Bukefalos 28 år!

Allt på "hundens villkor" - vad händer när det krisar?

Sv: Allt på "hundens villkor" - vad händer när det krisar?

Jag håller med dig och PL- Nu har jag också en privat vet som vet hur de funkar, och ingen av dem BRYR sig om vetten eller den hanteringen. Måste jag dock till ett nytt ställe så får de slänga på munkorg om de vill.
 
Sv: Allt på "hundens villkor" - vad händer när det krisar?

Ja, jag har också full förståelse för det.

En väninna till mig skulle ta blodprover på en rottis. Ägaren säger att hon har koll på läget och är väldigt emot att ha korg på. Det slutade i ett par stygn på min väninna.

Därför är jag glad att mina veterinärer känner mig och mina hundar. Jag försöker alltid ha samma veterinärer, annars så frågar jag om veterinären är bekväm med en reserverad hund eller inte. Så får dom själva välja!

När vi kollade upp Focus korsband nu så sa jag till Krister (veterinären) att min hund är reserverad. Han varnar ALLTID innan men om han ville ha korg på så var det ok. Just för att denna veterinären inte känner mig eller min hund. Han valde själv att inte ha korg på, just för att han anser att hundarna blir väldigt spända av den biten :bow:
 
Sv: Allt på "hundens villkor" - vad händer när det krisar?

Upplevelserna är olika! Jag kan tycka att många "krångliga" hundar kan bli lite paralyserade av en mussla - "tygstruts korg" - och av den orsaken bli lätta att hantera ex vid blodprov, hudskrap osv.
Korgen gör liksom att de blir "upptagna" av att tänka på något annat än hanteringen.

Sedan är det självklart olika från hund till hund!

Vissa tjänstehundar som kopplar alla korgar till arbete...där får man tänka till både två, tre och fyra ggr innan man väljer att sätta på korg om det inte är absolut nödvändigt.

/Swat
 
Sv: Allt på "hundens villkor" - vad händer när det krisar?

Absolut!

Har aldrig behövt haft korg på den lilla röda vid veterinärbesök än. Och jag hoppas jag slipper att sätta på en också :crazy:

Men hon gör fina korgstötar :D
 
Sv: Allt på "hundens villkor" - vad händer när det krisar?

Ja det finns många glada amatörer som tror att de är proffs, precis som när det gäller omplaceringshundar.
PL
 
Sv: Allt på "hundens villkor" - vad händer när det krisar?

I detta fallet är det kanske just faktum att man kräver "säkerhetsåtgärder" som avgör om man är proffs eller ej?! ;)

Innan man upplevt hur fort det kan gå fel är det lätt att vara "övermodig".

"Better safe then sorry" är ett VÄLDIGT bra ordspråk när man pratar om att hantera andras hundar!

/Swat
 
Sv: Allt på "hundens villkor" - vad händer när det krisar?

jag tycker att nya och unga veterinärer är räddare än de som varit med ett tag. senaste veterinärern såg helt livrädd ut när jag svarade nekande på frågan om hunden var genomsnäll.

jag säger alltid ja till munkorg om veterinären vill ha det. är det undersökningar som jag vet kan göra ont har jag t om föreslagit det själv. veterinärer ska lika lite som andra människor behöva utsättas för risker i sitt jobb!
 
Sv: Allt på "hundens villkor" - vad händer när det krisar?

jag säger alltid ja till munkorg om veterinären vill ha det. är det undersökningar som jag vet kan göra ont har jag t om föreslagit det själv. veterinärer ska lika lite som andra människor behöva utsättas för risker i sitt jobb!

:bow::bow:
Att ha på sig munkorg är en sådan nödvändig sak som hunden ska klara av i nödfall. I min värld är det något man tränar på om man vet med sig att hunden finner det jobbigt. Just för att hjälpa veterinären om det kommer till en sådan situation.

/Migo
Som inte äger någon munkorg, men tränar detta mha en avklippt strumpa och en massa köttbullar;)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Sticker ut hakan lite då jag i en annan tråd förklarade att jag aldrig någonsin passivitetstränat mina hundar. Ingen av dem faktiskt...
2
Svar
25
· Visningar
16 162
Senast: AraSlei
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp