Bukefalos 28 år!

Allt på "hundens villkor" - vad händer när det krisar?

Sv: Allt på "hundens villkor" - vad händer när det krisar?

En liten fundering... Hur hanterar men en hund som inte vill hanteras, men som måste, utan att använda tvång?

Du skriver: "Bättre i de flesta fall att på ett naturligt sätt hantera hunden så att den förstår att det är din hantering som gäller o ge positiv förstärkning när den går med på det."

Den "naturliga hanteringen" handlar ju i många fall om att med milt tvång/tvång hantera hunden på ett vis som går emot individens egen vilja. Att resultatet sedan blir att husse/matte blir nöjd och kan gosa/berömma hunden när den slappnar av och accepterar hanteringen är ju i sej den "positiva förstårkningen".

Eller missförstod jag dej?

/Swat
 
Sv: Allt på "hundens villkor" - vad händer när det krisar?

Jag misstänker att min kloklippningstråd också var en av sakerna som inspirerade. Inte så mkt att bry sig om mer än att kanske få en tankeställare.
 
Sv: Allt på "hundens villkor" - vad händer när det krisar?

Jag tycker ni har rätt båda två. Huvudsaken är att klorna blir klippta och att det går någolunda. Dock ska man inte nöja sig där, utan fortsätta jobba för att det ska gå ännu bättre.
Man måste ju börja någonstans.

Fast jag känner till väldigt många människor som inte börjar där. Det är också slutet och målet. Klick -> Frolic -> Klick -> Frolic osv.
 
Sv: Allt på "hundens villkor" - vad händer när det krisar?

Jag är - som många redan vet - en stark förespråkare av "tvångs-gos" och massiv hantering av valpar/unghundar!
Min valpar hanteras både med och mot sin vilja så mycket jag bara orkar och hinner. Om de motsätter sej någon viss hantering så ökar jag frekvensen av just den hanteringen tills valpen avslappnat accepterar det hela.

Jag använder inget godis, inga leksaker eller liknande utan ser denna träning som en av de viktigaste delarna av en valps/unghunds fostran - dvs det som lägger grunden för allt vårt fortsatta samarbete.
Vår relation skall baseras på mina hundars förtroende för mej som person och en vetskap om att allt jag utsätter dem för något "onödigt" obehag, utan att allt jag gör "fyller en funktion".

Då och då läser jag här eller pratar med personer som inte KAN hantera sina hundar!
De "enklaste" saker som att ge medicin, lägga ett bandage, ta tempen eller visitera hunden när det finns risk för skada ställer till STORA problem...

I flera fall när jag kommit i kontakt med hundar som motsätter sej "tvångshantering" så handlar det om hundar som tränas väldigt mycket på sina egna villkor.
Dvs ägaren har under hundens hela uppväxt kör väldigt mycket med "minsta motståndets lag". Alla problem har delats upp i små, små steg! Alla motgångar har benats ner i minsta detalj och sedan presenterats för hunden i små portioner osv.

När det kommer till kritan och olyckan är framme så är det avgörande för mej att jag VET att jag kommer kunna hantera mina hundar på ett vettigt vis "oavsett vad". Att då möta personer som inte ens kan hantera sina hundar på alla vis de önskar en soliga dag, utan stress, i hemmets lugna vrå förvånar mej ganska mycket.
Hur tänker man då....?

Om man står där med en vuxen hund, som man haft från valp....och inte kan få i hunden en tablett? Eller kontrollera en misstänkt trampdyneskade? Eller titta hunden i halsen? Eller lägga ett eklare bandage utan att hunden "flyger runt"?
Eller vad som helst?

Har man då trott att man är "snäll" som aldrig gör något emot hunden "mot dess vilja"?
Att det är "fel" att tvinga valpen/unghunden till något den inte vill?

Jag förstår inte detta...

/Swat


Hundarna här hemma är valhanterade i det avseendet, man kan undersöka hela kroppen, kolla tänder, ge tabletter osv..
Men jag har inte tvingat dom till någonting.
Så det är nog inte svart eller vitt :)
 
Sv: Allt på "hundens villkor" - vad händer när det krisar?

En liten fundering... Hur hanterar men en hund som inte vill hanteras, men som måste, utan att använda tvång?

Motivera, vänligt men bestämt :)
 
Sv: Allt på "hundens villkor" - vad händer när det krisar?

För mig är inte det huvudsaken.

Jag är en person som inte vill jobba med mina hundar på det sättet. Dvs; "Så länge det går så är det bra. Jag vill jobba tillsammans med mina hundar. Speciellt när det gäller uppfostran och vardagliga saker. Så som stanna i bilen, komma på inkallning samt kloklippning.

Jag hade aldrig nöjt mig med att min hund kan få en klo klippt i taget för en frolic. Det är inte fullt samspel för mig.


Precis som MrsScabtree så menar jag andra hundar, inte min egen. Jag har inte och kommer aldrig att få problem med att klippa klor på egen valp. Då använder jag, som sagt, aktiv passivitet i form av E Bodfälts "ryggsäcken".
 
Sv: Allt på "hundens villkor" - vad händer när det krisar?

Tankeställare är alltid bra, framförallt för nybörjare! Jag är inte upprörd alls, känner mig varken utpekad eller något annat men svarar utfrån min synpunkt.
 
Sv: Allt på "hundens villkor" - vad händer när det krisar?

Nej men snälla nån', nu får du nog ta och läsa vad jag skriver och inte vad du TROR att jag skriver!!

Mitt inlägg var INTE riktat dej som person! Jag skriver uttryckligen:
"Då och då läser jag här eller pratar med personer som inte KAN hantera sina hundar!"
Du frågade då om ditt inlägg var ett av dem som jag tänkte på och jag svarade ärligt Ja!

Att du sedan "tar åt dej" av dej jag skriver och ser det som personlig kritik mot dej säger nog mer om dej än om mitt inlägg.

Jag svarar dels för egen del men också för andra nykläckta hundägare som läser här och funderar på var det gick tokigt för dem i sin träning och vad de kunde gjort annorlunda.Man har tillräckligt att grunna på utan att få läsa att man är helt pantad som inte kunnat förutse allt som kommer att hända under sin hunds levnad.


Jag förstår inte vad det är som gör dej så upprörd och som får dej att anse att jag "trycker ner" folk med mitt inlägg?

Att du bli så ruskigt arg över en allmän tråd som handlar om någon så viktigt som att vänja valpar/hundar vid att hanteras på både behagliga och "obehagliga" vis är lite trist!

Nåja, jag är långt ifrån ruskigt arg. Jag tar det inte heller som personlig kritik, jag svarar på dina svepande påståenden att få hundägare alls tänker efter när hunden är frisk hur den ska tas om hand vid sjukdom. Det svarar jag dig att det är mycket möjligt att hundägare visst gör. Det är inte valphanteringen jag reagerar mot, det är just din inställning att du tror dig veta hur andra tänker och resonerar.

Du skriver även:
"Om hon hade velat sprida sin kunskap hade flera andra tekniker fungerat bättre än den hon valde nu."

Vilka "tekniker" är det du tänker på?
Och på vilket vis fungerar de bättre?

Tja, ett förslag kunde se ut så här: "Jag har noterat att en del har problem med sin hundhantering. Synd när det är så viktigt. Man kan prova att göra så här istället. Det har fungerat fint för mig."

/Swat

Jag ogillar när andra talar om för mig vad jag känner, tycker och tänker, däremot är jag alltid öppen för nya tankesätt och tar gärna till mig av andras erfarenheter. Du verkar ha otroligt mycket erfarenhet av såväl valpar som träning på hög nivå, jag är övertygad om att fler tagit till sig dina råd om du formulerat dig på ett vänligare sätt.
 
Sv: Allt på "hundens villkor" - vad händer när det krisar?

En liten fundering... Hur hanterar men en hund som inte vill hanteras, men som måste, utan att använda tvång?

Lite tvång använder man ju alltid. Jag skapar inget tryck på hunden, men låter den inte springa iväg (och oftast räcker det med att dom sitter fast i giljotinen, men jag håller ofta ett mjukt tag i nacken också). Sedan vänta tills hunden slutat vara hysteriskt. "Klipp och klick samtidigt"-->godis (eller något) osv. Sedan när hunden är klar tror den av någon anledning oftast att den ska gå. De flesta kör ju "bra" som ett frikommando. Men jag brukar inte berömma så mycket verbalt, lite lågmält kanske. Det får inte bli en för stor grej av det hela ändå.
 
Sv: Allt på "hundens villkor" - vad händer när det krisar?

Fast ey! Mina hundar kan verkligen inte bli hanterade av vem som helst hur som helst. Varför ska vem som helst kunna hantera min hund? Det är inte "vem som helst hund". Dessutom anser jag att viss form av hantering kräver också en relation. Vem som helst har iallafall ingen relation med mina hundar.

Däremot kan jag styra upp diverse morrande och höjda svansar med rösten. Och på ren lydnad kan veterinären göra en del. Men absolut inte allt.

Jag pratar om hundar som drabbas av panik. Det är en helt annan sak om hunden lugnt talar om att den inte accepterar det personen gör. Men om den gör allt för att fly, hugger vilt omkring sig och på andra vis påvisar panikbeteenden så tycker jag just synd om den att den inte har fått lära sig.

Min hund kan bli hanterad av i stort sett vem som helst. Det finns vissa undantag där han tar ett steg åt sidan och på mitt kommando stannar för visitation av ex veterinär.

Jag personligen anser det viktigt att en veterinär ska kunna göra sitt jobb utan större problem. Om dina hundar på ditt kommando låter veterinären göra det så ser jag inga problem där.
 
Sv: Allt på "hundens villkor" - vad händer när det krisar?

Men du skriver uttryckligen så här om mej och om saker som DU läst ut av mina inlägg:

"Synd att du måste trycka ner andra för att tala om hur duktig du själv är. "
"Har du aldrig gjort fel i ditt liv?"
"du framställer dig själv som rätt töntig när du hävdar din totala felfrihet "

och

"Man har tillräckligt att grunna på utan att få läsa att man är helt pantad "
"det är just din inställning att du tror dig veta hur andra tänker och resonerar."


Var får du allt detta ifrån?? :mad:

Sedan när är det ett sätt att hävda sej och påvisa sin egen perfektion att ställa en öppen fråga på ett forum?

VAR har jag sagt/skrivit att personer som inte kan hantera sin hundar är pantade?
VAR har jag sagt/skrivit att jag vet vad andra tänker/känner?

/Swat
 
Sv: Allt på "hundens villkor" - vad händer när det krisar?

Hur motiverar du en hund som trampat sönder en trampdyna ordentligt, när du har två km kvar till bilen och du måste lägga ett tryckförband som både känns obehagligt och gör lite ont?

/Swat
 
Sv: Allt på "hundens villkor" - vad händer när det krisar?

I det här stycket står det en del. Men visst, du kanske enbart utgår exakt från de du vet bestämt sig för att bara gulla med hunden och som explicit uttryckt att de aldrig kommer drabbas av något de inte kan hantera. Där är jag beredd att hålla med om att man kan undra hur de kom fram till att det var bästa metoden.

"När det kommer till kritan och olyckan är framme så är det avgörande för mej att jag VET att jag kommer kunna hantera mina hundar på ett vettigt vis "oavsett vad". Att då möta personer som inte ens kan hantera sina hundar på alla vis de önskar en soliga dag, utan stress, i hemmets lugna vrå förvånar mej ganska mycket.
Hur tänker man då....?

Om man står där med en vuxen hund, som man haft från valp....och inte kan få i hunden en tablett? Eller kontrollera en misstänkt trampdyneskade? Eller titta hunden i halsen? Eller lägga ett eklare bandage utan att hunden "flyger runt"?
Eller vad som helst?

Har man då trott att man är "snäll" som aldrig gör något emot hunden "mot dess vilja"?
Att det är "fel" att tvinga valpen/unghunden till något den inte vill?

Jag förstår inte detta..."


Allt sammantaget du skrev uppfattade jag som att du driver en linje som inte kan misslyckas och att andra som gör på ett annorlunda sätt har problem att vänta i framtiden. Svart eller vitt. Jag gör rätt, de som inte kan klippa klor, ge medicin eller lägga bandage har misslyckats för att de inte har tänkt och gjort rätt.
 
Sv: Allt på "hundens villkor" - vad händer när det krisar?

Men är du inte lite känslig nu? Jag har överhuvudtaget inte sett swats inlägg på det sättet.

Och spelar det någon roll nu? Inläggen handlar ju inte om dig personligen.
 
Sv: Allt på "hundens villkor" - vad händer när det krisar?

Ts skriver ju i allmänna ordalag och inte om någon specifik person/hund, så jag kan inte heller förstå varför du tar det så personligt :confused:

Det är väl många gånger det blir spinoff-trådar på allt möjligt och sällan blir någon så upprörd för det, eftersom det inte pekas ut någon direkt. Ser man ett intressant ämne i en tråd är det inte ovanligt att många gör en egen spinoff på ämnet..
 
Sv: Allt på "hundens villkor" - vad händer när det krisar?

Möjligt att jag är, fast nu svarar jag ju bara på hennes frågor. Hon själv är ju arg som ett bi just nu.
 
Sv: Allt på "hundens villkor" - vad händer när det krisar?

Ja, fast det är Swat som skickar arga gubbar. Nu försöker jag svara henne, igen, på varför jag tyckte så.

Jag är varken arg eller upprörd. Och igen, Swat verkar kunna så otroligt mycket. Jag säger inget om alls om spinn-off, hon får jättegärna diskutera mina trådar eller spörsmål. Det kan endast tolkas som något positivt. Det är tonen, "hur tänker man då" som om hon visste att alla som misslyckas med något har bestämt sig från valptiden att göra fel eller att inte tänka alls. Eftersom jag verkar vara ensam om att tycka det så har jag väl hakat upp på mig på ett spöke.
 
Sv: Allt på "hundens villkor" - vad händer när det krisar?

Fast ey! Mina hundar kan verkligen inte bli hanterade av vem som helst hur som helst. Varför ska vem som helst kunna hantera min hund? Det är inte "vem som helst hund". Dessutom anser jag att viss form av hantering kräver också en relation. Vem som helst har iallafall ingen relation med mina hundar.

Däremot kan jag styra upp diverse morrande och höjda svansar med rösten. Och på ren lydnad kan veterinären göra en del. Men absolut inte allt.

Jag måste säga att jag studsade till lite av ditt inlägg, framför allt det sista (fet stil). Är du nöjd med den situationen?

Jag tycker att det tillhör grundkunskap, dvs ren och skär grunduppfostran, för djuret att kunna bli tagen på hela kroppen av i princip vem som helst. Annars blir det problematiskt t ex hos veterinären eller när utställningsdomaren ska kontrollera bettet. Med "vem som helst" så avser jag människor som inte beter sig helt tokkonstigt = totalt ovana vid att umgås med djur. (Jag tolererar viss mån av skepsis mot sådana människor från djuret, men det är inte önskvärt.)

Det ska heller inte att behöva ske enbart på ren lydnad. Jag ska inte behöva säga åt djuret att tillåta beröring - den ska vara van vid och acceptera det rakt av ändå.
 
Senast ändrad:
Sv: Allt på "hundens villkor" - vad händer när det krisar?

Jag måste säga att jag studsade till lite av ditt inlägg, framför allt det sista (fet stil). Är du nöjd med den situationen?

Jag tycker att det tillhör grundkunskap, dvs ren och skär grunduppfostran, för djuret att kunna bli tagen på hela kroppen av i princip vem som helst. Annars blir det problematiskt t ex hos veterinären eller när utställningsdomaren ska kontrollera bettet. Med "vem som helst" så avser jag människor som inte beter sig helt tokkonstigt = totalt ovana vid att umgås med djur. (Jag tolererar viss mån av skepsis mot sådana människor från djuret, men det är inte önskvärt.)

Det ska heller inte att behöva ske enbart på ren lydnad. Jag ska inte behöva säga åt djuret att tillåta beröring - den ska vara van vid och acceptera det rakt av ändå.

Fast man måste ha i åtanke att vissa hundar är "genetiskt" reserverade också, där kan ju ett evigt kladdande (träning) av olika människor ha motsatt effekt. Sedan visar det sig olika från hund till hund. Vissa hundar "stänger av" vid något de upplever obehagligt, medan andra agerar mer utåt. Tex med tänder.
 
Sv: Allt på "hundens villkor" - vad händer när det krisar?

Ja fast jag förstår irritationen. Du skrev ju att du ej gillade att någon annan applicerar känslor på dig, men du gör det mer än en gång på Swat. Tex att hon skulle tycka att hon var någon form av "know it all".
 

Liknande trådar

Övr. Hund Sticker ut hakan lite då jag i en annan tråd förklarade att jag aldrig någonsin passivitetstränat mina hundar. Ingen av dem faktiskt...
2
Svar
25
· Visningar
16 220
Senast: AraSlei
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp