Bukefalos 28 år!

Allergifoder tips?

H

Hjalti

Hej allihopa:).

I dag fick jag lite av dom provsvar som vi tagit på Frida, i detta brevet så togs mest foderrelaterade reaktioner fram och tips på foder jag kan prova. När veterinären kommer tillbaka nästa vecka så ringer hon ang resten och vad vi ska göra då, vaccin osv på icke foderrelaterade ämnen hon reagerat på.

Lite av det Frida reagerat på.

Allergisk mot:

Husdamm
Tomat
Jäst

Högre värde än normalt men inte så högt så det klassas som allergi, men man bör undvika dom ämnen som finns i foder om det går:

Kattmjäll
Nötkött
Majs
Mjölk
Bär
Anka
Gröna ärtor
Musmjäll
Svin
Potatis
Vete
Lax
Skaldjur

Däremot va hon inte mycket allergisk mot något på detta pappret. en himla massa som har testats. Får se ang husdamm om det blir vaccin eller vad vet säger, jäst och tomat är ju inte svårt att ta bort. Hoppas lillan kan bli symtomfri snart och slippa äta kortison.

Dom foder jag fått tips på är:

Specific CDD
Royal Canin sensitivity control
Royal canin hypoallergenic
Hills d/d ägg och ris
Hills z/d Low allergen

Sen några som ska finnas hos djuraffär:

James wellbeloved lamm och ris
-"- (kalkon och ris)

Hills och specific har jag lite erfarenhet av men resten kan jag inte komma ihåg. Är det någon som använder något av dessa foder eller har erfarenhet av dessa? Svårt att veta vilket man bör välja då alla kan passa Frida enligt veterinären, vet bara att hon mår lätt illa om hon blir tom i magen och många ges ju bara i liten mängd då det är drygt så jag är orolig att hon ska gå och vara hungrig och börja kräkas. Kan ju inte överfodra mer än hon ska ha. Ska prata med vet nästa vecka när hon återkommer från semestern men vill höra vad ni andra anser om dom olika märkena, även om hundarna är olika individer så kanske jag kan få lite inblick i vilket som passat bäst till din hund osv.

Tack på förhand/ Linda
 
Sv: Allergifoder tips?

Jag har en Cocker på 7 år som sedan några år tillbaka är är allergiskt mot det mesta. Hon har gått på enbart Hill's Z/D i flera år nu och fungerar utmärkt på det. Nackdelar med detta foder är att det är dyrt och endast säljs på hos veterinär.

Fodret är ett torrt tråkigt torrfoder, är nog inte speciellt mumsigt men jag som har en mattokig cocker funkar det ändå då hon kastar i sig allt hon kommer åt.
 
Sv: Allergifoder tips?

Ok tack för tipset och bra att du är nöjd:). Att det är dyrt det vet jag, det får kosta vad det vill bara hon blir symtomfri här hemma:). Allergin resulterar sig konstigt nog i nysningar, ingen klåda eller så bara nysningar, snorig nos och andhämtningar om hon inte får en halv kortison tablett varannan dag. Frida är också mat tokig, som en soptunna ungefär så det mesta slinker ner. Tror att hon lär älska sitt dyrare foder sen, hoppas det iaf=).
 
Sv: Allergifoder tips?

Det är värt varenda öre om hunden kan leva ett symtomfritt liv :laugh: Skönt att ni iaf slipper klåda. Min är en klådhund och när hon fått i sog något hon inte bör äta (damen tar för sig av kakor m.m. när ingen ser :angel: ) så kliar hon av sig pälsen och folk tror hon har skabb :grin:

Om man nu inte vill slänga ut massvis med pengar på ett foder man är osäker på så finns det nog prover att få, det fanns det iaf hos våran veterinär. Eller iaf mindre påsar, så man kan testa sig för om det kan vara något som funkar.

Sen kan jag inte uttala mig om Hill's Z/D är bättre eller sämre än något av de andra foder du listat, då vi enbart har testat detta allergifodret. Men som sagt så funkar det utmärkt på våran dam även om det inte är det smaskigaste foder som tillverkats ;)
 
Sv: Allergifoder tips?

Ok tack för svaret. Det va veterinären som skickat förslag på foder som inte innehåller de ämnen som hon visat högre värde än normalt på. Så hon är inte enligt tabellen allergisk mot mer än husdamm, tomat och jäst, bara hade höga värden men under allergi gränsen. Vet inte om det är för att dom vill förhindra att hon blir allergisk. Själv tror jag att luftbesvären just beror på husdammet och kan kanske stoppas med vaccin, får reda på det sen. Ja jag vill ju inte att hon ska bli ännu mer känslig av att jag byter till ett allergifoder:(. Allergier är ju hopplöst, helst när inte djuren kan prata och berätta.
 
Sv: Allergifoder tips?

När jag tänker efter så har hon en period kliat öronlapparna och halsen. Jag behandlar öronen med OtiCurant pulver vid behov. Så det har säkert med allergi också att göra då hon har väldigt fina öron så inga inflammationer eller annat. Hon har ju gått på kortison ett bra tag nu och det är mest nysningar som kan komma i bland trots kortisonen men inte alls i den omfattning som innan. Hon kliar sig inte nu iaf men kanske börjar när jag slutar med kortisonen. Klåda på öron har oftast med allergi att göra.

Ja dom försöker allt komma åt godsaker när tillfället ges;). Synd att dom inte förstår att det gör dom sjuka bara.
 
Sv: Allergifoder tips?

Usch, jag lider med dig! Vet tyvärr allt för väl hur det är:(
Min Basenji kille var allergisk, han fick RC hypoa. Tyvärr funkade det inte helt 100%...han fick exem mellan benen och diarè i perioder.
Min nuvarande tjej håller på att utredas för allergi och får Z/D just nu. Det fungerar bra, men hon tycker inte att det är det godaste i världen. Z/D finns i burkformat också och jag har skurit det i kuber och torkat i ugn, använder det som godis och det älskar hon!
Vet jag träffade sa att min tjej ska äta Z/D i 8veckor och sedan ska jag prova att långsamt introducera någon form av vilt(älg, rådjur eller ren), gärna i färskform.
Har hört av många med allergi hund att standard fungerar bra, men har inte provat det själv ännu.
Jag ska träffa en till vet på torsdag, vi får se vad som händer då...

Berätta gärna om du hittar någonting bra som fungerar!

MVH/Hanna
 
Sv: Allergifoder tips?

Nyfiken, vad gjorde ni för tester?
Det finns tydligen lite olika tester för at få reda på just vad djuret är allergisk mot. Min hund gjorde ett fodereliminatiosdiet-test (födoämnestest) och pricktest.
 
Sv: Allergifoder tips?

Tack för vad du delade med dig:). Hoppas det blir bra och att du får fatt på något som funkar 100 %. Jag ska uppdatera hur det blir här, väntar med spänning på att veterinären ska återkomma från semestern/Linda
 
Sv: Allergifoder tips?

Hej:).

Veterinären tog blodprov som skickades iväg på analys, hon prickade i dom rutor hon ville kolla, bla katt, nikotin, bomull, damm mm. I går fick jag ett vykort och provsvar på allergitestet ang foderbiten, på pappret står det "Results of vet Elisa". Sen på vykortet står det, detta provsvar avser bara food panel, veterinären återkommer vecka 9 ang provsvaret på indoor panel.

Förstår inte detta riktigt då det är en massa olika saker dom tagit test på, både foderrelaterat samt kattmjäll, bommull, nikotin,ylle osv. Jag fick i detta brev förslag på just olika foder som kan passa Frida då hon hade BL=Högre värde än normalt men inte allergi på nästan allt som kan ingå i foder. Det står att man ska undvika ämnen som har dom höga värdena så därför har jag nog fått foderförslag.

I tabellen har ju annat än ätbart testats och det enda hon enligt tabellen kan sägas vara rent allergisk mot va just jäst, tomat och husdamm.

Så om jag fattat rätt så är det dom övriga ämnena hon haft höga värden på i hemmiljö det som veterinären kommer att ringa mig om och säga hur vi ska gå vidare med för att lösa, bla vacc. Jag väntar till nästa vecka när vet är tillbaka och ringer för att ta upp med henne om jag ska köpa nytt foder samt om vaccin kan hjälpa henne mot nysningarna.

Ursäkta snurret här, men vet sa att hon ska fortsätta gå på kortison tills hon ringer. Vet ass skickade bara foderresultatet och tips på vilka foder det finns utan dom ämnen hon reagerade starkt på fast som det kunde klassas som allergi än så att säga.

Jag blev förvånad när jag såg alla ämnen dom kollat och tagit resultat på, det va bara några rutor vet kryssade i nämligen och hem kommer ett helt A4 papper med ämnen som dom kollat. Vet sa dessutom att vi inte skulle bry oss om att kolla foderallergi då Frida va bra i 6 månader med samma foder hon har i dag men började nysa igen efter jag flyttat hem från gården i höstas. I våras när jag tog hund med mig till gården jag jobbade på så blev hon bra och åt samma foder som i dag, sen när jag flyttade hem till lägenheten igen så började problemen, därför trodde inte vet att det va foderrelaterat så därför förstår jag inte alla tester på foderämnen. Nästa vecka får jag svar på alla snurriga frågor jag har i huvudet just nu:).
 
Sv: Allergifoder tips?

Okej :), det var en himla massa som de kollat.
Att de kan få ut allt det där med hjälp av lite blod :confused:

Jag har precis gått igenom detta med min hund så man blir fundersam på hur många olika sätt det går att kolla på. Och man undrar varför min veterinärs beslut av att göra pricktest och föroämnes koll på sitt vis. Enligt min vet. så är enda sättet att kolla födoämnesallergi att sätta hunden på sk. eliminationsdiet under åtta veckor och den är inte helt lätt att gå igenom. Varför ska man gå igenom det när det går att ta ett blodprov? Jag ska fråga veterinären om detta nästa gång jag åker dit.

När vi gjorde pricktestet tog den ca 20 min. från början till slut och då visste vi vad hunden var allergisk mot. Det testades saker i omgivningen samt mot djur som finns i närheten.
 
Sv: Allergifoder tips?

Ja blodet skickades till USA på analys om jag inte minns fel, tog 4 veckor att få resultatet. Sen får vet förklara denna rappakaljan för mig nästa vecka:D. Ja det är lustigt att så många säger olika osv.
 
Sv: Allergifoder tips?

jag hade james wellbeloved lamm och ris till min hund, han var allergisk mot nöt som vi fick fram.
funkade bra!
det är ett dietfoder så vi fick ge mer än tidigare för att hålla hullet på honom, tror vi fick öka 2 dl per dag. han blev gasig i magen av det, men bajset var helt ok i konsistens!
 
Sv: Allergifoder tips?

Jag har gjort samma test på min hund, det skickas till Texas. Anledningen till att det inte är så utbrett är för att veterinärkåren tvistar om det är tillförlitligt eller ej, själv tyckte jag att det var rätt i prick på min hund och genom att undvika de ämnen som hon sas vara allergisk mot har jag nu en i stort sett symptomfri hund.

Utomhusmiljöer testas i Danmark nånstans om jag inte har helt fel.


TS. som allergihundsägare så rekommenderar jag dig färskfoder, min hund var i början så känslig att hon inte kunde äta torrfoder (även om hon tålde själva fodret) för att det var kvalster i det.
 
Sv: Allergifoder tips?

Just James Wellbeloved har jag väldigt dålig erfarenhet från, de andra vet rekommenderade åt dig är ju snordyra. :)
 
Sv: Allergifoder tips?

Tack för svaret:). Vad skönt att din hund blivit symtomfri, är min dröm just nu.
Oj färskfoder, vart skaffar jag sådant och hur vet jag vilken mängd hunden ska ha? Har ingen erfarenhet alls av det. Är inte det väldigt lättsmält, tiken här hemma behöver ett med fibrer så hon inte blir tom i magen och kräker nämligen.
 
Sv: Allergifoder tips?

Jo dom kostar allt, ska se vad vet säger nästa vecka. Vill hitta ett som hon mår bra av, är drygt så det räcker en månad iaf så det blir någolunda ekonomiskt. Provade bla Choise lamm och ris som vet rekomenderade innan utredningen då hon ville se om hon blev bättre vilket hon inte blev. Nu har jag lite riktlinjer att gå efter vad jag ska undvika i fodret, för har ingen lust att köpa en säck för 700 kr och det visar sig att hon inte blir bättre. Problemet här först och främst är inte fodret utan nysningarna som säkerligen kommer av damm mm som hon reagerat på. Men har ämnen på papper nu där hon visade höga värden på men inte är allergisk mot. Det enda som sagt som kunde klassas som allergi i mätningen va husdamm, tomat och jäst. Resten va hon inte allergisk mot eller hade bara högre värden på, vilket jag ska försöka undvika så det inte blir en allergi
 

Liknande trådar

Övr. Hund Uttjatat ämne... jag vet. :o Hunden jag nu betalat handpenning på, han är född i oktober. Frågade om vilket foder han åt och hur länge...
2
Svar
27
· Visningar
2 198
Senast: Stergo
·
Hundhälsa Jag vet att det finns en del trådar som detta men väljer ändå att starta en ny. Vi behöver byta foder på Ascot, från färskfoder till...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
8 969
Senast: tanten
·
Hundhälsa Min engelska staffe/amerikanska bulldog blev i höstas akut sjuk. Spydde flera gånger om dagen och slutade äta. Man hörde hur magen pep...
Svar
9
· Visningar
1 285
Senast: zelma123
·
Hundhälsa Hej Har en mops på 8 år som varit risig till och från i tre veckor. Han åt från början hills metabolic, kastrerad och lite mullig...
Svar
1
· Visningar
627
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • När den sista dagen kommer ...
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Hingstar som dött, 2024.
  • Tungband

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp