Allmänna fodertråden

Veterinären fick ingredienslistorna jag postade tidigare och sa direkt att Frozen Feast ser bra ut. Så vi ska testa med den nu ett tag. Ska kolla upp Nordic så jag har backup om han inte mår bra på FF/om vi inte kan passa glassbilen/H&C slutar göra FF/något annat problem dyker upp.


Jo det sistnämnda var ju originaltanken och anledningen till att jag i ursprungsinlägget frågade/spekulerade om det räckte att gå ner från 10 % till 6 % med annan Vaisto eller om jag ska satsa på nåt där ben inte är en betydande del (som i exempelvis Frozen Feast).
Insett att jag tycker 6 % är för liten minskning för att våga testa. :(

Fiberhusk är f.ö. typ omöjligt att hitta här. Har försökt både för hunden och för lite recept på bullar eller vad det nu var och det finns bara inte. :cautious:


Nä de sa faktiskt inget specifikt. De verkade bara vara allmänt anti färskfoder för att de relativt ofta får in förstoppade hundar.
Frågade vetten om han borde få nåt av deras torrfoder tills det här gått över men det tyckte hon inte utan vi skulle fortsätta med gamla färskfodret till på måndag (då FF går att köpa) och försöka ge lite knäckebröd.


Vad bra! Får undersöka den lilla ÅFen för att se vad de tar in och i vilka mängder. :up:

Vi-siblin, Pro-fibre eller Olewo morötter är andra fibertillskott som kan hjälpa om det är brist på fibrer i hundens kost.
 
Veterinären fick ingredienslistorna jag postade tidigare och sa direkt att Frozen Feast ser bra ut. Så vi ska testa med den nu ett tag. Ska kolla upp Nordic så jag har backup om han inte mår bra på FF/om vi inte kan passa glassbilen/H&C slutar göra FF/något annat problem dyker upp.


Jo det sistnämnda var ju originaltanken och anledningen till att jag i ursprungsinlägget frågade/spekulerade om det räckte att gå ner från 10 % till 6 % med annan Vaisto eller om jag ska satsa på nåt där ben inte är en betydande del (som i exempelvis Frozen Feast).
Insett att jag tycker 6 % är för liten minskning för att våga testa. :(

Fiberhusk är f.ö. typ omöjligt att hitta här. Har försökt både för hunden och för lite recept på bullar eller vad det nu var och det finns bara inte. :cautious:


Nä de sa faktiskt inget specifikt. De verkade bara vara allmänt anti färskfoder för att de relativt ofta får in förstoppade hundar.
Frågade vetten om han borde få nåt av deras torrfoder tills det här gått över men det tyckte hon inte utan vi skulle fortsätta med gamla färskfodret till på måndag (då FF går att köpa) och försöka ge lite knäckebröd.


Vad bra! Får undersöka den lilla ÅFen för att se vad de tar in och i vilka mängder. :up:
Nordic spannmålsfri innehåller mer kalcium än vissa av Mush-varianterna. Alltså är det mer benmjöl i dom än malda ben i Mush. Jag skulle nog absolut våga prova att gå ner till Mush med 6% benmängd, men å andra sidan kanske hunden skulle må bättre av ett färskfoder som innehåller även spannmål eller grönsaker för att få mer fart på magen. Jag tror att den låga fiberhalten i Mush är större bov i detta än kalciumhalten/halten ben eller benmjöl :)
Så absolut värt att prova t ex Nordic
 
Nä alla sorter innehåller inte benmjöl.
De flesta sorter då av färskfoder gör det - vilka gör det inte ? Svårt att se vilka som gör och inte då de flesta enbart skriver ut "vitaminer och mineraler" vilket kan innebära antingen benmjöl eller t ex kalciumkarbonat eller mjölksyrad kalk.
 
Nordic spannmålsfri innehåller mer kalcium än vissa av Mush-varianterna. Alltså är det mer benmjöl i dom än malda ben i Mush. Jag skulle nog absolut våga prova att gå ner till Mush med 6% benmängd, men å andra sidan kanske hunden skulle må bättre av ett färskfoder som innehåller även spannmål eller grönsaker för att få mer fart på magen. Jag tror att den låga fiberhalten i Mush är större bov i detta än kalciumhalten/halten ben eller benmjöl :)
Så absolut värt att prova t ex Nordic

Blir det skillnad om kalciumet kommer från en annan källa än ben? Typ äggskal? :)
Jag hittar inte att det står att det innehåller benmjöl, men det kan ju vara så såklart.
 
Blir det skillnad om kalciumet kommer från en annan källa än ben? Typ äggskal? :)
Jag hittar inte att det står att det innehåller benmjöl, men det kan ju vara så såklart.
Det blir ofta skillnad om man t ex använder mjölksyrad kalk (där det är lättare att feldosera om man skulle blanda i det själv) eller kalciumkarbonat (som inte överdoseras lika lätt). Äggskal vet jag inte exakt då det innehåller både kalcium och fosfor (vilket även benmjöl gör). Men mer kalcium i äggskal :)
 
Det blir ofta skillnad om man t ex använder mjölksyrad kalk (där det är lättare att feldosera om man skulle blanda i det själv) eller kalciumkarbonat (som inte överdoseras lika lätt). Äggskal vet jag inte exakt då det innehåller både kalcium och fosfor (vilket även benmjöl gör). Men mer kalcium i äggskal :)

Okej, tack för info :) Svårt när inte tillverkarna skriver ut vilken sort det är..
 
Nordic spannmålsfri innehåller mer kalcium än vissa av Mush-varianterna. Alltså är det mer benmjöl i dom än malda ben i Mush. Jag skulle nog absolut våga prova att gå ner till Mush med 6% benmängd, men å andra sidan kanske hunden skulle må bättre av ett färskfoder som innehåller även spannmål eller grönsaker för att få mer fart på magen. Jag tror att den låga fiberhalten i Mush är större bov i detta än kalciumhalten/halten ben eller benmjöl :)
Så absolut värt att prova t ex Nordic
Hmm, ja vetten rekommenderade ju knäckebröd nu så jag tror också han behöver fibrer mer än han inte behöver ben, så att säga. Nordic skulle säkert fungera helt annorlunda för honom i och med spannmål och/eller potatisfibrer osv.
 
De flesta sorter då av färskfoder gör det - vilka gör det inte ? Svårt att se vilka som gör och inte då de flesta enbart skriver ut "vitaminer och mineraler" vilket kan innebära antingen benmjöl eller t ex kalciumkarbonat eller mjölksyrad kalk.

Jag kollade bara snabbt på Bravo lamm och där står det inget om benmjöl. Måste de inte skriva ut benmjöl om de använt just det?
När de skrivet kalciumkarbonat så antar jag att det är just det, i kemisk form, och inte benmjöl för då ska det väl också listas som benmjöl?
 
Jag kollade bara snabbt på Bravo lamm och där står det inget om benmjöl. Måste de inte skriva ut benmjöl om de använt just det?
När de skrivet kalciumkarbonat så antar jag att det är just det, i kemisk form, och inte benmjöl för då ska det väl också listas som benmjöl?
Står det kalciumkarbonat så är det det :)
 
Japp, Hugo & Celine Frozen Feast. Snordyrt ;)
Gick in och läste lite och dom måste ha skrivit fel någonstans - annars är det det fetaste färskfodret jag någonsin sett :cautious: 57,3% råolja och fett ? Låter helt galet och felräknat någonstans, för dom har i så fall även skrivit i fel ordning då mest ska stå först:confused:
Analytiska beståndsdelar
Råprotein 25,8%, råaska 8,6%, vatten 4%, råolja och råfett 57,3%, kvävefria extraktivämnen 3,16%, växttråd 1,2%

Sammansättning
Kött och animaliska biprodukter (KRAV): VOM 50% och NÖT 40% Grönsaker: broccoli och morötter 7% Övrigt: ägg, oljor och fetter (omega 3,6 & 9) och benmjöl fritt från limämne (kalcium) 3%

Men dyrt ja. 175 kr för 1,4 kg :nailbiting:
 
Gick in och läste lite och dom måste ha skrivit fel någonstans - annars är det det fetaste färskfodret jag någonsin sett :cautious: 57,3% råolja och fett ? Låter helt galet och felräknat någonstans, för dom har i så fall även skrivit i fel ordning då mest ska stå först:confused:
Analytiska beståndsdelar
Råprotein 25,8%, råaska 8,6%, vatten 4%, råolja och råfett 57,3%, kvävefria extraktivämnen 3,16%, växttråd 1,2%

Sammansättning
Kött och animaliska biprodukter (KRAV): VOM 50% och NÖT 40% Grönsaker: broccoli och morötter 7% Övrigt: ägg, oljor och fetter (omega 3,6 & 9) och benmjöl fritt från limämne (kalcium) 3%

Men dyrt ja. 175 kr för 1,4 kg :nailbiting:
Tack för att du letade upp det, tror jag står över.
 
Hmm, ja vetten rekommenderade ju knäckebröd nu så jag tror också han behöver fibrer mer än han inte behöver ben, så att säga. Nordic skulle säkert fungera helt annorlunda för honom i och med spannmål och/eller potatisfibrer osv.

Min Dvärgschnauzer blir förstoppad på spannmålsfritt. Spannmålsfritt färskfoder gick inte alls. Provade igenom flera sorter gav sen Halla ett tag men nä....bättre men inte bra. Testat Brit Care och Standardt som torrfoder men det gick inte heller. Så nu får han med spannmål.
 
Jag har en 12 veckor gammal dvärgschnauzer och har några funderingar kring hundfoder. Jag har inte tänkt att bli hundfodersexpert :-) men känner ändå att jag behöver förstå det hela lite bättre. Min plan innan Frippe kom var att ge honom färskfoder eftersom jag hört så mycket gott om det, i kombination med ett torrfoder för att inte vara låst till färskfoder vid resor, hundvakt osv. Torrfodret jag hade sett ut var Taste of the Wild puppy, som verkar få goda omdömen vad gäller innehåll och smaklighet. Då han kom till oss vid 9 veckor fasade jag under en vecka över honom från Mera Dog valpfoder som han ätit hos uppfödaren till ToTW puppy. Några funderingar:

- Han bajsar mer, ljusare och lösare av ToTW än av Mera Dog, där jag hade förväntat mig motsatsen. Jag förstår att det är individuellt, men är ändå nyfiken på varför det kan bli så när ToTW är spannmålsfritt och så många beskriver hur deras hundar bajsar mindre av foder utan spannmål? Jag har ingen lust att experimentera med olika foder, men om det finns skäl att tro att ToTW inte passar Frippe vill jag ju byta.

- Rekommendationen från uppfödaren var att från ca 10-12 veckor öka den dagliga givan (av Mera Dog) från 2dl till 2,5/3 dl. Vi ökade förra veckan från 2 till 2,5 dl (av ToTW), men jag testade igår att minska ner till närmare 2 dl igen igår, för att se om det skulle ge mindre, mörkare och mer fast avföring - och det gjorde det. Kan det helt enkelt vara så att för hög dosering av ett mer "näringstätt" foder skulle kunna ge mer/lösare avföring? Jag skulle ha gissat att det snarare leder till att valpen går upp för mycket i vikt? Men om det bara handlar om att hitta rätt (lägre) daglig giva så kanske ToTW visar sig fungera utmärkt. Känner någon igen ett sådant mönster?

- Han fick tillfälligt diarré dels efter att ha tuggat en stund på en tuggpinne med kyckling lindad runt häromveckan, och dels efter att ha smakat ytterst lite av Orijens lammgodis för några dagar sedan (jag ville göra mig extra intressant för inkallning i skogen, i efterhand kan jag se att det var helt onödigt eftersom han är minst lika sugen på torrfodret). I båda fallen märktes effekten i något dygn (samtliga 4-5 bajsningar var lösa/diarréliknande), trots den yttepyttelilla mängden av kyckling resp lammgodis. I övrigt håller vi oss till torrfoder och ett och annat revben av nöt vilket fungerar bra, men jag är nyfiken på om det är "normalt" för en valp att reagera mot tex lamm och kyckling? Jag vill ju testa med färskfoder så småningom, men blir nu lite osäker på hur jag ska tänka...

Ursäkta extremt insnöade frågor, men det här är ju en fodertråd så jag tänkte att det kunde vara rätt ställe att ställa dem :-). Jag har ingen lust att komplicera det här med foder i onödan, men vill ju samtidigt försöka förstå hur det Frippe äter påverkar honom.

(Ska tillägga att jag försökte diskutera detta med veterinären i samband med 12 veckorssprutan igår, men hennes input var mest att Hills och Royal Canin som de säljer är bra och att han skulle utredas om han hade fortsatt lös avföring, så jag kände inte att jag fick någon input om mina specifika frågor där...)
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

L
Tjatter Istället för att disskutera om det i Mello tråden så tänkte jag göra en tråd om allmän bildning! Så tillexempel vad det är och vad man...
26 27 28
Svar
542
· Visningar
18 500
Senast: hastflicka
·
Hundavel & Ras Hejsan, skulle behöva lite rastips på en hund ni tror skulle passa mig. Har tidigare haft boxer och älskar rasen men pga sjukdomsrisken...
2
Svar
33
· Visningar
2 798
Senast: Åsa A
·
Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
2 245
Senast: Roheryn
·
  • Artikel
Dagbok Jag tänkte jag kunde ha en egen tråd att uppdatera i istället för att drälla inlägg överallt i forumet och på dagbok. För att göra en...
2
Svar
34
· Visningar
2 131

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp