Allmänna fodertråden

Jag har en 12 veckor gammal dvärgschnauzer och har några funderingar kring hundfoder. Jag har inte tänkt att bli hundfodersexpert :-) men känner ändå att jag behöver förstå det hela lite bättre. Min plan innan Frippe kom var att ge honom färskfoder eftersom jag hört så mycket gott om det, i kombination med ett torrfoder för att inte vara låst till färskfoder vid resor, hundvakt osv. Torrfodret jag hade sett ut var Taste of the Wild puppy, som verkar få goda omdömen vad gäller innehåll och smaklighet. Då han kom till oss vid 9 veckor fasade jag under en vecka över honom från Mera Dog valpfoder som han ätit hos uppfödaren till ToTW puppy. Några funderingar:

- Han bajsar mer, ljusare och lösare av ToTW än av Mera Dog, där jag hade förväntat mig motsatsen. Jag förstår att det är individuellt, men är ändå nyfiken på varför det kan bli så när ToTW är spannmålsfritt och så många beskriver hur deras hundar bajsar mindre av foder utan spannmål? Jag har ingen lust att experimentera med olika foder, men om det finns skäl att tro att ToTW inte passar Frippe vill jag ju byta.

- Rekommendationen från uppfödaren var att från ca 10-12 veckor öka den dagliga givan (av Mera Dog) från 2dl till 2,5/3 dl. Vi ökade förra veckan från 2 till 2,5 dl (av ToTW), men jag testade igår att minska ner till närmare 2 dl igen igår, för att se om det skulle ge mindre, mörkare och mer fast avföring - och det gjorde det. Kan det helt enkelt vara så att för hög dosering av ett mer "näringstätt" foder skulle kunna ge mer/lösare avföring? Jag skulle ha gissat att det snarare leder till att valpen går upp för mycket i vikt? Men om det bara handlar om att hitta rätt (lägre) daglig giva så kanske ToTW visar sig fungera utmärkt. Känner någon igen ett sådant mönster?

- Han fick tillfälligt diarré dels efter att ha tuggat en stund på en tuggpinne med kyckling lindad runt häromveckan, och dels efter att ha smakat ytterst lite av Orijens lammgodis för några dagar sedan (jag ville göra mig extra intressant för inkallning i skogen, i efterhand kan jag se att det var helt onödigt eftersom han är minst lika sugen på torrfodret). I båda fallen märktes effekten i något dygn (samtliga 4-5 bajsningar var lösa/diarréliknande), trots den yttepyttelilla mängden av kyckling resp lammgodis. I övrigt håller vi oss till torrfoder och ett och annat revben av nöt vilket fungerar bra, men jag är nyfiken på om det är "normalt" för en valp att reagera mot tex lamm och kyckling? Jag vill ju testa med färskfoder så småningom, men blir nu lite osäker på hur jag ska tänka...

Ursäkta extremt insnöade frågor, men det här är ju en fodertråd så jag tänkte att det kunde vara rätt ställe att ställa dem :-). Jag har ingen lust att komplicera det här med foder i onödan, men vill ju samtidigt försöka förstå hur det Frippe äter påverkar honom.

(Ska tillägga att jag försökte diskutera detta med veterinären i samband med 12 veckorssprutan igår, men hennes input var mest att Hills och Royal Canin som de säljer är bra och han skulle utredas om han hade fortsatt lös avföring, så jag kände inte att jag fick någon input just om foder av henne...)
Många hundar mår sämre på foder med lite kolhydrater. Jag hade fortsatt med Mera Dog- ett bra foder.
 
Jag har en 12 veckor gammal dvärgschnauzer och har några funderingar kring hundfoder. Jag har inte tänkt att bli hundfodersexpert :-) men känner ändå att jag behöver förstå det hela lite bättre. Min plan innan Frippe kom var att ge honom färskfoder eftersom jag hört så mycket gott om det, i kombination med ett torrfoder för att inte vara låst till färskfoder vid resor, hundvakt osv. Torrfodret jag hade sett ut var Taste of the Wild puppy, som verkar få goda omdömen vad gäller innehåll och smaklighet. Då han kom till oss vid 9 veckor fasade jag under en vecka över honom från Mera Dog valpfoder som han ätit hos uppfödaren till ToTW puppy. Några funderingar:

- Han bajsar mer, ljusare och lösare av ToTW än av Mera Dog, där jag hade förväntat mig motsatsen. Jag förstår att det är individuellt, men är ändå nyfiken på varför det kan bli så när ToTW är spannmålsfritt och så många beskriver hur deras hundar bajsar mindre av foder utan spannmål? Jag har ingen lust att experimentera med olika foder, men om det finns skäl att tro att ToTW inte passar Frippe vill jag ju byta.

- Rekommendationen från uppfödaren var att från ca 10-12 veckor öka den dagliga givan (av Mera Dog) från 2dl till 2,5/3 dl. Vi ökade förra veckan från 2 till 2,5 dl (av ToTW), men jag testade igår att minska ner till närmare 2 dl igen igår, för att se om det skulle ge mindre, mörkare och mer fast avföring - och det gjorde det. Kan det helt enkelt vara så att för hög dosering av ett mer "näringstätt" foder skulle kunna ge mer/lösare avföring? Jag skulle ha gissat att det snarare leder till att valpen går upp för mycket i vikt? Men om det bara handlar om att hitta rätt (lägre) daglig giva så kanske ToTW visar sig fungera utmärkt. Känner någon igen ett sådant mönster?

- Han fick tillfälligt diarré dels efter att ha tuggat en stund på en tuggpinne med kyckling lindad runt häromveckan, och dels efter att ha smakat ytterst lite av Orijens lammgodis för några dagar sedan (jag ville göra mig extra intressant för inkallning i skogen, i efterhand kan jag se att det var helt onödigt eftersom han är minst lika sugen på torrfodret). I båda fallen märktes effekten i något dygn (samtliga 4-5 bajsningar var lösa/diarréliknande), trots den yttepyttelilla mängden av kyckling resp lammgodis. I övrigt håller vi oss till torrfoder och ett och annat revben av nöt vilket fungerar bra, men jag är nyfiken på om det är "normalt" för en valp att reagera mot tex lamm och kyckling? Jag vill ju testa med färskfoder så småningom, men blir nu lite osäker på hur jag ska tänka...

Ursäkta extremt insnöade frågor, men det här är ju en fodertråd så jag tänkte att det kunde vara rätt ställe att ställa dem :-). Jag har ingen lust att komplicera det här med foder i onödan, men vill ju samtidigt försöka förstå hur det Frippe äter påverkar honom.

(Ska tillägga att jag försökte diskutera detta med veterinären i samband med 12 veckorssprutan igår, men hennes input var mest att Hills och Royal Canin som de säljer är bra och att han skulle utredas om han hade fortsatt lös avföring, så jag kände inte att jag fick någon input om mina specifika frågor där...)

Taste of the wild innehåller mycket mer protein och fett än MeraDog så du kan inte ge samma mängd. Om avföringen blir bra efter mindre givor Taste of the wild kan du ju fortsätta på det så länge han håller sig bra i hullet (lite i underkant snarare än motsatsen).
Dock är det inte normalt att en valp reagerar så tydligt på nytt godis osv så antagligen har du en hund som är känslig i magen.
Var försiktigt med att ge mycket olika tuggben, godisar och foder då han uppenbarligen reagerar.
Jag har en 14 veckors dvärgschnauzervalp här hemma och hon äter allt (inkl allt skit ute), jag kan byta foder från en dag till en annan, ge nytt godis och tuggben utan att hon visar den minsta reaktion - vilket är normalt.
Så var lite försiktig.
 
Taste of the wild innehåller mycket mer protein och fett än MeraDog så du kan inte ge samma mängd. Om avföringen blir bra efter mindre givor Taste of the wild kan du ju fortsätta på det så länge han håller sig bra i hullet (lite i underkant snarare än motsatsen).
Dock är det inte normalt att en valp reagerar så tydligt på nytt godis osv så antagligen har du en hund som är känslig i magen.
Var försiktigt med att ge mycket olika tuggben, godisar och foder då han uppenbarligen reagerar.
Jag har en 14 veckors dvärgschnauzervalp här hemma och hon äter allt (inkl allt skit ute), jag kan byta foder från en dag till en annan, ge nytt godis och tuggben utan att hon visar den minsta reaktion - vilket är normalt.
Så var lite försiktig.

Tack, det var precis den typen av input jag behövde. Tråkigt dock om han visar sig vara känslig i magen framöver också, men det är väl bara att fortsätta med det som fungerar... Då kör jag vidare på en lägre giva Taste of the Wild, och som tugg håller jag mig till revben, torkade tjurmuskler och märgben (utan märg) eftersom allt detta funkar bra. Jag avvaktar lite med att introducera färskfoder men skulle gärna testa det längre fram, hur skulle du tänka där?
 
Tack, det var precis den typen av input jag behövde. Tråkigt dock om han visar sig vara känslig i magen framöver också, men det är väl bara att fortsätta med det som fungerar... Då kör jag vidare på en lägre giva Taste of the Wild, och som tugg håller jag mig till revben, torkade tjurmuskler och märgben (utan märg) eftersom allt detta funkar bra. Jag avvaktar lite med att introducera färskfoder men skulle gärna testa det längre fram, hur skulle du tänka där?

Det låter bra! Förhoppningsvis blir magen bättre med tiden.
Om du vill ge färskfoder skulle jag börja med en mycket liten mängd. Kanske dela en boll o typ fyra och ge en del. Avvakta och se vad som händer kommande dygn. Fungerar det bra kan du öka mängden successivt. Blanda i hans vanliga mat hela tiden så du inte ger på tom mage.
Oftast går det bra med färskfoder men en del är känsliga så bättre att ta det försiktigt speciellt när han är så ung.
 
Gick in och läste lite och dom måste ha skrivit fel någonstans - annars är det det fetaste färskfodret jag någonsin sett :cautious: 57,3% råolja och fett ? Låter helt galet och felräknat någonstans, för dom har i så fall även skrivit i fel ordning då mest ska stå först:confused:
Analytiska beståndsdelar
Råprotein 25,8%, råaska 8,6%, vatten 4%, råolja och råfett 57,3%, kvävefria extraktivämnen 3,16%, växttråd 1,2%

Sammansättning
Kött och animaliska biprodukter (KRAV): VOM 50% och NÖT 40% Grönsaker: broccoli och morötter 7% Övrigt: ägg, oljor och fetter (omega 3,6 & 9) och benmjöl fritt från limämne (kalcium) 3%

Men dyrt ja. 175 kr för 1,4 kg :nailbiting:
Glassbilen och MatHem har denna text:
Råprotein 11,8%, råaska 3,3%, vatten 53,6%, råolja och råfett 29,6%, kvävefria extraktivämnen 1,7%, växttråd <1%

De själva verkar ha skrivit samma beståndsdelar på den frysta varianten som den torkade (Barking Burgers). Så deras är mest troligt fel.

Men fortfarande mycket fett. Vet inte varför jag och alla andra missat det alla gånger jag postat listan. :confused:
 
Glassbilen och MatHem har denna text:
Råprotein 11,8%, råaska 3,3%, vatten 53,6%, råolja och råfett 29,6%, kvävefria extraktivämnen 1,7%, växttråd <1%

De själva verkar ha skrivit samma beståndsdelar på den frysta varianten som den torkade (Barking Burgers). Så deras är mest troligt fel.

Men fortfarande mycket fett. Vet inte varför jag och alla andra missat det alla gånger jag postat listan. :confused:
Annan lista helt klart, men fortfarande galet mycket fett. Högre än dom fetaste av både VoH och Mush
 
Annan lista helt klart, men fortfarande galet mycket fett. Högre än dom fetaste av både VoH och Mush
Japp. Ska maila dem och fråga hur sjutton de tänkt (men möjligtvis med lite trevligare ton :angel:)
Förstår inte hur jag kunnat missa det. Och ingen annan påpekade det heller de gånger jag pratat om fodret med den där felaktiga listan i inläggen. Läste vi det alla som 5,73 % eller vad hände? :confused:

Har SMSat Nordic-ÅFen nu men inte fått svar än. Jättenyfiken på vilka sorter de har hemma. Skulle kunna fortsätta med Mush eftersom GG har det hemma hela tiden men jag vill ju egentligen inte ge kyckling.
Usch vad jag hatar foderdjungeln. :crazy:
 
Vi hade Mera Dog i ca 8 månader i kenneln efter blivit rekomenderade.
Vilken skit!!!!
Tråkiga pälsar som fällde i massor, de två unghundar vi hade hemma då föll ur hull och fick fodras i överdriven mängd vilket var allt annat än prisvärt och alla fem sket som elefanter!
Lukt, färg och konsistens var inte vad man eftersträvar precis :meh:

Många foder har vi testat genom åren men detta är nog det enda vi verkligen kunde säga var direkt dåligt. Iaf på hundar i arbete. Annars har det sällan märkts någon skillnad på vad vi fodrat våra hundar på.
 
Angående Hugo&Celine, jag har inte fattat att det skulle räknas som ett foder? Utan mer som en "special treat", alltså nått som man ger sin hund om man är på lite extra festligt humör? Som när man själv tar sig en glass bara för att det ska vara extra gott?
 
Angående Hugo&Celine, jag har inte fattat att det skulle räknas som ett foder? Utan mer som en "special treat", alltså nått som man ger sin hund om man är på lite extra festligt humör? Som när man själv tar sig en glass bara för att det ska vara extra gott?
De säljer "snacks" (torkad lever, torkad vom och tjurmuskel) och två former av helfoder, inte bara hundglassen de är mest kända för.
 
Jag fodrar mina hundar med fodax färskfoder och det fungerar bra. Under sommaren bor vi i stugan och har endast en liten frys och därför inte plats för färskfoder.
Vad kan ni rekommendera för foder.
1 ettårig golden som typ alltid är hungrig. ;) 2 tibetanska mastiffer på 1 och 1 1/2 år samt en tibetansk mastiff valp.
Finns det något färskfoder som inte behöver frys?
 
Jag fodrar mina hundar med fodax färskfoder och det fungerar bra. Under sommaren bor vi i stugan och har endast en liten frys och därför inte plats för färskfoder.
Vad kan ni rekommendera för foder.
1 ettårig golden som typ alltid är hungrig. ;) 2 tibetanska mastiffer på 1 och 1 1/2 år samt en tibetansk mastiff valp.
Finns det något färskfoder som inte behöver frys?
Jo det finns några sorter, finns på t ex ICA Maxi o en annan variant på Animail.
 
Fick svar från H&C angående fetthalten
Hej och tack för ditt vänliga mail. Här kommer ett snabbt svar från mobilen, fortsätter gärna mera ingående i morgon.

Fetthalten är från VOM i främsta hand, men även från köttet. Vi har ju bara kött från KRAV-djur och företrädesvis mjölkkor. Dessa har fått leva ett långt liv med somrar på grönbete. Därav är VOMmen mycket fetare och sprängfylld med massor enzymer och vitaminer. Om du jämför ett kött eller VOM från ett djur som fodrats med pellets och stått i ett bås hela sitt korta liv bara för att sedan slaktas, så har det inte fått i sig lika mycket nyttigheter.

Om det är extra mycket fett på vommen eller köttet så brukar vi skära bort det, men det är främst för det kosmetiska utseendet för hundägarnas skull och även om vi torkar dem till Barking Burgers så att inte allt fett smälter. Så det är inte gör att vi tycker det är dåligt. Jag brukar ta av de resterna och ge mina hundar Hugo och Celine.

Vi har även linfröolja i maten för att få rätt balans mellan omega 3, 6 och 9. Och det är ju rent fett.

Vår veterinär och docent Anna Hielm-Björkman anser att hälsosamt fett är väldigt viktigt för hundar och vi litar på hennes recept och råd eftersom hon har 25 års erfarenhet och även publicerat många vetenskapliga studier i ämnet.

Jag skall fråga om hon ser nån specifik risk med pankreatit, men hon skulle säkert ha pekat ut det ifall det förelåg.

Jag drabbades själv av bukspottskörtelinflammation för 20 år sedan. Fick då rådet att inte alls äta kött. Det kom tillbaka och nästa läkare i England sade tvärtom, ätt kött och hälsosamma fetter men dra ner ordentligt på stärkelse och allt som kan omvandlas till stärkelse i kroppen. Har inte haft några problem alls efter det. Men nu är jag ju inte hund heller ☺️

Hoppas jag kunde svara på det mest aktuella. Skall även prata med Anna.

Vänligast,
Så ja, någon mer kunnig får gärna dissekera detta om det är intressant :D
 
Fick svar från H&C angående fetthalten

Så ja, någon mer kunnig får gärna dissekera detta om det är intressant :D
Jösses vad blajigt... Fett på vommen? Och varför versaler? "VOM" är en magsäck, inte en förkortning.

Förövrigt går alla kor på bete i Sverige, och även KRAV-kossorna lever förhållandevis korta liv, slaktas ofta innan de ens hunnit byta ut alla sina mjölktänder.

Jag hade inte köpt.
 
Googlade lite på denna Anna Hielm-Björkman och hittade detta i en artikel:
FÖR MYCKET FETT
Under jaktsäsongen ger många sina hundar extra fett utöver högenergifoder. Det leder ibland till pankreatit, inflammation i bukspottskörteln. Hunden får diarré och blir riktigt sjuk.
– Att så mycket fett skulle vara viktigt för hunden är ologiskt. I det vilda får hunden sällan fett från sina bytesdjur, säger Anna Hielm-Björkman.
Hon rekommenderar färskfoder med mycket protein och om man ska ge fett, använd då fett från vilt.
– Här har jägarna och jakthundarna ytterligare en fördel. Det finns nämligen 14 gånger mer nyttiga omega 3-fettsyror i älgkött än i nötkött. Det beror på att de äter grönt ute och inte spannmål. Fårkött är också jättebra, säger hon.
Så det ska bli extremt spännande om H&C hör av sig igen med uttalande från henne då hon uppmärksammat just specifikt problemet "för mycket fett" tidigare. Håller ju med personen jag kontaktade om att Anna borde ha reagerat om hon tyckte det fanns risk för pankreatit och sådant med FF, om de nu haft så nära samarbete.

Jösses vad blajigt... Fett på vommen? Och varför versaler? "VOM" är en magsäck, inte en förkortning.

Förövrigt går alla kor på bete i Sverige, och även KRAV-kossorna lever förhållandevis korta liv, slaktas ofta innan de ens hunnit byta ut alla sina mjölktänder.

Jag hade inte köpt.
Jag bryr mig oerhört lite om säljsnack och hur folk skriver. Sprolleroll om hon av någon skum anledning skriver vom med stora bokstäver liksom. :)
Tar det som självklart att folk vill pusha och prata upp sin egen vara och sådant går in genom ena örat och ut genom andra.
 

Liknande trådar

L
Tjatter Istället för att disskutera om det i Mello tråden så tänkte jag göra en tråd om allmän bildning! Så tillexempel vad det är och vad man...
26 27 28
Svar
542
· Visningar
18 359
Senast: hastflicka
·
Hundavel & Ras Hejsan, skulle behöva lite rastips på en hund ni tror skulle passa mig. Har tidigare haft boxer och älskar rasen men pga sjukdomsrisken...
2
Svar
33
· Visningar
2 684
Senast: Åsa A
·
  • Artikel
Dagbok Jag tänkte jag kunde ha en egen tråd att uppdatera i istället för att drälla inlägg överallt i forumet och på dagbok. För att göra en...
2
Svar
31
· Visningar
1 774
Senast: Sasse
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 774
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp