Bukefalos 28 år!

Myggor, allergi eller vad??

Lillsillen

Trådstartare
Nu måste jag bara fråga om någon har sett om myggorna kommit till Uppland redan??

Har ju Lilleman under rehabilitering för tromboflebit.
Sedan jul har han haft en rätt kraftig svullnad på halsen pga inflammerad fettvävnad vilken jag haft under uppsikt hela tiden.

I morse var han helt knottrig just på den svullnaden, och det såg verkligen ut som stora myggbett ungefär :(
Han är ju rakad där och jag vet att insekterna dyker upp så fort det varit soligt några dagar så här på vårkanten, men jag har själv inte sett några. Och på den rakade ytan har de ju fritt fram att suga i sig...

Har inte gått igenom hela hästen, men såg/kände bara dessa bulor just där han är rakad...

KAN det vara myggbett?? Redan??
Eller har han fått någon allergisk reaktion emot nåt han pillat i sig kanske?
Eller är det något med fettvävnadens inflammation??
Man blir ju nojjig för mindre :(

Blir galen på allt skit som blir hela tiden!!!
 
Sv: Myggor, allergi eller vad??

Tror det är en reaktion på något annat. Inte en mygga/annan insekt i sikte här, och det är för kallt för dem än. Nu kanske du bor betydligt mer söderut, men svårt tro de lyckats överleva ens i sydligaste uppland.

Det var inte nässelutslag då?
 
Sv: Myggor, allergi eller vad??

Nässelutslag? Du menar att han fått i sig via hösilaget?
Borde väl finnas på fler ställen på kroppen isåfall...
Hur ser de utslagen ut?
Tyckte mig känna lite förhöjd värme på området med :(
 
Sv: Myggor, allergi eller vad??

Kan ju se lite olika ut beroende på hur allvarligt det är. Men ja ngt han ätit, eller något han kommit i kontakt med när han legat ner, kliat sig eller ngt. Eller något du tvättat/smort med etc. Blir varmt av nässelutslag med.

Min fick det av okänd anledning 2 ggr, den ena gånge n bara på ena sidan halsen, och inte hela halsen heller.

Bild på nässelutslag http://helenasbilder.blogg.se/images/hemma_041_1155534312.jpg

De kan dock vara mindre och bara bli 'småknottrigt'
 
Sv: Myggor, allergi eller vad??

hmmm....
hur är det med feber om de får nässelutslag?
går det över av sig själv eller behöver man sätta in behandling?

hästen på bilden hade ju väldigt mycket, men helt omöjligt är det nog inte
måste kolla igenom honom ordentligt när jag kommer hem...
 
Sv: Myggor, allergi eller vad??

Vissa får feber, andra inte. Antar det hänger ihop med hur mkt de får kanske, min har inte haft feber, men hade långt ifrån varken så stor utbredning eller så stora 'blaffor' som den på bilden.

Glömde. Om ej påverkat allmäntillstånd så sätter man generellt inte in behandling utan avvaktar, det brukar ge sig på max en vecka (kan gå mycket fortare med). Om man behandlar gör man det med ffa kortison för att dämpa reaktionen. Men de flesta behöver ingen behandling, men man får hålla koll på allmäntillståndet.
 
Sv: Myggor, allergi eller vad??

OK, tack.

Nu har de nästan lagt sig helt, bara småbulor kvar.
Men det är BARA på den rakade delen de finns, på svullnaden och längs med den trasiga halsvenen, så man undrar om det har nåt samband med det på nåt vis..
Känns lite varmt, men det är svårt att avgöra då de andra delarna på kroppen inte är klippta ju. Allmäntillstånd bra, har inte tempat än dock.

Mycket skumt...
 
Sv: Myggor, allergi eller vad??

Fast rakad del = lättare komma i kontakt med hud. T ex om det råkade vara något i ströet, och han låg på det, så där det är oklippt kan ju pälsen skydda mot att det kommer i kontakt med hud, medan där det är rakat så lättare hudkontakt? Kanske kliar det rakade området, eller för det är inflammerat, och han kliat och på så sätt kommit i kontakt med ngt? Att det la sig såpass fort tyder ju på nässelutslag med?

Bara en tanke, ingen aning om det är sannolikt det skett så dock. När min fick fick han ena gången på halva halsen och halva bålen samt lite ner på bringan, bara på ena sidan dock. Då var det på bete. Andra gången hade han stått inne (konvalescent) och då fick han på samma sida, men bara halva halsen, ingen annanstans. Dock sommarpäls båda gångerna så svårt säga ngt om rakat/orakat.
 
Sv: Myggor, allergi eller vad??

Jag och sonen blev myggbitna i helgen som var.
Vi blev skitförvånade, men vi hade 3-4 stora myggbett.
Vi bor i södermanland.
 
Sv: Myggor, allergi eller vad??

Jag är inte förvånad, jag vet att det börjar svärma så fort solen börjar visa sig den här årstiden.
Men jag har ju inte sett några....
 
Sv: Myggor, allergi eller vad??

Du har så rätt...
inga nya nu på kvällen, få se hur det ser ut i morgonbitti
OM det har blivit nya då, så är det antingen höet eller ströet då antar jag.

Den där kusen får mig att riva mitt hår!!
 
Sv: Myggor, allergi eller vad??

Å mycket riktigt var där nya lite flera, men även mera diffusa, bulor i morse :(
 
Sv: Myggor, allergi eller vad??

Nej, använder inget sådant. Har också funderat om det är kli som orsakat, men eftersom det är från strupen till bringan så är detta inte troligt. Lite svårt att klia bringan emot boxväggen ju....
 
Sv: Myggor, allergi eller vad??

Beror ju på om du har galler iofs, men antar du har det. Krubban?

Men nej, låter ju mindre troligt han kliat mot något då ja.
 
Sv: Myggor, allergi eller vad??

Inget galler men knappast troligt ändå då boxväggen är så pass hög.
Inga myggor i solen idag iallafall :)

Helt borta igår kväll, å nya "bettbulor" i morse..dock inte så många eller stora..
Ingen teori från vet heller, få se om det kvarstår vid ÅB så kanske jag kan få en diagnos...
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jag blir så jävla less ang min sjuka hund. Det började här i vår att min hund (efter långvarig trötthet som inte visade sig bero på alla...
Svar
19
· Visningar
4 605
Senast: Nominous
·
Hundhälsa När Wahidah var 9 månader gammal fick hon en sträckning i ett bakben. En sträckning som efter mycket om och men verkade ha blivit bra...
2 3
Svar
54
· Visningar
10 704
Senast: squarepants
·
H
Hästmänniskan Jag har inte ens varit inloggad på buke på evigheter, men idag blev jag så irriterad att jag bara måste få gnälla av mig i en tråd och...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
8 848
Senast: Mela94
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp