Bukefalos 28 år!

Allmänna "Hjälp, jag har för mycket prylar!" - tråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
En tråd för mig! Försöker rensa med blandad framgång. Har en kasse pocketböcker ståendes i hallen som ska skänkas, ska bara toppa den med fantastiska dvder så som första säsongen av OC, som jag fick med från McDonalds för cirka hundra år sen. :up:

Tycker jag rensat hur mycket kläder som helst men ändå svämmar det över, trots att jag inte är en storshoppare? De där Bra Att Ha kläderna försöker jag rensa varje gång men eftersom jag har häst, jobbar en del i skog och mark samt renoverar ett hus blir alltid en del kläder kvar. Tyvärr verkar jag har problem med att slänga eventuellt praktiska ting. Vid nästa rensning ska de som inte använts de senaste året ut, så är det bara! Jag har ju vissa favoritplagg och använder ALDRIG de som bara är Bra Att Ha.

Vill verkligen sluta med krimskrams och bara köpa hem och ha hemma saker som jag är riktigt nöjd med. Som jag trånat efter. Som gör mig glad. Som det är nu tycker jag mest att allting bara är, inget är särskilt bra eller fint, allt är mellanmjölk. Smått missnöjd med mycket, från porslin till kläder till möbler. Långsam resa att bli mer medveten shoppare och mer hänsynslös rensare!
 
Med tråden i bakhuvudet har jag städat ur en Ikeakasse med saker som slängdes ner i den när vi sålde en sekretär för ett år sedan...
Sakerna lades på mer passande ställen och en matkasse fylldes med rent skräp som åkte ner i soptunnan :banana:
Till och med sambon satte sig och började sortera papper så det blev en matkasse full med papper att slänga.

Skåpet som ska till mormor har plockats ut och ställts på verandan för vidare flytt imorgon.
MEN! Dilemma! Hittade en pyssellåda med lite roliga saker i, små kartonger med mosaikbitar i olika färger, diverse akvarellfärger, målarfärger, keramikfärger, schabloner, färgad sand etc. Som jag inte använt på över två-tre år...
Hade jag varit själv hade jag skänkt iväg det eftersom jag inte riktigt har tid med pyssel just nu, men jag har en fyraårig pysseldotter. Hon är lite för liten för delar av sakerna men skulle kanske kunna uppskatta det i framtiden. Kanske skulle uppskatta det redan nu?
Behålla eller skänka iväg?
 
Med tråden i bakhuvudet har jag städat ur en Ikeakasse med saker som slängdes ner i den när vi sålde en sekretär för ett år sedan...
Sakerna lades på mer passande ställen och en matkasse fylldes med rent skräp som åkte ner i soptunnan :banana:
Till och med sambon satte sig och började sortera papper så det blev en matkasse full med papper att slänga.

Skåpet som ska till mormor har plockats ut och ställts på verandan för vidare flytt imorgon.
MEN! Dilemma! Hittade en pyssellåda med lite roliga saker i, små kartonger med mosaikbitar i olika färger, diverse akvarellfärger, målarfärger, keramikfärger, schabloner, färgad sand etc. Som jag inte använt på över två-tre år...
Hade jag varit själv hade jag skänkt iväg det eftersom jag inte riktigt har tid med pyssel just nu, men jag har en fyraårig pysseldotter. Hon är lite för liten för delar av sakerna men skulle kanske kunna uppskatta det i framtiden. Kanske skulle uppskatta det redan nu?
Behålla eller skänka iväg?
Behåll. :sneaky:
 
Sluta,du ger mig ångest! Jag har inte sål/slängt en enda pinyl från sonen,han fyller 4 snart... :o

Jag har dessutom ett jättestort uthus,perfekt att packa in grejer i. :angel:

Jag har en liten lada, en halvstor lada, en lillstuga, en stor lada och en förrådslänga. Need I say more? Pappa hade dessutom en väl utvecklad "bra att ha" :arghh: Jag tackar alla högre makter att han faktiskt rensade ut mycket åren innan han gick bort. Trots det är jag inte klar med genomgången av allt och han dog för tre år sedan.

Jag sparar saker men sorterar ändå väldigt hårt. Att det ser för jävligt ut på de flesta ställen är för att jag precis klurat ut hur jag ska placera allt och det fattas arbetsbänkar i ett av förråden för att min lösning ska fungera. Bara de är på plats kommer resten att gå relativt lätt att fixa. Jag tror nog ändå det kommer att ta ett bra tag till innan jag gått igenom allt, dels är det mycket kvar och dels är det jobbigt känslomässigt. Det får bli pö om pö.
 
Även med små fotsteg kommer man framåt! :) Jag försöker verkligen intala mig själv att jag inte måste göra allt på en gång, varenda liten pryl som försvinner räknas :up:

Samma här. När jag här om dagen läste denna tråd, och fick lite rensningsinspiration men inte hade så mycket tid, så gick jag sådär smått igenom sminket iaf, och därifrån slängde jag lite nagellack, några värdelösa ögonsskuggspennor och sånt...redan det kändes lite skönt :up:
 
Samma här. När jag här om dagen läste denna tråd, och fick lite rensningsinspiration men inte hade så mycket tid, så gick jag sådär smått igenom sminket iaf, och därifrån slängde jag lite nagellack, några värdelösa ögonsskuggspennor och sånt...redan det kändes lite skönt :up:

:up: härligt!
Vilket påminner mig om att även mitt smink behöver sig en storstädning :cautious:
 
Med tråden i bakhuvudet har jag städat ur en Ikeakasse med saker som slängdes ner i den när vi sålde en sekretär för ett år sedan...
Sakerna lades på mer passande ställen och en matkasse fylldes med rent skräp som åkte ner i soptunnan :banana:
Till och med sambon satte sig och började sortera papper så det blev en matkasse full med papper att slänga.

Skåpet som ska till mormor har plockats ut och ställts på verandan för vidare flytt imorgon.
MEN! Dilemma! Hittade en pyssellåda med lite roliga saker i, små kartonger med mosaikbitar i olika färger, diverse akvarellfärger, målarfärger, keramikfärger, schabloner, färgad sand etc. Som jag inte använt på över två-tre år...
Hade jag varit själv hade jag skänkt iväg det eftersom jag inte riktigt har tid med pyssel just nu, men jag har en fyraårig pysseldotter. Hon är lite för liten för delar av sakerna men skulle kanske kunna uppskatta det i framtiden. Kanske skulle uppskatta det redan nu?
Behålla eller skänka iväg?
Pyssel är min ömma punkt. Behåll
 
I dag körde vi 8 jäkla sopsäckar, fulla med textiler, gamla skor och kläder, till återvinningen :banana:. Fem säckar fick en andra chans och åkte i Frälsningsarméns container och resten till förbränning. Herreminje, så skönt det känns att rensa i röran :D. Nu kanske garnderobsväggen (á fem normalstora garderober :o) äntligen kan sluka alla gamla klädtrasor i detta hus :angel:.Firade städ-succén med en tur till IKEA, där vi köpte ett gäng ramar till alla våra fina affischer och uråldriga (fantastiskt vackra :love:) dagstidningar från efterkrigstiden.
 
I dag körde vi 8 jäkla sopsäckar, fulla med textiler, gamla skor och kläder, till återvinningen :banana:. Fem säckar fick en andra chans och åkte i Frälsningsarméns container och resten till förbränning. Herreminje, så skönt det känns att rensa i röran :D. Nu kanske garnderobsväggen (á fem normalstora garderober :o) äntligen kan sluka alla gamla klädtrasor i detta hus :angel:.Firade städ-succén med en tur till IKEA, där vi köpte ett gäng ramar till alla våra fina affischer och uråldriga (fantastiskt vackra :love:) dagstidningar från efterkrigstiden.

Det roligaste var att vi (läs: denna tråd) även inspirerade två av grannarna i vår uppgång till att rensa ur deras garderober. Så förutom våra egna åtta säckar hade vi också med tre säckar från ena grannen och två från den andra :rofl:. Det fick bli två vändor eftersom grannens mini-bil (som vi lånade till ändamålet) inte slukar riiiiktigt så mycket :idea:.
 
Sisådär, typ fyra fulla flyttlådor som ska säljas på loppis på lördag, det blir nog en femte innan lördag... :angel: Massor av grejer slängda, och det fylls på i flera sopsäckar nu, även en del pyssel åker @stjarnhimmel :o Men det är mer kvar än vad jag har slängt! :up:
Stora rummet, pysselrummet och hallen däremellan är ett enda kaos just nu men jag ser ett slut och en ordning etablera sig! :up:
 
Stärkt av tråden (tack @hagel och @Snurrfian ) släpade jag mig ut på bodsvinden och tog tag i smådjursprylhörnet.
Fyllde en mindre sopsäck med värdelösa akvarieprylar som ska slängas, lade ut hälften så mycket på annons.
Fyllde en flyttlåda med GAMLA smådjursgrejer som också får åka till tippen. Skulle någon i familjen köpa hamster igen får jag nog kosta på nya leksaker och möbler till den istället för att använda tjugo år gamla plasthus... :p

Hittade även en låda med målarburkar, några dåliga, några bra.

Imorgon hoppas jag kunna åka till tippen igen, rensar-semester.! :bump:
 
Mitt problem är att jag ganska ofta rensar, men gör mig aldrig av med möget! Har kartonger och sopsäckar av blandat mög i förråd och på vinden som bara står där. Som åker fram och tillbaka i flyttar. Gamla kläder, porslin jag inte vill ha, vinterskor med hål i OCH SÅ VIDARE. Jag får liksom inte tummen ur att åka varken till tippen eller Öppen Hand. Men inne ser det rättså prydligt ut!

Och nu kommer det bli ytterligare grejer när hunden försvinner.. (@Monstermom Monster vill möjligen inte ha begagnade leksaker, selar och hundbäddar storlek Alice? :D )
Mög? Skånska för skräp?
 
Efter att jag och @Matmissbrukaren svävat iväg lite väl mycket med positiva försäljningar i Gnälltråden :o kändes det som att vi behövde en ny tråd :bump:

Jag är i ett stadie i livet då jag blivit trött på att ha mycket saker. Så jag rensar, lite i taget, och sakerna försvinner grej för grej. Men det tar ju sån tid (jag har varit en samlare...)! Ibland tappar jag helt inspirationen till detta ibland till synes hopplösa projekt... Att läsa om andra som tappert kämpar på i sitt rensande brukar ge mig pepp att ta itu med ännu en grej som ska bort.

Någon mer som tröttnat på sina saker ? Fått något sålt, skänkt iväg, lämnat iväg, kastat? :)
Tradera, blocket och tippen.
Eller någon privat loppis eller bakluckeloppis är mitt tips.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Hemmet Vi rensar på, bra jobbat av oss! Förra tråden kom upp i 2000 inlägg, vi fortsätter här :) Har du rensat, kastat, sålt något på...
100 101 102
Svar
2 033
· Visningar
91 014
  • Artikel
Dagbok När jag köpte mitt nuvarande lilla hus så ”avslöjade” säljarna på kontraktsdagen att de inte skulle komma att tömma huset, utan att det...
Svar
7
· Visningar
1 971
  • Låst
Hemmet Förra tråden uppe i två tusen inlägg, så vi fortsätter rensningen här :) Någon mer som tröttnat på sina saker ? Fått något sålt...
99 100 101
Svar
2 018
· Visningar
104 563
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp