S

sw33tie

Jag får verkligen inte ordning på det här med att amma sittandes. Liggandes går bra, men sittandes..

Jag känner att jag inte kan gå på promenader, åka och handla mat osv om lillplutt inte ätit precis innan. För tänk om han vaknar och vill ha mat. Jag tycker att det är superjobbigt verkligen, jag kan ju inte lägga mig ner någonstanns för att ge honom mat :cool:

Vet inte vad jag vill med det här egentligen mer än att skriva av mig lite. Finns det någon som kan ge tips eller haft liknande problem? Lilleplutt är tolv dagar idag, så det kanske ger med sig med tiden.. eller något.
:crazy:
 
Sv: amning

Det kan vara jätteknepigt! Har du fått hjälp av nån amningsmottagning eller något som kan se vad som blir knasigt? Jag fick jättebra hjälp över telefon hur jag vinklade armen för att få till det. Jätteenkelt när man väl kom på det men "omöjligt" att lösa själv.

Vad händer när du sitter? Har du nån kudde till hjälp? Det finns amningskuddar att lägga under så barnet kommer upp ordentligt.
 
Sv: amning

Jag fick lära mig ett sätt att hålla bebisen på som fungerat bra för mig.

Istället för att ha bebisens huvud i armvecket när du försöker lägga den till bröstet så vänd bebisen åt andra hållet, alltså stöd nacken och huvudet med handen istället. Då kan du lätt styra bebisen + huvud dit du vill ha det. Ammar du på höger bröst så håll bebisen med vänster arm. Sedan när bebisen tagit bröstet och börjat suga ordentligt så smyger du försiktigt in höger arm, så under ammningen vilar bebisens huvud i ditt armveck.
 
Sv: amning

Jag har gett upp och insett att det faktiskt är mysigare att ligga ner ändå. Jag planerar min dag efter hans matrutiner och åker inte så fruktansvärt långt bort heller. Det blir lite lättare om ett tag, då kommer du se rutiner. Så att du vet att "mellan 1 och 3 på eftermiddagen brukar han sova" så då kan du åka och handla då. Har du testat pumpa ur och ge ur flaska? Så gör jag ibland om jag måste någonstans. Hellre det än att bråka och försöka amma sittandes (senast spydde han i min nya bil, för att jag satt upp och ammade). Åker man hem till kompisar och så är det ju inga problem.

Hoppas det löser sej för dej.
 
Sv: amning

om du vill testa pumpa ut så har jag en elektrisk pump du kan få låna :) om du ska iväg och inte vill amma 'in public'.
 
Sv: amning

Hur gammal är din bebis? Du kan inte åka tillbaka till BB eller få hjälp från BVC att träna detta? Jag provade nog mest att amma sittandes när son nr 1 föddes och har haft turen att kunna sitta, ligga, gå och pyssla med annat när jag ammat. Lycka till!
 
Sv: amning

Nä jag har inte vart på någon amningsmottagning, vart finns det sådana? Finns det någon hemsida eller så? skulle kännas bra om man kunde få bra hjälp med det här, för jag tycker verkligen att det här är jobbigt!

När jag sitter, så bara fungerar det inte. På BB hade Edwin lågt blodsocker och var slö -altså mycket hungrig.. När han blev sådär hungrig så blev han superarg och tryckte tungan i gommen; sköterskorna och jag gav upp efter LÅÅÅÅÅÅÅÅNG stund och därför blev det att man ammade liggandes. Nu när jag är hemma själv så har man fortsatt med det som vart enkelt, vilket gör att sittandes blir svårare.. Ond cirkel bara.

Amningskudde funderar jag på, det kanske kan hjälpa till!
 
Sv: amning

Det skrämmer mig att behöva vara så bunden till hans matrutiner, att jag inte ska våga åka och handla för att han ska vakna och vara hungrig. Klart att det skulle få bli lösningen om det verkligen inte fungerar, skönt att det finns någon som det inte fungerat för och som tycker att det är okej -att jag inte skulle vara HELT ensam om det blev så.
Men helst vill jag ju också kunna få till matningen där jag är, utan att ha sängen med mig :laugh:
 
Sv: amning

Jag har en Avent Isis (tror jag att den heter) som min brors fru haft innan. Har haft den för att pumpa ur när brösten vart sprängfärdiga! Men stör man inte sugtekniken och så med nappflaska? För lilleplutt har krånglat lite, speciellt med högertutten..

Att amma var inte så lätt som jag trodde :eek:;)
 
Sv: amning

Edwin är 12 dagar, inte så gammal med andra ord. Men det måste väl bli BVC som ska hjälpa en då? BB har väl "ansvaret" bäbisens första vecka?

:confused:
 
Sv: amning

Amningshjälpen är suverän tycker jag! Självklart kan det variera med vem man pratar med, men de två jag har haft kontakt med har hjälpt mig snabbt och enkelt.

Amningshjälpen

Jag skulle få hjälp med andra barnet på BB. Jag fick sitta och vänta och amma länge i ett rum alldeles själv, sen kom nån in och sa "ja, vårtan är ju rak, det funkar ju bra". Eh, det VAR inte bra det var därför jag sökte hjälp.

Är du inte nöjd med den hjälp du får först, tveka inte att söka vidare för andra, tredje och kanske fjärde åsikt.

Amma är oftast INTE lätt! Tänk på att både du och barnet är nybörjare.
 
Sv: amning

Klart att det är bättre om det funkar, men jag har hört om ganska många som inte kan sitta upp. Om vi nån gång måste amma sittandes så gör jag det gärna med honom nästan sittandes, t ex med benen på var sin sida om mitt högerben när jag ammar vänstran. Jag tycker han får bättre grepp då.

Jag hade nog väntat lite och övat om jag var du. Tolv dagar är inte speciellt mycket. Jag känner mej inte alls bunden nu, jag har ca 3-4 timmar mellan amningarna och då hinner jag handla om jag vill.

Nappflaska behöver inte alls störa amningen, många bebisar klarar både och. Det är dessutom jätteskönt om de tar flaskan för då kan du åka och handla utan bebis. Sam fick flaska första gången när han var 6 dagar för mina bröst var så såriga och han tar både och nu fast helst bröstet.
 
Sv: amning

Jag har hört att största felet man gör är att lägga bebisens huvud i armvecket. Huvudet skall ligga mitt på underarmen.

När jag amma så kunde jag ha Rasmus hur som helst, så mkt beror nog också på hur ens bröst ser ut och vart bröstvårtan är å hur den ser ut.

På den här bilden ligger han dock för högt upp på min arm, och jag brukar ha en kudde under armen hans huvud ligger på. Var jag borta och ammade kunde jag använda armstödet på stolen/soffan.
Att lägga upp benen på vardagsrumsbordet funakde också som avlastning.
phpdf3g4u.jpg
 
Sv: amning

Jag har precis samma problem. Måste alltid amma liggandes, eftersom han vägrar ta bröstet när jag sitter.. Det fungerade att sitta förut, men har successivt blivit sämre och nu är det nästan omöjligt. Han blir arg, spänner kroppen, sliter sig lös, hugger fast igen, osv.. Till slut får jag ge upp och lägga mig. Spelar ingen roll hur jag håller eller sitter, eller om jag har kudde. Jättejobbigt, eftersom det blir så mycket krångligare när vi är borta, precis som du beskriver.
Jag har löst det med att ge ersättning de gånger jag inte kan amma och det har funkat bra.. inte vad jag skulle önska, men huvudsaken är att han blir mätt och nöjd. :)
 
Sv: amning

Testat att ha honom sittandes gränsle över ditt ena ben och amma?

Så fick jag göra för att minska på Rasmus kräkningar.
 
Sv: amning

Jag får verkligen inte ordning på det här med att amma sittandes. Liggandes går bra, men sittandes..

Jag känner att jag inte kan gå på promenader, åka och handla mat osv om lillplutt inte ätit precis innan. För tänk om han vaknar och vill ha mat. Jag tycker att det är superjobbigt verkligen, jag kan ju inte lägga mig ner någonstanns för att ge honom mat :cool:

Vet inte vad jag vill med det här egentligen mer än att skriva av mig lite. Finns det någon som kan ge tips eller haft liknande problem? Lilleplutt är tolv dagar idag, så det kanske ger med sig med tiden.. eller något.
:crazy:

Några saker att tänka på:

*Bebisen ska ligga MAGE mot MAGE! Ansiktet vänt mot bröstet så han inte behöver vrida huvudet för att nå bröstet.
Det här brukar vara det vanligaste felet, att man lägger bebisen "på rygg" i famnen och ut i armvecket.

*Armvecken har redan nämnts, försök lägga bebisen med huvudet på underarmen istället, eller som någon sa, lägg bebisen på "fel arm", då får du rätt ställning.

*När du för babyn till bröstet ska han komma rakt på, och när han suger så ska inte bröstet spänna åt något håll.

*Använd stöd så du får upp honom och kan slappna av.
Om du spänner dig så känner babyn av det, samt att utdrivningsreflexen kan störas.

*Prova olika ställningar. Jag brukar sitta med ena benet över det andra och vila babyn på en kudde mot benet.
En annan variant är att sitta skräddare med amningskudde i famnen.
 

Liknande trådar

Katthälsa Det går inte förklara bort längre, Tuva har ont. Hon har i helgen börjat halta lite grann, går med lite kutad rygg och vill helst inte...
2
Svar
37
· Visningar
2 656
Senast: sthu
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 643
Senast: Hellhound
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
613
Senast: valy
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 142
Senast: Whoever
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp