Ang alla låsta trådar på detta forum

Sv: Ang alla låsta trådar på detta forum

För medicinska råd vänder man sig naturligtvis först och främst till en veterinär, att sen diskutera kring dessa råd är ok.

Nja, jag tror att människor föredrar att vända sig till en läkare...

Det finns väldigt många trådar "jag har ont här, vad kan det vara?" - "vad är det för biverkan på den här medicinen?" - "kan man kombinera alkohol och penicillin?" - etc etc, där jag numera försöker undvika att ge personliga råd eller ställa diagnos, men försöker rätta till rena missförstånd om kroppen och hur den fungerar.

Hade jag tagit betalt för mina råd under årens lopp hade jag nog haft råd med en ny sadel vid det här laget.
 
Sv: Ang alla låsta trådar på detta forum

Det är kanske inte alla som vet att du är Läkare :devil:
Du skrev bara medicinsk hjälp.
 
Sv: Ang alla låsta trådar på detta forum

Hade jag tagit betalt för mina råd under årens lopp hade jag nog haft råd med en ny sadel vid det här laget.

Fast råd är ju frivilliga att ge.... Och att fråga om vad olika symtom kan bero på och vilken behandling som är bra är också ett diskussionsämne.

Om nån däremot skrev "kan nån fixa en medicin åt mig?" - då blir det en efterlysning/annons som inte har på forumet att göra. Så tolkar jag det.

Motsvarande: Hur ska jag räkna foderstat till min häst? - helt okej frågetråd. Kan nån räkna foderstat till min häst? - otillåten efterlysning/annons efter hjälp. Osv.
 
Sv: Ang alla låsta trådar på detta forum

Ja, och så har jag också mer eller mindre slutat ge dem.

Önskemål om mediciner har också förekommit, mer eller mindre indirekt. Det uppfyller jag däremot aldrig.

Jag har uppfattat en hel del trådar som en begäran om en tjänst - diagnos, råd etc - baserat på mitt yrke.
Men jag har slutat vara gratisdoktor på fritiden, numera.
 
Sv: Ang alla låsta trådar på detta forum

Ok så frågor innan någon varit hos läkare/veterinär ska man alltså inte få ställa eller hur menar du?
 
Sv: Ang alla låsta trådar på detta forum

Tror det avses trådar som börjar med " Läkare se hit" och sedan en beskrivning av problemet och en önskan om diagnos eller möjliga diagnoser.
 
Sv: Ang alla låsta trådar på detta forum

Tror det avses trådar som börjar med " Läkare se hit" och sedan en beskrivning av problemet och en önskan om diagnos eller möjliga diagnoser.

Tack, det var precis dem jag menade.

Är det inte en efterfrågan av en tjänst?
 
Sv: Ang alla låsta trådar på detta forum

Nu svarade jag utifrån min roll som moderator på hästvård, genom att vi har med hästar att göra så blir det väl veterinär antar jag.;)
 
Sv: Ang alla låsta trådar på detta forum

Men trådar som, jag behöver hjälp på hur jag ska ätat nyttigt, det är också egentligen efterfrågan av en tjänst som man tex kan få hos VV, en dietist med fler.
 
Sv: Ang alla låsta trådar på detta forum

Det är ju samma med alla regelfrågor. I stället för att köpa TR och gå kurs frågar man här. Då är det ju också tjänster och borde inte få ställas.

För att inte tala om alla som vill ha tränarhjälp. "Kolla min sits över hindret, hus ska jag förbättra mitt skänkelläge".
 
Sv: Ang alla låsta trådar på detta forum

Vi får helt enkelt sluta posta trådar! :p
 
Sv: Ang alla låsta trådar på detta forum

Tack, det var precis dem jag menade.

Är det inte en efterfrågan av en tjänst?

Jo, visst är det det.

----------------------------------------------
Allmänt inlägg

De flesta trådar i många av forumen är ju egentligen trådar som efterfrågar kunnande, hjälp och råd med en specifik sak och ska dessa trådar inte få finnas så ekar det nog snart rätt tomt inne på buke..
 
Sv: Ang alla låsta trådar på detta forum

Du har helt rätt, men det är väl att vissa tjänster får efterfrågas och inte andra som folk reagerar för, för vad är egentligen skillnaden på att någon vill ha hjälp med att få en bild photoshopad och en som vill ha hjälp med sits eller sin kosthållning eller något översatt till/från ett annat språk eller hjälp med ett kontraktskrivande?
 
Sv: Ang alla låsta trådar på detta forum

Allt modererande är en fråga om att försöka bedömma det som skrivs utifrån de forumregler som finns. Ibland är det solklart vad man skall göra, ibland inte. Efter en tid bildas någon form av praxis. Ibland kan denna behöva ändras på.

Olika moderatorer har även nyansskillnader i hur de modererar, viktigast är att försöka hålla samma nivå och sätt att moderera på det enskilda forumet.

När det gäller just tjänster, så kan självklart mycket anses vara tjänster och något förbud mot allt som kan kallas tjänster finns inte. (Ibland blir jag lite trött på att vissa användare påstår att det finns regler som inte finns och aldrig funnits)

Oftast handlar det här om att något kanske bryter lite mot flera av reglerna.
Att be någon fixa bort telefonstolpen från din hästbild är lite av annons, när svaret kommer blir det lite av marknadsföring av bildbehandlingsverksamhet och framförallt är det inte mycket till diskussion.
Allmänintresset borde dessutom vara lågt. Inlägget är endast intressant för den som frågar och för den som fixar.

Detta med allmänintresse kan självklart även det diskuteras.
Om den som startar en tråd skriver sitt inlägg så att det blir en allmän diskussion om hur man själv skall lära sig redigera bilder och vilka program som kan vara lämpliga för detta bör tråden bli som mycket mer intressant än om man ber någon (kanske t o m namngiven) att bara fixa något i bilden.

I övrigt funderar jag på om man kanske skall låsa den här tråden ;)

Den börjar spreta åt väldigt många håll från originalämnet och det kanske är bättre att ta upp eventuella kvarvarande frågor i nya separata trådar.
 
Sv: Ang alla låsta trådar på detta forum

Detta med allmänintresse kan självklart även det diskuteras.
Om den som startar en tråd skriver sitt inlägg så att det blir en allmän diskussion om hur man själv skall lära sig redigera bilder och vilka program som kan vara lämpliga för detta bör tråden bli som mycket mer intressant än om man ber någon (kanske t o m namngiven) att bara fixa något i bilden.

I övrigt funderar jag på om man kanske skall låsa den här tråden ;)

Den börjar spreta åt väldigt många håll från originalämnet och det kanske är bättre att ta upp eventuella kvarvarande frågor i nya separata trådar.

Att be någon mangivet fixa en bild förstår jag att det inte är OK, det är väl bara PMa denna isåfall själv, finns självklart ingen anledning och göra en tråd om det.

Men att lägga in en bild och beskriva sitt problem och använda det som förslag på hur man redigerar borde inte vara helt uteslutet då?
Andra kan ju lära sig av "min" bild (jag har varken bilder eller ett redigeringsprogram och är nollställd och ägnar mig inte åt detta men tycker att disksionen är intressant) och ge förslag och även visa hur de skulle ha gjort med "min" bild, sen att det det inte ska vara en tråd för varje bild som behöver ändras ser jag också somen självklar het, men som jag uppfattat det nu så är det nononono rakt över vad det gäller någon som helst hjälp eller diskusion om detta ämne?

Visst har tråden börjat spreta åt olika håll men är det inte det en sikusion ofta gör, man ställer olika saker mot varandra, oftast för att kunna förstå vad som ligger bakom, att låsa denna tråden nu anser jag vara helt fel läge, tycker inte alls det är färdig diskuterat.
 
Sv: Ang alla låsta trådar på detta forum

(Ibland blir jag lite trött på att vissa användare påstår att det finns regler som inte finns och aldrig funnits)

I det här fallet är det ju AKN, som är moderator, som påstår att regeln finns medan andra användare ifrågasätter detta. AKN har ju hävdat detta om och om igen och har det som motivation till att låsa allt på datorforumet. Det är ju därför diskussionen kom upp.
 
Sv: Ang alla låsta trådar på detta forum

Knapplån.

Något som intresserar mig är denna regel under forum Datorer:
Är din tråd borttagen?
Starta inte en ny likadan eller en där du frågar efter din tråd.
Är den borta så är det inte OK att diskutera ämnet. Eller så finns det redan ett otal trådar om ämnet.
PM:a moderatorn om det är något du undrar över.
(Du glömde denna viktiga rad när du citerade)



Men, trådar låses ju efter att de fått ett "slutgiltigt svar" av moderator.

Det gör det väl ändå inte?

Däremot finns det fler låsta trådar om användarbilder/avatarer/profilbilder/länkning till bilder än det finns olåsta. Detta för att det finns nålade trådar i ämnet och svaret med största sannolikhet redan finns där :angel:
De nålade trådarna i de ämnena rensas emellanåt från trams och tester för att de ska vara någorlunda överskådliga.

Hur är det då möjligt att ställa följdfrågor? Eller ha andra funderingar som rör ämnet?
Man ställer följdfrågan i en av de existerande trådarna :idea:

Naturligtvis gäller:
PM:a moderatorn om det är något du undrar över.
även i ovanstående. Det gäller på samtliga forum här på Bukefalos förresten.

Anna-Karin, moderator Datorer
 
Senast ändrad:
Sv: Ang alla låsta trådar på detta forum

Att be någon mangivet fixa en bild förstår jag att det inte är OK, det är väl bara PMa denna isåfall själv, finns självklart ingen anledning och göra en tråd om det.

Men att lägga in en bild och beskriva sitt problem och använda det som förslag på hur man redigerar borde inte vara helt uteslutet då?

Problemet är att mycket få är intresserade av att lära sig göra det själv, de vill ha det gjort.

Det finns ett fåtal seriösa trådar i ämnet bildbehandling på Datorer och de rinner ofta ut i sanden efter ett fåtal svar.

Så fort någon "hjälpt" till med en bildredigering är det strax ett helt gäng där och frågar efter hjälp med sina bilder.
 
Sv: Ang alla låsta trådar på detta forum

ska man alltså leta reda på en icke låst tråd och fråga i den istället??


Knapplån.

Något som intresserar mig är denna regel under forum Datorer:



Men, trådar låses ju efter att de fått ett "slutgiltigt svar" av moderator. Hur är det då möjligt att ställa följdfrågor? Eller ha andra funderingar som rör ämnet?


A_K_N ska du quota så gör det korrekt hacka inte isär som du gjorde nu det ser enbart vinklat och snedvridet ut ,du lyckades verkligen ändra hela innebörden av inlägget och så har du ändrat i citatet vilket inte är ok poängen med citat är att det är citerat som det var ursprungligen
 
Sv: Ang alla låsta trådar på detta forum

Problemet är att mycket få är intresserade av att lära sig göra det själv, de vill ha det gjort.

Det finns ett fåtal seriösa trådar i ämnet bildbehandling på Datorer och de rinner ofta ut i sanden efter ett fåtal svar.

Så fort någon "hjälpt" till med en bildredigering är det strax ett helt gäng där och frågar efter hjälp med sina bilder.

Det där händer även i "Läkare, se hit!" och andra liknande trådar.
"När du ändå har svarat på den frågan, vad är det för fel på mitt knä??"
"Passar på att fråga om mitt blodtryck nu när det finns läkare i tråden"
etc etc osv.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp