Allmänna fodertråden

Jag är glad om valpar är åt det smalare hållet, för min erfarenhet är att att tjocka valpar lättare blir tjocka som vuxna och svårare att få ner i hull :D Dom som hållt sig smala som valpar, blir sällan tjocka som vuxna och skulle dom bli det så är dom lättbantade :)
Fenna var ganska rultig ett tag som valp sedan hände något haha. Men håller med, hellre en smal valp än en tjock valp, man ser ju tyvärr allt för ofta tjocka valpar och unghundar. :nailbiting:
 
Floyd är ju en speta i kroppen, smal och gänglig :p Det första alla brukar utbrista när de ser honom är "herregud så smal han är!" och sedan när jag säger att han är en labrador så hävdar de att labradorer inte kan vara så smala... :cautious:

Han äter ändå 650gr av MUSHs valpfoder varje dag, plus en eller ett par skedar Nordic SP+ :p Igår vägde han in på 19,8kg, 7,5 månad gammal.
 
Floyd är ju en speta i kroppen, smal och gänglig :p Det första alla brukar utbrista när de ser honom är "herregud så smal han är!" och sedan när jag säger att han är en labrador så hävdar de att labradorer inte kan vara så smala... :cautious:

Han äter ändå 650gr av MUSHs valpfoder varje dag, plus en eller ett par skedar Nordic SP+ :p Igår vägde han in på 19,8kg, 7,5 månad gammal.
Kan hälsa att brorsan ligger på 21 kg :p Fick titta på honom igår då han fått sig en liten (tydligen välförtjänt :p) dänga av sin kompis.
Sjukt glad var han ändå :D
 
Kan hälsa att brorsan ligger på 21 kg :p Fick titta på honom igår då han fått sig en liten (tydligen välförtjänt :p) dänga av sin kompis.
Sjukt glad var han ändå :D

Fina H :love: Men då håller de hyfsat jämn växttakt i alla fall!
Stackarn, den där flatten verkar inte alltid helt överförtjust i sin lillebror :D Förstår inte det, inte skulle väl dom vara intensiva och jobbiga? :angel:
 
Hej!

Jag har börjat kolla på vilket foder valpen ska få när den kommer till mig. Den får med sig lite foder från uppfödaren så att den kan äta samma i någon vecka och sedan vänjas in på ett nytt foder (om man vill) med 50% av det gamla i någon vecka. Jag vill byta foder till Magnussons men har kikat på både Orginal Kennel och på Meat and Biscuit Junior, ända skillnaden är vad jag förstår att det är köttmjöl (malet kött?) i den ena och färskt kött i den andra. Hur stor skillnad gör det? För prisets skull hade jag i framtiden tänkt ge Orginal "Den naturliga hundmaten" (alltså när valpen blir vuxen) och funderar på om det är bäst att ha Orginal även som liten då? Hur tänker ni?
empty.gif
:)

Vill tillägga att jag inte har möjlighet att ge färskfoder då min frys är alldeles för liten...
 
Antar att det är i den här tråden de flesta fodernördarna finns, så frågar här: Har ni sett Pet fooled och vad tycker ni om den? Dokumentär som kritiserar hundmatsindustrin, finns på netflix.

Har sett den och med tanke på att de två veterinärer som används som experter räknar sig som "holistiska" veterinärer som använder sig av bl a homeopati så anser jag inte direkt att det är någon dokumentär av större värde för den som bryr sig om fakta. Lite synd, för det hade varit intressant med en ordentlig granskning av djurfoderindustrin - i den ingår förstås även de företag som tillverkar färskfoder.

Här kan man läsa en text som en av veterinärerna, Karen Becker, skrivit där hon intervjuat sin mentor inom homeopatisk veterinärmedicin. Varning för huvudvärk.
http://healthypets.mercola.com/sites/healthypets/archive/2014/05/26/veterinary-homeopathy.aspx
 
Har sett den och med tanke på att de två veterinärer som används som experter räknar sig som "holistiska" veterinärer som använder sig av bl a homeopati så anser jag inte direkt att det är någon dokumentär av större värde för den som bryr sig om fakta. Lite synd, för det hade varit intressant med en ordentlig granskning av djurfoderindustrin - i den ingår förstås även de företag som tillverkar färskfoder.

Här kan man läsa en text som en av veterinärerna, Karen Becker, skrivit där hon intervjuat sin mentor inom homeopatisk veterinärmedicin. Varning för huvudvärk.
http://healthypets.mercola.com/sites/healthypets/archive/2014/05/26/veterinary-homeopathy.aspx

Om man inte är nöjd med huvudvärk utan också vill ha en blödande panna kan man läsa denna. Men jag har varnat er.
http://healthypets.mercola.com/site...2012/08/20/pets-over-vaccination-disease.aspx
 
Righto, lillen är förstoppad och djursjukskötarna som vätskade upp och gav olja skyllde allt på färskfodret. Vår vovve "är inte den första och inte den sista som kommer in av samma anledning" och de tittade mycket menande på varandra när jag sa att han funkat jättebra på fodret i åtta månader. De hade visst gjort precis samma sak med en vovve senast i fredags osv.
Veterinären var lite mer... diplomatisk. Hon undrade om vi verkligen ville fortsätta med färskfoder och jag sa att vi tycker att allt annat är så bra så om man bara kan rätta till den här grejen så ja. Men om han fortsätter att vara förstoppad är det så klart inte värt. :down:
Då sa hon att det syns på röntgen att det blir för mycket ben i maten framför allt.

Så mat med lägre benhalt vore väl värt att testa i alla fall?
Han får en valpvariant av Vaisto nu och den har enligt Mush 10% ben. Vi tyckte att han var lite bättre i magen medan han fick Frozen Feast varannat mål i två veckor men den är inte superlätt att få tag på (glassbilen är återförsäljaren och de kommer varannan vecka och måste ju passas). Skulle det göra någon nytta att byta till Vaisto Grön eller är det fortfarande för mycket ben (6 %)? Går det att använda om vi får slut på FF ett tag?
Sen är det ju svårt när det enda vi ändrat med fodret senaste tiden är just att han fick FF ett litet tag. Men om ben är problemet kan det ju inte vara FF? Eller kan problemet ha uppkommit av att vi gick tillbaka till bara Vaiston efter att ha gett FF... eller är allt bara en slump? Aaaargh. Varför kan det inte bara funkaaaaa. :arghh:

Valp-vaiston:
Ingredienser: Gris 38 % (kött, lever, ben, hjärta, lunga, brosk), kalkon 28 % (kött, ben, brosk) kyckling 26 % (kött, muskelmage, hjärta, ben, skinn, brosk), grönsaker, frukter och oljor 8 % (spenat, broccoli, sallad, kallpressad solrosolja), ägg < 1%.
(Ben 10 %, lever 5 %)

Vaisto Grön:
Ingredienser: Nötkreatur 40 % (kött, mage, hjärta, lunga, senor, brosk), gris 27 % (kött, hjärta, lunga, lever, ben, brosk), kyckling 23 % (kött, ben, muskelmage, lever, brosk), grönsaker, frukter och oljor 10 % (broccoli, sallad, äpple, morot, kallpressad solrosolja, camelinaolja).
(Ben 6 %, lever 6 %)

Frozen Feast:
Kött och animaliska biprodukter (KRAV): VOM 50% och NÖT 40%. Grönsaker: Broccoli och morötter 7%. Övrigt: Ägg. oljor och fetter (omega 3, 6 & 9) och benmjöl fritt från limämne (kalcium) 3%.
 
Righto, lillen är förstoppad och djursjukskötarna som vätskade upp och gav olja skyllde allt på färskfodret. Vår vovve "är inte den första och inte den sista som kommer in av samma anledning" och de tittade mycket menande på varandra när jag sa att han funkat jättebra på fodret i åtta månader. De hade visst gjort precis samma sak med en vovve senast i fredags osv.
Veterinären var lite mer... diplomatisk. Hon undrade om vi verkligen ville fortsätta med färskfoder och jag sa att vi tycker att allt annat är så bra så om man bara kan rätta till den här grejen så ja. Men om han fortsätter att vara förstoppad är det så klart inte värt. :down:
Då sa hon att det syns på röntgen att det blir för mycket ben i maten framför allt.

Så mat med lägre benhalt vore väl värt att testa i alla fall?
Han får en valpvariant av Vaisto nu och den har enligt Mush 10% ben. Vi tyckte att han var lite bättre i magen medan han fick Frozen Feast varannat mål i två veckor men den är inte superlätt att få tag på (glassbilen är återförsäljaren och de kommer varannan vecka och måste ju passas). Skulle det göra någon nytta att byta till Vaisto Grön eller är det fortfarande för mycket ben (6 %)? Går det att använda om vi får slut på FF ett tag?
Sen är det ju svårt när det enda vi ändrat med fodret senaste tiden är just att han fick FF ett litet tag. Men om ben är problemet kan det ju inte vara FF? Eller kan problemet ha uppkommit av att vi gick tillbaka till bara Vaiston efter att ha gett FF... eller är allt bara en slump? Aaaargh. Varför kan det inte bara funkaaaaa. :arghh:

Valp-vaiston:
Ingredienser: Gris 38 % (kött, lever, ben, hjärta, lunga, brosk), kalkon 28 % (kött, ben, brosk) kyckling 26 % (kött, muskelmage, hjärta, ben, skinn, brosk), grönsaker, frukter och oljor 8 % (spenat, broccoli, sallad, kallpressad solrosolja), ägg < 1%.
(Ben 10 %, lever 5 %)

Vaisto Grön:
Ingredienser: Nötkreatur 40 % (kött, mage, hjärta, lunga, senor, brosk), gris 27 % (kött, hjärta, lunga, lever, ben, brosk), kyckling 23 % (kött, ben, muskelmage, lever, brosk), grönsaker, frukter och oljor 10 % (broccoli, sallad, äpple, morot, kallpressad solrosolja, camelinaolja).
(Ben 6 %, lever 6 %)

Frozen Feast:
Kött och animaliska biprodukter (KRAV): VOM 50% och NÖT 40%. Grönsaker: Broccoli och morötter 7%. Övrigt: Ägg. oljor och fetter (omega 3, 6 & 9) och benmjöl fritt från limämne (kalcium) 3%.

Du kan inte jämföra benhalt med kalciumhalt, då ben innehåller både kalcium och fosfor. 3% kalcium som du skriver finns i FF (vad nu det är) låter väldigt mycket.

Mush Vaisto grön t ex innehåller 0,5% kalcium, så även Vaisto blå. Vaisto lila 0,6% kalcium, Vaisto svart 1,2%, Vaisto valp ljuslila 1,3% kalcium. Högst kalciumhalt av Mush:s produkter har nog Vaisto röd med 1,6% kalcium
 
Du kan inte jämföra benhalt och kalciumhalt, då ben innehåller både kalcium och fosfor. 3% kalcium som du skriver finns i FF (vad nu det är) låter väldigt mycket.

Mush Vaisto grön t ex innehåller 0,5% kalcium, så även Vaisto blå. Vaisto lila 0,6% kalcium, Vaisto svart 1,2% Högst kalciumhalt av Mush:s produkter har nog Vaisto röd med 1,6% kalcium
Alltså jag tolkar det som att "övrigt" är 3 %. 50 + 40 + 7 % för vom, nötkött och grönsaker lämnar ju 3 procent för hela övrigt-listan (ägg, olja, fett och benmjöl). Benmjölet är ju sist i listan så det är enligt reglerna minst av det av alla de sakerna. Hittar inte kalciumhalt för FF nånstans tyvärr.
Så ska jag jämföra benhalt så skulle jag påstå att det är 10 % vs 6 % vs 0 % ben i dessa tre foder. Där FF istället har tillsatt kalcium på annat sätt (benmjöl).

Veterinären sa ben("bitar"?) och nämnde inte kalcium, så jag vet inte riktigt hur hon menade. Men när jag nämnde att han får valpfoder med specifikt mer ben och att det fanns vuxenfoder med lite mindre mängd så tyckte hon att det lät bra. Jag nämnde alltså inte heller kalcium.
 
Alltså jag tolkar det som att "övrigt" är 3 %. 50 + 40 + 7 % för vom, nötkött och grönsaker lämnar ju 3 procent för hela övrigt-listan (ägg, olja, fett och benmjöl). Benmjölet är ju sist i listan så det är enligt reglerna minst av det av alla de sakerna. Hittar inte kalciumhalt för FF nånstans tyvärr.
Så ska jag jämföra benhalt så skulle jag påstå att det är 10 % vs 6 % vs 0 % ben i dessa tre foder. Där FF istället har tillsatt kalcium på annat sätt (benmjöl).

Veterinären sa ben("bitar"?) och nämnde inte kalcium, så jag vet inte riktigt hur hon menade. Men när jag nämnde att han får valpfoder med specifikt mer ben och att det fanns vuxenfoder med lite mindre mängd så tyckte hon att det lät bra. Jag nämnde alltså inte heller kalcium.
Jag trodde kalciumhalten var 3% - mitt misstag :)

Benen i Mush är ju väldigt finmalda, men är hunden känslig för för gör halt så finns ju alternativ om man är nöjd med fodret i övrigt. Blanda med grönsaker t ex - antingen Mush:s egna eller koka broccoli, vitkål mm själv eller rårivna morötter, gurka osv. Brukar ofta fungera bra :) Jag ger en hel del grönsaker som utfylldan - inte för hårda magar, utan för matgalna hundar som vill ha mer mat än dom får ;)
 
Jag trodde kalciumhalten var 3% - mitt misstag :)

Benen i Mush är ju väldigt finmalda, men är hunden känslig för för gör halt så finns ju alternativ om man är nöjd med fodret i övrigt. Blanda med grönsaker t ex - antingen Mush:s egna eller koka broccoli, vitkål mm själv eller rårivna morötter, gurka osv. Brukar ofta fungera bra :) Jag ger en hel del grönsaker som utfylldan - inte för hårda magar, utan för matgalna hundar som vill ha mer mat än dom får ;)
Har nästan alltid blandat med rårivna morötter eller ångkokt kål så det verkar ju inte ha funkat för att motverka detta. :(
 
Det finns väl färskfoder utan ben? Typ Bravo.
Går inte att få tag på Bravo i närheten. Finns Mush, VoH (som Professorn inte mådde bra på alls så jag blev ganska anti det med) och en liten privat Nordic-ÅF (borde kanske kolla upp denna). Plus Hugo & Celine/Glassbilen då med (benfria) Frozen Feast som jag skrev om.
 
Går inte att få tag på Bravo i närheten. Finns Mush, VoH (som Professorn inte mådde bra på alls så jag blev ganska anti det med) och en liten privat Nordic-ÅF (borde kanske kolla upp denna). Plus Hugo & Celine/Glassbilen då med (benfria) Frozen Feast som jag skrev om.
Finns i Kusmark. Men det kanske är långt från dig? Såg bara att du nämnde någon kurs som var i Skellefteåtrakten
 
Har nästan alltid blandat med rårivna morötter eller ångkokt kål så det verkar ju inte ha funkat för att motverka detta. :(
Husk/fiberhusk - eller helt enkelt byta till något färskfoder med lägre benhalt.
Det finns väl färskfoder utan ben? Typ Bravo.
Bravo innehåller ju benmjöl, så "viss typ" av ben är det ju ändå - bara lägre halt (och väldigt låg halt animalier och mycket skit)...
 
Righto, lillen är förstoppad och djursjukskötarna som vätskade upp och gav olja skyllde allt på färskfodret. Vår vovve "är inte den första och inte den sista som kommer in av samma anledning" och de tittade mycket menande på varandra när jag sa att han funkat jättebra på fodret i åtta månader. De hade visst gjort precis samma sak med en vovve senast i fredags osv.
Veterinären var lite mer... diplomatisk. Hon undrade om vi verkligen ville fortsätta med färskfoder och jag sa att vi tycker att allt annat är så bra så om man bara kan rätta till den här grejen så ja. Men om han fortsätter att vara förstoppad är det så klart inte värt. :down:
Då sa hon att det syns på röntgen att det blir för mycket ben i maten framför allt.

Så mat med lägre benhalt vore väl värt att testa i alla fall?
Han får en valpvariant av Vaisto nu och den har enligt Mush 10% ben. Vi tyckte att han var lite bättre i magen medan han fick Frozen Feast varannat mål i två veckor men den är inte superlätt att få tag på (glassbilen är återförsäljaren och de kommer varannan vecka och måste ju passas). Skulle det göra någon nytta att byta till Vaisto Grön eller är det fortfarande för mycket ben (6 %)? Går det att använda om vi får slut på FF ett tag?
Sen är det ju svårt när det enda vi ändrat med fodret senaste tiden är just att han fick FF ett litet tag. Men om ben är problemet kan det ju inte vara FF? Eller kan problemet ha uppkommit av att vi gick tillbaka till bara Vaiston efter att ha gett FF... eller är allt bara en slump? Aaaargh. Varför kan det inte bara funkaaaaa. :arghh:

Valp-vaiston:
Ingredienser: Gris 38 % (kött, lever, ben, hjärta, lunga, brosk), kalkon 28 % (kött, ben, brosk) kyckling 26 % (kött, muskelmage, hjärta, ben, skinn, brosk), grönsaker, frukter och oljor 8 % (spenat, broccoli, sallad, kallpressad solrosolja), ägg < 1%.
(Ben 10 %, lever 5 %)

Vaisto Grön:
Ingredienser: Nötkreatur 40 % (kött, mage, hjärta, lunga, senor, brosk), gris 27 % (kött, hjärta, lunga, lever, ben, brosk), kyckling 23 % (kött, ben, muskelmage, lever, brosk), grönsaker, frukter och oljor 10 % (broccoli, sallad, äpple, morot, kallpressad solrosolja, camelinaolja).
(Ben 6 %, lever 6 %)

Frozen Feast:
Kött och animaliska biprodukter (KRAV): VOM 50% och NÖT 40%. Grönsaker: Broccoli och morötter 7%. Övrigt: Ägg. oljor och fetter (omega 3, 6 & 9) och benmjöl fritt från limämne (kalcium) 3%.
Jag förmodar att de rekommenderade ett foder som de själva säljer?
 
Går inte att få tag på Bravo i närheten. Finns Mush, VoH (som Professorn inte mådde bra på alls så jag blev ganska anti det med) och en liten privat Nordic-ÅF (borde kanske kolla upp denna). Plus Hugo & Celine/Glassbilen då med (benfria) Frozen Feast som jag skrev om.

Nordic innehåller inte ben :) De har en helt spannmålsfri sort.
Jag ger mina SP+ och tycker att de fungerar bra på det.
 
Veterinären fick ingredienslistorna jag postade tidigare och sa direkt att Frozen Feast ser bra ut. Så vi ska testa med den nu ett tag. Ska kolla upp Nordic så jag har backup om han inte mår bra på FF/om vi inte kan passa glassbilen/H&C slutar göra FF/något annat problem dyker upp.

Husk/fiberhusk - eller helt enkelt byta till något färskfoder med lägre benhalt.
Jo det sistnämnda var ju originaltanken och anledningen till att jag i ursprungsinlägget frågade/spekulerade om det räckte att gå ner från 10 % till 6 % med annan Vaisto eller om jag ska satsa på nåt där ben inte är en betydande del (som i exempelvis Frozen Feast).
Insett att jag tycker 6 % är för liten minskning för att våga testa. :(

Fiberhusk är f.ö. typ omöjligt att hitta här. Har försökt både för hunden och för lite recept på bullar eller vad det nu var och det finns bara inte. :cautious:

Jag förmodar att de rekommenderade ett foder som de själva säljer?
Nä de sa faktiskt inget specifikt. De verkade bara vara allmänt anti färskfoder för att de relativt ofta får in förstoppade hundar.
Frågade vetten om han borde få nåt av deras torrfoder tills det här gått över men det tyckte hon inte utan vi skulle fortsätta med gamla färskfodret till på måndag (då FF går att köpa) och försöka ge lite knäckebröd.

Nordic innehåller inte ben :) De har en helt spannmålsfri sort.
Jag ger mina SP+ och tycker att de fungerar bra på det.
Vad bra! Får undersöka den lilla ÅFen för att se vad de tar in och i vilka mängder. :up:
 

Liknande trådar

L
Tjatter Istället för att disskutera om det i Mello tråden så tänkte jag göra en tråd om allmän bildning! Så tillexempel vad det är och vad man...
26 27 28
Svar
542
· Visningar
18 498
Senast: hastflicka
·
Hundavel & Ras Hejsan, skulle behöva lite rastips på en hund ni tror skulle passa mig. Har tidigare haft boxer och älskar rasen men pga sjukdomsrisken...
2
Svar
33
· Visningar
2 798
Senast: Åsa A
·
Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
2 245
Senast: Roheryn
·
  • Artikel
Dagbok Jag tänkte jag kunde ha en egen tråd att uppdatera i istället för att drälla inlägg överallt i forumet och på dagbok. För att göra en...
2
Svar
34
· Visningar
2 131

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp