Amerigo-sadlar

Nu snart så komemr den förhoppnigsvis i slutet på nästa vecka.
Vad har du för stigläder till din sadel? Maria nämnde ngt om att vanliga läder kan skava på kåpan liksom ridstövlar av hårt läder. Vad är din erfarenhet?
 
Jo, lädret är mkt mjukt så det kan säkert bli fula märken av hårda, billiga stigläder. Jag har ett par jättemjuka med nylon innanför lädret (otöjbara) från Prestige. Lika fina som Amerigos men lite billigare. ;)
 
Jag har iofs Stubben-läder men det är ganska styvt läder jämfört med Amerigo. Men hur är det med ridstövlar i läder? Jag vill egentligen ha ridstövlar av styvast möjliga material för möjligaste stadiga skänkel- men det torde ju bli samma- risk för märken på kåpan? Nu har jag inte stans fladdrigaste skänklar men ibland flyttas de ju under ridningen...
 
Det har jag inte märkt att det blivit märken av. Jag har läderstövlar som är "normalhårda" (Petrie) och sambon har extra hårda König Grandgeister Sir och ingen av oss har fått märken efter stövlarna. Så det verkar vara ok?
 
Har nu fått min sadel :banana:! Väl värd att vänta på! Enda tvkesamheten är att den är ngt vid framtill och jag tycker att "den rör sig" lite mycket just framtill ( har bara ridit i den som hastigast en gång). Nu är det väl tänkt att han ska ha något att växa i, så till frågan: hur snabbt "fyllde" din häst ut sin sadel( jag vet att det är individuellt egentligen)? Eller var hon/han i full kondition och hull och muskulatur när du köpte din sadeln? Kommer förmodligen att få en kontroll om ngn vecka men jag undrar bara om jag kan rida på m gott samvete.
 
Min ena häst breddade ju ur sin första Amerigo på ca ett halvår. Då var hon ändå 11 år gammal och välmusklad innan. :o Min andra häst har ändrat ryggfom efter att han fick byta från Stubben till Amerigo. De läskiga groparna han hade är nu efter 1 år igenfyllda med muskler. Detta är en 17 år gammal dressyrhäst som var i dåligt skick (misskött hos fodervärd) då jag började rida honom.

Sen har vi en 5-åring som oxå går med Amerigo. Har har inte breddat i sadeln han har riktigt ännu (den är ej beställd till honom men låg ok med fårskinnsvojlock), men nog har han breddat sig över ryggen en hel del på det halvår vi haft honom så sadeln har varit rätt för honom ändå.
 
Tränade för min instruktör idag i den nya sadeln och jag måste säga att han inte står emot så mycket med bakbenen och vågar höja ryggen ( min gamla sadel var för vid så att den tryckte förmodligen på ryggraden :o.)
Sedan är ju Classicen djup jämfört med min gamla sadel så det var lite ovant för mig, men jag tror inte att det kommer att ta så lång tid innan jag kommer att känna mig hemma i den....Hur spm helst är det skönt att ha fått hem den :)

Apropå din första häst; hade du en sadel som passade precis eller hade du lite "växtmån"?
 
Nej nej ,det där stämmer inte alls utan Amerigon har 4 olika slags bommar att välja mellan beroende på hästen rygg och vart den djupaste punkte ligger från manken sett.

CC är för en ganska rak rygg medans tex DJ är för en svängd rygg, sedan har dom en bom som är mitt emellan CC och DJ och sedan en annan som heter något som jag glömt men som passar en av hästar som har en lite speciell rygg som har jättekort till djupaste punkte från manken sedan svänger ryggen upp ganska mkt efter den djupaste punkten.
Iallafall fick jag den bommen i en flatback dressyr.


SOVA

Det där låter inte klokt :confused: Jag tycker hon jämt flyger och far runt överallt så det är mkt märkligt att hon inte vill komma till just dig??
 
Jag har 3 st Amerigo och alla har jag köpt lite vida för att växa in i och det har inte tagit mer än 3-5 månader.
 
Jo. Det var verkligen trist. Hade hört mkt positivt om henne innan, men jag kan ju inte tvinga ut någon med våld direkt och jag behövde ju en ny sadel. :( Det blev en annan sadel helt enkelt. :smirk:
 
En flatback dressyr skall enligt MH passa hästar med lite längre, rakare rygg och som är aningens överbyggd bak och därmed sluttar lite lite framåt. (Tydligen som Briar gör)
 
Njaa, fast en överbyggd häst brukar ju inte ha speciellt rak rygg utan den går ju uppåt bakom sadeln,eller sluttar neråt från korset så gör det på min häst och därför passar flatbacken så bra på henne.
flatbacken har sittpunkten längre bak än dom övriga sadlarna oxå.

Briar har en väldigt lång manke och har mer problem framtill , men speciellt överbyggd tycker jag inte att han är.
 
Köpte en som passade precis till henne, hon var ju vuxen och rätt bred redan då så jag trodde inte hon skulle blir större, men det blev hon. :)
 
Nu har jag haft sadeln i ca 14 veckor och jag måste säga att pållen verkar gilla den skarpt- han har börjat höja ryggen och tar i med bakbenen- hääärligt! tack tack för dina erfarenheter- de bidrog till att göra ett gott val! :banana:
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har lite funderingar kring matstress hos häst. Vi var nämligen och kollade på en häst som förmodligen haft matstress i hela...
Svar
13
· Visningar
1 128
Senast: co-SMAD4
·
Utrustning Min ena islandshäst har en hopplös rygg att hitta sadel till. Jätte jättekort med stora bogblad och sen ganska rejält svängd också. Haft...
Svar
7
· Visningar
1 069
Senast: tuaphua
·
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 083
Senast: Castellini
·
Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 309

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Dressyrsnack 17
  • Helinackordering av avelssto och föl

Omröstningar

Tillbaka
Upp