Bukefalos 28 år!

Amma eller dö!!!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Amma eller dö!!!

Men kvinnofällan behöver inte ha med barn att göra.

Par som är ojämställda innan barnen blir det sen också. Men de som har koll på arbetsfördelningen i hemmet innan ungarna kommer klarar det troligen när de har barn också.

Och sen finns det ju faktiskt pappor som VILL vara med sina barn :smirk:
 
Sv: Amma eller dö!!!

Den ideala pappan vill vara med sina barn.
Men många pappor är bara med sina barn när det passar dom tyvärr.

Det är därför jag tycker det är viktigt att planera innan man skaffar barn hur man vill ha det, vem som ska vara hemma, jobba, uppfostran mm så det inte kommer som en överaskning när ens förälderna helt plötsligt tror att de kan leva som de gjorde före barnet kom med att träffa kompisar, vara på krogen eller spela fotboll5 gånger i veckan.

Man ska göra klart att man är 2 som skaffar barn å att det är bådas ansvar å att man inte kan överge barnet å lämna allt ansvar till den ena föräldern om man blir leds.
Tyvärr ser inte verkligheten ut så. :crazy:
 
Sv: Amma eller dö!!!

Men att avstå från att amma betyder ju inte automatiskt att man inte ger barnet närhet. Man kan ge närhet på andra sätt.

Men dagens stressade mammor hinner bara ge sina barn närhet just när de ammar?
 
Sv: Amma eller dö!!!

:bow: :bow: :bow: till samtliga dina inlägg i den här tråden.
 
Sv: Amma eller dö!!!

chrysler skrev:
Jag blir automatiskt en"dålig mamma" eftersom jag planerar att göra som en normal pappa ;)

Fast jag tycker nog att en "normal pappa" som du beskriver är en DÅLIG PAPPA......
 
Sv: Amma eller dö!!!

Jag förstår inte vad det är du är ute efter.

Jag har bra jämställda pappor till mina barn.

Men det betyder INTE att man inte ska amma eller själv vara nära sin bebis OCKSÅ.

Du låter ju som om du vill vara precis som en "dålig" pappa.

Det är precis lika jävligt i allmänhet - och värre för bebin i synnerhet eftersom den förvägras bröstmjölken helt utan medicinskt godtagbara skäl.
 
Sv: Amma eller dö!!!

slice skrev:
Men dagens stressade mammor hinner bara ge sina barn närhet just när de ammar?

Chrysler ville ju slippa amma just därför att hon skulle slippa lägga tid på att binda sig vid bebin och ge den närhet, och istället ge den till pappan och fortsätta sitt liv helt som vanligt.

Omoget, och jag hoppas innerligt att det inte är några bebisar på gång där på länge. Vill man inte ta sig tid och omak med barn, så är det ju lättare att man inte skaffar dem.
 
Sv: Amma eller dö!!!

Jag brukar vara inne här på barnsidan och tjuvkolla lite. Inte för att jag har några barnplaner än men det kan vara bra att veta hur "snacket går" :)

Detta med ammning verkar vara en het potatis har jag förstått. Men jag förstår inte varför man inte skall amma. Är det inte därför vi fick bröst från första början? Det är klart att man inte skall vara helt bunden för att man har fått barn men det gäller ju bara ca 1½ (eller dylikt) år av ens liv.

Eller är det jag som har fel syn på det här?

Åska // barnlös och anningslös...
 
Sv: Amma eller dö!!!

Snälla du!Det är precis det jag INTE skrivit!
Jag vill inte amma, det är det enda.
Däremot tycker jag det är oerhört viktigt med kroppskontakt mellan barn å föräldrar.
Ett barn som aldrig blir kramat eller inte får uppleva nära kontakt kommer ha svårt med sånt när den blir vuxen.

När min mamma var liten så var det "knapsu" att man kramades i sin familj.
(ja hon växte upp i närheten av var Vittula filmen spelades in :) )
Men på den tiden gjorde man inte sånt, speciellt inte pappor.
Jag vill inte att mitt barn växer upp i ett sånt hem.
Så snälla, gå inte å sprid en massa lögner om mig, det skadar bara er själva... :(
 
Sv: Amma eller dö!!!

Dessutom vet jag att Silverkedjan jobbat inom vården å därför förespråkar samma som sägs av tex barnmorskor ang amning så jag tar ganska lätt på den kritiken men säg inte att jag inte villkrama eller ha kroppskontakt med mina barn för det är rent förtal.
 
Sv: Amma eller dö!!!

Ehm. Barnmorskor förordar INTE samma saker (tyvärr, de borde ha en linje tycker jag) utan det är ofta helt personliga åsikter. Vems kritik SKULLE du ta åt dig då? Någon?

Kan du inte vara snäll och se till att spara det här och återkomma den dan du får barn och jämföra hur det blev när det inte längre bara var teorier.

Sen så är jag nyfiken på varför du inte vill amma. Vill man inte sätta sig i stallet och dra fram tuttarna i kylan kan man ju faktiskt ta flaska när man är där och amma hemma. Är det något annat som ligger bakom det, övergrepp som mindre kanske?
 
Sv: Amma eller dö!!!

Det är du själv som skrivit att du skulle jobba som vanligt, ge barnet till pappan på heltid (vet han om det?) och inte vara ett dugg låst vid barnet och därför inte ville amma, utan ditt "företag" var viktigare.

Det är en fruktansvärt egoistisk syn på det hela.

Om du av sådana skäl inte VILL amma kommer du ju inte att VILJA göra en massa andra obekväma saker heller, så då tycker jag att du att du helt enkelt inte är mogen för att sätta någon annan än dig själv i centrum och därför bör avstå från barn. Varför skulle du ha barn öht :confused:

Det har ingenting med mitt yrke att göra :smirk:

Tim
(inte bara läkare och företagare, utan mamma också)
 
Sv: Amma eller dö!!!

Äsch, de är bara sååå "Nitton"!

Sådana kan bara tänka på sig själva och allt som kan komma ivägen för deras planer skall "fet-bort".
Den egna Kvinnokroppen är fortfarnade ganska så ny och inte helt känd.
Den skall då utforskas och ägas och ändras till att passa in i de "Stora Planerna".
19-åringar skall vara sådana, annars så skulle utvecklingen stanna av.
Men de skall inte vara föräldrar samtidigt, det bör de vänta med tills att de har slutat att vara "Nitton".

Jag har en mamma som fortfarande som pensionär är ganska så "NItton".
På vissa så det liksom inte över.
Och det blir inte alltid så bra.
 
Sv: Amma eller dö!!!

Jag överlåter barnledigheten åt pappan av bland annat samma skäl som det sägs att de flesta mammor är lediga.
Min sambo skulle få mer pengar av att vara ledig, jag skulle inte få en krona(iaf lägsta ersättning) å min sambo klarar inte av att försörja mig, barnet samt mina hästar(har 3-4).
Ekonomiska skäl bland annat alltså.

Jag tycker även att det är viktigt att pappan är ledig så att det inte blir att "pappan inte behöver ta ansvar efetrsom barnet ändå är van vid mamman å trivs bättre med henne"
Många mammor blir smickrade av sånt snack men jag ser igenom det totalt, det är bara för att de ska slippa allt jobbigt med barnen, matning å gråt.

Jag tycker det är skrämmande att det blir sånt ramaskri av mina inlägg på 2000 talet.Det borde vara självklart att det inte automatiskt behöver vara mamman som tar ledigt etc.
Jag tycker att endel här borde stanna upp å tänka till.Läs era egna inlägg så inser de flesta att det låter som 1930 talet.Fortfarande! :eek:

Mitt företag är inte viktigare men har man barn ska man kunna försörja det oxå.
Jag skulle aldrig skaffa barn å sedan gå till socialen! :crazy:
Jag är inte en speciellt bekväm människa, då skulle jag inte ha hästar å eget stall(jag har aldrig haft en medryttare eller skötare i hela mitt liv utan sköter allt själv).

Liksom det finns många kriterier för omogenhet finns det olika kriterier för egoism.
En kompis sa en gång att de mest egoistiska människor som finns på jorden är mammor:"Dom går med sina barnvagnar i bredd, släpper inte förbi ngn å tror att dom äger världen".
Håller med till 100 procent, har faktiskt varit på stan å utforskat dessa människor ;)

Många mammor bryr sig bara om sina barn, å det är jättebra för barnet men man måste kunna vara medmänsklig mot andra oxå.
Har träffat många riktigt elaka människor å förstår inte varför de har barn när de inte ens kan hantera en enda människa på rätt sätt. :(

På samma sätt som jag inte hade velat ha en rasist till förälder hade jag inte velat ha en trångsynt förälder som anammar förlegade könsroller.
Jag tycker alla är lika skrämmande :crazy: som tyvärr kommer påverka sina barn med sina teorier.
 
Sv: Amma eller dö!!!

chrysler skrev:
En kompis sa en gång att de mest egoistiska människor som finns på jorden är mammor:"Dom går med sina barnvagnar i bredd, släpper inte förbi ngn å tror att dom äger världen".
Håller med till 100 procent, har faktiskt varit på stan å utforskat dessa människor ;)

Många mammor bryr sig bara om sina barn, å det är jättebra för barnet men man måste kunna vara medmänsklig mot andra oxå.
Har träffat många riktigt elaka människor å förstår inte varför de har barn när de inte ens kan hantera en enda människa på rätt sätt. :(
Mammor som bryr sig mest om sina barn är inte egoister, ty de bryr sig om en annan människa mest - sitt barn.

Vanföreställningen att barn är en del av sina mammor är en typisk "Nitton"-syn på saker och ting.
De som är "Nitton" de ser nämligen bara Mamman och inte barnet i detta sammanhang.
De har ännu inte gått från att mest se de vuxna så som barn gör, till att mest se barnen så som vuxna gör.

För någon som är "Nitton" så är det Mammor som är ute och går med sina barnvagnar.
För de som är vuxna så är det Barnen som är ute och åker i sin vagn.
 
Sv: Amma eller dö!!!

"Nitton" kan oxå vara:"Jag tycker såhär å därför måste alla tycka likadant" :smirk:
 
Sv: Amma eller dö!!!

Nej, att vara "Nitton", det är att tro att man är väldigt speciell och att ingen annan är som man själv är eller har det likadant.
Det är att tro att man är totalt unik och att INGEN kan förstå saker lika bra som man själv.

Det som du beskriver är "Medelålders" och äldre.
 
Sv: Amma eller dö!!!

Haha!Får jag låna den när jag ska beskriva människor? :)
 
Sv: Amma eller dö!!!

Du verkar tro att amning är en negativ jämställdhetsåtgärd, att om man inte ammar blir förhållandet jämställt?

Men det är det inte. Amning ligger inte bakom ojämställdheten.

Har du ett jämställt förhållande innan och ett jämställt förhållande efter så är det inget som hindrar att du tankar barnet på det sätt som nyttigast för det under en mycket begränsad tid av ditt liv.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år dottern är 5 dagar, amningen funkade inte alls på bb..Så fort hon blev lagd till bröstet så blev hon arg, fick inget tag om patten och...
2
Svar
20
· Visningar
2 413
Gravid - 1år Innan ni läser, mitt tangetbrd är krångligt, så det finns en hel del stavfel!!! so, here we go..... Fredag 20/11...
2
Svar
37
· Visningar
4 938
Senast: sweet_extraa
·
Gravid - 1år Här kommer min underbara förlossning som jag mer än gärna delger mig av for en positiv bild av hur det kan vara! Orkar dock inte fixa...
Svar
8
· Visningar
2 199
Senast: paradiset
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp