Bukefalos 28 år!

Allt är åt helvete!!

En anledning till att jag är irriterad på att barnet bestämmer och får son de vill hela tiden är att jag vet att hen beter sig utmärkt i skolan. Att jag vet att när jag och barnet är ensamma så har vi inga problem, jag behöver inte be barnet sitta still för hen gör det. Vi har väldigt sällan några diskussioner alls när vi är ensamma och för att det är en smart unge!

Ta tex situationen i köket med bollarna, jag bad barnet leka utanför köket, barnet forsade och då sa jag att jag tar bollarna om hen inte slutar. Hen slutade inte och jag tog helt sonika bollarna, barnet blev helt hysterisk och sambon gick då efter och försökte fjäska med barnet, barnet skrek att hen skulle ha tillbaka bollarna för att bli snäll. Barnet stängde in sig på sitt rum och efter en stund gick jag dit och pratade med barnet.

Jag förklarade lugnt att jag bad hen att sluta och det gjorde hen inte så då tog jag bollarna, jag förklarade att hen får tillbaks sina bollar när hen lugnat ner sig, inte tvärtom. Sen sa jag att fundera du på det här en stund och så kan du komma ut när du lugnat ner dig och vill äta mat med oss.

Det tog ungefär 2 minuter, sen kom barnet ut och kramade mig, hen fock då bollarna och hjälpte sedan till att duka och vi hade en bra kväll resten.

Jag har ju märkt på barnet att vara konsekvent och förklara varför man gör/säger som man gör fungerar! För likadant med att torka sig när hon kissat förklarar jag med att jag vet att hon kan, för hon är en stor tjej och jag vill att hon ska göra vissa saker för att jag vet att hon kan själv. Hon är bara rädd för att göra fel.
 
Men hur gör du i det läget då?
Jag har aldrig ansvarat för eller ens träffat ett barn där det har varit något som helst problem att förklara sådant, och då har jag ändå jobbat i barnomsorgen ett tag så jag har träffat hyggligt många barn på vardagligt vis. Jag antar att barnen helt enkelt faktiskt är rädda för att bli påkörda samt att de hör och fattar att de vuxna är rädda för att de ska bli påkörda.

Om förklaringar i sådana frågor går fram så dåligt att man måste "sätta en gräns", har man ju allvarligt fallerat i sin föräldragärning. Barnet lever ju då extremt farligt så fort föräldrarna inte är där och kan hålla fast vid de där gränserna.

Men det är lite OT.
 
Fast du ar inte misslyckad ... du har ju forsokt, tyvarr ar odsen emot dig lite for stora om inte sambon forstar allvaret nar du tar diskussionen med honom. Det ar nog helt enkelt dags for dig att forklara var din grans gar.

Att barnet sitter i klam gor hon ju redan ... och som @mandalaki berattade sa mar inte ett barn bra av att kunna manipulera sin vuxna omgivning. Det ar riktigt skadligt i langden.

Jo men jag gav upp bostad och jobb för att jag va dum nog att tro att det var värt det. Jag vet att det låter som att jag bara tycker synd om mig själv, men känns bara så värdelöst allting.

Men jag har bestämt mig för att jag kommer åka dit, umgås/prata med sambon och sedan ta med mina djur därifrån. Tror jag behöver tid för mig själv och sambon behöver fundera och sluta tro att jag kommer och åker när det passar honom.
 
Jag har aldrig ansvarat för eller ens träffat ett barn där det har varit något som helst problem att förklara sådant, och då har jag ändå jobbat i barnomsorgen ett tag så jag har träffat hyggligt många barn på vardagligt vis. Jag antar att barnen helt enkelt faktiskt är rädda för att bli påkörda samt att de hör och fattar att de vuxna är rädda för att de ska bli påkörda.

Om förklaringar i sådana frågor går fram så dåligt att man måste "sätta en gräns", har man ju allvarligt fallerat i sin föräldragärning. Barnet lever ju då extremt farligt så fort föräldrarna inte är där och kan hålla fast vid de där gränserna.

Men det är lite OT.
Håller med om att det är OT
Vi menar/gör samma men kallar det olika saker.
 
Ja mycket av det där stämmer tyvärr, men enligt sambon ska jag bara acceptera det.. trots att barnet inte beter sig så varken i skolan eller någon annanstans! Jag fattar inte varför barnet då ska få bete sig hur de vill hemma...
Nej, det tycker inte jag är ok. Lita på dig själv.
Och lyssna inte på de som säger att du inte förstår för att du inte har egna barn. Värderingarna är desamma efter du har fått egna.
Fråga din sambo hur han tänker om ni skaffar gemensamma barn. Skall de gemensamma då ha det på samma sätt som 8-åringen? Hur gör han då om barnen vill olika saker?
Eller ska ni rent av inte ha gemensamma barn om 8-åringen motsätter sig det?
 
men @hoppsann hur i hela friden kan du tycka att TS ens ska prioritera barnets BORDSSKICK just nu? Jag fattar inte? Vem bryr sig om hur barnet sitter när hon äter om

1. Sambon i princip kastar ut TS för att barnet inte är nöjt
2. Barnet uppenbart är oroligt och är i behov av stöd
3. Barnets mor har psykiska problem och därför inte klarar av att ta hand om sitt eget barn

???
 
Jo men jag gav upp bostad och jobb för att jag va dum nog att tro att det var värt det. Jag vet att det låter som att jag bara tycker synd om mig själv, men känns bara så värdelöst allting.

Men jag har bestämt mig för att jag kommer åka dit, umgås/prata med sambon och sedan ta med mina djur därifrån. Tror jag behöver tid för mig själv och sambon behöver fundera och sluta tro att jag kommer och åker när det passar honom.
Eller snarare hans ex kanske?

Det verkar som om exet har ett väldigt stort inflytande på sambon som i sig (genom att följa exets "råd") raserar ett tryggt och stabilt hem för barnet. Lite sådär som om exet anser "funkar inte mitt liv optimalt så ska inte ert funka optimalt heller". Barnet försöker väl vara mamman till lags och tycka som hon för att hon ska vara glad, vilket i sin tur visar sig som om barnet inte tycker om dig (när det är exet som egentligen inte tycker om dig).

Om du kan förmå sambon att tänka om när det gäller flyttandet av dig hit och dit tror jag att ni sinom tid kan få lite harmoni i familjen med barnet inkluderat. Det är ju inte många "normala" familjer där den ena familjemedlemmen flyttar hemifrån varannan vecka liksom.

Tror du inte att du och sambon kan försöka tänka lite objektivt på det sättet och utgå från det istället?
 
Jag har ju märkt på barnet att vara konsekvent och förklara varför man gör/säger som man gör fungerar! För likadant med att torka sig när hon kissat förklarar jag med att jag vet att hon kan, för hon är en stor tjej och jag vill att hon ska göra vissa saker för att jag vet att hon kan själv. Hon är bara rädd för att göra fel.
Här blir jag orolig. Du menar inte att du torkar rumpan på en 8-åring?
Nu får hela maffian hänga mig, men det tycker jag är helt onormalt, rent av äckligt! :yuck:

Ett rop på hjälp är klart. Men det har ingenting med dig och göra.
 
Fast det där är ju inkluderat i barnet? så varför ska du få det att låta som att jag ligger så långt ner på listan?

Fast att exets mående är sambons ansvar håller jag inte med om. Sambon ska ta hand om deras barn, inte ta hand om exet! Men du kanske tycker då att om exet gör slut med son sambo och hen ringer mitt i natten och är ledsen så ska min sambo åka dit trots att barnet är hos sambon då?
Sluta fåna dig. Varför skulle jag tycka det? Att exet mående är sambons ansvar har jag aldrig skrivit? Jag skrev vilka saker som borde prioriteras av de vuxna. De vuxna är föräldrarna med sambon. Ingen vuxen ska ta ansvar över någon annan vuxen. Det ska se vuxna göra själv. Att nån ska ha ett trevligt förhållande är inte lika viktigt som att barnet ska ha det bra. Barnet kommer först.
 
@orkarintemernu Om nu du och sambon inte reder upp det här, trots att det tycks vara en kris som uppstått på en vecka, så är det nog bra att du flyttar för att få lite distans till hela situationen.

Men då vilar också ett tungt ansvar framför allt på honom, men även på dig, att förklara för barnet att det inte är hens fel att du flyttar. Att hen får klart för sig att det är ni två vuxna som inte kommer överens - eller nåt. Men det får aldrig framställas som barnets fel och pappan/ni måste vara noga med att hen inte tar på sig skulden.
 
men @hoppsann hur i hela friden kan du tycka att TS ens ska prioritera barnets BORDSSKICK just nu? Jag fattar inte? Vem bryr sig om hur barnet sitter när hon äter om

1. Sambon i princip kastar ut TS för att barnet inte är nöjt
2. Barnet uppenbart är oroligt och är i behov av stöd
3. Barnets mor har psykiska problem och därför inte klarar av att ta hand om sitt eget barn

???
Vad bra att du har satt upp punkter. =)
Vad har du för förslag på de tre punkterna?
 
Nu är du väl där igen? Vilka har sagt det?
Menar du att du aldrig har hört den fraseringen?
Jag hör det ofta sägas till de som inte har egna barn. Jag hörde det ofta när jag inte hade barn.
Jag gissat att TS inte har egna barn. Och gissat att hon har fått höra just den fraseringen.

Eller menar du att man inte får skriva något om någonting som inte TS eller någon annan har skrivit i tråden?
 
Menar du att du aldrig har hört den fraseringen?
Jag hör det ofta sägas till de som inte har egna barn. Jag hörde det ofta när jag inte hade barn.
Jag gissat att TS inte har egna barn. Och gissat att hon har fått höra just den fraseringen.

Eller menar du att man inte får skriva något om någonting som inte TS eller någon annan har skrivit i tråden?
Det är väl rätt onödigt att argumentera mot sådant hon inte nämnt? Jag kan ju argumentera mig blå om hur arg jag skulle bli om barnet sparkade på katten, klippte sönder mina fårskinnstofflor och kallade mig kärringjävel. Men det har ju inget med tråden att göra.
 
Gud vad bra att du delade med dig av dina äckelkänslor. Vilken fin människa du är som har behov av att göra äckelsmileys på nätet åt en åttaåring.
Ja jag tycker att det är äckligt. Det är jag i min fulla rätt att tycka.
Jag gjorde det inte åt en specifik 8-åring utan åt beteendet.
Jag har inte träffat någon 8-åring (som inte har ett handikapp) som inte klarar av att sköta sina toalettbesök.
 
Ja givetvis @hoppsann , du får bli äcklad och kräkssmileyig över vad du vill, men jag behöver inte tycka att det är sympatiskt.

Ditt fokus i den här tråden är väldigt fascinerande. Som om du får nåt ut av att hetsa mot det här barnet.
 

Liknande trådar

Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 371
Senast: mars
·
Relationer Vet inte ens vart jag ska börja. Fick starta ett anonymt konto för jag känner att jag måste få skriva av mig lite just nu. Igår blev...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
15 002
Senast: Bulldoozer
·
Skola & Jobb Jag vet inte hur jag ska hantera den här situationen och behöver hjälp att tänka! Då barnet är vuxet känns det som om den här frågan...
9 10 11
Svar
210
· Visningar
15 636
Senast: Badger
·
Skola & Jobb Jag har varit anställd på mitt jobb i snart 4 år och har trivts varenda dag. Men nu har jag hamnat i ett läge där trivseln är borta. Det...
2
Svar
37
· Visningar
2 820
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Åkerfräken
  • Dressyrsnack 17
  • Hingstar som dött, 2024.

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp