Bukefalos 28 år!

Amma eller dö!!!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Amma eller dö!!!

Jag tycker inte alls att amning orsakar ojämnställdhet på ngt vis, jämnställdhet blir vad man gör det till.Det enda jag skrivit är att jag inte kommer amma.
Jag lever i ett jämställt förhållande å skulle aldrig acceptera att förtryckt, eller passa in i den traditionella kvinnorollen. ;)
 
Sv: Amma eller dö!!!

Det är ju bra.

Men det är du själv som kopplar amningen till jämställdhet. Du börjar så här Lika bra att inse att 2000 talet inte är så modernt å jämställt som folk tror, kvinnorna ska väl aldrig kunna göra ngt under ett helt år, de ska bara amma och sen mal du bara på. Du räknar föredömligt upp en massa fällor som man inte ska gå i som kvinna men sorry, amningen är inte en av dem. Där har du fel.

Dessutom: INGEN av dem som ammar i den här tråden verkar göra det för att de inte tror att pappan skulle klara att tanka flaska? Nej, de gör det för BARNETS skull.

Visst kan det finnas skäl till att man inte ammar. Men jag tycker inte att nåt av de skäl som du räknat upp är särskilt godtagbara.
 
Sv: Amma eller dö!!!

Frågan är oundviklig.

Vad är godtagbara skäl att inte amma?
 
Sv: Amma eller dö!!!

(och vem bestämmer egentligen vad som är ett godtagbart skäl och vad som inte är det?)
 
Sv: Amma eller dö!!!

Sen FINNS det faktiskt möjlighet att BÅDE amma och jobba och sköta sitt eget företag! Man måste faktiskt inte välja det ena eller det andra.
Ammar gör man för BARNETS bästa och detta borde vara det FÖRSTA man tänker på som mamma!

Jag vet faktiskt ett exempel där mamman (då relativt nyutexad veterinär med egen praktik) jobbade och pappan var hemma med barnet på heltid. De hade dock NÄRA mellan hemmet och hennes arbetsplats så att pappan knatade helt enkelt dit med barnet när det var matdax... :grin:
Så skötsel av företag, jämnställdhet, ekononomi och allt annat du raddar upp för att slippa amma är faktiskt DÅLIGA argument!

Jag tycker bara att det är sorgligt att du redan från början har inställningen att du inte vill. :( För när man väl bestämmer sig för att bli förälder så är det vissa saker som följer med i paketet, så att säja. EN av de sakerna är att BARN TAR TID! Och det SKA de också få göra! Annars ska man inte ha några!!
 
Sv: Amma eller dö!!!

slice skrev:
Frågan är oundviklig.

Vad är godtagbara skäl att inte amma?
* Alla kvinnor har tyvärr inte tillräckligt med mjölk för barnetbehov.
* Alla mammor lyckas inte få amningen att fungera. För vissa av dem kan pumpa och mata med flaska vara ett alternativ, men det ÄR bökigt och tidskrävande så i dessa fall kan jag förstå om an väljer att avstå. (själv har jag pumpat och flaskmatat båda mina pga att jag är skapt med "svåra" bröstvårtor så barnen får inget ordentligt tag = får inte i sig nån mjölk :cry: ) Amning är tyvärr inte alltid så enkelt.
* Återkommande svåra mjölkstockningar kan göra att mamman är sjuk hela tiden och amning är en plåga. :cry: Min svägerska hade mjölkstockning på mjölkstockning (TROTS att hon gjorde allt enligt konstens alla regler), varje gång med hög feber osv, med sin första. Då avbröt hon amningsförsök och pumpning efter ca 2 månaders plågor. När tvåan kom så ville hon ändå ge det ett ärligt försök, kanske skulle det funka bättre, men när hon haft två mjölkstockningar redan första veckan så beslutade hon (i samråd med läkare och barnläkare) att avbryta amningen och medicinera bort mjölkproduktionen. Det är ju ändå viktigare för barnet med en hyfsat pigg och frisk mamma än att man till VARJE pris ska amma...
* andra medicinska skäl, som jag inte känner till

Dessa anser jag vara solklara fall. FInns säkert fler..
 
Senast ändrad:
Sv: Amma eller dö!!!

chrysler skrev:
Haha!Får jag låna den när jag ska beskriva människor? :)
Visst, varsågod!
Men det är inte jag som har kommit på det, det är Psykologi om människans utveckling genom livet.
Det är bara vokabuläret som är mitt eget.
Men sådana som är utbildade på att ta hand om människor och då särskilt ungdomar, de förstår precis vad jag menar.
Jag kom på dessa utryck då jag hade olika nitton-åringar som antingen anställda eller praktikanter.
 
Sv: Amma eller dö!!!

mandalaki skrev:
Dessutom: INGEN av dem som ammar i den här tråden verkar göra det för att de inte tror att pappan skulle klara att tanka flaska? Nej, de gör det för BARNETS skull.
Jag gjorde det för att det var bekvämast jag.
Allt annat verkade bökigare.
 
Sv: Amma eller dö!!!

slice skrev:
(och vem bestämmer egentligen vad som är ett godtagbart skäl och vad som inte är det?)

Du kanske såg att jag skrev så här: Men jag tycker inte att nåt av de skäl som du räknat upp är särskilt godtagbara.

Godtagbara skäl är när man inte kan - i sådana fall som ameo räknar upp.
 
Sv: Amma eller dö!!!

slice skrev:
(och vem bestämmer egentligen vad som är ett godtagbart skäl och vad som inte är det?)

Vad som är godtagbart eller ej bestämmer man själv. Ett av mina främsta argument för varför jag vill amma/ge bröstmjölk är att jag är livrädd att bebisen skulle bli pälsdjursallergiker :eek: En liten, liten mindre risk att hon ska slippa det och det övertygar mig bättre än viktnedgångar, bröstcancer och vad det nu än kan vara. För även om flaskmatning med tillägg betyder att man kan vara längre i stallet utan bebis så hur skulle det vara om barnet blev allergiskt? Det är min största skräck! Tänk att behöva leva utan djur!!!

Bröstpumpen är kanon som alternativ. Att kunna pumpa en flaska och pappan ger en omgång på natten så att jag kan få sova lite längre i sträck. Det funkade förut, men nu läcker jag för mycket.
Annars är det inte så himla kul att sitta fast i den där pumpen. Det tar dubbelt så lång tid att utfodra bebisen när man först ska pumpa ut mjölken och sedan tanka i den i bebin. Och när man ger med flaska är det en annan sugteknik och om bebisen flasksuger på bröstet gör det grymt ont och man riskerar såriga bröstvårtor. I början när bebisen inte sög så bra själv och det tog lång tid att amma så pumpade jag hellre. Nu går det fortare att amma och dessutom går det oftast 4 timmar mellan amningarna och då klarar man ju sig en stund på egen hand innan det är matning igen. Ger pappan en omgång i flaska och man klarar sig utan att tuttarna sprängs så kan man ju vara 8 timmar i stallet (eller vart det nu är man vill). Men vill man spendera 8 timmar i stallet varje dag, plus att man vill jobba heltid samtidigt så borde man avstå från barn.

Jag hade nog nåt liknande syn på bebistid, mammor och tutteri när jag var yngre och barn inte alls var aktuellt. Nu har det förändrats, men det är det ju många saker och åsikter som gör med tiden.
Jag tycker inte att mammor ska hetsas till att amma även om jag nog tycker att det är ett litet offer man gott kan göra för sitt barn om man har möjlighet. Man måste ju inte amma i ett år utan det kan ju räcka med nån månad. Men att argumentet att man inte ammar för att det skulle vara en kvinnofälla??? Graviditeten och förlossningen då?

Men vill man inte amma eller inte kan så finns det ju fungerande tillägg att tillgå. Själv är jag uppfödd på tillägg eftersom mamma inte hade nån mjölk. Och jag blev varken allergisk eller mager.

Konstigt att det blev sån uppståndelse om att amma eller inte amma...
 
Sv: Amma eller dö!!!

Jag tror säkert att jag skulle kunna jobba å amma samtidigt men jag vill inte helt enkelt.Om det är ett godtagbart skäl eller inte enligt er får stå för vad ni tycker.
Jag står för att jag inte vill amma å så är det bara helt enkelt.
Det finns andra kvinnor som inte ammar, vilka deras skäl är vet jag inte så det kan jag inte gå in på. :smirk:

Det där med amningen utvecklades till föräldrarledighet å därifrån till jämställdhet.
Tycker fortfarande det är konstigt att inte jag skulle få bestämma själv om vill jobba eller inte.
Det där med kvotering är nog inte en så dum idé ändå.Då skulle ingen tycka att jag var så hemsk för då var jag tvungen att jobba. ;)

Har alla mammor tänkt på att ni får det ganska svårt med amningen om det skulle kvoteras? :smirk:
 
Sv: Amma eller dö!!!

Ameo, det spelar ingen roll att du inte kunnat amma, saken är att du inte gjort det å därför kommer dina barn att få en traumatisk uppväxt å bli massmördare å psykopater.Du hör hur det låter.
Du har inte ammat för att du inte kunnat, men hade du vetat det innan så hade du inte skaffat barn överhuvudtaget för det är hemskt för ett barn att inte få amma.Old same. :smirk:
 
Sv: Amma eller dö!!!

Det låter som om du inte vill ha barn ens en gång, så varför driver du den här diskussionen så hårt? Eller vill du ha barn? Varför isånafall? Till vad?
Nä, lägg ner det här nu och återkom isånafall om en hel drös med år när du fått ditt barn, och berätta hur du tänker då. :smirk:
 
Sv: Amma eller dö!!!

Har alla mammor tänkt på att ni får det ganska svårt med amningen om det skulle kvoteras?

Just detta är väl anledningen till att förslagen om kvotering av föräldraledighet borde förpassas till papperskorgen!
Föräldraledighet borde väl egentligen kallas barnledighet eftersom man är ledig för BARNETS skull. Det bör vara barnets bästa man ska ta hänsyn till inte föräldrarnas. Hur mycket har man inte manipulerat och trollat med föräldradagar för att kunna ha barnen hemma till dryga två års ålder.
De som helammar sina barn länge måste ju få välja att göra det för sitt barn det ska väl inte riksdagen ta beslut om?

Någon gång måste väl denna infekterade jämlikhetsdebatt börja fokusera på de riktiga orättvisorna som lönediskriminering och olika avancemangsmöjligheter beroende av kön.
Jag tror INTE att en kvoterad barnledighet är det som kommer att införa jämlikhet i samhället.
 
Sv: Amma eller dö!!!

Har alla mammor tänkt på att ni får det ganska svårt med amningen om det skulle kvoteras?
VARFÖR DÅ????
Jag kan upplysa om att jag har varit hemma i över ett år på MIN HALVA av föräldradagarna och hade hunnit amma en hel del på den tiden (om det hade fungerat)...

Ameo, det spelar ingen roll att du inte kunnat amma, saken är att du inte gjort det å därför kommer dina barn att få en traumatisk uppväxt å bli massmördare å psykopater.Du hör hur det låter.
Du har inte ammat för att du inte kunnat, men hade du vetat det innan så hade du inte skaffat barn överhuvudtaget för det är hemskt för ett barn att inte få amma.Old same.
Nope, det är inte detsamma.
Din inställning, så som jag och många med mig ser det, är att du inte är mogen för att ta ansvar för ALLT vad barn innebär. Dina argument du presenterat hittills håller inte!
Visst, man får säja att man inte vill, men kom då inte med en massa nonsensargument!!

Mina barn har båda fått FÖRSÖKA amma, men det har inte fungerat. Och jag tänker även försöka med trean (har en liten plan som jag hoppas på...). Men framförallt så har barnen suttit hos mig och ätit bröstmjölk OCH när jag har pumpat. Och jag har vvarit INTRESSERAD av att göra det bästa möjliga för mina barn, något det inte riktigt låter som du är...
 
Senast ändrad:
Sv: Amma eller dö!!!

Den dagen kommer jag inte ha tid att sitta på nätet å diskutera ;)
 
Sv: Amma eller dö!!!

Fast ett litet barn kan inte skilja på att det inte ammas för att mamman inte vill eller att det inte ammas för att mamman inte kan.Saken är att det inte ammas. :smirk:
 
Sv: Amma eller dö!!!

chrysler skrev:
Den dagen kommer jag inte ha tid att sitta på nätet å diskutera ;)
Jodå, om du ammar så gör du det.
Jag ammade mycket framför datorn.

Amningen är inte ivägen för att kunna göra annat mer än några månader.
Och dessa månader så bör man inte sköta tunga stallsysslor i alla fall, p.g.a. att den egna kroppen måste få återhämta sig.
Sedan så kan man låta pappan vara hemma med barnet och gå in och amma vid måltiderna.
Man kan ju vila benen samtidigt och dessutom så brukade jag passa på att äta själv och surfa på nätet.
Jag började att arbeta igen när barnet var 8 månader, och då så hade jag helammat i 6 månader för att sedan delamma tills att barnet var 13 månader.
När jag jobbade så ammade jag innan jag åkte till jobbet, när jag kom hem och sedan innan jag gick och lade mig.

Lång amning och kvotering av föräldraledigheten har inget med varandra att göra.
Det går utan vidare att göra båda.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år dottern är 5 dagar, amningen funkade inte alls på bb..Så fort hon blev lagd till bröstet så blev hon arg, fick inget tag om patten och...
2
Svar
20
· Visningar
2 414
Gravid - 1år Innan ni läser, mitt tangetbrd är krångligt, så det finns en hel del stavfel!!! so, here we go..... Fredag 20/11...
2
Svar
37
· Visningar
4 938
Senast: sweet_extraa
·
Gravid - 1år Här kommer min underbara förlossning som jag mer än gärna delger mig av for en positiv bild av hur det kan vara! Orkar dock inte fixa...
Svar
8
· Visningar
2 199
Senast: paradiset
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp