Bukefalos 28 år!

Allergisk/överkänslig över en dag?

R

Raderad medlem 6459

Kan man bli det?

Jag använder samma sorts wipes varenda dag och har gjort så i några månader (minst): gentle wipes med aloe vera från Body Shop. Aldrig haft några problem med dem. Halvvägs igenom paketet tvättade jag ansiktet idag och trodde fan att min ansikte höll på att frätas bort :eek: SÅ obehaglig känsla: det bara brann i huden i ansiktet och sved och gjorde fruktansvärt ont. Jag blev bortom illröd i stora delar av ansiktet och på visa ställen kändes det som att huden skulle lossna.

Kan det ha varit något galet med wipen eller har jag utvecklat en överkänslighet/allergi som jag inte hade igår?

Det börjar lugna sig nu (en timma senare) efter att jag duschat, baddat med blöt iskall handduk i 15 min samt smort hela ansiktet med nån idominliknande kräm. Men det gör fortfarande väldigt ont och hettar i ansiktet på mig :(
 
Sv: Allergisk/överkänslig över en dag?

Brukar bli liknande reaktion när jag använder något och reagerar på det. Just dem vipsen är jag super allergisk mot och huden runt ögonen speciellt blir suuuuuper torr, svullen och röd. Svider tokigt mycket! Sen när det väl lugnade sig började huden fjälla. Tog veckor att få rättsida på det (har dock känslig och tunn hy)
 
Sv: Allergisk/överkänslig över en dag?

Visst är det grymt obehagligt?! Huden runt ögonen gör ASONT och är fortfarande illröd och nu har jag börjat fjälla lite.

Ska aldrig aldrig någonsin igen använda nånting som heter nåt med aloe vera...
 
Sv: Allergisk/överkänslig över en dag?

Man kan reagera så mot Aloe Vera om man inte tål det har jag för mig, du kanske har blivit känslig för det.
 
Sv: Allergisk/överkänslig över en dag?

Ja, det måste vara så. Så märkligt bara att jag använde det igår eller i förrgår helt utan problem - en wipe ur samma ask liksom.

Men men. Aldrig mer aloe vera!!
 
Sv: Allergisk/överkänslig över en dag?

Kanske hörrudu! Hurså?

Jag har använt det förut dock (tea tree oil alltså) när jag har haft myggbett. Men tolerans mot sånt kanske också kan förändras?

Okej, har kollat förpackningen och det står inget om tea tree oil. Inte heller om aloe vera :o Tydligen hette de Vitamin E facial wipes men vad som är i kan jag inte klura ut.

Smorde in mig med min aloe vera ansiktslotion efter wipen, men det var redan när jag använde wipen som det gjorde ont så den är nog boven i dramat.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Allergisk/överkänslig över en dag?

Tänkte att Body Shop av nån helt obegriplig anledning har tea tree oil i var och varannan produkt och det kan ju ge alla möjliga märkliga reaktioner.
 
Sv: Allergisk/överkänslig över en dag?

Aha, är det sant?

Jag kommer nog aldrig igen våga använda nåt därifrån. Vill helst få ha mitt ansikte kvar liksom...
 
Sv: Allergisk/överkänslig över en dag?

Nej, jag bara hittar på :p

Jo, tea tree oil är rätt omdiskuterat. Sen om reaktionerna ibland berott på att oljan varit gammal är väl oklart, men skiten kommer inte i närheten av mig i alla fall. (Eller av mina hästar på den tiden, det säljs ju t.o.m pälsglans med tea tree oil :eek:)

Är det dessa du har? http://www.thebodyshop.se/ansikte/rengoerare/vitamin-e-gentle-facial-cleansing-wipes.aspx Där finns innehållsförteckning. Nån mer kunnig kanske kan gissa vad som kan ge en sån reaktion där i, för mig är det nästan grekiska.
 
Sv: Allergisk/överkänslig över en dag?

:p

Hade ingen aning om det! Kommer hålla mig borta både från tea tree oilen och aloe vera.

Yes, det där är mina! Försökte också tolka innehållsförteckningen men fattade noll. Kanske nån annan har mer koll! :) Tack för hjälpen!
 
Sv: Allergisk/överkänslig över en dag?

Jag har använt ansiktskrämen i samma serie (Vitamin E) och fick en allergisk reaktion. Jag fick röda utslag och exem runt ögonen. Har läst att flera har reagerat på den och den verkar innehålla vissa starka kemikalier. Nu reagerade du ju iofs efter ett tags användande men det låter ju ändå troligt att det är en allergisk reaktion.

Jag fick byta mot annan produkt då de har någon form av allergigaranti :)
 
Sv: Allergisk/överkänslig över en dag?

Aha! Intressant!

Ska gå dit imorgon tänkte jag och prata med dem. Nu har jag ju använt halva förpackningen men det kan ju vara bra för dem att få höra i alla fall vilka problem som vissa får av deras produkter.
 
Sv: Allergisk/överkänslig över en dag?

Just allergi kräver ju att man utsätts för allergenen innan, så det kan absolut vara att du reagerar över någon av ingredienserna, fastän det funkat bra innan. Hoppas det går över snabbt =)
 
Sv: Allergisk/överkänslig över en dag?

Åh hu, världens värsta känsla! Händer samma sak med min hy om jag använder produkter från Clinique.

Hoppas du hittar nåt som känns bra för hyn!
 
Sv: Allergisk/överkänslig över en dag?

Kanske hörrudu! Hurså?

Jag har använt det förut dock (tea tree oil alltså) när jag har haft myggbett. Men tolerans mot sånt kanske också kan förändras?

Okej, har kollat förpackningen och det står inget om tea tree oil. Inte heller om aloe vera :o Tydligen hette de Vitamin E facial wipes men vad som är i kan jag inte klura ut.

Smorde in mig med min aloe vera ansiktslotion efter wipen, men det var redan när jag använde wipen som det gjorde ont så den är nog boven i dramat.
Jag använder bara TBS-produkter, förutom till håret, och även jag reagerade när jag hade Vitamin E- hudkrämerna. Wipesen har jag inte testat dock.
Då gick jag över till aloe. Och har inte haft problem alls (men de produkterna är ju känsligare eftersom de inte har konserveringsmedel i sig, så de håller ju inte lika länge) men nu har jag gått över till nutriganics istället.
Frågade just om risken för reaktion där pga min allergi (som ju dök upp helt från ingenstans...) och hon svarade att man kunde reagera på antioxidanterna i de produkterna, hoppas jag slipper det.
Jag tycker definitivt du ska prata med dem! Det var ju en rätt rejäl reaktion.

Aha, är det sant?

Jag kommer nog aldrig igen våga använda nåt därifrån. Vill helst få ha mitt ansikte kvar liksom...
Det är nog inte någon större risk att reagera på någon av deras produkter, än på andra märken :)
Jag kan inte använda något annat smink än deras.
Då kliar och svider det rejält.
 
Senast ändrad:
Sv: Allergisk/överkänslig över en dag?

Aha, det hade jag ingen aning om.

+ Wysiyg & Mammas: Tack, kära ni! Idag är det helt borta även om jag är lite öm.

Mimi: Jaså, ja då verkar det ju defintivt vara nåt med den serien! Ska eventuellt gå förbi där idag eller imorgon om jag hinner.

Nä, jag förstår att risken är liten men med tanke på hur obehagligt det var har jag inte lust att chansa igen.
 
Sv: Allergisk/överkänslig över en dag?

Även jag har provat en produkt ur vitamin E-serien och tyckte ansiktet började svida och brinna. Tror det är bra att du går dit och pratar med dem :)
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hämtade min hund på hunddagis efter jobbet idag, och allt var som vanligt. Men när vi kom till stallet 10 min senare reagerade jag på...
Svar
7
· Visningar
2 027
Senast: _Taggis_
·
Kropp & Själ Jag vet inte vad som har hänt. För några dagar sen så fick jag något bett mitt på bröstvårtan. Den gjorde skitont och kliade. Dagen...
2
Svar
22
· Visningar
3 232
Senast: Marlin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp