Bukefalos 28 år!

Anfall hos schäfer dock ej EP

Sv: Anfall hos schäfer dock ej EP

jag tror du har missförstått rönen lite. man kan ju drabbas av sjukdomar och skador redan i livmodern, vilket kan leda till medfödd men icke ärftlig EP.
 
Sv: Anfall hos schäfer dock ej EP

Nej det har jag INTE. Skrev ett förtydligande i inlägg nr 19 att EP pga skada inte är ärfligt. Där räknas väl sjukdommar och skador även i livmodern in.
 
Sv: Anfall hos schäfer dock ej EP

men då kommer ju den kniviga frågan; hur vet man? om det är medfött - ärftigt eller medfött - beror på skada/sjukdom?
 
Sv: Anfall hos schäfer dock ej EP

När det kommer till människor finns tester. Man gör EEG och CT. Där ser man exakt var skadan sitter och hur den uttrycker sig och kan därmed lista ut vilket. ( gjorde detta igår med min son ) På hundar dock tror jag att det är jättesvårt å veta. Men att utsätta en EP-tik för en dräktighet är ändå vansinne. Om ett anfall kommer styps nämligen syrebristen efter en stund till bl livmodern. Samma på människor. Det kan innebära hjärnskador på fostret. Att utsätta en EP-tik för den påfrestningen en dräktighet innebär är ju inte jusste, så avla är väl ändå inte att tänka på. Har man en hanne är det väl samvetet som får styra. Vill man riskera att sprida sjukdommen vidare?
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Skriver här för att höra om någon varit med om något liknande. Brukar ju finnas klokt folk här inne som kanske har erfarenhet om...
Svar
13
· Visningar
4 565
Senast: Dopy
·
Hundhälsa Vet inte om det här är en "ge mig tips-tråd" eller bara en skriva-av-mig-tråd. Min lilla tik fick något slags anfall i början på...
Svar
8
· Visningar
2 526
Senast: martha
·
Hundhälsa Min "gamling" är inte helt 100... I Vintras så fick han någon slags upphakning i ett bakben,jag var inte hemma då,men mannen var...
Svar
8
· Visningar
9 343
Senast: dpmatte
·
Övr. Hund Hej! En del av er har säkert läst min tidigare tråd om "cancer på hund". Här är det problem IGEN. Tror jag blir galen:confused...
Svar
3
· Visningar
1 091
Senast: Charlottee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp