Bukefalos 28 år!

Alltid farligt med hund i bil på sommaren?

Kan hända att det sker i onödan någon enstaka gång men jag är ganska säker på att det inte varit populärt heller den dagen folk inte agerar om hunden faktiskt är i fara bara för att dom inte vill lägga sig i eller är rädda för att göra fel.

Som sagt, mycket hellre att folk agerar än att dom inte gör det. I en perfekt värld gör ingen fel men nu är det inte det och folk gör säkerligen så gott dom kan. I den här världen som vi lever i är det inte direkt så att folk bryr sig för mycket om djuren så att uppmuntra folk att inte bry sig är galet fel..tycker jag.
Jag tycker också att det är bra att folk agerar om det behövs. Men i TS fall fanns ju dessutom, enligt utsago, nummer till henne på rutan. Varför ringer man inte det först då?
 
Jag tycker också att det är bra att folk agerar om det behövs. Men i TS fall fanns ju dessutom, enligt utsago, nummer till henne på rutan. Varför ringer man inte det först då?
Därför att folk är dumma i huvudet. Normala människor gör inte så här, utan det är en liten klick "djurvänner" som gillar att agera först och efteråt tänka att de gjorde något bra när de befriade det plågade djuret...
 
Jag har sett inlägg spridas på sociala medier om det där med att slå in rutor för att rädda hundar. Det verkar vara felaktig information som sprids och med orden "polisen säger..." Fast det stämmer inte helt. Folk tolkar som de vill och jag har sett kommentarer där vissa skrivit att de minsann slår in rutor direkt, utan att ringa polis eller försöka få tag på ägare. De verkar stolta över att leka hjältar och får mycket medhåll om att det är så alla borde agera. "Rädda" hunden direkt, oavsett om det är varmt eller hunden verkar påverkad. Hund i bil = djurplågeri.

På temat så har en vän till mig blivit anmäld för djurplågeri flera gånger, för att personens dotter säger sig kunna tala med djuren och de har sagt till henne att de behandlas dåligt och behöver bli räddade. Länsstyrelsen blev smått irriterade tillslut, för de fick lägga tid och resurser på att följa upp helt onödiga anmälningar. :banghead:
 
Jag tycker faktiskt inte det är ok att bara tänka med reptilhjärnan oavsett situation. Visst…ibland räddar det liv och förhindrar katastrofer MEN det skapar också problem, lidande, kostnader och fara alla de gånger det inte handlar om fara. Det får inte bli något gemene man tar till och skyller på god tro hur lättsamt som helst. Ser man till problemet här ”hund i bil” så är det få hundar på det stora hela som stryker med i bilar här i Sverige och vi har många, moderna ting som gör det bekvämt för dem. Därför tycker jag att logiken brister i att ”hund i bil en solig sommardag” är likamed fara.
Att observera, analysera lite och ta in fakta innan man går till handling är en självklarhet.
 
Frågade kusinen som jobbar som polis angående detta för något år sedan, det kan vara som så att den som krossar fönster kan bli skyldig till djurplågeri om hunden ifråga utsätts för mer onödigt lidande vid ex. skador som tillkommit p.g.a. krossat glas eller stress för hunden. Om det dessutom finns kontaktuppgifter till ägaren och man inte ringt vare sig 112 eller 11414 för rådgivning så kan det även ses som förstörelse.

Att dra ut en hund genom fönstret trots glasskärvor är faktiskt inte bara oerhört ogenomtänkt, det är fan så urbota korkat om man nu vill rädda ett liv. För bröstkorgen och magen på en hund är väldigt exponerad mot fönstret i en sådan situation.
 
Frågade kusinen som jobbar som polis angående detta för något år sedan, det kan vara som så att den som krossar fönster kan bli skyldig till djurplågeri om hunden ifråga utsätts för mer onödigt lidande vid ex. skador som tillkommit p.g.a. krossat glas eller stress för hunden. Om det dessutom finns kontaktuppgifter till ägaren och man inte ringt vare sig 112 eller 11414 för rådgivning så kan det även ses som förstörelse.

Att dra ut en hund genom fönstret trots glasskärvor är faktiskt inte bara oerhört ogenomtänkt, det är fan så urbota korkat om man nu vill rädda ett liv. För bröstkorgen och magen på en hund är väldigt exponerad mot fönstret i en sådan situation.
Han hoppade ut själv.
 
Frågade kusinen som jobbar som polis angående detta för något år sedan, det kan vara som så att den som krossar fönster kan bli skyldig till djurplågeri om hunden ifråga utsätts för mer onödigt lidande vid ex. skador som tillkommit p.g.a. krossat glas eller stress för hunden. Om det dessutom finns kontaktuppgifter till ägaren och man inte ringt vare sig 112 eller 11414 för rådgivning så kan det även ses som förstörelse.

Att dra ut en hund genom fönstret trots glasskärvor är faktiskt inte bara oerhört ogenomtänkt, det är fan så urbota korkat om man nu vill rädda ett liv. För bröstkorgen och magen på en hund är väldigt exponerad mot fönstret i en sådan situation.
Precis detta har jag läst och hört mer och mer senaste året. :up: Att man inte ska krossa rutor utan att ha ringt polisen först, annars är det stor risk att man åker dit själv.

Den infon behöver helt klart komma ut mer efter att ha läst denna tråden. Bedrövligt att folk krossar rutor så enkelt, dessutom på en bil med AC och en skällande hund. Inte hade hunden orkat skälla så om den var döende.
 
Precis detta har jag läst och hört mer och mer senaste året. :up: Att man inte ska krossa rutor utan att ha ringt polisen först, annars är det stor risk att man åker dit själv.

Den infon behöver helt klart komma ut mer efter att ha läst denna tråden. Bedrövligt att folk krossar rutor så enkelt, dessutom på en bil med AC och en skällande hund. Inte hade hunden orkat skälla så om den var döende.
Alltså, skällande hundar ÄR döende, det vet väl alla :rage:
 
Herregud, jag hade varit tokig.
Det är så olika i olika bilar hur varma de blir med. Min bil har taklucka, med den fullt öppen (utluft) och rutorna lite nere (inluft) så blir det inte speciellt varmt i bilen även om den står mitt i solen. Visst lämnar jag inte hundarna om det är 30 grader ute utan AC igång (även min dieselbil från -15 kan ha AC igång utan att jag är där), men även vid typ 20 grader blir inte bilen varm. Inte ens med allt stängt. Medans min gamla 740 kunde bli hur varm som helst av pyttelite sol. Bilar är olika och det gäller att känna sin egen bil.

Kulturen med att krossa rutan med en gång är helt galen. Man måste titta på vad man har framför sig.
 
Herregud, jag hade varit tokig.
Det är så olika i olika bilar hur varma de blir med. Min bil har taklucka, med den fullt öppen (utluft) och rutorna lite nere (inluft) så blir det inte speciellt varmt i bilen även om den står mitt i solen. Visst lämnar jag inte hundarna om det är 30 grader ute utan AC igång (även min dieselbil från -15 kan ha AC igång utan att jag är där), men även vid typ 20 grader blir inte bilen varm. Inte ens med allt stängt. Medans min gamla 740 kunde bli hur varm som helst av pyttelite sol. Bilar är olika och det gäller att känna sin egen bil.

Kulturen med att krossa rutan med en gång är helt galen. Man måste titta på vad man har framför sig.
Precis, särskilt som det inte hjälper. Jag hade jätteproblem med mina 4 tikar vad jag skulle göra med dem utan en hel bil...
 
Stackars, hur gick det när han väl var ute stannade han med folket vid bilen?
Så otäckt på en parkering.

Jag kom springande då och såg slutet. Han fastnade med pungen/ ljumsken, den som krossat rutan lyfte då ut honom/ hakade av honom med hjälp av bältesselen. Han blev då biten i axeln/armen men höll kvar och satte ner hunden. Då kom jag och 17 vilda jättar hade inte kunnat hålla hunden som sprang till mig med blodränder på hela asfalten. Jag kastade runt honom på backen för att se om tarmarna var på rätt ställe, lyfte honom och fick upp bildörren kastade in honom i baksätet samtidigt som jag sa till idioten som tyckte vi skulle vänta på polis att jag är på djursjukhuset i stan, sätter mig på glassplittret på förarsätet och kör till sjukhus.

Att lyfta en herdehund på 50 kilo och öppna en bildörr är väl inte i paritet med att lyfta en bil som ligger på ett barn, men inget jag normalt skulle klara.

Jag var först anmäld för hundbettet, men det försvann, tror han som blev biten insåg att hunden nästan var kastrerad utan bedövning...
 
Jag kom springande då och såg slutet. Han fastnade med pungen/ ljumsken, den som krossat rutan lyfte då ut honom/ hakade av honom med hjälp av bältesselen. Han blev då biten i axeln/armen men höll kvar och satte ner hunden. Då kom jag och 17 vilda jättar hade inte kunnat hålla hunden som sprang till mig med blodränder på hela asfalten. Jag kastade runt honom på backen för att se om tarmarna var på rätt ställe, lyfte honom och fick upp bildörren kastade in honom i baksätet samtidigt som jag sa till idioten som tyckte vi skulle vänta på polis att jag är på djursjukhuset i stan, sätter mig på glassplittret på förarsätet och kör till sjukhus.

Att lyfta en herdehund på 50 kilo och öppna en bildörr är väl inte i paritet med att lyfta en bil som ligger på ett barn, men inget jag normalt skulle klara.

Jag var först anmäld för hundbettet, men det försvann, tror han som blev biten insåg att hunden nästan var kastrerad utan bedövning...
Men fy detta är något av det sjukaste jag hört hoppas människan åker dit ordentligt.
 
Men fy detta är något av det sjukaste jag hört hoppas människan åker dit ordentligt.
Nej, han åker inte dit alls, det räknades som vårdslöst, men inte grovt vårdslöst och försäkringsbolaget tog det.
Det VAR dramatiskt just då, men faktiskt en olycka, ingen avsåg att det skulle gå så illa och hunden var inte så svårt skadad som det verkade. Sydd med några stygn i ljumsken och kastrerad (som jag ändå skulle göra).
Jag fick ersättning för allt jag begärde och framförallt behöver det inte bli en lynnesbedömning på hunden. Det var jag jätteorolig för även om flera som känner hunden sa att jag inte skulle oroa mig alls.
 
Nej, han åker inte dit alls, det räknades som vårdslöst, men inte grovt vårdslöst och försäkringsbolaget tog det.
Det VAR dramatiskt just då, men faktiskt en olycka, ingen avsåg att det skulle gå så illa och hunden var inte så svårt skadad som det verkade. Sydd med några stygn i ljumsken och kastrerad (som jag ändå skulle göra).
Jag fick ersättning för allt jag begärde och framförallt behöver det inte bli en lynnesbedömning på hunden. Det var jag jätteorolig för även om flera som känner hunden sa att jag inte skulle oroa mig alls.
Men kan inte du anmäla honom för skadegörelse? Skada på din bil (och hund).
 
Nej, han åker inte dit alls, det räknades som vårdslöst, men inte grovt vårdslöst och försäkringsbolaget tog det.
Det VAR dramatiskt just då, men faktiskt en olycka, ingen avsåg att det skulle gå så illa och hunden var inte så svårt skadad som det verkade. Sydd med några stygn i ljumsken och kastrerad (som jag ändå skulle göra).
Jag fick ersättning för allt jag begärde och framförallt behöver det inte bli en lynnesbedömning på hunden. Det var jag jätteorolig för även om flera som känner hunden sa att jag inte skulle oroa mig alls.
Okej skönt att det gick bra men han har ju haft sönder din bil ändå tänker jag?
Och skadat hunden?

En vuxen människa måste väl förstå att en hund gör sig illa på en krossad ruta?
 
Men kan inte du anmäla honom för skadegörelse? Skada på din bil (och hund).
Ja, fast det räknades som inget uppsåt, men vårdslöst (men inte grovt vårdslöst) så inte straffbart med statligt straff. Hade tanken varit att dra ut hunden med glasbitar kvar kanske det varit straffbart.

Jag fick ju skadestånd rätt rundnätt, men som sagt hans försäkring.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp