Bukefalos 28 år!

Allergisk mot mygg !

lobell

Trådstartare
Min 2,5 -åring är överkänslig mot myggstick.
Förra sommaren stack en mygga honom på handen och efter ett par timmar svullnade den upp som en uppblåst diskhandske.
Vi fick då tavegyl och betapred för att lindra klåda och ta ner svullnaden med. Senare blev han stucken på kinden och svullnade upp som en halv golfboll.
Han har dock blivit myggbiten på benen utan att nåt synts mer än myggbett.
Igär blev han stucken eller biten av nåt på foten och har en massa blåsor och lite svullnad.

Nu funderar vi på vad som händer om han blir bi eller getingstucken :eek:
Nån annan som känner igen detta och vet om det växer bort eller blir värre med åldern??

Detta känts jobbigt då vi bor i skog med sjöar runtom, så mycket mygg hela sommaren..
 
Sv: Allergisk mot mygg !

Jag hittade precis en artikel där det står att myggallergiker under 2 år kan få flytande Clarityn på recept. Tänkte om nån annan med liknande besvär ville veta :)
 
Sv: Allergisk mot mygg !

Nu vet jag inte hur det är med småbarn, men min svåger reagerar rejält på mygg, men blir hjälpt av clarityn. Han reagerar inte på getingstick överhuvudtaget så jag antar att det är olika gift.
 
Sv: Allergisk mot mygg !

Skulle precis tipsa om clarityn;)
Min son var väldigt allergisk mot mygg som liten, han såg ut som om någon hade slagit honom:crazy: hela han var full med hårda bulor som skiftade i lila och blått:(

Då fanns det inga mediciner mer än tavegyl och det var inte mycket till lindring.

Sedan när clarityn kom/blev godkänd för barn fick han en tablett om dagen hela säsongen, det gjorde livet betydligt lättare:bow:

Min son har ännu inte reagerat på bi/getingstick och jag har fått förklarat att det inte är samma gift, man blir ju väldigt orolig eftersom iallafall jag tänkte att hur blir det med ett stick som "alla" reagerar på när han reagerar så kraftigt på myggor:crazy:

I min sons fall har det blivit bättre med åren, det brukar vara värst med de första betten och sedan lugnar det sig, han är nitton nu.
Det började lugna sig när han började skolan och har blivit bättre och bättre, tyvärr har han fått gräs och pollen allergi som han medicinerar hela säsongen för istället.
 
Sv: Allergisk mot mygg !

Något som kan vara värt att testa är att ge honom lite vitlök i maten, myggor gillar inte vitlök:devil: och se till att han duschar varje kväll, gårdagens svett tycker myggor är mums eller snarare svett av alla de slag.
 
Sv: Allergisk mot mygg !

Du kan kanske få en engångsspruta med adrenalin epipen tror jag den heter att ha hemma om han skulle få en kraftig reaktion av getingstick. Har en son som är överkänslig mot insektsbett ett gott råd är att du själv inte visar rädsla in för getingar låter bli och vifta mm (vet inte om du är rädd) jag lärde mig att inte vara rädd och tror att på det sättet fick jag min son att inte heller vara rädd för viftar man o springer mm så retar man ju getingen och risken blir ju störra att bli biten.
 
Sv: Allergisk mot mygg !

Min dotter var åxå allergisk mot myggstick som liten, det gick sakta men säkert över, när hon var fem år blev hon både huggormsbiten och getingstungen utan att reagera mer än normalt! Hoppas det växer bort på ditt barn!
 
Sv: Allergisk mot mygg !

Nej, jag är inte rädd för getingar. Vi hade en invasion i sovrummet i ett hus vi hyrde. det låg ca 20-30 döda getingar bredvid sängen varje morgon :crazy:
Till slut satte jag mej på en som stack mej i skinkan :D

Jag ska se om jag kan få den där sprutan och Clarityn.

Lite tråkigt när man knappt vågar vädra på sommaren för myggens skull. Och även om vi har myggfönster och håller dörrar stängda så smiter dom j*larna in :)
 

Liknande trådar

Hästvård Nu måste jag bara fråga om någon har sett om myggorna kommit till Uppland redan?? Har ju Lilleman under rehabilitering för...
Svar
15
· Visningar
1 417
Senast: Lillsillen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Betäckningar 2023 och föl 2024
  • Elitloppet – en gång om året!
  • Börja rida

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp