Allmän fråga om blodtryck.

Vården måste väl vidareutvecklas med fakta om personer som söker vård?
Ja förhoppningsvis;)

KL:
Problemet idag är att vården till stor del inriktar sig på att behandla symtomen, då oftast med läkemedel $, inte vad som orsakar det. Många av dagens Dietister går på det man trodde på, utan välunderbyggd vetenskap, för 35-40 år sedan. Var det har lett oss till vet vi alla.
Övervikten och fettman har ökat väldigt mycket, diabetes 2 har ökat mellan 300-400% och hjärt/kärlsjukdomarna har ökat även om fler överlever på grund av bättre vård.
Allt börjar med kosten :D

Rolle
IpL
 
Absolut, jag är numera aktiv sex dagar i veckan (gym+stall+promander). Däremot var det INTE p.g.a. min övervikt jag sökte hjälp för förra året, det var mina självmordstankar (vilket jag tydligen får leva med). Att jag är överviktig vet jag redan och under samma veva höll vi även koll på mitt blodtryck på annat håll och blodtrycket har varit helt okej. Något högt någon gång men då hade jag en sjukt stressig dag.

Det finns "order från ovan" (rekommendationer från socialstyrelsen) att midjemått ska mätas som en del i en metabol bedömning (bedömning av riskfaktorer gällande hjärt-kärlsjukdom som ju är skälet till att även blodtrycket kontrolleras).
Det finns röster för att midjemåttet är en bättre mätare på hjärtkärlrisk jämfört med vikt, BMI och andra metoder.
Nu är "bukhöjd" på modet: man ligger på rygg på brits, tumstock och vattenpass över högsta punkten på buken.

Detta innebär att de som har mer gott om tid för olika procedurer gör ett mer noggrant jobb sett utifrån rekommendationerna.
 
Det finns "order från ovan" (rekommendationer från socialstyrelsen) att midjemått ska mätas som en del i en metabol bedömning (bedömning av riskfaktorer gällande hjärt-kärlsjukdom som ju är skälet till att även blodtrycket kontrolleras).
Det finns röster för att midjemåttet är en bättre mätare på hjärtkärlrisk jämfört med vikt, BMI och andra metoder.
Nu är "bukhöjd" på modet: man ligger på rygg på brits, tumstock och vattenpass över högsta punkten på buken.

Detta innebär att de som har mer gott om tid för olika procedurer gör ett mer noggrant jobb sett utifrån rekommendationerna.

Det är bra tycker jag! Däremot är det ju bra om syftet hade förmedlats på ett tydligt sätt till patienten (TS).
 
Varför det? Finns olika hårt fett, som "flyter ut" olika mycket?
Man försöker hitta enkla sätt att mäta hjärtkärlrisk utifrån kroppsvikt. BMI är med viss rätt ett ifrågasatt mått.
Bukhöjden blir inte "falskt förhöjd" hos en vältränad individ vilket BMI blir.

Tja, det flyter nog ut olika mycket men den fetma som hittills kopplats mest till förhöjd hjärtkärlrisk är just bukfetma. Är man ordentligt "tjock på mitten" så blir bukhöjden hög.
Fetma på lår/stuss har hittills inte visats öka risken så mycket.
Alltså är det bukfetma man vill mäta - med midjemått eller bukhöjd.
 
Man försöker hitta enkla sätt att mäta hjärtkärlrisk utifrån kroppsvikt. BMI är med viss rätt ett ifrågasatt mått.
Bukhöjden blir inte "falskt förhöjd" hos en vältränad individ vilket BMI blir.

Tja, det flyter nog ut olika mycket men den fetma som hittills kopplats mest till förhöjd hjärtkärlrisk är just bukfetma. Är man ordentligt "tjock på mitten" så blir bukhöjden hög.
Fetma på lår/stuss har hittills inte visats öka risken så mycket.
Alltså är det bukfetma man vill mäta - med midjemått eller bukhöjd.

Jo, jag hänger med på att bukfetman är det farliga, jag bara undrar varför just bukhöjd vore en bättre metod än midjemått? Det låter omständligare, så jag antar det har någon fördel?
 
Jag sökte inte hjälp för att kolla upp om jag har hjärt-och kärlsjukdomar, jag sökte inte hjälp för att kolla upp om jag har diabetes. Jag sökte hjälp för har självmordstankar. Jag fick definitivt ingen hjälp mot vare sig det ena och det andra. Jag går nu till vc för att lägga om förband på en böld samt hålla koll på den så den läker som den ska och inte börjar växa om på nytt och jag bad om att få kolla mitt järnvärde samt b12. Mitt blodtryck har varit helt ok förutom de gånger jag varit stressad.

Att därför samtidigt vilja ha mitt midjemått för att mäta om jag är i risken av hjärt- och kärlsjukdomar är inget jag bett om och därför inte tänker genomföra den där proceduren.
 
Fast nu ska jag vara brutalt ärlig.

Ju mer undersökningar som görs, desto bättre bild får man. En överblick över allmäntillståndet ligger ju till grund för ALLT som läkaren sedan ska ta ställning till. Allt.

Ska jag sätta ny spiral tar de blodtryck, lyssnar på lungor, ställer en del frågor som INTE är underlivsrelaterade. Det hör ju till. Det går inte att beställa hur undersökningar ska gå till, och att vägra delar av en kartläggning av hälsan känns ju minst sagt kontraproduktivt.

Utan läkarutbildning är det ju dessutom svårt att se helheten.

Med det sagt hade jag fortfarande vägrat en gynundersökning om jag varit hos läkaren för astma.
 
@Lovisaleonora Du får vara brutalt ärlig. Jag kommer däremot aldrig se att något midjemått måste tas p.g.a. jag vill kolla upp mitt järnvärde eller b12. Jag ser inte midjemåttet relevant. Inte heller för att få bukt med mina psykiska problem.
 
Men midjemåttet eller rättare sagt: midjemåttet i relevans med andra uppgifter kan ge en grundläggande bild om din kropp och din hälsa.

Jag har en rad olika tillstånd där det inte är direkt relevant att ta blodtryck, ändå måste det till för att göra en allmän bedömning innan något beslut om medicinering, behandling etc tas.

Det handlar om den större bilden, och själv välkomnar jag alla fakta som läggs till utredningen. Det är så forskning går framåt. Och kartläggning. Och behandling.
 
Jag sökte inte hjälp för att kolla upp om jag har hjärt-och kärlsjukdomar, jag sökte inte hjälp för att kolla upp om jag har diabetes. Jag sökte hjälp för har självmordstankar. Jag fick definitivt ingen hjälp mot vare sig det ena och det andra. Jag går nu till vc för att lägga om förband på en böld samt hålla koll på den så den läker som den ska och inte börjar växa om på nytt och jag bad om att få kolla mitt järnvärde samt b12. Mitt blodtryck har varit helt ok förutom de gånger jag varit stressad.

Att därför samtidigt vilja ha mitt midjemått för att mäta om jag är i risken av hjärt- och kärlsjukdomar är inget jag bett om och därför inte tänker genomföra den där proceduren.

Men hade du bett om att få blodtrycket kollat?
 
Fast nu ska jag vara brutalt ärlig.

Ju mer undersökningar som görs, desto bättre bild får man. En överblick över allmäntillståndet ligger ju till grund för ALLT som läkaren sedan ska ta ställning till. Allt.

Ska jag sätta ny spiral tar de blodtryck, lyssnar på lungor, ställer en del frågor som INTE är underlivsrelaterade. Det hör ju till. Det går inte att beställa hur undersökningar ska gå till, och att vägra delar av en kartläggning av hälsan känns ju minst sagt kontraproduktivt.
Tror inte någon läkare lyssnat på mina lungor sen jag var barn. Sökte på vc en gång pga hosta, inte ens då lyssnade läkaren på lungorna! Är jag på vc ber jag dem ta blodtrycket, EN gång har läkaren tagit initiativ till det själv då det kommit en remiss.
När jag medicinerade med Ritalin fick jag gå till en speciell mottagning och kolla puls och blodtryck en gång i veckan.
De läkare jag träffat verkar inte undersöka mer än nödvändigt.
Men det kanske är olika beroende på ställe.
 
Men det kanske är olika beroende på ställe.

Vet inte riktigt vad jag ska svara på detta, är det bra eller dåligt att de utför - i mina ögon - bristfälliga undersökningar? För andra kanske det har visat sig vara att föredra, om jag tolkar tråden rätt. Det är inte önskvärt att en läkare undersöker HELA bilden utan ska koncentrera sig på just det stället jag pekar.
 
Sen finns det ju övervikt och övervikt. Har man 5 kg övervikt behöver det ju inte betyda ohälsa men har man t.ex. 50 kg övervikt så påverkas väl lever och annat.
 
Även jag har fått mäta midjan på undersökningar. Och jag är smal så det kan ju finnas orsaker till det, har faktiskt aldrig funderat över det själv. Har alltid trott det ingår liksom.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Hur pratar man med vårdcentralsläkare så att man faktiskt får hjälp? Jag har inte sökt vård på VC på många år nu eftersom de aldrig...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
9 197
Senast: Raderad medlem 68338
·
Kropp & Själ Jag har beslutat mig för att genomgå fetmakirurgi, en gastric sleeve sa läkaren att det blir. Tänker nu att jag inte är ensam på buke...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
25 004
Senast: Enya
·
Kropp & Själ Buke kan ju ALLT så jag tänkte försöka hitta input här även i denna fråga. Jag har ett yrke där man står och går mycket, sällan under...
Svar
3
· Visningar
1 019
  • Artikel
Dagbok Min farmor fyllde 97 förra fredagen. Vi samlades i min fasters trädgård och åt tårta och pratade gamla minnen, precis som vi brukar göra...
2 3
Svar
52
· Visningar
7 083

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp