Alternativ julmiddag

Vi är inte nåt vidare förtjusta i julmaten. I fjol var vi retro och åt plankstek på julafton. Funderar på en repris i år. Finns det fler bukefalister som vågar vägra julmat? Vad har ni på menyn?
Vi hade stort julbord (beställde skinka i förväg för att den skulle saltas utan onödiga kemikalier etc), men så tröttnade alla på att laga mat och på att gissa om två veckor gammal sillsallad verkligen gick att äta. Då körde vi en omröstning. Alla fick skriva på en lapp vad de ville äta till jul och vinnarna blev: lasange och korvkaka. Inga andra rätter önskades på julbordet. I en kamp lasange vs korvkaka vinner lasangen.

Nu är alla döda eller utflugna, så i år tänkte jag laga en korvkaka (rejält äckligt köpt, gott hemlagat med både sälta och sötma och lite kryddighet, mer som en paté. Ätes med fördel som liten, kall bit med sötsyrliga rårörda lingon) och öppna en magnum champagne (shampo gillar korvkaka mer än lasange). Sedan en ljum sallad och mycket frukt.
 
Vi kör vår egen variant av julbord där vi har plockat bort de saker som vi inte tycker om. Det blir köttbullar, ägg, hemgjort bröd (tror maken pratade om foccacia), lax, sill, rödbetssallad, två olika riktigt köttiga korvar, chèvre med fikonmarmelad, brie och paprika. Och så frukt.

(och godis.)
 
Jag har precis insett att jag komemr att äta de flesta måltider ensam i jul så jag skippar hela alltet!
Bortbjuden på julafton till en riktig "matmamma" som komemr att ha hur mycket kul mat som helst. (provade rödbetschutney igår) så det kommer att räcka långt.

Tror jag ska satsa på något lättvärmt, som soppa. Ska måla i köket och en toalett om planerna håller... Mer tid att måla och mindre tid att äta.
 
Jag är precis som tanten singel,så även här blir det mer jobb än mat, paella på jul och köttbullar,princekorv o ägg som skåpmat när suget slår till mellan målning och golvläggning. Ja just det jag har köpt kräftor oxå :)
 
Vi har kört renfilé på julafton några gånger, men i år blir det köttbullar med potatis, brunsås och lingonsylt. Maken jobbar dessutom.
 
Julafton tankte vi borja med "fattiga riddare" av surdegs brod fyllda med philadelphia cream cheese och bar sas till. Jag har en gravad lam file, rodbets sallad, bryssel kal gratang, glogg revbensspjall, spenat dipp, och diverse 'crackers' och surdegs brod. Skinkan star i ugnen, men kommer inte fram pa julafton. Den ater vi till dopp i grytan med tunnbrod i mogon. Men borjar nog med en skinkmacka i kvall. :D

Visst ja, det blir ocksa min egen variant av knack. Det ar mer som kola som ar utspridd over ett lager av pretzels (fast det hittade jag inte ... dock fanns salta pinnar:p) med ett tunt lager choclad ovanpa. :d
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
2 324
Senast: Hazel
·
Gnägg Min vänstra tumme har gjort ont nåt år eller så och jag har inte tänkt så mycket på det eller påverkats så mycket av det eftersom jag är...
Svar
2
· Visningar
476
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 616
Senast: Enya
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
428
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp