Ang alla låsta trådar på detta forum

Snuffsan

Trådstartare
"Om Bukefalos" ska väl vara en kommunikation mellan användare - moderatorer - Gunnar. Nu känns det inte lönt att skriva en tråd här. Man får AKNs svar sedan låses tråden. Hade man bara varit ute efter AKNs åsikt kan man pm:a henne. Det behövs det inte ett helt forum till.

Ta till exempel Åkes trås om nålade trådar. Varför låser man den?
Tifo och Ullo har ingen chans att kommentera, användarna har ingen chans att framföra åsikter, TS kan inte fortsätta resonera. AKN anser att det är slutdiskuterat och stänger dörren. Håll käft och trivs. Ska vi ha det så på Buke?

Fortsatt om låsta trådar gäller inte bara på "Om Bukefalos":

Sen trådar som hänvisas till att det redan finns en tråd om det ämnet. Det håller inte heller alltid som en låsningsanledning. Det finns solklara fall av samma ämne som man kan plocka, men det finns vinklingar, utvecklingar av ett ämne. Detta är ett diskussionsforum och varför inte få diskutera saker så länge de ligger inom regelverket för vad som är OK? Man kan inte bara låsa trådar för att man är trött på folk.

Trådar måste få utvecklas. Nu låses en del trådar för att de utvecklats från ursprungsfrågan. Utvecklingar som ibland är väldigt bra. Diskussioner gör så ibland och det brukar leda till fortsatt utveckling.
 
Sv: Ang alla låsta trådar på detta forum

Precis det här har jag funderat på när jag sett mängden låsta trådar härinne (de flesta verkar vara borttagna nu).

Just på bukehjälp tycker jag att tålamodet måste vara större. Här behöver ju folk faktiskt få svar på frågor om buke. Blir det för tradigt med samma fråga 100 ggr - lås då tråden med en länk till en annan aktiv tråd med samma fråga.

Tror därför att det ställs särskilda krav på en moderator just på bukehjälp och att det inte går att göra som AKN gjorde i går: tog strid med TS och sen snabbt låste tråden. Det närmar sig maktmissbruk i mina ögon.
 
Sv: Ang alla låsta trådar på detta forum

Tråden om att flytta till Flashback antar jag att du syftar på? Håller med dig. Så gör man inte.


Ett annat exempel är trådar om att sökfunktionen inte fungerar som låsas med motiveringen att det redan finns trådar om ämnet. Men hallå - det går ju inte att söka! I det läget vore det väl lämpligt att länka till en bra tråd?
 
Senast ändrad:
Sv: Ang alla låsta trådar på detta forum

Noterar att jag inte får svar från moderatorhåll men att någon tråd nu låsts upp.
 
Sv: Ang alla låsta trådar på detta forum

När jag ändå är igång: Numera låses trådar på "faktaforumen" då moderatorn tycker att rätt svar har getts. Det är lite farligt.

Dels finns det rena tolkningsfrågor i TR som man måste få ge sina erfarenheter om. Olika domare tolkar regler på olika sätt, låser man tråden blir första tolkningen en norm som inte alltid stämmer. Som exempel finns det en tråd på hoppning där det visar sig att ÖD i olika distrikt har olika syn på avd A och B. Hade moderatorn låst den tråden efter första svarat, så som görs ibland, hade detta aldrig kommit fram.

Andra problemet med dessa låsningar är att moderatorn måste vara absolut 100% säker på reglerna. Jag har vid flera tillfällen påpekat att en tråd låsts efter ett felaktigt svar. Det tar då ibland flera dagar innan den aktuella moderatorn rättar till felet och TS hittar aldrig att svaret var fel eftersom tråden då försvunnit bakåt. Senaste tråden var om grönt kort på tävling då moderatorn låst efter ett felaktigt svar. Alla kan inte hålla alla regler i huvudet och det är ingenting man kan begära av en moderator, det är ju självklart omänskligt, men därför är det kanske dumt att låsa trådarna?
 
Sv: Ang alla låsta trådar på detta forum

inte går att göra som AKN gjorde i går: tog strid med TS och sen snabbt låste tråden. Det närmar sig maktmissbruk i mina ögon.
Nja, klausulen "av vilken anledning som helst" tycker jag utnyttjas väl mycket ibland :confused:
 
Sv: Ang alla låsta trådar på detta forum

Jag håller med. Jag har också reagerat på att var och varannan (nåja) tråd man stöter på nuförtiden är låst, ofta till synes helt utan anledning. Trist...
 
Sv: Ang alla låsta trådar på detta forum

KL

Det är väldigt sant... MÅNGA låsta trådar tycker jag och som sagt många till synes utan anledning och ofta finns inte ens en kommentar av moderatorn varför hon/han låser just denna tråden...

Hmm en viss moderator tycker jag missbrukar sin makt VÄLDIGT mycket ibland och jag ifrågasätter faktiskt hennes position.
 
Sv: Ang alla låsta trådar på detta forum

Alla gör vi våra misstag, eller hur.

Även jag anser att för många trådar här på Bukefalos-hjälp har låsts. Troligen blir det en förbättring av detta framöver.

Ibland är det lämpligt att låsa trådar.
Om en mängd trådar handlar om exakt samma sak är det lämpligt att låsa alla utom en för att få diskussionen på samma ställe så alla kan vara med i samma diskussion.
Jag anser detta exempelvis vara mycket bättre än att slå ihop trådar på ett sådant sätt så att man inte efteråt kan följa diskussionen.

Ibland kan det också vara bra att låsa en tråd om diskussionen enbart står och stampar och tonläget börjar bli väldigt otrevligt. Men just på detta forum får vi kanske ha lite mer överseende med detta.

Jag vill gärna att de problem som uppstår på Bukefalos når mig och kan diskuteras. Bästa stället för diskussion om sådana saker är under detta forum. Vill ni, får ni självklart skicka ett PM till mig också eller i stället.

Om ni hittar trådar som ni undrar varför de låsts, efter att ni läst tråden, kan ni skicka ett PM till moderatorn för forumet och fråga.

Om ni i dessa fall eller i andra fall inte är nöjda med moderatorernas agerande är ni mer än välkomna att skicka PM till mig om det hela. Gärna med så mycket info som möjligt om vad som hänt.

Jag och moderatorerna för hela tiden en dialog runt hur vi skall hantera gränsfall och hur vi på bästa sätt skall försöka göra Bukefalos så trevligt som möjligt, för så många som möjligt.
 
Sv: Ang alla låsta trådar på detta forum

Jag vill gärna att de problem som uppstår på Bukefalos når mig och kan diskuteras. Bästa stället för diskussion om sådana saker är under detta forum.

Tack, det där är bra! Det innebär ju att trådar måste hållas öppna när folk faktiskt vill framföra sånt som de upplever som problem.
 
Sv: Ang alla låsta trådar på detta forum

Tack, det där är bra! Det innebär ju att trådar måste hållas öppna när folk faktiskt vill framföra sånt som de upplever som problem.

Håller med jag också.

Språkliga problem uppstår ofta på forumet Datorer.
Där håller "experterna" en hög, informativ nivå.
Men problemet uppstår då bland dom som inte kan så mycket.

Dom ställer en fråga där ( som för oss bätttre användare kan tyckas vara ett löjligt problem) och blir då hänvisade till Windows hjälpen, Microsofts hemsida eller deras support alternativt teleoperatören

Alla dessa tre instanser är oerhört svåra för den sk. nollade användaren att ta sig igenom.

Själv tycker jag nog att om man kan svara i frågeställarens nivå, och har tid att göra det, så skriver man ett inlägg.
Annars kan man ju låta bli. Eller hur?

AM
 
Sv: Ang alla låsta trådar på detta forum

Datorer har ju också varit ett låst forum. Trådar låses på löppande band. Eller så får man först ett svar pricis som du säger på helt fel nivå. Frågar man då om får man en snäsning av moderatorn med hänvisning till nån support. Sen är tråden låst. Har man tur blir man kallad dum dessutom.

Sen har jag aldrig förstått varför man får fråga om vissa program och inte om vissa andra.

Jag fattar inte de speciella reglerna på datorer så jag går helt enkelt inte in där.
 
Sv: Ang alla låsta trådar på detta forum

Och genast låstes tråden du nämnde upp. Tack för det Gunnar.:bow:
 
Sv: Ang alla låsta trådar på detta forum

Jag har några följdfrågor på ditt inlägg. Ber att få återkomma framåt kvällen
 
Sv: Ang alla låsta trådar på detta forum

Hmm en viss moderator tycker jag missbrukar sin makt VÄLDIGT mycket ibland och jag ifrågasätter faktiskt hennes position.

Är helt med dig där, användare får inte bete sig illa men moderator får. :crazy:

Förlåt för trådkapningen.
 
Sv: Ang alla låsta trådar på detta forum

Jag har flera bevis på att en moderator delar med sig av sina moderatoruppgifter till andra användare (bla ang. anmälningar av inlägg) och har tagit upp detta- utan förändring.

Ska en moderator få styra trådar efter egen övertygelse och därmed censurera debatten?
 
Sv: Ang alla låsta trådar på detta forum

Samtliga som har uppgifter om, eller anser att en moderator inte sköter sin uppgift på ett bra sätt bör direkt höra av sig till mig via PM och där ange vilken moderator det gäller eller i annat fall skriva användarnamnet på moderatorn här. Info om vad som hänt är också bra.

Att påstå en massa saker om icke namngivna moderatorer lär inte göra någon som helst nytta.

Återkom till mig med info så jag kan fatta vettiga beslut.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp