Bukefalos 28 år!

Allmän fråga om blodtryck.

Telani har redan svarat mycket bättre än jag kunnat göra, men med samma andemening. Beställningssjukvård (peka på det ajiga stället och bli heelad) tror jag inte på. Jag tror på att läkare måste få göra sitt jobb utifrån de direktiv de har hur det ska utföras.

Och utan underlag, forskning och vidareutveckling av rutiner hade vi fortfarande varit kvar på 60-talets medicin.
Fast utan att förklara varför man vill ta dessa markörer så råkar man dels ut för att en del vägrar, såsom TS och att en del kommer att oroa sig för att läkaren misstänker något annat än det man sökte för, och för ytterligare en grupp så kanske det innebär just ångest runt sin vikt. Jag har aldrig lobbat för beställningssjukvård, men däremot att läkaren faktiskt lyssnar på patienten istället för att enbart utgå från det den ser, dvs övervikt... Jag förstår att du inte är överviktig, men när man gång på gång får höra att bara man går ner i vikt så löser sig allt så börjar man tröttna... Nej lunginflammationen blir inte heller bättre av att gå ner i vikt...
Jag förstår att det är svårt att förstå vad jag pratar om när man inte själv har upplevt det, men det är vanligt bemötande hos många läkare. Sen förstår jag att övervikt är ett vanligt hälsoproblem, men det betyder inte att alla hälsoproblem kan hänvisas till övervikt...
 
Jag är inte läkare, så jag kan inte svara på varför just TS läkare beter sig dumt. Eller varför TS upplever att läkaren beter sig illa kanske vi ska säga.

Vad får dig att tro att jag inte är överviktig? Är det verkligen något som 1) har med den här diskussionen att göra 2) man kan dra slutsats av genom svaren

Eftersom du inte vet något om min situation, min sjukdomshistoria och mina upplevelser tycker jag det är otroligt nedvärderande det du skriver med adress till mig. Jag har tillbringat ungefär all min vakna tid på sjukhus under 2012-2014, och genomgått ett mindre helvete vilket flera av medbukefalisterna kan intyga (t ex @CillaW som mer än väl känner till min bakgrund).

Har jag därmed kvalificerat mig för att uttala mig och diskutera, ha en åsikt, eller måste jag skicka bildbevis på övervikt, sjukdomshistorik och behandlande avdelningar?
 
Vad får dig att tro att jag inte är överviktig? Är det verkligen något som 1) har med den här diskussionen att göra 2) man kan dra slutsats av genom svaren
Av att du uppenbarligen aldrig har mött att någon enbart ser din övervikt, hade du upplevt det så skulle jag inte behöva förklara vad jag menar?
Sen kan man vara sjuk ändå, det är ju just det jag skriver, att övervikt inte alls behöver betyda något eller så kan det vara allt men att man måste vara försiktig hur man lägger fram det och inte tillskriva alla problem till övervikten.
Var har jag skrivit att du aldrig har varit sjuk? Det har jag mig veterligen aldrig skrivit? Det är en väldig skillnad på att vara sjuk och på att vara överviktig...
Men om det nu är så att du är/har varit överviktig men aldrig mött några fördomar så har du haft en väldig tur, men att till det då påstå att det inte finns några fördomar eftersom du inte har upplevt det ja det är inget jag skulle kunna ställa mig bakom...
 
Det framgick inte alls i ditt första inlägg då du skrev att: "Jag tror den där läkaren från förra året ordinerade midjemått."

Och hur ska vi veta att det helt plötsligt existerade en distriktssköterska när du inte nämner det förrän nu?

Nej, det är jag som skulle skrivit distriktsköterskan och inte hon i första inlägget, en total miss av mig :(
 
Jag måste fråga: upplever du dig mobbad eller på annat sätt utsatt av den här läkaren? Tror du det är av illvilja man är intresserad av just ditt midjemått?

Jag går på regelbundna kontroller och är då van vid att man mäter allt från midja/byst/stuss till djupet på slida och livmoder, det finns liksom inget som är tabu eller hemligt. Min kropp är bara en hydda för den som är jag, och det har jag fått vänja mig vid eftersom jag trots allt tror att läkaren vill göra ett bra jobb och därmed också vill mitt bästa.

Och visst har det hänt att någon läkare uttalat sig "mindre lyckat", men jag inser också att det är just den läkaren, inte läkarkonsten och yrkesgruppen som sådana som är misslyckade.

Eh, nej. Men åter igen sökte jag hjälp för mina självmordstankar och INTE min övervikt. Nu ska jag kolla järnvärde och b12 och efter det är det bara omläggning av såret kvar tills det inte behövs mer. Något mer har jag inte sökt för.

Min tillit för läkaren är minus miljoner. Jag avskyr läkaren och är glad över att hon som jag träffar "bara" är en sköterska. De sköterskor jag mätt har haft mer innanför pannbenen än vad någon läkare jag någonsin mött på.
 
Citera mig gärna där jag skriver att jag hävdar att det inte finns fördomar, eftersom jag inte upplevt det. Citera.

Jag förminskar inte någons obehag, men när det är så enkla undersökningar som mätning av midjemått har jag lite svårt att se att det finns anledning att neka i det här fallet.
Du vill inte förminska men det är ju just det du gör här.

Jag måste fråga: upplever du dig mobbad eller på annat sätt utsatt av den här läkaren? Tror du det är av illvilja man är intresserad av just ditt midjemått?

Jag går på regelbundna kontroller och är då van vid att man mäter allt från midja/byst/stuss till djupet på slida och livmoder, det finns liksom inget som är tabu eller hemligt. Min kropp är bara en hydda för den som är jag, och det har jag fått vänja mig vid eftersom jag trots allt tror att läkaren vill göra ett bra jobb och därmed också vill mitt bästa.

Och visst har det hänt att någon läkare uttalat sig "mindre lyckat", men jag inser också att det är just den läkaren, inte läkarkonsten och yrkesgruppen som sådana som är misslyckade.
Och här förminskar du åter igen "mindre lyckat"... Jag skriver att jag har upplevt fördomar och du skriver att det var "mindre lyckat" uttalande... Möjligtvis pratar vi om varandra men jag upplever att du förminskar mina upplevelser eftersom du inte upplever dem på samma sätt...
 
Telani har redan svarat mycket bättre än jag kunnat göra, men med samma andemening. Beställningssjukvård (peka på det ajiga stället och bli heelad) tror jag inte på. Jag tror på att läkare måste få göra sitt jobb utifrån de direktiv de har hur det ska utföras.

Och utan underlag, forskning och vidareutveckling av rutiner hade vi fortfarande varit kvar på 60-talets medicin.

Ja och i det ingår att involvera patienten i mycket hög grad.
 
Du vill inte förminska men det är ju just det du gör här.


Och här förminskar du åter igen "mindre lyckat"... Jag skriver att jag har upplevt fördomar och du skriver att det var "mindre lyckat" uttalande... Möjligtvis pratar vi om varandra men jag upplever att du förminskar mina upplevelser eftersom du inte upplever dem på samma sätt...

Du gör en tolkning som jag inte står för. Jag förminskar inte. Det handlar om upplevelse. Jag har suttit i läkarmöten där bisittare känt att jag blivit oerhört kränkt, medan jag inte alls upplever samma sak. Betyder det att jag ändå är kränkt, trots att jag inte känner mig kränkt?

Att jag inte upplever saker som du gör, betyder det att DU förminskar MIG? Nej, knappat. Det handlar bara om att man upplever olika saker. Det måste det rimligen finnas utrymme för i tillvaron, annars är det ju lika bra att alla går in i samma form, har samma åsikt och inte någonsin uttrycker en avvikande åsikt.
 
Nej, det är jag som skulle skrivit distriktsköterskan och inte hon i första inlägget, en total miss av mig :(

Då klarnar ju saker mer. Jag förstod inte alls varför du var så upphakad på "den förra" läkaren. I varje fall, fråga distriktssköterskan nästa gång varför hon (sköterskan) vill ta midjemått. Starta en dialog. :)
 
Då klarnar ju saker mer. Jag förstod inte alls varför du var så upphakad på "den förra" läkaren. I varje fall, fråga distriktssköterskan nästa gång varför hon (sköterskan) vill ta midjemått. Starta en dialog. :)

Jag gjorde det idag, det var för att "de gör det" samt för att "läkaren jag träffade förra året ville ha ett".
 
Du gör en tolkning som jag inte står för. Jag förminskar inte. Det handlar om upplevelse. Jag har suttit i läkarmöten där bisittare känt att jag blivit oerhört kränkt, medan jag inte alls upplever samma sak. Betyder det att jag ändå är kränkt, trots att jag inte känner mig kränkt?

Att jag inte upplever saker som du gör, betyder det att DU förminskar MIG? Nej, knappat. Det handlar bara om att man upplever olika saker. Det måste det rimligen finnas utrymme för i tillvaron, annars är det ju lika bra att alla går in i samma form, har samma åsikt och inte någonsin uttrycker en avvikande åsikt.

Jo, du förminskar MINA tankar med att anse att "det är väl ingen fara med ett midjemått"? Jo, jag anser att det är kränkande att göra ett midjemått speciellt med tanke på att det inte är behövligt i detta fall.
 
Jo, du förminskar MINA tankar med att anse att "det är väl ingen fara med ett midjemått"? Jo, jag anser att det är kränkande att göra ett midjemått speciellt med tanke på att det inte är behövligt i detta fall.
Om du tycker att det är kränkade att ta midjemått så kan jag berätta att jag var in för en allergiundersökning/hälsoundersökning av andra anledningar, och jag fick väga mig, mäta mig och mätas osv. Varför? För att medicineringen inte skulle bli fel och göra skada (hade precis skadad levern och har bara en njure). Det var inte ett dugg kränkande för mig, fast kanske är det för att jag vet att jag inte borde göra något över min vikt? Och att trots att jag var väldigt illa till mods så visste jag att det var mina egna hjärnspöken som kom upp med tankar om att det var pga att jag var "överviktig" som de ville mäta (värt att nämna att jag har haft ätstörningar de senaste två åren, så det var extra hemskt. Bad om att själv inte få höra siffrorna).

Jag är nu knappast överviktig eller så, men ändå. Det ska inte vara kränkande att genomgå en hälsoundersökning när de vill hjälpa dig. Du kunde bara ha frågat varför. Övervikt kan mycket väl vara en anledning till varför man är deprimerad osv, eller i alla fall en av anledningarna till varför det inte blir bättre.
 
Jo, du förminskar MINA tankar med att anse att "det är väl ingen fara med ett midjemått"? Jo, jag anser att det är kränkande att göra ett midjemått speciellt med tanke på att det inte är behövligt i detta fall.

Jag som framtida läkare ser nu en helt ny problematik torna upp sig; patienter som blir kränkta av att en särskild undersökning föreslås/genomförd.
Läkaren är intresserad av ett värde på medicinska grunder, tycker faktiskt att det är en smula egocentrerat att utgå från att anledningen istället är att läkaren "hakat upp sig" på din övervikt och vill jävlas..?

Någonstans måste kommunikationen er emellan gått oerhört snett.
 
Jag som framtida läkare ser nu en helt ny problematik torna upp sig; patienter som blir kränkta av att en särskild undersökning föreslås/genomförd.
Läkaren är intresserad av ett värde på medicinska grunder, tycker faktiskt att det är en smula egocentrerat att utgå från att anledningen istället är att läkaren "hakat upp sig" på din övervikt och vill jävlas..?

Någonstans måste kommunikationen
Jag som framtida läkare ser nu en helt ny problematik torna upp sig; patienter som blir kränkta av att en särskild undersökning föreslås/genomförd.
Läkaren är intresserad av ett värde på medicinska grunder, tycker faktiskt att det är en smula egocentrerat att utgå från att anledningen istället är att läkaren "hakat upp sig" på din övervikt och vill jävlas..?

Någonstans måste kommunikationen er emellan gått oerhört snett.

er emellan gått oerhört snett.

Jag tänker väl att midjemått är ett typiskt "högre ort"-direktiv, att det förmodligen ingår i nån plan för bättre hälsa för alla patienter, och att det, som TS påpekar, faktist inte har speciellt mycket att göra med det hon sökte för. TS resonemang som nästan antyder att läkare vill henne illa medelst detta tror jag väl inte riktigt är den troligaste förklaringen dock, och jag tycker det är extremt tråkigt om man upplever vård på det sättet TS beskriver! är själv inne på sluttampen av min läkarutbildning och tycker det vore riktigt jobbigt att mötas av den misstro TS beskriver när jag väl kommer ut och jobbar.

Tycker det är ganska rimligt att ha förståelse för att vikten är så mycket mer än en vikt, kan själv tycka att det känns lite laddat att ställa mig på vågen trots att jag
 
Jag som framtida läkare ser nu en helt ny problematik torna upp sig; patienter som blir kränkta av att en särskild undersökning föreslås/genomförd.
Läkaren är intresserad av ett värde på medicinska grunder, tycker faktiskt att det är en smula egocentrerat att utgå från att anledningen istället är att läkaren "hakat upp sig" på din övervikt och vill jävlas..?

Någonstans måste kommunikationen
Jag som framtida läkare ser nu en helt ny problematik torna upp sig; patienter som blir kränkta av att en särskild undersökning föreslås/genomförd.
Läkaren är intresserad av ett värde på medicinska grunder, tycker faktiskt att det är en smula egocentrerat att utgå från att anledningen istället är att läkaren "hakat upp sig" på din övervikt och vill jävlas..?

Någonstans måste kommunikationen er emellan gått oerhört snett.

er emellan gått oerhört snett.

Jag tänker väl att midjemått är ett typiskt "högre ort"-direktiv, att det förmodligen ingår i nån plan för bättre hälsa för alla patienter, och att det, som TS påpekar, faktist inte har speciellt mycket att göra med det hon sökte för. TS resonemang som nästan antyder att läkare vill henne illa medelst detta tror jag väl inte riktigt är den troligaste förklaringen dock, och jag tycker det är extremt tråkigt om man upplever vård på det sättet TS beskriver! är själv inne på sluttampen av min läkarutbildning och tycker det vore riktigt jobbigt att mötas av den misstro TS beskriver när jag väl kommer ut och jobbar.

Tycker det är ganska rimligt att ha förståelse för att vikten är så mycket mer än en vikt, kan själv tycka att det känns lite laddat att ställa mig på vågen trots avsaknad av övervikt, och idealen präglar ju oss. Ätstörningar är extremt vanliga och väldigt, väldigt många ser sin vikt som extremt negativt värdeladddad, känslor av värdelöshet och äckel är vardag för många som upplever sin vikt som problematisk och ptja, jag tycker det är ganska rimligt att faktiskt inte vilja bli påmind, just eftersom stigmat är stort. Men det är lätt att förstå vårdcentralen också som vill följa sina patienter i häsloscheckar, och som förmodligen har ett ersättningssystem kopplat till vissa uppifrån sanktionerade undersökningar.

Summa summarum - jag tycker det är mkt tråkigt att TS fick en så negativ upplevelse av sitt läkarbesök. Men det är inte givet att just läkaren är svarte Petter, tror snarare att boven är ett samhälle där vikt har en oproportionerlig betydelse som sträcker sig långt bortom övervikts negativa hälsoeffekter.
 
Jo, du förminskar MINA tankar med att anse att "det är väl ingen fara med ett midjemått"? Jo, jag anser att det är kränkande att göra ett midjemått speciellt med tanke på att det inte är behövligt i detta fall.

Jag är ledsen över att du fått en läkare som inte lyssnat på dig, hoppas du kan byta till någon du får förtroende för i framtiden.

Jag förstår att du vill välja om du vill ta upp din övervikt som ett problem. Samtidigt mäter och väger vårdcentralen även smala personer, och är ålagda att göra detta mer och oftare för att det används som kvalitetsmått. Dvs kvaliten på vården som vårdcentralen delar ut, det är även kopplat till hur mycket pengar vårdcentralen sedan får av landstinget, att de gör dessa mätningar. Det är lite olika mellan landstingen vilka mått som är relevanta och det ändras då och då. Just midjemått har dykt upp som ett bättre verktyg än BMI och då försöker man styra in detta mer genom att ge direktiv osv.

Överviktiga som grupp upplever säkert att det alltid ska talas om vikten. Men det är för att vi vet att det ger andra sjukdomar och vården vill främja hälsa. Jag kan säga att en ännu mer utsatt grupp är rökarna, de jagas med blåslampa för att de ska sluta. För att vi vet att det kommer att vara det som tar död på dem i slutänden.

Självklart kan du säga nej till undersökningar och mätningar om du känner ett obehag av dem.
 
Det finns "order från ovan" (rekommendationer från socialstyrelsen) att midjemått ska mätas som en del i en metabol bedömning (bedömning av riskfaktorer gällande hjärt-kärlsjukdom som ju är skälet till att även blodtrycket kontrolleras).
Det finns röster för att midjemåttet är en bättre mätare på hjärtkärlrisk jämfört med vikt, BMI och andra metoder.
Nu är "bukhöjd" på modet: man ligger på rygg på brits, tumstock och vattenpass över högsta punkten på buken.

Detta innebär att de som har mer gott om tid för olika procedurer gör ett mer noggrant jobb sett utifrån rekommendationerna.
Mätte man inte midjemåttet på människor "förr i tiden" liggandes?
 
Jag som framtida läkare ser nu en helt ny problematik torna upp sig; patienter som blir kränkta av att en särskild undersökning föreslås/genomförd.
Läkaren är intresserad av ett värde på medicinska grunder, tycker faktiskt att det är en smula egocentrerat att utgå från att anledningen istället är att läkaren "hakat upp sig" på din övervikt och vill jävlas..?

Någonstans måste kommunikationen er emellan gått oerhört snett.

Men det är väl klart som korvspad att den där läkaren fokuserade på min övervikt när jag berättade om mitt psykiska mående. Att jag har ångest, att jag har självmordstankar och det första hon klämmer ut sig "Ja, jag ser ju att du är överviktig, hur mycket rör du dig och hur mycket onyttigt äter du?". Jag pratade enbart om mitt psykiska mående på den där läkartiden, inget annat. Det var hon som enbart pratade om min övervikt.
 
Jag är ledsen över att du fått en läkare som inte lyssnat på dig, hoppas du kan byta till någon du får förtroende för i framtiden.

Om det är något som jag måste söka hjälp för längre fram åker jag hellre utomlands. Där har läkarna lyssnat och hjälpt mig utan att haka upp sig på något annat än vad jag har för problem.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Hur pratar man med vårdcentralsläkare så att man faktiskt får hjälp? Jag har inte sökt vård på VC på många år nu eftersom de aldrig...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
9 320
Senast: Raderad medlem 68338
·
Kropp & Själ Jag har beslutat mig för att genomgå fetmakirurgi, en gastric sleeve sa läkaren att det blir. Tänker nu att jag inte är ensam på buke...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
25 296
Senast: Enya
·
Kropp & Själ Buke kan ju ALLT så jag tänkte försöka hitta input här även i denna fråga. Jag har ett yrke där man står och går mycket, sällan under...
Svar
3
· Visningar
1 035
  • Artikel
Dagbok Min farmor fyllde 97 förra fredagen. Vi samlades i min fasters trädgård och åt tårta och pratade gamla minnen, precis som vi brukar göra...
2 3
Svar
52
· Visningar
7 210

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp