar
6
· Visningar
1 637
Senast: KesoNeso
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
3 042
Senast: tanten
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
5 994
Senast: Farao
·
Däggdjur Efter mycket funderingar fram och tillbaka hämtade vi en till kanin i går söndag (vi har en kastrerad ettårig dvärgvädur sedan innan som...
Svar
4
· Visningar
1 444
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp