Bukefalos 28 år!

Amazonas storlekar?

M

-moa-

Jag har blivit lite smått intresserad av amazonas sadlarna, men....jag har ingen aning om hur storlekarna är i bommarna, och i sätena?

Jag är mest intresserad av läderbom varianterna, och eventuellt ISI modeller om det visar sig att dom vanliga är långa (hur långa är dom egentligen?)

Jag har kikat på annonser men fattar ingenting av benämningarna på storlekar!

Min dam är arabsto, normal rygg och inte jättekort sadelläge som tur är, MEN väldigt känslig rygg som haft tryckskador.
'Bred' som arab, en prestige 36 är för smal även nu när hon inte är musklad.
Hon har även en ganska lång manke, inte jättehög utan normal.
ryggen är rak men jag är rädd för problem med länden igen så dom flesta raka är ändå för raka elelr för långa.

Jag själv får lätt skav :S, gillar att sitta väldigt rakt och på alla tre punkterna vilket oftast är proben med skav i vanliga sadlar (morris & nolan dressyr är perfekt dock! men funkar inte på hästen)
JAg är 168cm med korta ben, och är väl normal storlek sådär ;) dvs. inte pinnsmal men itne överviktig.
Har ingen aning om sitsstorlekar på sadlarna helelr ju! Och kunde inte hitta info (kan hända att jag är blind)

så....all info är jag takcsam för :)
dom modeller jag mest är intresserad av är Birgitta och Jeanne de Arc, Elisabeth ser ut att ha lite väl stort framvalv kanske.
 
Sv: Amazonas storlekar?

Tack så mycket!

Ingen annan som har erfarenhet? Många som kollat och dom här sadlarna är väl ändå ganska vanliga? Ingen som vet vart man kan hitta nån "storleks lista" eller nåt?
 
Sv: Amazonas storlekar?

Jag har en amazonas jeanne d'arc, ej m läderbom. Tycker de är "normala" i storleken (men jag är inte så erfaren med olika sadlar). Tycker inte den är för lång. Den har god bogfrihet och stor anläggningsyta över hela ryggen.
Jag har 17tum säte på andra sadlar och på den.
Har för mig att bomstrl delas upp i 1-3 (smal-extra vid)? Nån får rätta mig om jag har fel... Kanske sätena också var uppdelade i 1-3? Minns ej, i så fall motsvarar 2 17 tum.
De är mkt skonsamma för sätet, inget skav!
 
Sv: Amazonas storlekar?

tack :)
Hmm dom låter ju onekligen trevliga, om jag kunde så skulle jag nog helst ha en brun jeanne d'arc för dom är så otroligt vackra!!

Får försöka hitta nån amazonas att prova för vidd.
 
Sv: Amazonas storlekar?

Oh vad snygg! *love*. Tack för bild!
Hur kommer det sig att dom alltid verkar ligga så högt upp från ryggen? och hamnar man itne i stolstis lätt när framvalvet är uppåt så mycekt?
Och hru felxibla är dom där läderbommarna egentligen (ok det hör inte i den här tråden haha men om nån vet får dom gärna svara haha)

Synd att det inte är ofta J'd'arc är till salu beg. :( Har inte råd med ny tyvärr.
 
Sv: Amazonas storlekar?

De ligger högre upp än vanliga dressyrsadlar, vet ej varför egentligen. Men på amazonas tycker jag inte det stör. De sätter sig lite med tiden. Det känns inte som man sitter bland molnen utan man har bra kontakt med hästens rygg.
Min är nyligen omstoppad av sadelmakare, bilden togs innan. Och nu ser jag tydligt att den är i bakvikt därav det höga framvalvet. Nu är den stoppad mer baktill och i balans, jag får en betydligt bättre sits. I lodrät bekväm sits. En av de första sakerna jag tänkte på när jag red första gången i denna sadel är hur man automatiskt blir placerad i bra position. På mittpunkten i sätet, rakt över hästen som om man stod på marken. :)
Tyvärr finns ej många annonser om jeanne d'arc till salu, jag köpte min genom kontakter.
 
Sv: Amazonas storlekar?

Ah ok men då förstår jag, låter fortfarande lockande. Är 'bara' att hitta nån som är rätt storlek etc. o man har råd med och allt då haha!
Eller, först ska jag hitta nån att provrida men sen..
Jag börjar genuint hata sadlar o allt som har att göra med dem....den här och en bomlös och nån mer är dom enda som ens är intressanta nog att prova.
Om min arabtjej inte var så bred (jag har ltie höft problem) så skulle jag fasan skita i sadel haha!

Tack för all info!
 
Sv: Amazonas storlekar?

Du kan kolla på Amazonas sida, där finns det en förteckning över återförsäljare. Beroende på var du bor så kontakta en sådan och beställ tid för sadelprovning. min fd arab har en elisabeth nu och jag köper nog en Elisabeth till min Connemara. jag reagerade precis som du på det höga partierna fram och bak. Har dock ej provridit Elisabethen än, men ska göra det på onsdag tror jag det blir.
 
Sv: Amazonas storlekar?

Ahh ok det hade jag missat att det fanns förteckning på! Tack!
Har 2 månaders föl vid sidan dock så vill inte åka o hålla på allt för mycket men om dom inte är långt bort kankse man kan låna hem eller nåt...

Dom ser ju grymt sköna ut....det enda är att hon kommer bredda sig mer så vore skönt att ha ställbar/flexibel bom.

Alltså...jag har fortfarande inte fattat exakt hur läderbommarna är uppbyggda (jag är nog lite trög för jag har läst massor haha) på dom, och hur flexibla dom är?

Finns det inte nån bild/ritning nånstans? Eller nån som förklarar bra...
Är det ortspetsar på dom? Och varför står det inte ungefärligt gradantal eller nåt som ger indikation på vidd i dom oliak storlekarna nånstans? Jag blir ltie smågalen när man sitter och funderar på olika sadlar haha
 
Sv: Amazonas storlekar?

ÅF står under "kontakt".
Ja, så är det ju, de ändrar sig. På mitt arabsto hade jag en Ultra Flex Relvas K4 och den var ju jättebred i bommen. När hon stod på ridskolan här så föll hon ur en del och då använde jag en militärfilt under som jag vek till önskad tjocklek för att den skulle passa. Filten var bättre än någon komersiell pad som jag hittade iaf.
Det enda är ju att byta sadel isf när hästen breddat sig. Jag kommer köpa en begagnad sadel till min nuvarande häst, så får jag väl sälja den om han "växer ur" den. Där jag rider är det inga problem, det finns alltid spekulanter på olika sadlar och man säljer en och köper en annan oftast med mycket liten eller ingen förlust (om man nu vårdat sadeln förståss).
Jag skulle inte köpa en beg läderbom som jag inte visste hur den var riden. Risken är stor att den är snedsutten, dessutom är den svårare att sälja sedan, andra vill heller inte riskera att den är snedsutten. Däremot skulle jag jättegärna vilja köpa en ny sadel med läderbom när min musklat på sig.
Jag har slitit med vinklar och böjliga trådar och gud vet allt för att kunna mäta ut hur stor sadel min häst ska ha, men det känns som jag stångar mej blodig. Numera lägger vi på en sadel kollar hur den ligger och rider i den för att se om den passar. Jag köper aldrig mer en sadel på mått, för att sedan sälja den efter 3 ridturer när jag upptäcker att den iaf inte passade.
Min Relvas fick jag utprovad där jag rider och den var den enda som passade min arab, nu provar vi ut en ny (begagnad) sadel till min Mara.
Du skulle kanske prova en Ultra Flex Relvas på din arab, de brukar ligga bra på araber.
 
Sv: Amazonas storlekar?

hmm ahh det tänkte jag inte på det där med att läderbom kan ha suttits send av nån innan, tack!
Alltså jag visste det, men för nån konstig anledning i allt sadelträskande så glömde jag bort! (baaad me)

Hmm jag msåte ju säga att det känns ju inte så lockande att köpa en 'fast' bom sadel innan hon är fullt musklad etc....för jag lär ju bara få byta sadel sen igen o så kommer man spendera all tid på att leta sadlar, igen.
Hmm...får bli nån slags 'mellan periods' sadel då, elelr bomlös, men den jag vill ha är så dyr så...då är frågan om man ska ta den eller vänta o ta en ny läderbom sen.

En Relvas kan ju vara aktuellt sen då när hon är musklad, tack :)
 
Sv: Amazonas storlekar?

Det blev en begagnad Amazonas Elisabeth K3 till min Mara.
Kom att tänka på en sak, det finns ju ST Espaniola, den tror jag man kan ändra vidden på genom att byta framvalv. Vet inte hur den är att rida med men det är ju en tanke iaf.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Amazonas storlekar?

Jo Espanilolan har jag sneglat mot, men tror den blir för bred för att mina höfter ska palla :(

Nu kommer inte älsklingen vara kvar, för hittades cysta och massa pålagringar etc. höromdagen på röntgen :(:(:( men jag lär väl ha samma problem med nästa arab ändå, plus att jag har hand om och kanske köper en isis nu också o där är ju liknande problem.
Varför väljer jag dessa hästar haha!

Skönt att du hittat en ialalfall!
 
Sv: Amazonas storlekar?

På Deubers ultra flex-sadlar kan man ju numera variera bomvidden själv. Dock inte på de med läderbom.
 
Sv: Amazonas storlekar?

Usch vad tråkigt med din häst. :cry:
Hoppas du får hem en ny frisk häst som du kan glädjas med.
 
Sv: Amazonas storlekar?

Såg det nyligen, är ju smart, fast jag lutar mot läderbom eller hetl bomlöst, specieltl nu när jag inte ens vet vad för häst det blir...

KL
Ellyne: tack, jag håller tummarna och letar lite smått. Har fått en islänning att träna under tiden (är isis ryttare också haha) som är underbar, så får väl se om jag köper honom också sen, men nån 'vanlig' ska jag också ha, helst arab men lutar mot en camargue korsnng om arab inte hittas, dom är ju sunda och inte linjeavade på samma sätt.

Vilket som så lär jag ju ha samma sadel problem igen haha, är alltid bredare raser jag lyckas välja!
 
Sv: Amazonas storlekar?

Vad tråkigt med din häst:cry:
Connemaror är ju också breda och korta i ryggen. Har ridit en del med min Amazonas Elisabeth nu och den kan jag verkligen rekommendera. Jag tror hon som jag sålde min arab till har en Elisabeth på henne, det finns en kortare variant som heter "isi" på Amazonas sadlar, den ska passa bl.a Islandshästar.
 
Sv: Amazonas storlekar?

Nu har jag klämt på en Elisabeth, fast inte suttit i eftersom det var på kurs och inte min häst, men den var grymt mjuk och jag är super impad, fast har fortfarande inga pengar till en :(

Dock har jag en ny liten unghäst på 3år, arab, och isisen, så kommer ha båda nu :) (om araben Sando bara går igenom besiktning men det borde han)

Men...tack för alla svar!
Jag kommer spara ihop till en så fort jag kan och sen åka på utprovning nånstans tänkte jag, alternativt köpa en bomlös jag gillar som har samma pris men vi får se, nån av dom blir det ialalfall men efter att ha kännt på en elisabeth så lutar det mot en fårn Amazonas iallafall.
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Undrar om någon vet om det finns någon stocksadel med kortare anläggningsyta. Den enda som jag har provat har varit tillräckligt...
Svar
2
· Visningar
581
Utrustning Vi har idag provat några dressyrsadlar som vi lånat med hem och funderar på hur vi ska ta oss vidare efter detta. Albion 17" K2 MW...
Svar
0
· Visningar
2 355
Senast: Rimfaxe
·
Ridning Har en massa frågor! Jag har försökt googla runt och läsa på då jag har blivit intresserad av dessa sadlar och kanske tänker mig att...
2
Svar
22
· Visningar
7 742
Senast: Equidaem
·
Western Jag ber om ursäkt i förväg om ni är trötta på den här typen av frågor! Efter att få höra X antal gånger av diverse olika människor att...
2
Svar
31
· Visningar
4 165
Senast: sthu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp