Andra hjälmar med passform som CO ayr8? (Ovalt huvud)

Sv: Andra hjälmar med passform som CO ayr8? (Ovalt huvud)

Efter dagens besök på Hööks kan jag meddela att alla deras hjälmar bara är att glömma om man är oval...
 
Sv: Andra hjälmar med passform som CO ayr8? (Ovalt huvud)

Skrutt, det var vad jag kommit fram till tidigare också. Men man kunde ju hoppas att de skulle ha någon modell med annan passform.
 
Sv: Andra hjälmar med passform som CO ayr8? (Ovalt huvud)

Men passar Lamicell Mastern bra också, eller är den bara nödlösning/fungerar ok? Annars känns det ju hoppfullt om den skulle kunna fungera!
 
Sv: Andra hjälmar med passform som CO ayr8? (Ovalt huvud)

Jag provade alla de hade. :crazy:

Lite surt för jag skulle kunna tänka mig en Fionas Hat men jag skulle vilja ha en ventilationshjälm till somrarna.
 
Sv: Andra hjälmar med passform som CO ayr8? (Ovalt huvud)

Det lät ju inte allt för hoppfullt!
 
Sv: Andra hjälmar med passform som CO ayr8? (Ovalt huvud)

Men lamicell och equitheme är ju ovala, tyckte du dom också var för runda alltså?
 
Sv: Andra hjälmar med passform som CO ayr8? (Ovalt huvud)

Equi-theme finns inte på vår Hööks. Lamicell vet jag inte om jag provade, jag vill helst inte ha en hjälm med ratt.

Däremot provade jag en hjälm från Mountain Horse igår, den funkade nästan. Hade också ratt dock.
 
Sv: Andra hjälmar med passform som CO ayr8? (Ovalt huvud)

Kom att tänka på att jag för ett antal år sedan (3-4 ca) testade en Jofa Flexy och vill minnas att den var väldigt bekväm. Dock valde jag en annan för att den skulle fungera även till dressyr. Vilken miss, jag som tävlat dressyr kanske en gång sedan dess... Någon annan som testat Jofan? Funderar på om mitt minne är så bra och att den är så skön som jag minns så att man skulle våga beställa en.
 
Sv: Andra hjälmar med passform som CO ayr8? (Ovalt huvud)

IRH har flera hjälmar som är ovala, och en del modeller är helt enkelt mycket ovala. XR9 tror jag min heter. Mitt huvud är ovalare än ett ägg och IRH är den enda hjälmsort som funkar för mig (alla CO är för runda).
 
Sv: Andra hjälmar med passform som CO ayr8? (Ovalt huvud)

Tipsar om Casco!

Köpte en här om dagen, sitter som en smäck på huvudet nästan inget annat passar på..! :)
 
Sv: Andra hjälmar med passform som CO ayr8? (Ovalt huvud)

Är de till och med ovalare än CO så finns det kanske till och med hopp om att hitta antingen något som passa riktigt bra, eller till och med är för ovalt :) Tack för tipset!
 
Sv: Andra hjälmar med passform som CO ayr8? (Ovalt huvud)

Där ser man, jag som fått för mig att de är väldigt runda (kanska pga deras yttre design). Vilken modell har du?
 
Sv: Andra hjälmar med passform som CO ayr8? (Ovalt huvud)

Haha, tänkte faktiskt som du men fick prova en i stallet som satt toppen. Vet inte vilken modell det va men den jag till slut köpte heter passion.

Provade oxå en uvex hjälm i stallet (det va eg en sån jag ville ha fr början..) men den satt riktigt illa på mig så jag fick tänka om..
 
Sv: Andra hjälmar med passform som CO ayr8? (Ovalt huvud)

Då ska jag inte dissa Casco än (i alla fall inte för ens jag testat en!).
 
Sv: Andra hjälmar med passform som CO ayr8? (Ovalt huvud)

Intresseklubben kan anteckna: Det blev en Fionas Hat till högtidligare tillfällen, och efter utprovning av alla hjälmar i hela stan en Lamicell, vet inte vilken modell men en av de billigare, svart med guldpasspoal och foder som skulle gå att ta ur och tvätta.

Det kommer att ta mig hundra år att vänja mig vid att ha plasthjälm, kan inte påstå att det är snyggt! :crazy:
 
Sv: Andra hjälmar med passform som CO ayr8? (Ovalt huvud)

Då kan jag också tillägga! Idag när jag i princip gett upp (och redan skickat efter en blåmelerad :crazy: Jofa Flexy för det var enda färgen som går att uppbringa i rätt storlek) gick jag in på ridsportbutiken i närmsta större stad. Där brukar tyvär inte utbudet vara så, ska jag säga skiftande/uppdaterat, så hoppet var inte så stort. Men, till min stora glädje, testade jag en Casco (Mistrall tror jag modellen hette), och den passade! Den hade ratt i nacken och när jag vred åt hårdare så blev det tightare på sidorna innan det blav tightare i pannan! :bow:

Så nu ska jag boka av Jofan och reglera in Cascon (fanns en del olika inställningar man kunde göra), och förhoppningsvis kunna rida utan huvudvärk hädan efter.

Ett litet tillägg, kan hjälmar ändra sig i formen? Min hjälm som nu tryckt i pannan tyckte tidigare både min mamma och en kompis att den satt jätte bra på dem. De har både testat den senaste veckan och båda klagade på att den tryckte i pannan. Så jag undrar om hjälmen deformerats på något vis?
 
Sv: Andra hjälmar med passform som CO ayr8? (Ovalt huvud)

Jodå, de kan anpassa sig lite när man har använt dem ett tag.
 
Sv: Andra hjälmar med passform som CO ayr8? (Ovalt huvud)

Hur var passformen på cascon jämfört med jofan ? Provade en jofa häromdagen och den var väl hyffsad aningen för rund i pannan inte mer än att man hade kunnat ha den. Såg att det fanns billiga casco i den modellen på ebay i hur många färger/kombinationer som helst och för en gångs skull ligger man ju dessutom mitt i storleken så där behöver man ju inte prova för att veta vilken. Iofs är det ju snart Fbo och där lär den ju finnas men hittade en kombination som inte verkade så vanlig och dessutom billig just nu så velar lite om den kommer att finnas om man väntar.
 
Sv: Andra hjälmar med passform som CO ayr8? (Ovalt huvud)

Åh, det är så svårt att svara på, skillanden mot Jofan. Det var flera år sedan jag testade Jofan och jag minns bara att jag gillade den jätte mycket då. Nu valde jag att avbeställa Jofan som jag beställt billigt på rea, och vet inte om det var dumt. Kanske skulle jag väntat på den och testat både den och Cascon. Dessutom insåg jag när jag kom hem att det blir väldig skillnad att testa hjälm med utsläppt hår och flätat. Jag har långt hår och har det alltid flätat när jag rider, så givetvis måste hjälmen passa med den frisyren. Och huvudet blir säkert större (inte huvudet då, men omfånget på huvud + frisyr) när håret är flätat mot utsläppt.

Gällande storlek så kunde jag ha S på Cascon, och kan fortfarande ställa ut den lite. S gick upp till 56 tror jag. Har 57 (eller mellan 57-58 annars).

Men hur upplevde du Jofan i övrigt i bekvämlighet och form när du testade?

Hade tänkt testa Cascon och växla och testa min vanliga idag och se hur olika de kändes, men efter en ridtur i ösregn med efterföljande promenad även den i regn, kändes håret för blött för att testa den nya hjälmen ifall jag väljer att lämna tillbaks den. Denna hjälm ångest!
 

Liknande trådar

Utrustning Jag måste byta ut hjälmen. Det var en pina hitta hjälm sist - har väldigt ovalt huvud tydligen. Blev tillslut i ren uppgivenhet en CO...
2
Svar
22
· Visningar
2 303
Senast: Keb71
·
Utrustning Bara måste skaffa mig en ny hjälm nu, min gamla har sagt upp sig long time ago... Behöver alltså en ny! Men det är ju rena djungeln...
Svar
0
· Visningar
666
Utrustning Har börjat kollat runt lite efter en ny hjälm, drömmen vore en marinblå CO Wellington eller en marinblå ayr8 med guld under nätet men då...
Svar
5
· Visningar
2 139
Utrustning Efter alla dessa diskussioner om gamla hjälmar osv. Insåg jag att en ny hjälm vore på sin plats, även för min del... Men nu till det...
Svar
9
· Visningar
5 264
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp