Bukefalos 28 år!

Alt. till stång?

Domino_s

Trådstartare
Fröken häst trivs bäst på stång med tungfrihet, så är det bara, helst med fasta skänklar. Men det går ju inte för sej när det ska tävlas sen (dressyr). Vanligt tredelat "äggbett" varierar vi med och det är väl okej enligt pålle, men inte mer.

Jag har funderat på Baucher. Har inte fått möjlighet att testrida det än.
Vanligt rakt går inte heller, hon blir vansinnig. Har dock funderat på att testa rakt med rejäl tungfrihet, men är inte uppdaterat på utrustningsreglerna i TR just nu.

Någon som har ett förslag?

Mvh Domino_s
 
Sv: Alt. till stång?

Jag vet inte om det är tillåtet att tävla på, men det finns raka tränsbett med tungfrihet, det kanske kan vara något? (Nu tänker jag inte på Bombersbetten eller Pessoa Magic utan ett helt vanligt rakt med tungfrihet och lösa ringar). Vet dessvärre inte vilket märke eller vilka som är återförsäljare återförsäljare men det vet nog google.
 
Senast ändrad:
Sv: Alt. till stång?

Port (tungfrihet) på rakt bett är väl inte godkänt vad jag kan minnas. De finns inte avbildade i TR.
 
Sv: Alt. till stång?

Svarar alla:

Har funderat på Trust, det är väl dem där man kan kombinera "sidor" och mundel själv om jag inte minns fel.
Fröken häst har nämligen åsikter om lösa bettringar också. De ska vara fasta.

Jag får kolla upp TR och se vad den säger. Men det är nog rätt som Waco skriver.

Bakrunden till hästens lite speciella val av bett är att hon gjorde sej ordentligt illa i munnen för ett par år sedan och det sitter kvar i huvudet på henne även om det är ett bra tag sen nu. Så med bett hon inte gillar blir hon superfrustrerad och hivar över tungan. Trots att jag rider med supermjuk och försiktig hand (rider mot akademiskt) och bettet är rätt storlek och rätt tillpassat.

Mvh Domino_s
 
Sv: Alt. till stång?

Det sket sej med baucherbettet. Det som är avbildat är tvådelat och det kan hon verkligen inte gå på..:(

Mvh Domino_s
 
Sv: Alt. till stång?

men så braa! Någon som vet om man får tävla dressyr på "lock up" bett? två eller tredelade som inte går att vika ihop helt? Hur är det med novabett? Rakt bett med tungfrihet?
 
Sv: Alt. till stång?

men så braa! Någon som vet om man får tävla dressyr på "lock up" bett? två eller tredelade som inte går att vika ihop helt? Hur är det med novabett? Rakt bett med tungfrihet?

Lock up betten är inte avbildade, inte heller rakt med tungfrihet/sprengers kk correction bit etc. Vilket borde betyda att dessa inte är godkända för tävling. Smidigast är att maila förbundet men ha inga höga förhoppningar.


Betten måste vara öböjliga vilket också utesluter novabett tyvärr :(

Själv jagar jag för fullt ett rakt mässing/gulmetall bett men det är inte så smidigt kan jag lova ;)
 
Sv: Alt. till stång?

Kan du inte få ett utlåtande av veterinär så att du får dispens? :)

Kan man göra det? :o Det borde inte vara några problem, räcker med att de öppnar munnen och ser det enorma ärr hon har på sidan av tungan och i kinden. :( Sen kan jag ju rida så ser de var jag menar väldigt fort..

Värt att kolla upp. Jag vill ju inte ha något superbett i munnen på hästen. Men kunde man få igeom att jag får tävla på ett rakt med tungfrihet skulle det underlätta för hästen något enormt. :) (Eller ev. ett tredelat baucher då om det går att rida på) Då hon blir frustrerad, arg och lätt panikslagen med ett vanligt rakt.

Mvh Domino_s
 
Sv: Alt. till stång?

Fråga i dressyrforumet!
Jag har hört att det ska finnas möjlighet att söka dispens men att det alltid blir avslag (lönt att söka då ju) :meh:

Jag tävlar bara hoppning och får ha i princip vad jag vill i munnen på min häst så jag har ingen aning.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag behöver bettförslag till ena ponnyn. Jag rider oftast på hackamore, ibland babypelham, rakt i gummi. Hon är åt det heta hållet och...
Svar
1
· Visningar
1 013
Senast: Lipperta
·
Utrustning Jag rider min häst med micklemträns och ett smalt tredelat bett för det mesta. Det är den utrustning jag har kommit fram till att passar...
Svar
7
· Visningar
1 382
Senast: palle
·
Utrustning Hej! Jag rider en häst som är väldigt känslig och lyhörd för hjälperna. Han är en mycket trevlig häst när han kommer till ro, ryttaren...
Svar
6
· Visningar
2 061
Senast: viltmilla
·
Utrustning Jag försöker variera bett/huvudlag åt min häst så mycket som möjligt. Rider på flera olika bettlösa, vanligt rakt med fasta ringar, rakt...
Svar
1
· Visningar
723
Senast: Mariaauto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hönstråden II
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp