Bukefalos 28 år!

Anfall hos schäfer dock ej EP

S

sukrig

Hejsan.
Är det någon som kanske vet något om en typ av anfall. Vår Moa 2 1/2 år har haft ett par anfall 3-4 de senare 1 1/2 året...... Hon kommer och kryoper mer eller mindre in i en, skakar, verkar yr, kräker, tappar balansen, som om kroppen drar åt ett håll fast att hon inte vill. och är jätterädd, svansen mellan benen. Anfallet håller på 6-7 minuter, sen är hon som vanligt igen, men mycket kissnödig. Hon har full kontroll på kisseriet/bajseriet.

Hon är vid medvetande hela tiden och svarar på sitt namn och blir lugnare när man kramar henne, hjärtat slår inte snabbare vad man känner, och andningen är normal.

Är det någon som vet vad detta är? Tacksam för svar.
Mvh Susanne
 
Sv: Anfall hos schäfer dock ej EP

Jag kan inte svara på vad det är, tycker Ni ska åka till en veterinär om Ni inte redan har gjort det och undersöka hunden. Min syster har en hund som har liknande symptom som du berättar om och dom fick gått genom hela hunden och hittade en tumör i hjärnan. Dom trodde först att det var EP men så var inte fallet. Dom valde att röntga skallen på hunden då dom inte hittade något i övrigt och där syntes tumören som orsakar dessa anfall.
 
Sv: Anfall hos schäfer dock ej EP

Anfallen som din systers hund kan ändå ha varit EP. Man skiljer ju mellan primär och sekundär EP. Sekundär EP är när EP:n orsakas av något, t.ex. en tumör.

Sukrig: Jag tycker att det låter som EP ändå. Min hund får EP-anfall då och då, även om det *peppar, peppar* var ett par år sedan sist, som påminner om din hunds anfall. Dock utan kräkningarna, skall tilläggas. Jag vet dock att det finns dem som kräks före/i samband med anfall.
 
Sv: Anfall hos schäfer dock ej EP

Ja fast det sa inte veterinären något om. Men det var bra att du tog upp det för jag hade ingen aning själv om att det kiunde vara så att tumören kan orsaka det.

Symptomen för EP är även att hunden tuppar av helt?
 
Senast ändrad:
Sv: Anfall hos schäfer dock ej EP

hur har ni uteslutit EP? anfallen kan komma lite varstans i hjärnan, i delar av den eller hela och ger då olika symptom. det vanligaste är att medvetandet är grumlat, men det behöver inte vara det.
 
Sv: Anfall hos schäfer dock ej EP

Hur är EP uteslutet? Det låter som min hunds anfall. De kunde vara både mildare och intensivare än det där. Ibland låg hon bara och skakade och dreglade lite. Hon kissade oftare på sig vid milda anfall än de som var kraftigare. Vid kraftigare anfall kissade hon inte alls. Hon var också alltid helt kontaktbar.
 
Sv: Anfall hos schäfer dock ej EP

Hej alla.
Jag har varit hos vet idag, och tyvärr så är det en mildare typ av EP :cry:

Tack för era svar.....
Mvh Susanne
 
Sv: Anfall hos schäfer dock ej EP

Moa har fått medicin, så nu hoppas man på att det inte kommer fler anfall. man blir ju jätterädd, även om hon bara har små anfall.

Tack!

Susanne
 
Sv: Anfall hos schäfer dock ej EP

Menar din veterinär att din hund har små anfall??
Som varar i 6-7 minuter??:confused:
Jag har haft 2 hundar med utredda anfall (div prover) och konstaterad ärftlig epilepsi.
Första hunden hade oftast grand mal och de varade ca 2 minuter och det är länge.
Är du säker på att din hunds anfall varade 6-7 minuter?
Det var inte flera anfall som gick in i varann,s k "status epilepticus"?

Hoppas du får gjort en utredning på hunden så att du får klarhet i exakt vad anfallen beror på.
Läs på så mkt du kan om olika anfall och mediciner.

När vår första EP-hund fick det så hade vettarna inte mkt info att ge så jag fick rota rätt på veterinärrapporter + ringde jag upp en EP-forskare (död nu) och fick mkt info av henne.

Hund 1 hade mkt anfall och gick igenom medicineringen gång på gång så fort läget var stabilt.
Han var 2½ när han fick första,blev 5½ när vi tog bort honom i samband med hans andra status epilepticus.
Vid det första status e...så var han mkt orolig,tillfälligt blind,gick in i väggar,var helt snurrig,
trampade rätt in i kattlådorna på toa och ställde sej med huvudet in i väggen i hörnet.
Han ville också äta av sambons tobak.
Ville åka in med honom,men djursjukhuset tyckte att vi stressade upp honom genom att prata med honom (???*helt sjukt*) och att vi skulle gå och lägga oss.:eek::mad:
5 min senare var han supertstressad och vi ringde och sa att nu kommer vi!
Det var mitt in natten så vi brände rödljusen och var uppe på några minuter.
Han hade då 41 i temp och hjärnan kokade.:cry:
Och vi skulle gått och lagt oss?? Knappast..

Nr 2 var ersättning för den första,från uppfödaren.:bow:
Oturligt nog fick han också EP.:crazy:
Redan vid 1 års ålder.
Men han fick oftast små anfall som vi kunde prata och smeka/klappa honom ur.
Höll sej oftast på benen.Dessutom fick han oftast anfall bara när det var riktigt kallt.
Behövde aldrig medicineras och blev riktigt gammal.
I båda hundarnas fall fanns det en individ som låg som närmst 10 led bak i stamtavlan som hade matadoravlats på.
Denne sades ha fått anfall på äldre dagar,men med tanke på att det tydligen fanns x antal hundar likt mina så var det nog ärftlig EP.
Fanns väl inte mkt till forskning då (60 el 70-talet).
Det är ett plus att läsa på om vad som kan utlösa anfall,t ex fyrverkerier,myrornas krig-liknande TV-bild,stress mm.
De flesta anfall kommer också senare när djuret kommit till ro.
T ex i bilen efter rastning med mkt bus.
Fast det är MKT olika från hund till hund.
Tyvärr måste jag säga att jag vande mej.
Men jag förde noggrann journal över anfallen.

Lycka till med Moa!
Hoppas ni OCH framförallt Moa slipper anfall i framtiden!
 
Sv: Anfall hos schäfer dock ej EP

Men jösses, har ni höjden av otur eller dras ni med en EP-drabbad ras? :crazy:
 
Sv: Anfall hos schäfer dock ej EP

status epilepticus tar de sig inte ur själva som TS hund har gjort och någon fara på taket bör det väl inte vara så länge hunden andas?

flera små anfall är inte = status epilepticus. jag har sett folk krampa flera timmar i sträck, men då har det varit små kramper med några sekunders uppehåll. oftast är det ett grand mal som inte tar slut som leder till status epilepticus, men det händer att det är andra anfall som är orsaken.

och så en fråga: ger man stesolid till hundar om de inte tar sig ur kramperna?
 
Sv: Anfall hos schäfer dock ej EP

Vi hade nog otur.
Varken föräldrarna till hundarna (ej samma) eller kullsyskon hade anfall som kom till kännedom.
Men enligt de veterinärer vi pratat EP med så har vissa raser problem med det.
Säkert pga att det avlats mkt på nån stackare som visat sej få anfall.
Vi blev inte ens avrådda att inte avla på våra hundar,men det var ändå inte aktuellt.
Frågade mkt för uppfödarens skull och samma där,varken föräldrar eller syskon avråddes att avla på
Det fanns då så dålig forskning på det att de inte hade några belägg för "avelsförbud".
De hundarna var födda -89 och -96.
Det är ju ett tag sen.
 
Sv: Anfall hos schäfer dock ej EP

Nej,jag tyckte inte heller det lät som om det var SE Moa (TS hund) fick,men anfall i 6-7 minuter låter mkt långt.
De flesta grand mal är 2-3 min.
Eh...om vi väntat med att åka tills vår hund slutat andas hade han säkert varit död.
Han hade 41 i temp när vi kom till djursjukhuset och gick in själv.
Han blev förstås kvar där och det var kritiskt fram till morgonen.
Innan den episoden hade han haft ett par GM med ett par dagars till en veckas mellanrum.
Vi fick stesolidklysma utskrivet att ge vid SE,men när han på slutet fick en till så gav vi honom flera klysmor,men det hjälpte inte.
Vi tog beslut om att ta bort honom eftersom han så fort han blivit stabil gick igenom medicineringen och åt rätt hög dos fenemal.
Dessutom hade vi lovat honom att han skulle slippa genomgå SE igen.
tyvärr blev det inte så iaf.
Förhoppningsvis är det inte så vanligt med SE.
Glad om jag slipper EP på fler hundar framöver.
Tycker vi fick vår beskärda del.
 
Sv: Anfall hos schäfer dock ej EP

Jag har gett stesolid. Jag gav inte vid första anfallet för hon hade aldrig så kraftiga anfall. Men om hon fick ett anfall direkt efter så gav jag då direkt. Det hände max en gång per år, så det tyckte jag att jag kunde göra istället för att avvakta.

Efter varje anfall hade jag en vääääldigt trött hund som ville att jag skulle vara nära och med henne. Lilla gumman :cry:
 
Sv: Anfall hos schäfer dock ej EP

KL
Upptäcker fler och fler trådar om epilepsi.
Börjar undra hur vanligt det egentligen är och om uppfödare mörkar och avlar vidare ändå.
Känns underligt när veterinärer inte avråder från att avla på hund som fått anfall.
Bara tanken på att vi skulle avlat på våra hanar som hade anfall gör mej spyfärdig.
Valpstackarna hade säkert fått EP de också.
Det tror jag tills motsatsen är bevisad.
Skulle aldrig någonsin ta en sån risk.
 
Sv: Anfall hos schäfer dock ej EP

det finns en viss ärftlighet, men faktum är att epilepsi beror på väldigt många olika saker. det kan vara skador från trauman, infektioner, sviter efter infektioner, inflammationer, hjärnblödningar, tumörer osv.
 
Sv: Anfall hos schäfer dock ej EP

Just därför är det ju så viktigt att det görs utredning om vad anfallen beror på.
Så gjordes med våra hundar.
Det var en självklarhet från både vår och vettarnas sida.
Men jag reagerar alltså på att trots att båda hundarna hade konstaterad ärftlig epilepsi fanns det ändå inte belägg för att avråda de aktuella hundarna,föräldrarna eller syskon i avel.
Vår hund nr2 fick vi kraftigt rabatterat som ersättning för att nr1 visade sej ha EP.
Uppf ville bara para en tik med honom.
Nu fick han första anfallen vid 1 års ålder så det hanns aldrig med,men om han inte fått förrän vid 2½ likt den vi hade innan,ja då hade han nog hunnit sprida det vidare.
Lite tur i oturen.
Nu var ju våra födda -89 resp -96 och det jag hoppas det hänt mkt sen dess fast jag tvivlar.
DÅ bedrevs ingen forskning i ämnet mer än att kvinnan jag talade med (tror det var på SLU,minnet...) hade gjort visst arbete på det.
Jag trooor hon hette Birgitta Wikström,men är inte säker.
 
Sv: Anfall hos schäfer dock ej EP

Jag är förvisso en människa med EP men EP är densamma. ALL epelepsi är ärvftlig. De rönen är ganska nya. Har i hela min EP-liv ( fick det vid 13 och är nu 37) fått höra att det INTE var ärftligt. Men när jag var gravid i 7 mån kom nya forskningsrön. Nu har jag en son på 4 med EP :(.

Såg att någon skrev att hunden svimmar väl av EP. Så behöver det inte vara utan det beror helt på vilken typ av EP den har. Jag tex tuppar av men inte min son.

Någon undrade också hur eran vet kunde tycka att anfallen var små när de varade 6-7 min. Det är inte tiden som avgör utan hur anfallet i fråga ter sig. Om vovven är ex kontaktbar och inte tuppat av är det lindrigt.

Och någon skrev att vovven var trött.. Shit vad trött man blir. Jag sover bort hela dagen efteråt och har träningsvärk som tusan i de drabbade musklerna. Det är som att springa ett maraton.:crazy:
 
Sv: Anfall hos schäfer dock ej EP

Ska förtydliga att Ep beroende på skada å dyl inte är ärftlig utan all medfödd EP........
 
Sv: Anfall hos schäfer dock ej EP

Tack för att du delade med dig av dina erfarenheter!
Hoppas att din son kan få ett bra liv tack vare ny forskning o förbättrade behandlingsmetoder.

Åter till hundar.
Inom Svenska Vallhundsklubben, SVaK har vi i många år rekommenderat att man ej avlar på hundar med epilepsi, eller deras syskon eller ev. syskonavkommor, om det inte är klart bevisat att tillståndet har uppkommit pga skada.

Jag tror att det är mycket viktigt med en sådan strategi för alla raser som ligger över normalfördelningen av individer med epilepsi.
Tack o lov har jag själv aldrig haft en sjuk hund, men jag har känt flera, av olika raser o det är inte något man önskar någon annan att behöva genomlida.

Till ts.
Hoppas nu att vovven slipper sina anfall o får ett bra liv.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Skriver här för att höra om någon varit med om något liknande. Brukar ju finnas klokt folk här inne som kanske har erfarenhet om...
Svar
13
· Visningar
4 565
Senast: Dopy
·
Hundhälsa Vet inte om det här är en "ge mig tips-tråd" eller bara en skriva-av-mig-tråd. Min lilla tik fick något slags anfall i början på...
Svar
8
· Visningar
2 526
Senast: martha
·
Hundhälsa Min "gamling" är inte helt 100... I Vintras så fick han någon slags upphakning i ett bakben,jag var inte hemma då,men mannen var...
Svar
8
· Visningar
9 343
Senast: dpmatte
·
Övr. Hund Hej! En del av er har säkert läst min tidigare tråd om "cancer på hund". Här är det problem IGEN. Tror jag blir galen:confused...
Svar
3
· Visningar
1 091
Senast: Charlottee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Flämtningar
  • Uppfödare som slutat svara

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp