Bukefalos 28 år!

Ang. Fodervärd

Fredrikp

Trådstartare
Vi har en tjej på 5 år som börjat rida på ridskolan, det är bara 1 gång i veckan och funderar på hur man ska ge henne möjlighet att lära sig mer om hästarna m.m.
Så vi började fundera på att bli fodervärd men undrar på det med ålder, vid vilken ålder brukar man bli fodervärd till en ponny?
 
Vi har en tjej på 5 år som börjat rida på ridskolan, det är bara 1 gång i veckan och funderar på hur man ska ge henne möjlighet att lära sig mer om hästarna m.m.
Så vi började fundera på att bli fodervärd men undrar på det med ålder, vid vilken ålder brukar man bli fodervärd till en ponny?


Menar du ryttarens ålder? Ni som föräldrar kommer att vara de som blir fodervärdar i så fall, det blir ni som sköter om samt har juridiskt ansvar för ponnyn, och dottern rider.

Eller menar du skötare på en av ponnysarna på ridskolan? Det fungerar olika på olika ridklubbar, men oftast är det en nedre åldergräns för skötarna (kan vara 7 år, 12 år, 14 år...). Den som vill bli skötare lämnar intresseanmälan och får då vanligen en mindre utbildning/genomgång för att bli skötare några dagar i veckan.

En omyndig person kan inte själv skriva fodervärdskontrakt (om ni väljer att skaffa häst på foder), det blir alltid ni som förmyndare som får skriva under. I övrigt finns det inga generella åldersgränser, det är upp till hästägaren och er.
 
Vi har en tjej på 5 år som börjat rida på ridskolan, det är bara 1 gång i veckan och funderar på hur man ska ge henne möjlighet att lära sig mer om hästarna m.m.
Så vi började fundera på att bli fodervärd men undrar på det med ålder, vid vilken ålder brukar man bli fodervärd till en ponny?

Brukar är nog fel ord i sammanhanget, de allra flesta blir nog aldrig fodervärdar på en ponny.

En fodervärd är som att äga en häst, man står för all skötsel och alla kostnader, det enda man slipper är kostnaden för hästen. Och för att ett barn ska kunna klara av det krävs hästkunniga föräldrar.
 
Ok, ridskolan hon är på ligger 2,5 mil bort så tänkte höra via vänner om någon vet, men tänkte bara höra hur det brukar se ut så att hon inte är för liten. Jag har själv jobbat som hästskötare så att sköta dem är inget problem ☺️
 
@Fredrikp Kan ni inte försöka hitta en ridskola närmre och låta henne rida fler gånger i veckan där och kanske bli skötare (eller vilket system de nu har där) istället för att ta hem en egen häst till henne med allt som det innebär? :)
 
Jag håller med @neapea

Försök att hitta en ponny i närheten som ni kan vara medryttare på någon gång i veckan.

Vid 5 års ålder kan det vara knepigt att veta hur gediget intresse barnet verkligen har.
En ponny på foder innebär att man är hos hästen varje dag, som hästens ägare. Detta hade jag inte beslutat åt barnet vid så tidig ålder.

Att varva lektioner på ridskolan med att få rida på medryttarponny någon gång i veckan tycker jag själv verkar vara riktigt bra och utvecklande, utan att för den delen vara för krävande eller svårt. :)
 
@Fredrikp Kan ni inte försöka hitta en ridskola närmre och låta henne rida fler gånger i veckan där och kanske bli skötare (eller vilket system de nu har där) istället för att ta hem en egen häst till henne med allt som det innebär? :)

En bra tanke problemet är att ridskolan i osby blev nedlagd då styrelsen inte villa ha kvar den, så tyvärr är denna det närmsta vi har
 
Vad vill hon själv? Mina barn var helt nöjda med att rida en gång i veckan och vara i stallet några gånger i veckan i den åldern. En "egen" häst med allt vad det innebär av skötsel och ridning varje dag hade nog tagit död på deras intresse. Det behöver vara ganska kravlöst i början för de flesta för att intresset ska få spira. För mina barn var det först när de hade kommit en bit i sin ridning som frågan om att rida oftare kom upp.

Kolla runt efter ett stall där ni kan vara några gånger i veckan där hon kan få pyssla kravlöst med någon häst och rida ibland när andan faller på istället för att hon får så höga krav på sig redan nu som det innebär att vara fodervärd. Det finns en annan aspekt i det också och det är att man behöver träffa och rida många olika hästar för att bli en duktig ryttare/hästmänniska. Sitter man enbart och rider sin egen häst så utvecklas man inte alls på samma sätt som om man får träffa och rida många olika typer av hästar.
 
Jag fick hänga på grannen som i sin tur höll till hos en annan granne med shettisar när jag var så liten. Jag var bara tre år när jag började vara där, och då var pappa med, men när jag blev äldre fick jag vara där ensam med henne. Det var jag som tjatade hål i huvudet på mina föräldrar om att rida, ingen i familjen var hästintresserad innan. Som någon annan skrev kan det ju vara en bra början, att vara medryttare på en ponny i närheten för att se hur det fungerar och hur intresserad hon är? Vet en del som redan haft egna hästar själva, och skaffat shettis till barnen när de är i din dotters ålder, men då finns det ju redan en/flera hästar i familjen från start, och i ärlighetens namn blir väl även shettisen föräldrarnas häst/sällskap åt den större hästen, åtminstone till en början.

Jag var elva år när jag fick min första foderponny. Utan föräldrarnas hjälp hade det aldrig gått så tidigt. Det är så mycket annat som ska klaffa också när man har en egen häst/foderhäst, som att stå installad och behöva hjälpa till med övriga hästar i stallet. Ett barn kan omöjligt få det ansvaret över sig.
 
En viktig aspekt är det sociala. Som barn och tonåring kan ridskolan vara roligare.
Så om ni ska ha foderponny/ medryttare se till att det finns barn i samma ålder.
 
Vi har en tjej på 5 år som börjat rida på ridskolan, det är bara 1 gång i veckan och funderar på hur man ska ge henne möjlighet att lära sig mer om hästarna m.m.
Så vi började fundera på att bli fodervärd men undrar på det med ålder, vid vilken ålder brukar man bli fodervärd till en ponny?
Jag rekommenderar ingen att skaffa en ponny åt ett så litet barn om man inte verkligen har anledning till. Anledningarna är många och min första fråga är - vad tror ni att barnet får ut av det som hon inte får på ridskolan? Jag kan garantera att det är mindre tidskrävande att åka till ridskolan oftare för att sköta dom hästarna, än att dagligen åka ut till en egen häst och allt som hör därtill.

Dessutom riskerar du stort att hon snabbt tröttnar på hästarna när det blir ett måste. Ett så litet barn orkar inte ut i mörker och regn efter en hel dag på dagis. Jag märker själv på min dotter hur trött hon blir efter en enkel ridlektion bara. Och om ni gör allt jobb kommer hon att gå miste om det ansvar som följer med hästarna och som är så berikande för självkänslan när hon blir äldre. Och hon går miste om längtan, strävan och drivet.

Jag har sett det så många ggr under min tid som hästtjej, och jag bestämde mig tidigt att mina barn kommer aldrig att försättas i den situationen. Vi flyttar till gård nu i vinter, jag har en häst och min 5åring går på ridskola. Hon kommer inte att få en häst ändå. Inte förrän hon är stor nog att faktiskt sköta den själv, helt själv, alla dar i veckan. Och inte förrän jag vet att hon verkligen vill och orkar det året runt, i alla väder, ensam. Tills dess får hon hålla tillgodo med ridskolan eller medryttarhästar. Och jag tror att jag gör henne en tjänst som låter henne få erfara hela västvärlden ordentligt innan hon når steget till en alldeles egen häst.
 
För att inte tala om alla problem du ställs inför.

Hur ska du kunna hålla igång/motionera ponnyn? Du kan inte rida den och dottern orkar kanske 2 ggr i veckan. Resten av tiden då? Ett ständigt dåligt samvete, hästen tappar formen och kvalitén på den försämras.

Inget sällskap för din dotter, gemenskapen är oftast en större drivkraft än själva hästarna i början, ja länge!

Kostnaderna, utrustning, veterinär, fetma, fång. Vanliga saker man stöter på, ffa med en ponny som rida bara sporadiskt av ett barn.

Vad händer om ponnyn börjar med dumheter? Har du kunskap att jobba med det?

Och om dottern tröttnar, inte vill ut, hur glr du då?

Bara att hinna med att låta dottern rida på hästen kan vara svårt när du förutom det också måste mocka, fylla foder och fix med andra saker runt den, och helst utan att behöva åka hem i mellan för att lämna dottern. Att komma hem efter jobbet kl 17, få i barnet middag innan man åker till stallet och så spendera minst 2h där. Hur ska dottern orka? Risken är överhängande att hon tröttnar redan första veckan.
 
Ok, ridskolan hon är på ligger 2,5 mil bort så tänkte höra via vänner om någon vet, men tänkte bara höra hur det brukar se ut så att hon inte är för liten. Jag har själv jobbat som hästskötare så att sköta dem är inget problem ☺️

Jag var fem år när mina föräldrar köpte vår första ponny.
Det var självklart pappa som hade hand om ponnyn (han var mjölkbonde) men det var min ett år äldre syster och jag som fick rida. Vi flög av åt höger och vänster eftersom ponnyn inte var helt med på noterna...
att få ridvana redan när man är så liten är säkert inga problem, under förutsättning att föräldrarna är beredda att ha hand om en foderponny och har koll på uppstallning et c.
 
Vad vill hon själv? Mina barn var helt nöjda med att rida en gång i veckan och vara i stallet några gånger i veckan i den åldern. En "egen" häst med allt vad det innebär av skötsel och ridning varje dag hade nog tagit död på deras intresse. Det behöver vara ganska kravlöst i början för de flesta för att intresset ska få spira. För mina barn var det först när de hade kommit en bit i sin ridning som frågan om att rida oftare kom upp.

Kolla runt efter ett stall där ni kan vara några gånger i veckan där hon kan få pyssla kravlöst med någon häst och rida ibland när andan faller på istället för att hon får så höga krav på sig redan nu som det innebär att vara fodervärd. Det finns en annan aspekt i det också och det är att man behöver träffa och rida många olika hästar för att bli en duktig ryttare/hästmänniska. Sitter man enbart och rider sin egen häst så utvecklas man inte alls på samma sätt som om man får träffa och rida många olika typer av hästar.

Eh.
Flickan är fem år.
Jag håller med dig i sak om att man blir duktig ryttare av att rida många hästar, men en femåting??????

Hon har en snäll pappa som är hästvan (tidigare jobbat som hästskötare).
Varför ska det vara ett problem att den här familjen skaffar en foderponny?
 
Eh.
Flickan är fem år.
Jag håller med dig i sak om att man blir duktig ryttare av att rida många hästar, men en femåting??????

Hon har en snäll pappa som är hästvan (tidigare jobbat som hästskötare).
Varför ska det vara ett problem att den här familjen skaffar en foderponny?
Problemet är frågan egentligen tycker jag personligen.

Frågan "vid vilken ålder skaffar sig barn fodeponnyer.." Innebär att kunskapen om att sköta hästar är låg eller mycket låg. Det kan gå bra att skaffa en ponny men det är ingen som tror det och på grund av att ponnyns bästa så kan ingen rekommendera denna familj att skaffa en egen foderponny. Vad innebär"hästskötare" för denna familj? Konstig tråd.

Låt barnet bli medryttare åt en ponny om det är viktigt. Betala ordentligt så hittar ni nog en bra ponny.
 
Vi har en tjej på 5 år som börjat rida på ridskolan, det är bara 1 gång i veckan och funderar på hur man ska ge henne möjlighet att lära sig mer om hästarna m.m.
Så vi började fundera på att bli fodervärd men undrar på det med ålder, vid vilken ålder brukar man bli fodervärd till en ponny?
Var bor ni , lägg ut en förfrågan om medryttare på annonssidan här på bukefalos. Du har frågat på ett riktigt sätt och här finns folk från hela landet så du får säkert napp. Lycka till.
 

Liknande trådar

Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 556
Senast: animalasia
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
3 123
Senast: iNHALE
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 010
Senast: mamman
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 399
Senast: Miiikaela_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp