Allmän fråga om blodtryck.

Har ni någonsin fått lämna midjemått vid mätning av blodtrycket?

Nej. Den enda gången nån mätt min midja (förutom jag själv hemma) är när jag började gå hos en dietist. På vc har de inte ens bett mig väga mig, tror jag bett om det själv nån gång innan jag hade en egen våg. Vet man om att man är överviktig så behöver man väl inte mäta midjan, vad skulle det tjäna till? :confused:

Bra att du sa nej.
 
På mig kollas järn och B12 ett par gånger om året och har så gjort i ca 15 år,har aldrig mätt midjan i samband med det (även om det kanske skulle behövts som ett wakeup call för flera kilon sedan)
 
Klassiskt exempel på vad tjocka människor får utstå. Oavsett vad jag sökt hjälp för har min övervikt tagits upp.

En gång träffade jag en läkare för att få sömnmedicin, tio minuter in i samtalet säger han
- hur blev du såhär överviktig?
- öhh.. I tonåren?
- jahaja, ja men det måste du göra något åt!

Nu för tiden är jag stenhård med att min vikt är irrelevant.
 
Kollat blodtryck många gånger.

Enda gången midjan mätts är i samband med en studie jag är med i som rör gastric bypass.
 
Fast all vikt sitter ju inte i midjan.
Jag har tämligen lite fett i midjan, ALLT mitt fett sitter på lår och rumpa. Så för mig skulle midjemätning inte ge något rättvist (inte ens när jag var större...) så midjemåttet säger ju egentligen ingenting.

Det som sitter på lår och rumpa är inte lika farligt.
 
Jag tycker det är tråkigt att så många känner att de blir dåligt bemötta av läkare. Det är ju i högsta grad ett yrke som ska skapa förtroende.

Dock tycker jag att det är bra med midjemätning i samband med blodtrycksdito. Det är relevant, om man ser till övervikt och sjukdomar övervikt för med sig. Är det uppenbart att midjemåttet ligger inom normen, behövs ju ingen mätning. Befarar man att midjemåttet är för stort, vill man självklart kontrollera detta.

Nu hittar jag ingen jättebra sida, men jag tycker det är viktigt att kvinnor faktiskt får samma riskmedvetenhet som män, det har ju länge varit ett problem att vi inte får samma undersökningar. När vi väl får relevanta bedömningar känner vi oss utpekade och nedvärderade. Så ska det inte vara.

---
Midjemåttet som riskfaktor för hjärt-kärlrisk underskattas i Sverige. Många läkare tar enbart blodtryck för att skatta patienters risk. Det visar en internationell undersökning genomförd av ett läkemedelsbolag. ...

Bland de svenska patienterna som ingick i undersökningen upplever 40 procent att de är dåligt informerade om hur de ska förebygga riskfaktorer för hjärt-kärlsjukdomar. Bara 18 procent säger att de har fått sitt midjemått taget hos läkare. Kvinnor får sina riskfaktorer utredda i lägre utsträckning än män.
---
http://www.doktorn.com/artikel/läkare-underskattar-vikten-av-midjemåttet
 
Det ser man väl ändå?
Så tänker jag med. Midjemåttet måste väl påverkas av hur bred kroppen är normalt så att en person som inte är så kraftigt byggd så att säga får lägre midjemått än vad denne borde ha? Tänker jag helt galet? Man måste ju kunna göra en bedömning genom att titta på en person, särskilt om denne är uppenbart "bukfet" tycker jag. Kan inte alls se varför man skulle ha ett värde i att få siffror på det. Om siffrorna ligger precis innanför ramen och personen är uppenbart tjock, är det ändå okej då?. Vad är det som är så viktigt med att få siffror på det?
 
Jag antar att det finns vissa bestämda mått som visar på olika risker. D.v.s. ett mått på över x cm ger x % risk för t.ex. hjärt- och kärlsjukdomar.
 
Jag antar att det finns vissa bestämda mått som visar på olika risker. D.v.s. ett mått på över x cm ger x % risk för t.ex. hjärt- och kärlsjukdomar.

Jo det gör ju det. Även om jag tycker det är lite underligt för det verkar vara samma oavsett längd.
 
Saxat från kostdoktorn.se Sveriges största hälsoblogg:

Att mäta framgångsrik viktminskning kan vara svårare än man tror. Att bara fokusera på vikten (och väga sig varje dag) kan vara vilseledande, skapa ångest och störa din motivation i onödan.

Vågen är inte nödvändigtvis din vän. Många vill gå ner i fettvikt – men vågen väger muskler, ben och inre organ också. Att gå upp i muskelvikt är bara bra och därmed kan vikt och BMI vara tveksamma sätt att mäta din framgång. Det är extra viktigt att tänka på om du nyligen svältbantat (räknat kalorier) eftersom din kropp kan vilja återställa förlorad muskelmassa. Styrketräning kan också dölja framgångsrik minskning av fettvikt.

Att gå ner i fettvikt och upp i muskelvikt är fantastiskt, men du kan missa det om du bara väger dig. Därför bör du följa försvinnandet av magfett genom att mäta ditt midjemått.

Så här gör du:

  1. Sätt måttbandet runt midjan som på bilden ovan, just ovan naveln (för att vara exakt: mitt mellan ditt nedersta revben och höftkammen).
  2. Andas ut och slappna av (dra inte in magen).
  3. Håll måttbandet tight utan att det klämmer.
  4. Mät.
Jämför sedan med följande rekommendationer:

midjem%C3%A5tt.jpg


Sikta gärna på ”utmärkt”. Dock är det inte realistiskt för alla. Särskilt för vissa medelålders eller äldre kvinnor kan det vara en bedrift bara att komma till ”gränsfall”, något att vara mycket nöjd med.

Saknar du måttband? Tre alternativ:

  1. Ta valfritt snöre och klipp av det motsvarande ditt midjemått. Behåll snöret och jämför med senare.
  2. Notera vilket hål i bältet du använder (skriv gärna ned det).
  3. Välj ut ett par jeans som sitter tight. Prova att ta på dem igen om någon månad.
Att mäta framgångarna
Jag föreslår att mäta midjemåttet och vikten innan du startar och sen en gång i veckan. Om du kan hålla dig fungerar en gång i månaden minst lika bra. Skriv ner resultaten så du kan jämföra. Om du vill kan du mäta fler platser, exempelvis runt baken, bröstkorgen, armar och ben.

Vikten kan gå upp eller ner 1-2 kilo från dag till dag beroende på vätskebalans och maginnehåll. Oroa dig inte för kortsiktiga förändringar utan följ den långsiktiga utvecklingen.

Om möjligt kan du kolla andra viktiga hälsovärden när du startar. Förslagsvis dessa:

Hälsovärdena ovan förbättras vanligen på lågkolhydratkost, även innan större viktnedgång. Att kolla om dem efter några månader eller ett halvår kan vara utmärkt för motivationen. De visar då vanligen att du inte bara går ner i vikt, du ökar dessutom i hälsa!

Rolle
som gått ner 12 kg utan att banta och blodtrycket är perfekt och mina värden visat minimal risk för metabola syndrom.
 
Däremot har en av mina vänners man fått göra det då och då p.g.a. diabetes och diabetes har jag inte.
Har ni någonsin fått lämna midjemått vid mätning av blodtrycket? Eller var den där läkaren bara fokuserad på min övervikt?

(ps! "Det är ju bara att göra det där midjemåttet så är det över"-kommentarer undanbedes).

Jag har diabetes och har kollat mitt blodtryck en herrans massa gånger, dock har jag lågt blodtryck (så pass att de brukar fråga om jag känner mig ok). Men aldrig någonsin har någon läkare begärt att få mäta mitt midjemått (magen mättes vid graviditeten men inte midjan), på diabetesavd. väger de mig dock då och då, men det är ju en helt annan sak.

Tycker det låter som BS och du ska inte ens behöva fundera på att mäta midjan för att få reda på ditt blodtryck.
 
Så tänker jag med. Midjemåttet måste väl påverkas av hur bred kroppen är normalt så att en person som inte är så kraftigt byggd så att säga får lägre midjemått än vad denne borde ha? Tänker jag helt galet? Man måste ju kunna göra en bedömning genom att titta på en person, särskilt om denne är uppenbart "bukfet" tycker jag. Kan inte alls se varför man skulle ha ett värde i att få siffror på det. Om siffrorna ligger precis innanför ramen och personen är uppenbart tjock, är det ändå okej då?. Vad är det som är så viktigt med att få siffror på det?
Det är inte "rättssäkert" om du inte har siffror. Irritera er nu inte på ordet rättssäkert utan vad jag menar är att om inte dokumentation finns så kan inte beslut tas och läkarvetenskapen vidareutvecklas. Om sjuksköterska 1 i Boliden säger på ett sätt och sjuksköterska 2 i Halmstad säger på ett sätt hur ska de kunna kommunicera om man inte använder vedertagna sätt att mäta, typ cm.

Sedan hjälper ju inte bara magmått för det måste ju ändå ha en balans mellan längd och övriga mått, grovhet etc, eller ? Om vi ser på På Melodifestivalen bara, Sanne är väl längre och kraftigare än Robin men ska hon då ha ett magmått på 88cm och han på 102cm? Det är väl inte riktigt ok? så nog finns det problem med attityd men att det finns grund för att mäta midja i samband med allmän sjukvård, allmänt välbefinnandeproblematik och högt blodtryck det tycker jag att ingen ska behöva känna sig kränkt över.
 
Det är inte "rättssäkert" om du inte har siffror. Irritera er nu inte på ordet rättssäkert utan vad jag menar är att om inte dokumentation finns så kan inte beslut tas och läkarvetenskapen vidareutvecklas. Om sjuksköterska 1 i Boliden säger på ett sätt och sjuksköterska 2 i Halmstad säger på ett sätt hur ska de kunna kommunicera om man inte använder vedertagna sätt att mäta, typ cm.

Sedan hjälper ju inte bara magmått för det måste ju ändå ha en balans mellan längd och övriga mått, grovhet etc, eller ? Om vi ser på På Melodifestivalen bara, Sanne är väl längre och kraftigare än Robin men ska hon då ha ett magmått på 88cm och han på 102cm? Det är väl inte riktigt ok? så nog finns det problem med attityd men att det finns grund för att mäta midja i samband med allmän sjukvård, allmänt välbefinnandeproblematik och högt blodtryck det tycker jag att ingen ska behöva känna sig kränkt över.
Fast om man vill vara med och vidareutveckla vården brukar man få det som en separat fråga. "Hej, vi håller på att starta ett forskningsprojekt för att bli bättre på ___, vill du vara med? Fyll i detta och lämna till ___"
 
Fast om man vill vara med och vidareutveckla vården brukar man få det som en separat fråga. "Hej, vi håller på att starta ett forskningsprojekt för att bli bättre på ___, vill du vara med? Fyll i detta och lämna till ___"
Vården måste väl vidareutvecklas med fakta om personer som söker vård?
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Hur pratar man med vårdcentralsläkare så att man faktiskt får hjälp? Jag har inte sökt vård på VC på många år nu eftersom de aldrig...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
9 197
Senast: Raderad medlem 68338
·
Kropp & Själ Jag har beslutat mig för att genomgå fetmakirurgi, en gastric sleeve sa läkaren att det blir. Tänker nu att jag inte är ensam på buke...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
24 999
Senast: Enya
·
Kropp & Själ Buke kan ju ALLT så jag tänkte försöka hitta input här även i denna fråga. Jag har ett yrke där man står och går mycket, sällan under...
Svar
3
· Visningar
1 018
  • Artikel
Dagbok Min farmor fyllde 97 förra fredagen. Vi samlades i min fasters trädgård och åt tårta och pratade gamla minnen, precis som vi brukar göra...
2 3
Svar
52
· Visningar
7 074

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp