Ang köp av säkerhetsväst

Taz

Trådstartare
Hejsan!

Tänkte bra höra vad ni hade gjort i denna situationen då jag blev väldigt osäker.

Det är så att jag var på Hööks och köpte en säkerhetsväst idag, jag provade alla 3 dom har men den som satt bäst på mig var den svarte (vet ej märket) och jag tyckte den satt kanon på mig, kände knappt att jag hade den på mig så valet var självklart att skulle köpta den.
Nu till problemet, när jag kom till kassan och skulle betala så sa hon som stod i kassan till mig:
- Du vet om att det bara är en klass två på den...
- Ja, svara jag men det räcker väll om man bara är en hobbyryttare som jag är.
- Njjjaaa sa hon utdraget, dom flesta köper ju klass tre för dom är ju bäst.

Jaha nu blev jag så när jag betalat, ska jag lämna tillbaka denna klass 2 västen igen och ut och leta upp en klass 3 väst som sitter lika perfekt som den jah köpte??

Vad hade ni gjort??

jag blev jätteosäker, det är klart att klass 3 är bäst och jag har en häst som älskar livet och tar sig gärna några bocksprång under en ridtur, dessutom hade vi tänkt börja rida distans.
Annars är jag en hobbtryttare som mest rider ut i skogen.

Vad ska jag göra??

Är det mycket som skiljer på 2 och 3 klasser??, vad är skillnaden??

:bump:
 
vet inte om den skiljer mkt. men en väst av klass 2 som sitter bekvämt och bra är ju bättre än en klass 3 som sitter apa och man inte trivs i.
tänk de flesta har ju inte ens väst överhuvudtaget.

har funderat på att köpa deras svarta, såg att det var rea nu. jag har en klass 3 men behövs snart en ny.
så den var bekväm?
 
Jag frågade en gång för några år sedan en expedit i en ridsportaffär vad det var för skillnad på klass 2 och 3 och när man behövde vilket. Svaret jag fick då var att "Klass 3 behöver du om du tävlar från Svår klass i fälttävlan", sen vet jag inte om det blivit någon ändring. De flesta "vanliga" hobbyryttare klarar sig nog med klass 2, men jag tror att många, däribland jag, har valt klass 3 om man inte märker någon skillnad när man har den på sig, då kan man lika gärna ha en säkrare väst. Men det är jätteviktigt att du köper en väst som du trivs i och om det är en klass 2-väst, så köp den.
 
Tack för era svar!

Den svarta västen satt som gjuten på mig, jag tycker den är jätteskön.
Jag bara blev så himla osäker när hon i kassan sa så, det verka som jag var dum och köpte en klass 2 väst när det finns en klass 3 väst att köpa.

Men nu har jag ju köpt den så då får jag väll behålla den.
Får väll tänka att jag har aldrig ridit med en säkerhetsväst innan så då är ju en klass 2 väst bättre än ingen alls.

:bump:
 
Klass 2 ska du ha!
Klass 3 är som dem föregående skrev, för fältävlan!!
 
Att klass 3 bara är för fälttävlan är en sanning med modifikation. Klass tre är en SÄKRARE väst än klass 2. Inget annat.

Sen är ju frågan hur mycket skydd man BEHÖVER. Och det är där disciplinerna spelar in, det säger sig själv att det är större risker förknippade med fälttävlan än en stilla skogstur.

Men till syvene och sist handlar det om hur mycket säkerhet man vill ha. Klass 3 västarna är ofta tjockare och 'styvare' vilket gör att de kan upplevas som obekvämare.

Jag hade klass 2 förr, men efter att ha fått en ryggskada (MED väst, men västen var skillnaden mellan 'bara' en svår, permanent ryggskada och en bruten rygg) så var det ingen tvekan om att köpa en klass 3 väst vilket jag gjorde.

Nu har jag dock vintertid gått över till en Bodyguardjacka, dvs en ridjacka med insydda säkerhetsvästsplattor. Får dock inte jämföras med en säkerhetsväst eftersom den inte är Betaklassad. Men jag bedömde att numera är RISKEN sådan att jag kan gå ner i säkerhet. (Däremot sitter jag inte ens upp på en neddrogad ridskoleponny utan skydd, och är jag MINSTA osäker på hästen elelr det är en främmande häst så åker västen på. När jag ska börja skritta valacken efter konvalescenten kommer det vara med väst t ex).

Så, hur mycket skydd vilL DU ha är det som avgör?

Men efter vad du beskriver, dvs hobbyryttare i skogen på vad man kan anta en lugn, normalsnäll häst så borde klass 2 'räcka' bra. Och sitter den som gjuten är det ju inte mycket att orda om.

Känner du däremot att risken att du åker av är stor - köp en klass tre. Det handlar inte om du åker av på ett dressyrpass på en sandbana eller ett fast terränghinder - det handlar om hur stor risken är att du åker av ÖVERHUVUDTAGET =)
 
Lite frågor ang. body-guard jackan...
Är den bekväm att ha på sig ?
Känns det som om den skyddar bra när man "klämmer" på den ?
Blir det inte klumpigt att rida i ?

Skillnad väst/jacka ?

Jag har själv en klass 3 väst som jag alltid använder när jag rider unghästen, och jag tänker absolut inte plocka av den nu eftersom hon är förj-vlig på att bocka för tillfället, men på lång sikt hade det ju kanske varit något?

Fast å andra sidan tycker jag att det kan vara väldigt skönt med väst på vintern, den värmer gott, det är ffa på sommaren som den är hemsk...

bibban
 
Jag har en sån :)
Tycker det känns som att den skyddar bättre än min klass 3 :p
 
Jag köpte deras lila klass 3 väst för inte så länge sedan och jag tänkte som så att när ja liks köper en så är det ju lika bra att köpa den säkraste som finns att välja på. Men den är ganska stel att ha på sig men passade mig bättre än den blå.

Men passformen är ju egentligen det viktigaste eftersom att den kanske inte skyddar lika bra om den sitter dåligt så ja, du kan nog ha din klass 2, men som sagt, jag tycker att köper man en kan man lika gärna köpa de bästa.

Du kan ju gå till en annan affär och prova västar av något annat märke coh se hur de känns.
 
Hehe :D jo klass 3 västen var faktisk 600 kr dyrare

Aha det var därför hon sa så :D :smirk:
 
Lite frågor ang. body-guard jackan...
Är den bekväm att ha på sig ?
Känns det som om den skyddar bra när man "klämmer" på den ?
Blir det inte klumpigt att rida i ?

Skillnad väst/jacka ?

Första gången kändes det ganska ovant, jag kände mig som en Michelingubbe och det kändes som om plattorna var 'ivägen' när man skulel göra annat än rida ( t ex mocka, sadla etc). Men efter nån vecka så hade jag den som helt vanlig jacka, dvs både mockade, sadlade och gjorde en massa annat i den och tänkte inte på den. Men i början är det lite ovant med alla plattorna och kändes lite tung (jmf med vanlig jacka, jmf med väst känns den lätt)

Dock är det en ENORM skillnad i känsla mellan att ha den och väst. Jackan är mycket skönare och det känns inte alls lika 'instängd' och man blir inte lika svettig etc. Dessutom har man mer rörelsefrihet när man rider och det känns mycket lättare att ha den än västen. Jag bävar för att behöva byta tillbaka när värmen kommer.

Den känns somd en skyddar VÄLDIGT bra när man klämmer på den, den har ju samma sorts plattor som i en säkerhetsväst. Folk brukar tycka 'åh, är det där jackan, får jag känna?' och sen när de känenr så tycker de 'oj, det var mycket mer skydd än jag trodde'. Den skyddar på etts ätt mer än en väst iom att den har plattor på många ställen där en väst INTE har det. Samtidigt så skyddar den på ett sätt mindre än en väst eftersom det finns vissa 'glipor' på ställen där väst skyddar.

Jag har slagit kullerbyttor i den (på golvet i affären *s*) och så och det KÄNNS som att bara man har rätt storlek och DRAR ÅT den i midjan (finns ett spänne för det) så borde den inte åka upp alldeles när man åker av. Däremot från midjan och ner är jag tveksam till om den inte kan kasa upp så man är oskyddad om man har otur vid ett fall. Drar man inte åt den i midjan blir det rätt värdelöst dock.

Jag upplevde den inte klumpig att rida i ens första gången, och jag tänker inte på att jag har den. Jag har haft den mest i skogen, men även ett dressyrpass i ridhus och båda fungerade bra.

Den är ofodrad förutom plattorna, men blir ändå varm iom plattorna. Man kan ta ut plattorna och ha den som tunn ridjacka, men om jag tar ut alla plattorna blir den ju för stor så där har de nog inte riktigt tänkt ;)

Massor med bra fickor och så som jag mer än en gång varit belåten över.

Jag har dock inte (tack och lov) åkt av i den så den är inte testad i skarpt läge.

Men efter att ha provat den, klämt och känt på den, slagit kullerbyttor på butiksgolvet etc så bedömde jag att den skyddar tillräckligt för att jag ska våga byta västen mot den. Jag har en permanent ryggskada och borde helst inte rida mer eftersom slår jag i ryggen igen så blir det rullstol - i bästa fall. Så jag är KINKIG, och jag gjode ändå bedömningen att 'en sådan ska jag ha!'. Nu är valacken inte typen som bockar elelr så, däremot kan han vara väldigt spooky så risken finns där hela tiden. Men jag har faktiskt bara åkt av honom en gång på fem år, och det var då jag skaffade ryggskadan ;)

Men när jag ska rida in unghästen blir det väst till en början iaf.

Största nackdelen med jackan är att den inte ersätter väst på sommaren.

Sen velade och funderade jag länge innan jag köpte den. Såg den i somras, köpte den i december. Det var priset som fick mig att tveka, det är ganska mycket pengar liksom, spec som man inte kan ha den på sommaren. Men jag köpte den tillslut som sagt och jag har INTE ångrat mig en enda gång och jag dyrkar den! :love:

Det enda den är riktigt obekväm till är att KÖRA BIL förresten. Det rekommenderas inte övht.. :devil:
 

Liknande trådar

Utrustning Vad har ni och vad är ni nöjda med? Det känns som att jag har provat igenom hela sortimentet. Jag har provat alla hööks, både deras egna...
2
Svar
31
· Visningar
3 152
Senast: JennyLz
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 234
Senast: Cattis_E
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 088
Senast: nullo-modo
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 654
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp