Bukefalos 28 år!

Alltid feber vid lymfangit?

Sv: Alltid feber vid lymfangit?

Jaja det är ju bra att det uteslutits men det JAG skrev är att det flera ggr uteslutits på många hästar och sedan visar det sig ändå vara en böld...BÖLDER syns inte alltid på röntgen så är det bara!!!!!
Det är inte heller alltid man känner puls (det gjorde ju som sagt inte ens jag och då känner jag alltid den minsta förstärkta puls på mina hästar då jag alltid kollar puls pga fånghäst)

Bedöva hoven kan ju inte vara så farligt om hästen går några meter efteråt och sedan står stilla tills bedövningen släppt. det borde ju vara mindre risk än att ha hästen i hage utan att veta vad det är. (Någon hovbensfraktur som kunde förvärras sågs väl ej på röntgen?)

Nåväl det behöver ju inte alls vara en böld men det kanske skulle varit skönt att i alla fall uteslutit hoven så du slapp fundera på detta!
 
Sv: Alltid feber vid lymfangit?

Det känns faktiskt för mig tillräckligt 'avfärdat' när en hovslagare, en veterinär på fält samt en klinikveterinär och en klinikhovslagare avfärdat hovböld. Och när de då inte vill bedöva eftersom de inte vet vad det är för fel, så insisterar jag faktiskt inte. Eftersom jag inte tror det är en hovböld heller.

Bilder kommer strax btw
 
Sv: Alltid feber vid lymfangit?

Skum svullnad.
Jag tycker inte det ser ut som vanlig lymfangit. Det var alltså inga fel på gaffelbandsfästen och senor? (orkar inte läsa hela tråden;))
 
Sv: Alltid feber vid lymfangit?

Skum svullnad.
Jag tycker inte det ser ut som vanlig lymfangit. Det var alltså inga fel på gaffelbandsfästen och senor? (orkar inte läsa hela tråden;))


Mycket skum ja. Och det är ingen lymfangit heller. Vet trodde ju som sagt endera spricka eller så gaffelbandsskada när hon sett svullnaden. Inget. Ren på rtg, och helt ren på UL, och vi letade lääänge på UL och har UL:at ända uppifrån hasen och ner. Inte ett smack.

Skumt är liksom bara förnamnet.. Både avlastningen och svullnaden är skitknepig, och ännu knepigare blir det ju av att de inte vet vad som är fel, de hittar inget.
 
Sv: Alltid feber vid lymfangit?

Jag hade en konvalecent stående här för ett-par år sen, han såg likadan ut, fast på ett framben.
Han hade en skada på gaffelbandsfästet, som uppenbarligen gjorde ruggigt ont, han hoppade fram som en kråka, och stod på boxvila i över en månad.
Jag gav honom Opticorten, minns jag, och efter 4 månader åkte han tillbaka till travet, och har sen fungerat fint, till coh med vunnit löp, faktiskt.
Tyvärr vet jag inte NÄR efter att skadan uppstod som de konstaterade gaffelbandsfäste på ultraljudet. jag antar att det inte syns på direkten?
 
Sv: Alltid feber vid lymfangit?

Vet inte hur det är med gaffelband generellt så. Herrn har haft en gaffelbandsskada (på samma bakben, men på utsidan), och just den där svullnaden som ligger bara på ena sidan fanns då med, så jag förstår både varför du och vet tyckte 'hmm, gaffelbanden?'. I alla fall, den gången, så han skadade sig en söndag mitt på dagen, DV kom ut på em/tidig kväll, kunde inte utesluta fissur. Så han fick vara uppbunden i boxen på natten (inte lägga sig) och på morgonen åkte vi in till klinik, där gaffelbandsskadan konstaterades. Så där såg man redan dagen efter symptomen kom. Skadan tror jag dock han ådrog sig redan på lördagen.

Men rent generellt ang senskador så det jag fått höra är att man vill det går 4 - 5 dagar, eftersom man inte kan se omfattningen annars, tar tydligen ett tag för skadan att synas på UL (Dv förklarade vad det är som gör det tar tid, något som skull gruppera sig). När herrn hade senskadan för ett år sen (gissa vilket been..sucka) så var han in på klinik 4 eller om det var 6 (minns inte) dygn efter skadan/första symptom (de kom ihop) och då syntes den ju väldigt tydligt och utan tvekan.


Och samtliga tycks ju överens om att det skulle synas nu utan tvekan. Och det såg hur fint ut som helst både gaffelbanden och infästningarna (infästningarna vet var mest intresserad av att kolla extra noga på).

Vi diskuterade kortison på kliniken, att vet tyckte att helst skulle hon vilja sätta in kortison, men återigen det där med 'törs inte eftersom vi inte vet vad det är'. Det eviga dilemmat..

Det som det skulle kunna vara som 'inte syns än' är spricka, det är aningens tidigt för det, samtidigt så ansåg vet att OM det vore en spricka så med tanke på hur kraftigt besvärad han är så skulle det då vara en ganska ordentlig spricka som borde synas nu, så nää då snarare senor/ligament. Och vi var ju i princip säkra på att hitta något men nehepps..
 
Sv: Alltid feber vid lymfangit?

Nu kanske jag har missat det...men vad skulle man kunna få för negativa effekter av cortison? Som gör att man inte vill provbehandla menar jag? Nu menar jag inte att man skulle spruta honom med det utan om man allmänbehandlade ett par dagar...
 
Sv: Alltid feber vid lymfangit?

Nu kanske jag har missat det...men vad skulle man kunna få för negativa effekter av cortison? Som gör att man inte vill provbehandla menar jag? Nu menar jag inte att man skulle spruta honom med det utan om man allmänbehandlade ett par dagar...


Det var ju för det att man inte vet vad det är för fel, kortison var lite för 'potent' i sina egenskaper för att vet skulle vilja chansa på att behandla med det när vi inte vet vad det är. Det kan ju om det nu inte är något fel lågt i benet utan något som är högre upp, dölja den åkomman, och göra så att det förvärras. Då tyckte ju jag att kan vi inte lokalbehandla benet med kortison då, svullnaden, men det ville hon ju inte iom att huden inte är hel.

Utan ville som sagt starta med nämnda behandling, och se vad den gör och utvärdera sen och ta ev nästa steg därifrån.
 
Sv: Alltid feber vid lymfangit?

Jo jag förstår vilken behandling de ville prova med men jag undrade ändå varför inte cortison...och undrar väl egentligen fortfarande. Om det är en reaktion på ngt han ätit eller för att få ned svullnaden om det skulle kunna vara så att utslagen är sekundära till svullnaden så skulle man kunna prova med cortison tillsammans med övrig behandling...om de nu inte menar att han skulle kunna få ngn allvarlig reaktion av cortisonet...?
Men hur tänker de när ang att cortison skulle dölja en åkomma högre upp? Det smärtstillande borde ju dölja ändå.

Alltså om man inte har så mkt att förlora borde man kunnat prova att få ner svullnaden med cortison...
Sen är det kanske så att de ville ta en sak i taget så att de vet vad han svarar på? Att han kanske blivit lite bättre och det inte är akut att prova allt man kan?
Menade vet. också att man inte kunde smörja med ett kombinationspreparat m just cotison i på utslagen? Det brukar ju vara vad man sätter in på allvarlig mugg t ex då man ej fått svar på proverna ännu.

Hoppas iaf att han snart är pigg o glad igen!:)
 
Sv: Alltid feber vid lymfangit?

Men hur tänker de när ang att cortison skulle dölja en åkomma högre upp? Det smärtstillande borde ju dölja ändå.

Jo, men enligt vet är kortison så otroligt mycket mer potent än NSAID.

Sen är det kanske så att de ville ta en sak i taget så att de vet vad han svarar på? Att han kanske blivit lite bättre och det inte är akut att prova allt man kan?

Ffa handlar det nog om att inte missa vad det är, ifall det inte är eksemen. Så att man inte tror att 'åh så bra, det hjälpte' och så när han inte står på kortison längre blir han än mer halt. Som med det att han får ju inte gå i stor hage (pga risken att han springer) än heller. Om det vore 'bara' eksemen som gjorde det, så skulle han ju gladeligen få röra sig så mycket han någonsin ville, och bara bra. Men eftersom han är såpass halt utan smärtlindring, och man inte vet var det kommer ifrån så får han ju inte röra sig fritt. Är väl samma grundanledning till kortisonet, men att det är mer potent så man tar en större risk med kortison? (Man skulle ju rent teoretiskt kunna kortisona och ställa på boxvila, fast då tappar man ju även den försiktiga rörelsen som sjukhage ger, och det är ju synd om det 'bara' är eksemen).


Menade vet. också att man inte kunde smörja med ett kombinationspreparat m just cotison i på utslagen? Det brukar ju vara vad man sätter in på allvarlig mugg t ex då man ej fått svar på proverna ännu.

Hon ville inte behandla utvärtes med kortison eftersom huden inte är hel. Jag frågade inte mer specifikt om varför, men när du säger det så kortison lokalbehandlar man ju (svår) mugg med. Så kan ju varit just den typ av kortison vet skulle velat ha som hon inte ville se på oskadad hud? Jag vet faktiskt inte, kan ta reda på det imorgon dock!


Hoppas iaf att han snart är pigg o glad igen!:)

Jag med, ska gå ut och byta bandage nu får vi se.
 
Sv: Alltid feber vid lymfangit?

Hur går det? Svarar h*n på behandlingen? uppdatering...;)
 
Sv: Alltid feber vid lymfangit?

Hur går det? Svarar h*n på behandlingen? uppdatering...;)

Jadu.. lite blandad kompott skulle jag vilja säga. Visat ingen eller väldigt lindrig hälta sålänge han står på NSAID (dvs smärtis) sen jag monstersmärtstillade honom inför klinikbesöket. Vi satte ut den för att se om hältan var borta eller bara dold (iom att han var VÄLDIGT halt på NSAID från början). Hältan kom tillbaka inom ett dygn efter att NSAID sattes ut, inklusive den förbannade konstiga 'knycken'.

Svullnaden har idag lagt sig nästan helt dock, men jag vet inte om det är för den gått bort, eller om det är för att benet är ordentligt bandagerad och med spritbandage.

De knasiga eksemen har blivit fler trots 'häxblandningen', men han tycks inte berörd av dem, jag får tvätta och gnugga och pilla bäst jag vill. Men får se hur det ser ut om ytterligare några dagar.

Han står fortfarande på hög dos hippotrim, men har bara en dag kvar på det, och vi förlänger inte den kuren då den helt klart inte tycks ha effekt på eksemen. Vi väntar på resistenssvar också på 'eksemen'. Dock verkar det ju tyvärr som om han behöver allmänbehandling för att bli bra, och de vill ju ogärna ge honom prokainpenicillin. Så om resistensbestämningen kommer tillbaka, och det som krävs är allmänbehandling med penicillin så vet jag inte riktigt hur man gör.

Men, på måndag borde provsvaret kommit, och då ska jag också prata med klinikvet om jag ska förlänga NSAID-kuren ännu mer (antagligen..) eller hur man ska göra. Om man ska behandla vidare som om det är eksemen som är boven, eller om man ska utreda vidare/kolla på klinik igen.

(DV ringde igår kväll och undrade hur det gick, snällt! :bow:)
 
Sv: Alltid feber vid lymfangit?

Undrade just över hur det gick:idea:

Det är väl bra för Blå i alla fall om även V ska hålla sej lite lugnare, om man ska se det positivt:o Att ingen av dem ska rejsa i hagen helst då.
 
Sv: Alltid feber vid lymfangit?

Undrade just över hur det gick:idea:

Det är väl bra för Blå i alla fall om även V ska hålla sej lite lugnare, om man ska se det positivt:o Att ingen av dem ska rejsa i hagen helst då.

Fast Blå ska sprattla i hagen, så lite synd är det ;) Hon ska ju gärna vifta och flaxa med det där frambenet så mycket som möjligt, men inget 'full fart flat out' (än, sen kan hon väl få göra det med). Men det är väldigt skönt att hon inte är så intresserad av att springa när han inte kan haka på.

Herrn går dock i stor hage igen för tillfället, i samråd med vet, eftersom det kom regn, regn och mer regn och blev slipprigt och söndertrampat i mindre hage (och han ska ju varken halka runt eller ha 'blöt' hage). Han visar dock ingen som helst lust att springa runt i den stora hagen heller, men han är rätt övervakad, en ansats och han kommer få hamna på box med multipromenader istället tills det är torrare.

Damen visar heller ingen större lust att flaxa med benen och härja runt heller trots lillemans idoga försök att reta upp tanten lite lagom *s*. Är superjättebra att hon inte springer (hon går så lugnt och stilla både ut och in, och då har de lång korridor och går lösa), men kan man förmå henne att sprattla lite kanske? :devil:

Glömde - djurens ELAKA matte har förresten dragit in ALL matservering ute. Taskigt värre, men säkerligen en anledning till 'lugnet'. De är hungriga, och gräset lockar mer. Det är ju dock så himla hyperkort gräs nu att de får jobba rätt ordentligt för att få i sig speciellt mycket. Så de är ganska ockuperade med det.

(De kommer in några h mitt på dagen och får då hösilage, känns lite väl länge med lååånga dagar ute utan 'mat i magen' och även TS. Passar på att byta bandage och medicinera och så när jag tar in dem med)
 
Senast ändrad:
Sv: Alltid feber vid lymfangit?

Vågar du låta dem gå lösa in? Jag tänkte om de tränger sej in till maten tex?

Usch som det är idag så är ju ALLA hagar blöta och leriga, antar att du har samma väder hos dej:crazy:
 
Sv: Alltid feber vid lymfangit?

Vågar du låta dem gå lösa in? Jag tänkte om de tränger sej in till maten tex?

Usch som det är idag så är ju ALLA hagar blöta och leriga, antar att du har samma väder hos dej:crazy:


Mm, betet håller hyfsat, det är ju grässvål och stort så inte söndertrampat, men det är ju väldigt känsligt, ett slidestop så är det ju bara lera kvar i spåret t ex. Och vägen dit som varit hård och torr hela tiden, den är fortfarande 'hård' men fan så 'slipprig'.

De går väldigt sansat både in och ut. Det finns nämligen en massa gott gräs i kanterna på gången, så det är tre steg, äta, bli påföst tre steg, ta en tugga, bli påföst tre steg. Annars skulle jag inte vilja släppa alltihopa in nu, eftersom de inte får mat ute och är hungriga. Normalt däremot är de ju mätta och belåtna när de ska in, och har ingen anledning att varken springa eller trängas. Har alltid väldigt lugna in/utsläpp sen jag införde fri eller nästan fri tillgång. :bow:
 
Sv: Alltid feber vid lymfangit?

*KL*

Odlingssvaret kom igår. På eksemen (eller vad det nu är). Inte så konstigt att de inte blir bättre. Växte som fan med multiresistenta gramnegativa elakingar i det. Resistent mot allt utom tetracyklin *stönar*

Förklarar dock precis varför han inte blivit ett spår bättre trots monsterdos hippotrim, varför streptocillin inte hjälpte alls, och varför han svullnar igen om man sätter ut finadynet. (kuggfrågan är om det är därför han haltar när det sätts ut). Och varför det 'stannat av' men inte blivit bättre av häxblandningen (det är bland annat tetracyklin i häxblandningen).

Så, han ska stå en vecka till på finadyne, om inte magen visat tecken på att börja svaja. Så ska jag åka och hämta ny 'häxblandning' av vet, men nu bara torskleverolja och tetracyklinpulver. Sen är det bara att hålla tummarna..
 
Sv: Alltid feber vid lymfangit?

Tack tack, NÅN gång blir ju eksemen bra (fast vet mumlade något om.. kan ta tiiiiid, och jag hade en det tog ett år med osv). Men jag skulle ju vilja ha bort dem nu genast på en gång. Så jag får ett svar på om den där otäcka hältan ändå på något långsökt vis var kopplat till eksemen, eller om eksemen är det lindriga i sammanhanget..

Hmm, man kanske skulle prova sätta ut finadynet någon dag (eller mer om det tycks gå bra) här, innan nya kuren påbörjas (får sista dosen av den här kuren idag). Ska fråga vet om det när jag träffar henne imorgon eller på torsdag tror jag!
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst rullade fast i boxen för ca 3 veckor sedan. Sparkade sig själv (såg ej så dramatiskt ut vid händelsen) men stod sen på 3 ben...
Svar
5
· Visningar
1 541
Senast: MiniLi
·
Hästvård Min häst har stått på boxvila med stödbandage på ena frambenet i en vecka pga misstänkt spricka. Igår röntgade vi igen, kunde inte se...
Svar
9
· Visningar
1 208
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 710
Hästvård Hästen stod för 13 dagar sedan i hagen med ett gäng väldigt ytliga skrapsår på över- och underarmen, lymfangit ner till knät, lite feber...
Svar
8
· Visningar
1 755
Senast: Bluefish
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp