Bukefalos 28 år!

Ang alla låsta trådar på detta forum

Sv: Ang alla låsta trådar på detta forum

Knapplån.

Något som intresserar mig är denna regel under forum Datorer:

Är din tråd låst?
Då finns det redan trådar i ämnet. Skriv din fråga i någon av de redan existerande trådarna.

Men, trådar låses ju efter att de fått ett "slutgiltigt svar" av moderator. Hur är det då möjligt att ställa följdfrågor? Eller ha andra funderingar som rör ämnet?
 
Sv: Ang alla låsta trådar på detta forum

Reklam, annonsering och marknadsföring är inte tillåtet på forumet. Vill man marknadsföra, sälja eller efterlysa något kan detta göras på annonssidorna, länksidorna eller genom att köpa banner-plats på sidorna.

För att förenkla för de som söker svar på frågor skall frågan besvaras direkt i tråden, inte genom en länk till en annan plats. Länkar är dock tillåtna som en fördjupning efter ett uttömmande svar.

Reglerna borde ändras/omformuleras och ha undantag. De oskrivna borde skrotas nu!!

Om man vill ha ett köpråd om en produkt (till ett bra pris)
så får man inte länka till produkten (klassas tydligen som reklam...)

länkar är nästan förbjudna helt här [ironi]undrar hur internet skulle funka utan länkar[ironi]

Att svara med enbart en länk till annan plats är i många fall ett riktigt bra svar ex: "programmet" krachar med ett felmeddelande om någon då skulle svara med enbart en länk som går till en korrekt lösning så är det fel enligt regelverket , om man då istället kopierar en 2 mil lång sida med dvs felformateringar som då lätt uppstår när man klistrar in svaret i tråden istället så blir det lätt oläsligt men korrekt enligt forumreglerna så blir inte trådskaparen av med problemet ändå...


Kanske överdriver nu men det är problem...
läser mest i dator forumet tyvärr har jag hoppat över att hjälpa folk pga dessa skumma regler

mvh Attjoo
 
Sv: Ang alla låsta trådar på detta forum

Mm, håller med dig här. Det blir inkonsekvent eftersom det här med att länka till produkter, butiker m m verkar vara tämligen OK under utrustningsforumen där detta sker i snudd på varje tråd. Jag föredrar den flexibilitet avseende länkning som finns på de forumen.
 
Sv: Ang alla låsta trådar på detta forum

Det svarade ju A.K.N. på tidigare:
Att be om hjälp/ställa sin hjälp till förfogande är en slags tjänst även om ingen betalar/tar betalt för den.

Jag tycker det är lite fel inställning att ha, att man inte får fråga eller hjälpa till, på ett diskussionsforum, MEN det förklarar i alla fall alla låsta trådar på hennes forum.:crazy:
 
Sv: Ang alla låsta trådar på detta forum

Det svarade ju A.K.N. på tidigare:


Jag tycker det är lite fel inställning att ha, att man inte får fråga eller hjälpa till, på ett diskussionsforum, MEN det förklarar i alla fall alla låsta trådar på hennes forum.:crazy:

Jag tycker det är hemskt intressant att forumet är uppbyggt så. För om man skall följa det som A.K.N säger så får man alltså inte fråga om varken foder, lagar och regler, tidigare erfarenheter osv. - vilket man gör på ett forum, man ger åsikter, erfarenheter och lär varandra i olika frågor.

Vad ska man då med ett diskussionsforum till?
 
Sv: Ang alla låsta trådar på detta forum

(Från klistrad tråd i datorforumet)



följer man detta exempel blir summan ganska intressant

Om jag vill fråga om ett grafikkort ska jag vända mig till tillverkaren av grafikkortet

Om jag vill fråga om ett ljudkort ska jag vända mig till tillverkaren av ljudkortet

Om jag vill fråga om photoshop ska jag vända mig till tillverkaren av photoshop

Om jag vill fråga om en mailklient ska jag vända mig till tillverkaren av mailklienten

Om jag vill fråga om hästfoder ska jag vända mig till tillverkaren av hästfodret

Om jag vill fråga om telefoner ska jag vända mig till tillverkaren av telefoner

Om jag vill fråga om en westernsadel ska jag vända mig till tillverkaren av westernsadlar

Om jag vill fråga om att lära mig att rida ska jag vända mig till en ridskola


Ni fattar kanske min poäng om man inte får fråga här om både det ena och andra varför finns det då en möjlighet att göra inlägg ?

Mvh
Attjoo *lagom less på att problem svaras med ett hänglås*

Om jag vill fråga om recept på olika maträtter så ska jag öppna en receptbok.

Om jag vill ha psykologhjälp så ska jag vända mig till en psykolog.

Om jag vill veta vad ni har för väder så ska jag vända mig till smhi

Om jag vill veta vad "Tjejkörd" innebär i en bilannons så ska jag fråga dom som använder ordet i dessa annonser

Vad ska man då med ett diskussionsforum till?
Vi behöver egentligen inte ha nåt diskussionsforum, för vi kan få våra svar, bara vi tänker efter lite om var vi ska söka svaren.
 
Sv: Ang alla låsta trådar på detta forum

Jag undrar om tråden om arn och dess svarta lista har låsts och i så fall varför?
 
Sv: Ang alla låsta trådar på detta forum

Jag kan tänka mig att problemet har varit att nästan alltid när någon lagt ut sina fina "photoshoppade" bilder på Gnägg så har det kommit någon och frågat om de inte kan fixa till lite bilder eftersom de verkar vara så duktiga.

Om det händer i princip varje gång kan jag tänka mig att man som moderator tröttnar på att radera inlägg och försöker vara tuffare redan från början.

Sedan handlar det väl om tolkningar. Om man lägger ut fina bilder på Gnägg behöver man väl inte nämna vilket program som använts för att fixa till bilden. Så länge det inte nämns är det ingen photoshop-tråd och är alltså tillåtet.

Börjar man prata photoshop i den så börjar väl tråden glida till att hamna under dator-forumet, samtidigt som den kanske är lite för oseriös för det. Vilket kankse leder till att den helt tas bort.

Vilket i så fall med den tolkningen leder till att photoshop-trådar inte är tillåtna på Gnägg.

Bildtrådar med hästinriktning är dock tillåtna på Gnägg.

Ovanstående bör inte motsäga varken det jag skrivit tidigare eller det mysko skrivit.
Du hävdar ju alltid att det är "några få väldigt enkla regler" här på Bukefalos. Det verkar inte alls så enkelt. Det verkar vara så att "man" ska tolka ur en stor "lagbok" om vad som ska tillåtas och inte tillåtas från fall till fall. Tycker det börjar svikta lite här o var.Buke har kommit i gungning...
 
Sv: Ang alla låsta trådar på detta forum

*kl*

Trådar och inlägg blir så mycket intressantare när de läses som fan läser bibeln.


*gammalt bukeordspråk;)*
 
Sv: Ang alla låsta trådar på detta forum

. Tycker det börjar svikta lite här o var.Buke har kommit i gungning...

Om du menar det där så tror jag att du behöver en bukepaus. Reglerna på ett nätforum bör man nog betrakta som just reglerna på ett nätforum - och inget som påverkar hela ens vardag;)
 
Sv: Ang alla låsta trådar på detta forum

Fast nog kan väl något vara frustrerande även om det inte ens utgör en procent av vardagen. :)

Vissa av reglerna på buke är svåra att tolka, moderatorerna säger emot sig själva på vissa punkter osv. Detta måste ju göra forumet hemskt svårt att moderera, för det gör det minst sagt svårt för vanliga användare att anpassa sig när man inte ens vet vad som gäller på vissa punkter.
 
Sv: Ang alla låsta trådar på detta forum

Fast det var ju Gammelns inlägg jag svarade på. Det jag reagerade på var "svikta lite här och var" och "buke kommit i gungning". Våldsamma överdrifter, i mina ögon.
 
Sv: Ang alla låsta trådar på detta forum

Ja, och jag svarade på ditt inlägg till Gammeln ur ett annat perspektiv. Viste inte att man kunde öronmärka inlägg till speciella användare. ;)
 
Sv: Ang alla låsta trådar på detta forum

Ja, och jag svarade på ditt inlägg till Gammeln ur ett annat perspektiv. Viste inte att man kunde öronmärka inlägg till speciella användare. ;)

Men ser du inte skillnaden? Det är det jag citerar av gammeln som jag tyckte var överdrivet. Det innebär inte att jag har nåt emot regeldiskussioner. Återigen: titta vad jag citerade.

Jag är ledsen men för mig är det här solklart så jag kan inte förklara det bättre:confused:
 
Sv: Ang alla låsta trådar på detta forum

Det är klart jag ser skillnaden. Min mening var att belysa att det inte alls behöver vara en överreaktion, för frustrerad kan man ändå bli.

Jag förstår klart och tydligt vad du menar, du verkar däremot inte förstå vad jag ville säga så jag släpper det.
 
Sv: Ang alla låsta trådar på detta forum

Jag vill bara påminna om mitt pm. Så det inte glöms bort.
 
Sv: Ang alla låsta trådar på detta forum

Jag tycker det är hemskt intressant att forumet är uppbyggt så. För om man skall följa det som A.K.N säger så får man alltså inte fråga om varken foder, lagar och regler, tidigare erfarenheter osv. - vilket man gör på ett forum, man ger åsikter, erfarenheter och lär varandra i olika frågor.

Vad ska man då med ett diskussionsforum till?

Nej det är inte den totala avsikten, jag ska ge ett exempel som har varit väldigt vanligt på foder t e x. Kan någon hjälpa mig med en foder stat. och sen en beskrivning på häst/arna och foder. Eller, jag kan hjälpa till med foderstater. Dessa är tydliga tjänster och sådana är inte önskvärda, det handlar alltså om man frågar efter eller erbjuder något vilket då kan räknas som reklam.
 
Sv: Ang alla låsta trådar på detta forum

Nej det är inte den totala avsikten, jag ska ge ett exempel som har varit väldigt vanligt på foder t e x. Kan någon hjälpa mig med en foderstat. och sen en beskrivning på häst/arna och foder. Eller, jag kan hjälpa till med foderstater. Dessa är tydliga tjänster och sådana är inte önskvärda, det handlar alltså om man frågar efter eller erbjuder något vilket då kan räknas som reklam.

Gäller samma bedömning alla frågor som gäller medicinska råd?
 
Sv: Ang alla låsta trådar på detta forum

För medicinska råd vänder man sig naturligtvis först och främst till en veterinär, att sen diskutera kring dessa råd är ok.
 
Sv: Ang alla låsta trådar på detta forum

Du får skaffa ett paypalkonto så att du får in lite slantar på din bukepraktik ;)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp