Bukefalos 28 år!

Amma eller dö!!!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Amma eller dö!!!

Vad jag menade är att kvinnor som var hemma å sköte kor gjorde det gratis, medan männen som hade andra arbeten fick lön.
Men så är det ju fortfarande för många, kvinnor gör oavlönade arbeten som att ta ansvar för barn å hem medan mannen inte gör mer än det han får lön för :smirk:
 
Sv: Amma eller dö!!!

Man läser det man vill läsa.
Jag sa inte att det var fel på att arbeta som lantbrukare MEN förr fick kvinnornagöra det gratis. :crazy:
Nu förtiden får man lön.(Förhoppningsvis)
 
Sv: Amma eller dö!!!

Faktum kvarstår att du nedvärderar arbete med barn, djur och hushåll. Precis som makarna till många hemmafruar så anser du inte att sköta hem och barn är något som är värdefullt och inte ska ses ner på. Snarare tvärtom, det finns människor som faktiskt vill göra det (både kvinnor och män), orkar med det med allt vad det innebär i sämre ekonomi och påhopp från övriga samhället. Jag tycker de är starka, jag skulle aldrig klara av det.
 
Sv: Amma eller dö!!!

Nej, nej å åter nej.
Så har jag inte skrivit.
Jag skriver att männen tar förgivet att kvinnorna ska sköta jobb samt det oavlönade arbetet med barn å hushåll.
Männen har ju sitt jobb men när de kommer hem för dagen vill de vila eller göra annat än att sköta barn å hem.

Jag har inget emot hemmafruar på heltid men de måste vara realistiska å tänka på vad som händer om mannen lämnar dem.
Det finns inget fack för hemmafruar var de kan spara pension på.
Det innebär att mannen får försörja dem för de får ju inget socialbidrag så länge mannen jobbar då det är mannens plikt att försörja kvinnan(så sa socialen till mig, jag har ingen a eller alfa kassa å sambon tjänar 4000kr/månad å de tycker att han ska klara att försörja mej, betala hyra mm på den summan, tur att jag har föräldrar!)

Det innebär att om man bara varit hemma hela livet har man inget trygghets system å får gå till socialen där man får leva på ca 5-6000/månad.
Om man tycker det är för lite för att kunna betala hyra, mat , kläder samt för barnet så då kan man ju inte komma å klaga sen, man har ju valt det själv.

Jag hade gärna varit hemmafru själv om jag tjänat bra med pengar å haft möjlighet att vara med i facket för att sedan ha tryggheten att få a kassa om det skulle ta slut.
Faktum är att man väl kan kalla mig hemmafru just nu då jag bara går eget företagar utbildning men annars är arbetslös.
Jag är utbildad inom hästsektorn å var jag bor finns inga såna jobb att få anställning på om man inte startar eget så därför planerar jag att göra det så småningom när jag byggt på lite mer utbildning.

Hälsningar/chrysler som är hemmafru just nu ;)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Amma eller dö!!!

Jag hoppas verkligen att man nuförtiden får information om vilka psykiska "svårigheter" (slarvigt ord, hittar inget annat just nu) som kan uppstå i samband med snitt och som tydligen inte alls är så ovanliga. Därtill vilka "mekanismer" som försvåras för barn & mor när det blir snitt.

Att snitta är ju inte en dans på rosor vare sig psykiskt eller fysiskt. Det är det all sjukhuspersonals f-bannade skyldighet att informera blivade föräldrar om!

Från det ena till det andra;
Lycka Till med lillpållen! :)
 
Sv: Amma eller dö!!!

Man kan ju bli deprimerad vilket sorts förlossnings sätt man än väljer.Många verkar ju bli väldigt deprimerad efter vaginala förlossningar medan många som vetat att de ska snittas i förväg har klarat sig bättre.Däremot kan det ju bli en chock om man planerat hur det ska gå till å sedan går det inte, tex det blir akutsnitt fast man ville ha vaginalt.

Å tänk bara på de med hemsk förlossnings skräck som blivit lovade snitt å var förlossningen sätter igång i förtid!(Linda Skugge råkade ju vara med om en sån, fast hon åkte in snabbt å blev snittad). :eek:

Man kan må dåligt fast allt går som planerat oxå, det är så mkt hormoner i kroppen + att man faktiskt fått en ny människa man ska ta hand om å som man inte kan ignorera om man mår dåligt.

Tack!, pållen har installerat sig i stallet, tyvärr hinkmarodör så vi har fått spika fast i princip allt ;)
 
Sv: Amma eller dö!!!

Förlossningsdepressesion har väl inget alls att göra med själva förlossningen utan med just hormonomställningen.

"Många verkar ju bli väldigt deprimerad efter vaginala förlossningar medan många som vetat att de ska snittas i förväg har klarat sig bättre."

Vad kommer detta ifrån ? Källa ?
 
Sv: Amma eller dö!!!

Det är tvärtom.

Det är VANLIGARE med anknytningsproblem och depressioner efter snitt.

Men eftersom det är jättemånga fler mammor som föder vaginalt verkar det så klart som att det är de som står för de flesta depressionerna. Det är det ju också, men relativt sett är alltså risken att drabbas HÖGRE efter snitt, oavsett orsak.

Den vaginala förlossningen är ett naturligt steg på vägen för både mamman och barnet att förbereda sig på. Ta bort den, och du får större problem.
 
Sv: Amma eller dö!!!

Jag skrev ju hormoner.Dom har man vare sig man snittas eller föder vaginalt.
 
Sv: Amma eller dö!!!

Så kanske det är men alla får faktiskt inte depressioner bara för att de snittas, jag har en väninna som inte kunde knyta an sitt barn för vaginala förlossningen varit så hemsk å smärtsam så hon inte trodde hon kunde älska ngn som gjort henne så ont.Det vill inte jag vara med om.
 
Sv: Amma eller dö!!!

Vad jag reagerade på var detta, och jag undrar fortfarande var du fått detta ifrån:

""Många verkar ju bli väldigt deprimerad efter vaginala förlossningar medan många som vetat att de ska snittas i förväg har klarat sig bättre."

Att man är påverkad av hormonder oavsett är inget nytt, men ovanstående... :confused: :confused:

Du har i ett inlägg givit en jättebra förklaring till ditt motstånd mot snitt - så det är inte vad jag egentligen vänder mig emot. Och jag kan verkligen förstå varför du vill snittas och tycker det är helt okay.

utan problemet just nu, det är din förmåga att bara lyssna på det du vill höra och sen komma med uttalanden som är direkt felaktiga..

För din egen trovärdighets skull - försök att kolla dina fakta lite bättre, och försök att se bägge sidor. Även om ingen tvingar dig till något...
 
Sv: Amma eller dö!!!

Jag formulerade mig inte så bra.
Många får depressioner vid vaginala förlossningar å vissa inte medan samma sak gäller snitt.Jag känner tex ingen som blivit deppad efter ett snitt, däremot vet jag några som blivit det efter en vaginal förlossning.
Man vet ju inte vem som blir deppad å vem som inte blir det, skulle man veta sånt i förväg skulle man kanske inte skaffa barn.
 
Sv: Amma eller dö!!!

Jag menar, jag är ju redan deprimerad så jag skulle inte bli förvånad om jag blev extra deprimerad om jag fick barn.
Folk brukar säga att eftersom jag redan är så deppig man kan bli så blir det kanske bättre sedan jag fått barn.Men jag är inte synsk :smirk:
 
Sv: Amma eller dö!!!

chrysler skrev:
Jag har inget emot hemmafruar på heltid men de måste vara realistiska å tänka på vad som händer om mannen lämnar dem.
Det finns inget fack för hemmafruar var de kan spara pension på.
Det innebär att mannen får försörja dem för de får ju inget socialbidrag så länge mannen jobbar då det är mannens plikt att försörja kvinnan(så sa socialen till mig, jag har ingen a eller alfa kassa å sambon tjänar 4000kr/månad å de tycker att han ska klara att försörja mej, betala hyra mm på den summan, tur att jag har föräldrar!)
Man kan ju spara i en pensionsförsäkring till sin hemmafru. På det sättet så kan ju mannen sörja även för kvinnans pension.
Fackavgiften på någa hundra i månaden kan man i stället sätta in på ett bra räntebärande konto.
300/månad = 3 600/år = 36 000:- på 10 år + ränta.
Det skulle ju ordna ett litet tag utan inkomst i alla fall.
Det som inte samhället ordnar åt en, det får man väl fixa själv?
Hur svårt kan det vara?
 
Sv: Amma eller dö!!!

Det tycker jag absolut mannen kan ställa upp på om han vil ha en hemmafru.Smart idé faktiskt.Däremot får hemmafrun fortfarande ingen a kassa...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år dottern är 5 dagar, amningen funkade inte alls på bb..Så fort hon blev lagd till bröstet så blev hon arg, fick inget tag om patten och...
2
Svar
20
· Visningar
2 407
Gravid - 1år Innan ni läser, mitt tangetbrd är krångligt, så det finns en hel del stavfel!!! so, here we go..... Fredag 20/11...
2
Svar
37
· Visningar
4 884
Senast: sweet_extraa
·
Gravid - 1år Här kommer min underbara förlossning som jag mer än gärna delger mig av for en positiv bild av hur det kan vara! Orkar dock inte fixa...
Svar
8
· Visningar
2 185
Senast: paradiset
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Akvarietråden IV
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp