Allergiskt barn

Tassa

Trådstartare
Hej.
Min 6 åriga son har fått gräsallergi. Vi var hos jourhavande läkare igår och fick medicin utskrivet men jag glömde fråga när vi borde märka att han blir bättre om medicinen hjälper. Han fick Aerius 2.5 mg och tog första dosen igår eftermiddag. Men jag tyckte inte att det blev någon skillnad. Borde man inte märka en förbättring efter en timme? Eller gäller det att ha is i magen och vänta några dagar och hoppas på att det hjälper inom några dagar?

Han får röda kliande och svidande ögon, ögonlocken blir röda och svullna och så blir han täppt i näsan och snorig. Ögondroppar och nässpray går inte att ge då han får panik och gråter och då blir det ju bara värre istället. Vad tusan gör man? Lider så av att se honom så hängig :( Igår var han ute en kvart på morgonen, sedan kunde han inte vara ute mer på hela dagen.

Antar att det finns fler här inne med allergiska barn? Vad får de för medicin och hur snabbt hjälper det? Har ni några andra knep för att lindra besvär? Jag har egen allergi och har ganska bra koll på att inte vädra eller hänga ut sängkläder ute mm. Vi duschar honom alltid ordentligt när han ska gå och lägga sig osv. Men kan man göra något mer? Och hur länge ska jag vänta innan jag kontaktar sjukvården igen om medicinen inte verkar fungera?
 
Min egna erfarenhet är att det inte hjälper med bara tabletter utan man måste även ta ögondroppar och nässpray. Ögondroppar ger vi ibland till sonen upp till 3 ggr på en dag då han kliar sig och ögonen blir röda direkt. I perioder ger vi även nässpray morgon och kväll men det är oftast när det är som värst i början av säsongen. Han reagerar både på björkpollen och gräs.

Man brukar se en effekt om man ger "allt" inom någon dag. Ögonen blir mindre röda efter nån timme när man gett ögondroppar och näsan slutar att klia under dagen.
 
Hej.
Min 6 åriga son har fått gräsallergi. Vi var hos jourhavande läkare igår och fick medicin utskrivet men jag glömde fråga när vi borde märka att han blir bättre om medicinen hjälper. Han fick Aerius 2.5 mg och tog första dosen igår eftermiddag. Men jag tyckte inte att det blev någon skillnad. Borde man inte märka en förbättring efter en timme? Eller gäller det att ha is i magen och vänta några dagar och hoppas på att det hjälper inom några dagar?

Han får röda kliande och svidande ögon, ögonlocken blir röda och svullna och så blir han täppt i näsan och snorig. Ögondroppar och nässpray går inte att ge då han får panik och gråter och då blir det ju bara värre istället. Vad tusan gör man? Lider så av att se honom så hängig :( Igår var han ute en kvart på morgonen, sedan kunde han inte vara ute mer på hela dagen.

Antar att det finns fler här inne med allergiska barn? Vad får de för medicin och hur snabbt hjälper det? Har ni några andra knep för att lindra besvär? Jag har egen allergi och har ganska bra koll på att inte vädra eller hänga ut sängkläder ute mm. Vi duschar honom alltid ordentligt när han ska gå och lägga sig osv. Men kan man göra något mer? Och hur länge ska jag vänta innan jag kontaktar sjukvården igen om medicinen inte verkar fungera?
Du kan alltid ringa 1177 för rådgivning:)
Personligen märker jag effekt inom en timme när jag tar allergimedicin, ögondroppar+nässpray nu som gravid och förut tog jag tabletter.
 
För mig hjälper nässpray 10ggr bättre än tabletter. Kan han ta sprayen själv? Öva med koksalt-spray först?
 
Tack för era svar.

Han blåvägrar ögondroppar och nässpray tyvärr och jag vill inte tvinga honom då allt blev värre när han fick panik. Som tur är så har han blivit bättre nu. Men det märks ändå om vi är ute mycket när det är mycket pollen ute. Men är vi inne ett tag går det över igen.

Jag kanske får försöka muta honom med något för att han ska lära sig använda ögondroppar och nässpray. För jag har en känsla av att han ändå kommer behöva kunna använda sånt längre fram om han fortsätter att vara allergisk.
 
Hej.
Min 6 åriga son har fått gräsallergi. Vi var hos jourhavande läkare igår och fick medicin utskrivet men jag glömde fråga när vi borde märka att han blir bättre om medicinen hjälper. Han fick Aerius 2.5 mg och tog första dosen igår eftermiddag. Men jag tyckte inte att det blev någon skillnad. Borde man inte märka en förbättring efter en timme? Eller gäller det att ha is i magen och vänta några dagar och hoppas på att det hjälper inom några dagar?

Han får röda kliande och svidande ögon, ögonlocken blir röda och svullna och så blir han täppt i näsan och snorig. Ögondroppar och nässpray går inte att ge då han får panik och gråter och då blir det ju bara värre istället. Vad tusan gör man? Lider så av att se honom så hängig :( Igår var han ute en kvart på morgonen, sedan kunde han inte vara ute mer på hela dagen.

Antar att det finns fler här inne med allergiska barn? Vad får de för medicin och hur snabbt hjälper det? Har ni några andra knep för att lindra besvär? Jag har egen allergi och har ganska bra koll på att inte vädra eller hänga ut sängkläder ute mm. Vi duschar honom alltid ordentligt när han ska gå och lägga sig osv. Men kan man göra något mer? Och hur länge ska jag vänta innan jag kontaktar sjukvården igen om medicinen inte verkar fungera?


Visa barnet hur ögon dropparna fungerar låt han öppna o droppa på servett eller något så han se hur man gör. Beskriv vad de gör för nytta. Lika dant med nässpray. Spraya o låt han prova. Visa på dig hur man ger ögondroppar. Du kan ta en tom Pipett. Tror det gårbra med lugn o tålmodig träning. Börja först att han öppnar droppar, sprayar så kommet det stt han vågar använda o tala om vad det gör för nytta.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Har en son på 6 år. Han är utredd som 4,5 åring för autism,men då han fick normalt resultat på pappret så slogs det bort. Nu började...
2 3
Svar
46
· Visningar
8 881
Senast: Fraegd
·
Hästvård För någon månad sedan var jag till klinik och endoskoperade djuret då hon fått lite djupare hosta (två ggr vid igångsättning till...
Svar
2
· Visningar
762
Senast: Corax
·
Kropp & Själ Använder anonymt nick då ingen i min närhet vet om de här tankarna ännu. Mitt liv är egentligen är egentligen ganska bra men känner mig...
Svar
8
· Visningar
921
Senast: chandelier
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har verkligen snöat in på att lära mig mer om hormoner och hälsa nu, och jag älskar verkligen känslan av att vara driven av ett...
Svar
0
· Visningar
1 541
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp