Bukefalos 28 år!

Allt på "hundens villkor" - vad händer när det krisar?

Sv: Allt på "hundens villkor" - vad händer när det krisar?

Kan det vara så att det är "enklare" att acceptera tvångs-gos och massiv hantering när man har valpar som redan som 8-veckors menar "allvar" med sina protester?

Valpar som vill, vill, vill och inte nöjer sej med att avledas eller mutas?

/Swat

Jag vet faktiskt inte! Men för mig är det helt naturligt och rätt att all form av hantering ska vara enkel. Mina hundar ska vara enkla i vardagen. Jag vill inte behöva titta i en kalender för att få plats med 2 timmars kloklippning. Det är jag för lat för ;)

Sen är jag ganska hård ifrån början. Det är ingen frolic på bordet som väntar efter hanteringen här inte. Hantering är något man gör. Punkt slut. När hunden slutat vara förbannad så är den också mottaglig för gos. Och jag som gärna kör på social belöning måste ju ha en hund som faktiskt uppskattar mig. Annars är det svårt för framtida träning osv.

Min Beauceron är ett kapitel för sig. Han är ett mentalt vrak. För mycket skärpa, inga nerver, reserverad, stressmongo osv. Men hanteringen, den sitter som ett smäck. Däremot tog jag längre tid på mig med honom. Min första hund som jag inte visste hur jag skulle hantera när han krånglade. Men efter 6 månader (fy tusan, sista fighten var jobbig då var han ju stor!!) så flöt det på helt smärtfritt. Idag sover han under exempelvis kloklippning.
 
Sv: Allt på "hundens villkor" - vad händer när det krisar?

KL Utan att diskutera metoder så måste jag säga att det är skitjobbigt med djurägare som varken lärt sig själva eller hunden att ett visst tvång kan vara nödvändigt.
I större delen av fallen går det bra att jag helt enkelt går in o tex tar upp hunden på bordet när jg helt enkelt inte har tid eller klarar av att vänta. Vissa hundar är dock så totalt ovana att behöv göra något mot sin vilja att de får panik.
PL
 
Sv: Allt på "hundens villkor" - vad händer när det krisar?

(hoppar in som ny i den mycket intressanta tråden)

Men det var ju inte hennes hund det gällde, utan hennes mammas (efter vad jag förstått?) som hon endast träffade ett fåtal gånger i månaden, och under de mötena brukade klippa klorna!
 
Sv: Allt på "hundens villkor" - vad händer när det krisar?

KL

Morten Egtvedt skrev en intressant artikel i ämnet för några år sedan. Han menade att man gör hunden en tjänts genom en lite "grövre" hantering. En dag kan hunden råka ut för att någon råkar ta ett lite hårdare tag i den utan att mena något elakt, men det kan lätt uppfattas som mycket negativt av en hund som inte är van. (Jag kommer inte ihåg alla detaljer, men jag minns att jag verkligen gillade artikelns innehåll.)

När PL skriver att hundarna i vissa fall drabbas av panik kan jag inte annat än tycka synd om dem (och den stackars veterinären som då måste ta hand om hunden) att de inte har fått lära sig att bli hanterade av "vem som helst". Det känns så onödigt att hunden ska behöva känna så när det gäller något som är så himla viktigt.

Sen finns det säkert fall där det har gått snett på något vis.
 
Sv: Allt på "hundens villkor" - vad händer när det krisar?

KL
När PL skriver att hundarna i vissa fall drabbas av panik kan jag inte annat än tycka synd om dem (och den stackars veterinären som då måste ta hand om hunden) att de inte har fått lära sig att bli hanterade av "vem som helst". Det känns så onödigt att hunden ska behöva känna så när det gäller något som är så himla viktigt.

Sen finns det säkert fall där det har gått snett på något vis.

Fast ey! Mina hundar kan verkligen inte bli hanterade av vem som helst hur som helst. Varför ska vem som helst kunna hantera min hund? Det är inte "vem som helst hund". Dessutom anser jag att viss form av hantering kräver också en relation. Vem som helst har iallafall ingen relation med mina hundar.

Däremot kan jag styra upp diverse morrande och höjda svansar med rösten. Och på ren lydnad kan veterinären göra en del. Men absolut inte allt.
 
Sv: Allt på "hundens villkor" - vad händer när det krisar?

Allt beror val pa hur man ser det, hur situationen ser ut och Hur man gor.

I vissa situationer funkar det bra med "pa hundens villkor" - baserat pa vilket psyke de har. En viss approach kanske en viss hund tar utan bekymmer, en annan blir knas. Man far val ta individen i berakning med. Jag kan inte hantera alla hundarna har pa samma satt - de tar till sig saker pa olika vis. I grund har de samma instinkter och mer eller mindre samma driv - men jag kan inte tro att for att jag kan danga runt med en catahoula sa ska jag per automatik kunna gora det samma med collien.

Kande mig lite traffad av traden eftersom jag anvande mig av uttrycket "pa hennes villkor" om collien i en tidigare trad. Men pa hennes villkor menar jag inte att sa fort hon "protesterar" ex. i hennes fall, kampar emot kopplet och forsoker slita sig loss sa skulle jag slappa? Icke sa nicke. Slappt blir man nar man uppfor sig.

Vad "pa hundens villkor" betyder for mig ar att ta saker och ting i en takt som hunden klarar av. I valpens fall - nej, det jamsas inte. Men sa har han heller inga daliga erfarenheter dar han gar in i bluescreenmode som hon gor. Med henne far man ta det steg for steg och vara valdigt medveten om vad man gor, och inte gor.

All "hundtraning"/hantering av hunden, ar ju en bedomningssak som ar upp till var och en. Och personligen far jag klada av ouppfostrade bjabbiga kritter som man inte kan medicinera/klippa klor pa utan att lagga pa rygg, anvanda vald, munkorg you name it. Sager matte att det ar dags for kloklippning, sa ar det dags for kloklippning - end of discussion. Mina kritter lar sig snabbt att nar matte sager "ingen diskution" sa ar det ingen diskution. Men for den delen betyder inte det att jag tanker brutalgosa och brottas med en 1.5 ar gammal collie som ar radd for folk pa "princip". Vi gor fina framsteg aven utan sadant "milt vald".

Det ar skillnad pa en hund som blivit "traumatiserad", en hund som ar "ouppfostrad/otranad" och en hund som vet var skapet ska sta och ar saker i den "ladan".
 
Sv: Allt på "hundens villkor" - vad händer när det krisar?

Men jag kan inte stå o vänta i 30 min på att en totalt inkompetent hundägare skall få hunden i rätt position för en enkel undersökning.
PL
 
Sv: Allt på "hundens villkor" - vad händer när det krisar?

Jag hör då inte till de som "tvångsgosar eller massivt hanterar valpar/unghundar", tvärtom har alla mina hundar ganska fria liv. Speciellt som valpar/unghundar och ändå är alla otroligt tålmodiga, medgörliga, toleranta och accepterar all möjlig hantering av både mig och andra människor utan knot.

Som sagt; här råder ett ganska fritt hundliv, men givetvis ställs det också vissa krav på hundarna när de kommit en bit upp i åldern och en bit på väg i träningen, men "tvångsbehandling" av något slag förekommer inte.

I fråga om jobbet och hanteringen av andras hundar där, så använder jag mig helst inte av tvång, då det gör att hundarna blir allt mer upprörda. Tålamod, lugn, fast hantering + beröm när hunden sköter sig funkar bättre, även om det kanske tar lite längre tid än en hund som är kolugn på bordet.
 
Sv: Allt på "hundens villkor" - vad händer när det krisar?

Nej, har jag påstått det?
Jag spann vidare på ditt inlägg utan att kritisera det, helt normalt i en diskussion men tydligen inte alltid på nätet.
PL
 
Sv: Allt på "hundens villkor" - vad händer när det krisar?

Att ha en vuxen hund som man inte kan stoppa en tablett i "halsen" på utan att få problem känns för mej väldigt jobbigt och "märkligt".

Det gör det även för mig, jag kunde inte tänka mig att han skulle reagera så för att han ogillade att få sina sjuka öron behandlade. Det är i alla fall den kopplingen jag gör. I vanliga fall är han mycket intresserad av vad jag gör vid en köksbänk och försöker gärna hjälpa till.

Med detta inta sagt att jag vill "knäppa någon på näsan" eller "hänga ut" någon!
Min funderinga gick ut på att få veta hur man tänker när man under hela hundens friska liv aldrig tänker på att situationer kan uppstå där man MÅSTE kunna hantera sin hund absolut mot dess vilja.

Var sätter du likhetstecken mellan min misslyckade medicinering och att jag aldrig tänkt tanken på hur jag skulle löst detta innan? Jag kan inte se att den finns överhuvudtaget.

Att du sedan väljer att se detta som ett övertramp från min sida, får stå för dej!

Det står jag för, det var ett klantigt drag av dig som sitter på så mycket kunskap. Synd att du måste trycka ner andra för att tala om hur duktig du själv är. Det är sannolikt så att du skrämmer bort många som vill och behöver fråga nåt om sitt hundägarskap men som tycker det är obehagligt att stämplas som otroligt okunniga. Var finns chansen att få misslyckas och komma igen med nya friska tag och ny erfarenhet? Har du aldrig gjort fel i ditt liv?

Bevisligen - om du läser de olika svar tråden fått - så resonerar vi alla VÄLDIGT olika kring denna fråga! Vilket ju i sej är intressan!

Det är klart att folk resonerar olika kring ämnet om hur man beter sig med levande djur.


I dagens "mjukis fostran" - som i sej är ett trevligt - är det dessutom väldigt lätt att allt som handlar om att vi "bara gör" - utan "externa belöningar" i form av godis eller annat - ses som något negativt!
Har NÅGON varit på en valpkurs där man tagit upp vikten av att kunna hantera sin valp i pressade situationer? Mot valpens/hundens vilja?

Det är inte särskilt länge sen vi var på valpkurs men nej, jag kan inte minnas att det ingick någon sådan utbildningspunkt. Det borde det nog ha gjort.



/Swat

Det här är min första hund, jag är säker på att jag kommer hinna göra ytterligare misstag tillsammans med honom trots att min ambition är att göra rätt från början. Jag tycker om att tänka efter före, att fundera ut hur en övning, träning eller situation kan komma att utvecka sig. Men jag är bara människa och min hund just en hund, i min värld är det inget konstigt om allt inte klaffar för oss vid varje givet tillfälle. Jag är en ödmjuk nybörjare och han ett glatt yrväder. Jag minns inte heller att jag själv varit hund så hans reaktioner kommer ibland som en överraskning.

Well, vad jag försöker säga är att dela gärna med dig av din erfarenhet men tänk på att du framställer dig själv som rätt töntig när du hävdar din totala felfrihet som du gjort i trådstarten här.
 
Sv: Allt på "hundens villkor" - vad händer när det krisar?

Fast SWAT inspirerades ju bara att skriva tråden utefter bla ditt problem. Tråden handlar ju inte om DIG och hur fel DU gör! Det är ju mer en allmän reflektion! :)

Du är knappast den enda hundägaren som inte haft tanken om tvång i huvudet. Du tillhör nog snarare en majoritet. Det är inget fel i detta! SWAT delar ju bara med sig av sin erfarenhet att hennes och hundar i hennes krets bara mått bra av tvång. :)
 
Sv: Allt på "hundens villkor" - vad händer när det krisar?

Ett litet tilllägg apropå [klent och obetänksamt fostrade hundars] tillgänglighet, den senaste månaden har min hund träffat flera olika veterinärer och djursjukvårdare. Han har övernattat vid två tillfällen på djursjukhus och vid båda tillfällena när jag hämtat ut honom har de berättat vilken fantastiskt trevlig hund han är. :love: I princip samtliga som varit närvarande vid undersökningarna när jag varit med har uttryckt sig på liknande sätt. Något rätt måste jag således ha gjort vid valp- och unghundsträningen med tanke på hantering och tillgänglighet.
 
Sv: Allt på "hundens villkor" - vad händer när det krisar?

Nåja, men det är sannerligen inte det intrycket hon ger.
 
Sv: Allt på "hundens villkor" - vad händer när det krisar?

KL Tvång? Bättre i de flesta fall att på ett naturligt sätt hantera hunden så att den förstår att det är din hantering som gäller o ge positiv förstärkning när den går med på det.
PL
 
Sv: Allt på "hundens villkor" - vad händer när det krisar?

Om hon hade velat sprida sin kunskap hade flera andra tekniker fungerat bättre än den hon valde nu. Jag sitter inte och gråter över hennes tråd, jag deltar i en diskussion om hundägarskap som jag tydligen delvis inspirerade henne att skriva, är det ok för dig?
 
Sv: Allt på "hundens villkor" - vad händer när det krisar?

Nej men snälla nån', nu får du nog ta och läsa vad jag skriver och inte vad du TROR att jag skriver!!

Mitt inlägg var INTE riktat dej som person! Jag skriver uttryckligen:
"Då och då läser jag här eller pratar med personer som inte KAN hantera sina hundar!"
Du frågade då om ditt inlägg var ett av dem som jag tänkte på och jag svarade ärligt Ja!

Att du sedan "tar åt dej" av dej jag skriver och ser det som personlig kritik mot dej säger nog mer om dej än om mitt inlägg.

Jag förstår inte vad det är som gör dej så upprörd och som får dej att anse att jag "trycker ner" folk med mitt inlägg?

Att du bli så ruskigt arg över en allmän tråd som handlar om någon så viktigt som att vänja valpar/hundar vid att hanteras på både behagliga och "obehagliga" vis är lite trist!

Du skriver även:
"Om hon hade velat sprida sin kunskap hade flera andra tekniker fungerat bättre än den hon valde nu."

Vilka "tekniker" är det du tänker på?
Och på vilket vis fungerar de bättre?

/Swat
 
Sv: Allt på "hundens villkor" - vad händer när det krisar?

För mig är inte det huvudsaken.

Jag är en person som inte vill jobba med mina hundar på det sättet. Dvs; "Så länge det går så är det bra. Jag vill jobba tillsammans med mina hundar. Speciellt när det gäller uppfostran och vardagliga saker. Så som stanna i bilen, komma på inkallning samt kloklippning.

Jag hade aldrig nöjt mig med att min hund kan få en klo klippt i taget för en frolic. Det är inte fullt samspel för mig.

Jag tycker ni har rätt båda två. Huvudsaken är att klorna blir klippta och att det går någolunda. Dock ska man inte nöja sig där, utan fortsätta jobba för att det ska gå ännu bättre.
Man måste ju börja någonstans.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Sticker ut hakan lite då jag i en annan tråd förklarade att jag aldrig någonsin passivitetstränat mina hundar. Ingen av dem faktiskt...
2
Svar
25
· Visningar
16 186
Senast: AraSlei
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp