Frågor, frågor och ännu fler frågor!

Springsteen

Trådstartare
Jag ber om ursäkt i förväg om ni är trötta på den här typen av frågor!

Efter att få höra X antal gånger av diverse olika människor att jag och min kära ponnyhäst borde börja med Western så så har jag givit efter. :)
Vi håller på med det mesta, hoppning, dressyr, påbörjan till inkörning etc. eftersom att det är det som gör min ponny glad, variation. Så varför lägga till en sak till på listan?

Jag har även fått höra ifrån dressyrsidan, inte här på buke utan i "verkligheten" att tränare kanske inte är intresserade att träna skogsmullar som oss,
vilket har fått mig att tappa gnistan när det gäller att träna dressyr. Trist och antagligen på grund av att jag är över 18 och rider ponny. Men aldrig i
livet att jag tänker göra mig av med min underbara häst bara för att hon är några futtiga centimeter för liten!

Vore faktiskt roligt att planera en liten tävling någon gång i framtiden om ett par år igen.
För nu är ponnyhäst förhoppningsvis dräktig, men hon ska ridas lite lätt under dräktigheten. Hon håller redan på att tjura ihop för att hon inte får jobba.

Tänkte att det skulle passa utmärkt att införskaffa en Westernsadel och börja leka lite smått hemma. Behöver hursom köpa en ny sadel då ponnyhäst trivs bäst
om man varierar mellan tre olika typer, dvs. Dressyrsadel, barbacka och ett till alternativ.

Men då till frågorna, kan man få en okej sadel för 10-15 000 kr eller får man räkna med +20 000 kr?

Vad för typ av sadel ska man ha? Jag är intresserad av trail och pleasureklasserna, tror jag. :p Men vem vet, ponnyhäst kanske kan lära sig göra en spinn i framtiden.
Jag och min ponny gillar att göra det mesta. Jag har tittat lite på sadlar och det finns hur mycket som helst! Funderade på att testa på Working Equitation först, men jag
gillar varken att man måste rida ett dressyrprogram och ett speedprogram. ;)

Finns det sadelutprovare som åker ut och provar ut sadlar i stockholmstrakten? Vill absolut inte ut och åka med ett dräktigt sto och i sådana fall får sadeln vänta.

Jag har ganska bra koll på hur engelska sadlar ska ligga, är det mycket svårt att prova ut en Westernsadel? Det är ju en hel del som skiljer en engelsk och en westernsadel åt.

Har ju provat ut min Childeric själv och den ligger som en smäck enligt massör, ET och sadelutprovare som tittat på sadeln i efterhand,
så helt tappat bakom en vagn är jag inte när det gäller sadlar. :)

Min ponny har ett relativt bra sadelläge, något högre bak och rund över rygge som gör att allt glider lite, men avhjälps lätt med en antiglidpadd på vanlig sadel.
Ganska rak rygg under arbete, samt bred över ryggen. Varken lång eller kort rygg.

När det gäller storlekarna på sitsarna, om man har storlekt 36 i byxor, är 168 lång och har relativt långa ben, vad är det för sitsstorlekar man ska titta efter?
Jag har 17 tum i franska sadlar vilket kanske är en 16,5 i en "vanlig sadel".

Sedan så är det väl så att westernsadlar inte är stoppade som engelska och man ska därmed ha en padd under sadeln? Tips om de bästa paddarna?
Har man alltid padd + en filt under sadeln?

Sen så kan jag ju fråga om, vart ska man bli medlem för att få tag på regelböcker gällande utrustning, svårighetsnivå och innehåll o de
olika klasserna - självklart ska vi ju inte tävla något - men det är alltid intressant att veta vad man ska träna på.

Vart ska man åka för att få se lite bra Westernridning i Stockholmsområdet, tävlingar, clinics?

Tackar i förväg för eventuella svar. :bow:
 
Sv: Frågor, frågor och ännu fler frågor!

Ojojoj det var många frågor! Jag får börja i ena änden och se hur många jag svarar på :p

Kul att du fått upp ögonen för westernridning! Jag och min lufs är ju redan fast ;)

Ang sadlar. Det är ett helvete att hitta något som passar om man har en lite "udda" häst. Det enklaste är ju givetvis att prova ett par modeller innan man bestämmer sig. Det är rätt stor skillnad mot engelska sadlar. Om jag inte minns fel ska det finnas ett par verksamma i Stockholmsområdet. Tips, kika in på WRAS och kolla närmsta klubb! Hemsida, klicka distrikt högst upp och sedan klubbar i vänstermarginalen.

Det finns massor med sadlar ute på annonssidor, man kan få en riktigt bra kvalitetssadel för runt 10 000 kr. Tyvärr är det många som tycker det är dyrt...
Tips på sida om sadlar, där man bla kan se hur sitsstorleken mäts: Western saddle guide

Man ska alltid ha pad under, filt om man vill. Jag föredrar att ha en filt närmast hästen, så inte paden blir så skitig (den är aningens svårtvättad...). Vad som är bäst beror på vem man frågar. Jag gillar min ullpad bäst, inköpt för en mycket liten peng på en tävling för ett par år sen.


WRAS är svenska westernförbundet, där kan man skaffa regelbok och massa info. Det finns fler organisationer med egna regelböcker (japp, det är virrigt..).
Det finns en nivå som är till för de som vill prova på, man måste inte ens ha westerngrejer. Stämningen bland westernfolket på tävling är inte riktigt som på engelska tävlingar (har mest erfarenhet från hoppning, där var det rätt hätskt), man är bland vänner även om man inte känner någon. Jättehärligt! Man får se ut hur man vill och ha vilken häst man vill, bara man är schysst så är det okej!

Tips!
På täby galopp är det arrangemang den 30 juli!
 
Sv: Frågor, frågor och ännu fler frågor!

Tack för ditt svar! :)

Jag tänkte att jag skulle klämma in allt i ett inlägg så att jag inte behövde skapa en massa olika trådar. ;)

Ska titta på de olika klubbarna, och kanske ringa och höra mig för om sadelutprovare.

Täby Galopp, 30 Juli, skriver jag upp direkt! Det ska bli kul. :)
 
Sv: Frågor, frågor och ännu fler frågor!

Att hitta en sadel för 10-15k borde inte vara så mycket problem, så vida du kan tänka dig en bättre begagnad sådan! Jag betalade 8.500 för min, och visst är den välanvänd men underbar att rida i och ligger som ett smäck! Att passa in en westernsadel handlar väldigt mycket om att passa in MED en tjock pad också, så tänk på att inte bara slänga sadeln på en naken rygg och säga nej med en gång, utan prova med padar också. Personligen tycker jag att de tjocka Heavy Duty padarna från Professionals Choice är bäst, har 2 stycken redan och köper förmodligen en till! Ligger på 2.500 nya, tror jag. Finns i många fina färger och mönster, annars kan man givetvis köpa en något tunnare padd och ha filt under också, någonting jag har på tävling för att kunna variera mig i färger, men på träning hemma är det enklare att bara kasta på en pad ;)

Eftersom jag bor ganska långt från Sthlm kan jag tyvärr inte tipsa om någon tränare, det får nån annan ta tag i ;)

Jag skulle rekomendera dig att köpa TYGLAR först, det är de som skiljer sig aldra mest när det kommer till skillnaden mellan engelska och westerntyglar. De är långa, tjocka och delade, någonting som kan vara svårt att få kläm på i början, så om du köper ett par sådana kan du prova dig fram i din gamla sadel så länge.

Regelbok borde gå att beställa via WRAS hemsida, eller? Jag har köpt mina på tävling men jag tror att det borde gå! En liten tävling kan du utan problem våga dig ut på så fort du kan efter fölet, det fina med små WRAS tävlingar är att ALLA är välkomna, även om man inte kommit långt alls. Att bli medlem i en WRAS klubb kostar dessutom inte många kronor, och är du intresserad av tävling i framtiden kostar livstidslicens för häst 500kr och för dig (från och med det år du fyller 19) 200kr om året för att förnya. Det går även att lösa engånslicens för 100kr per häst och ryttare, om jag inte minns fel.

Jättekul att du vill prova western, men också tråkigt att höra att det finns tränare som inte vill lägga tid på "skogsmullar" :(

Lycka till, och fråga på! :bump:
 
Sv: Frågor, frågor och ännu fler frågor!

Tack för ditt inlägg! Ska iväg till stallet, så ska läsa ditt inlägg och svara mer ordentligt när jag kommer tillbaka ikväll! :)

Ja alltså när jag var i ponnyåldern tävlade jag nationellt i dressyr och hoppade 120-130 banor på träning.
Men nu klassas jag som skogsmulle eftersom att jag är för "gammal" för ponny.
 
Sv: Frågor, frågor och ännu fler frågor!

Du har fått bra svar tidigare i tråden, ville bara inflika att engångslicensen är avskaffad fr.o.m. i år. Dock är E-nivå (lättaste mönstrena) licensbefriad.
 
Sv: Frågor, frågor och ännu fler frågor!

Hola,
Det behöver vare bli dyrt eller svårt att hitta en vettig sadel. Det finns mycket på beg. marknaden. Men innan du börjar botanisera där så är det klokt att testa och provsitta litet olika varianter av sadlar så du vet vad du skall leta efter.
Jag bor norr om Sthlm. Vågar du så kan du skramla förbi så kan du klämma och prova litet på mina sadlar (obs jag vill inte sälja någon, utan bara för att du skall få en hint om vad som finns).

Din häst är verkligen jättefin och verkar lydig och trevlig att rida så jag tror att hon skulle göra sig jättefint i en hel del klasser. Inom western är det heller inga problem för vuxen att rida ponny.

Jag skulle gissa att det kommer att finnas regelböcker i WRAS montern på Täby. Har för mig de kostar ca 150;-

mvh Eva
 
Sv: Frågor, frågor och ännu fler frågor!

Låter trevligt att det går att hitta bra sadlar till hyffsade priser. Hittar dock absolut ingen utprovare här i stockholmstrakten dock.

Tyglar! Då ska jag titta efter det. :)

Verkar hemskt trevligt med småtävlingar och dylikt, roligt att komma iväg sen - i höst/vår om det inte blir
något föl eller någon gång efter att fölet blivit avvant. Har inte varit iväg och tävlat sedan 2008. :D

Licenserna låter väldigt billiga om man jämför med licensen man betalar för dressyren, om jag minns rätt.
Men det är alltid en trevlig överraskning!

100 tack för ditt svar igen! :)
 
Sv: Frågor, frågor och ännu fler frågor!

Tack för ditt svar och ditt PM! Uppskattas verkligen. :) Jag är inte så hemskt blyg av mig och pratar
gärna häst och ridning så jag får väl snoka reda på dig på Täby! Jag kommer dock säkert känna mig malplacerad,
men det ska bli kul, tänk vilken tur man kan ha att det kommer vara ett evenemang så snart och så nära. :)

Då kan jag ju passa på att köpa regelböcker där, om det finns på plats!

Sadlar klämmer jag gärna på och tittar hemskt gärna på dina fantastiskt fina hästar!

Tack för att du tror att min häst är lydig! ;) Hon rids ju i halsrem och grimma utan problem på bana och i skogen i grimma,
så hon är relativt känslig för hjälperna. Tanten ska väl bara lära sig springa lite långsammare. Man behöver ju inte pinna
i högsta hastighet hela tiden. :)
 
Sv: Frågor, frågor och ännu fler frågor!

Tror?
Jag vet att hon är lydig eftersom jag sett henne på film. Det är ju så att en vacker ponny har jag svårt att låta bli att glutta på:love:

Har några sadelutprovningsclinics i ryggen så något kan jag kanske bidra med.

mvh Eva
 
Sv: Frågor, frågor och ännu fler frågor!

:D Tack så mycket!

Jag tror inte att hon kommer vara mycket svår att hitta sadel åt, normallång rygg, ganska rak,
har varit väldigt vid men nu när hon är lite äldre så är hon inte alls lika bred över ryggen längre.
 
Sv: Frågor, frågor och ännu fler frågor!

Det hade damen ifråga gillat. Det ska vara galopp i högsta hastighet. :angel:
Tyvärr så är jag väldigt rädd om hennes ben, hög hastighet är väl ingen fara men i och med att hon inte
får hoppa längre så gissar jag på att det samma gäller för tvära kast och tvärnitar. ;)
 
Sv: Frågor, frågor och ännu fler frågor!

Tror?
Jag vet att hon är lydig eftersom jag sett henne på film. Det är ju så att en vacker ponny har jag svårt att låta bli att glutta på:love:

Har några sadelutprovningsclinics i ryggen så något kan jag kanske bidra med.

mvh Eva

Nice too hear that one of my student´s is putting their knowlage too good use.

Allt lungt på den har enden. Mycket Saddle Time & Wet Blankets, det blir någ häst av den nya oxå.

Allt val med dig och alla?
 
Sv: Frågor, frågor och ännu fler frågor!

Du får köra en snabb, men städad, variant av polebending eller barrel race :p

Har min lilla ponny kunnat "valla" kor (korna samlades väldigt nära och följde efter oss :angel:) kan du nog göra en samlad variant av speedgrenarna!
 
Sv: Frågor, frågor och ännu fler frågor!

Haha, ja full fart mot tunnorna, samla upp göra galopppiruett runt och sedan full galopp mot nästa tunna. :idea:
 
Sv: Frågor, frågor och ännu fler frågor!

Kan ju slänga in några bilder från när vi sprang runt lite idag. Tänkte testa och se om djuret gick att svänga på litet längre tyglar. Det gick helt ok att svänga.

Har ju inte ridit på tre månader knappt, och det här var tredje gången hon fick gå i trav och galopp. :)

Lyckades få några bilder, om än i riktigt dålig kvalité. Och nej, vi rider inte i samma varv hela tiden, kamerans batteri dog. :)

ww2.png


ww9.png


ww7.png


ww10.png


ww6.png


ww5.png


ww4.png


ww3.png
 

Liknande trådar

Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
995
Senast: Nepenthe
·
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en...
2
Svar
29
· Visningar
1 169
Senast: iNHALE
·
Utrustning Hej! Innan massa kommentarer att ta ut sadelutprovare, jag ska det men vill bara kolla om det finns möjlighet att rida öht med...
Svar
0
· Visningar
346
Senast: liiinnea
·
Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
3
· Visningar
313
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp