Bukefalos 28 år!

Ang pris på huskatter

Sv: Ang pris på huskatter

Men det är ju samma sak med en regel om att kattungarna måste kosta 1000 kr. Det kan annonsören lätt skriva in i annonsen bara för att den ska komma in och sedan struntar de i det när det väl kommer till kritan för folk kommer kontakta dem ändå.

Att jag skriver ut 6000 kr som pris på mina kattungar hindrar inte folk från att ringa och vilja köpa kattungarna för halva priset eller tom. mindre än så.

Jag tror det manar till lite mer eftertanke om tidningar och annonssidor har regler om generell omvårdnad så som tex. vaccination. Folk (köpare) som inte tänkt på att man kan vaccinera kattungar kanske får en aha-upplevelse.
 
Sv: Ang pris på huskatter

Problemet är att om t.ex Blocket stället kravet att det ska stå att kattungarna är vaccinerade i annonsen så kanske många skriver det för att de måste men fortfarande tar priset 100 kr för kattungen och eg skiter i att vaccinera.

Ja, det är ju till viss del så det är idag. Bl.a. Blocket har en 12 veckorsgräns för kattungar (man måste alltså skriva i annonsen att katten är 12 veckor gammal vid leverans), men väldigt många säljare struntar i det. Likaså har ju många tidningar och köp- och säljsajter på Internet redan infört att en katt inte får kosta mindre än si och så många kronor, men även det är ju lätt för säljarna att komma runt. Tyvärr! Ett högre pris (bortåt 1000-lappen) kan nog däremot avskräcka vissa av de köpare som inte är beredda att betala för sin katt att ens höra av sig till säljaren, så det är en bra idé!

Sedan tror jag det är minst lika viktigt att köparna ställer krav, som att säljarna gör det. Min Måns (huskatt) t.ex. var till salu för 250 kr och säljaren hade inte haft en tanke på att vet.besiktiga och vaccinera honom och hans syskon. När jag bad om att få Måns både besiktigad och vaccinerad innan köp var det dock inte alls några problem! Priset gick upp lite såklart, men hellre det och en helt säkert frisk katt. (Sådana problem som vi hade med vår "gratiskatt" när hon var liten vill jag inte vara med om igen! Sist vi var med henne till veterinären, för någon mindre åkomma, var vet. imponerad över att hon blivit så gammal som hon blivit... Katten var då tre år. :crazy:)

Så summa summarum: Jag tror på ökade krav från tidningarna och köp- och säljsajterna (högre pris, 12 veckorsregeln, vet.besiktning och vaccination) samt fortsatt ökad information i stort. Alltså både till ev. säljare OCH köpare.
 
Senast ändrad:
Sv: Ang pris på huskatter

Jag är ingen "oseriös uppfödare". Jag anser mig över huvudtaget inte vara uppfödare. Min katt fick ungar. Aldrig i livet har jag tänkt tjäna pengar på dem. Jag vill att de skall få bra hem i framtiden och jag kommer att sälja dem till marknadsvärdet. Det är bara teoretiska resonemang att tro att bara för att man sätter ett pris långt över marknadsvärdet så kommer statusen att höjas. Det fungkar kanske på kalsonger typ Björn Borg kalsonger, men det kommer inte att funka på katter.
 
Sv: Ang pris på huskatter

Jag är ingen "oseriös uppfödare". Jag anser mig över huvudtaget inte vara uppfödare. Min katt fick ungar. Aldrig i livet har jag tänkt tjäna pengar på dem. Jag vill att de skall få bra hem i framtiden och jag kommer att sälja dem till marknadsvärdet. Det är bara teoretiska resonemang att tro att bara för att man sätter ett pris långt över marknadsvärdet så kommer statusen att höjas. Det fungkar kanske på kalsonger typ Björn Borg kalsonger, men det kommer inte att funka på katter.

Varför kommer inte det fungera på katter?
Hur kommer det sig att katter som kostar 6000:- så gott som aldrig sitter på katthemmen?
Där sitter bara vanliga huskatter som folk inte varit försiktiga med (varken kastrerade, vaccinerade eller öronmärkta när dem dumpas i en kartong utanför eller hittas på gatan.)
Kan det bero på att folk som betalar mer för något är mer rädda om det? Det gäller iaf ofta för hästar(vilken 5000:- travare har skydd i hagen?), soffor och tavlor men just katter ska det tydligen inte fungera på...

Gick du inte back också om du vaccinerade + vet. besiktigade kattungarna och sålde dem till marknadsvärdet?
 
Sv: Ang pris på huskatter

Jag är ingen "oseriös uppfödare". Jag anser mig över huvudtaget inte vara uppfödare. Min katt fick ungar. Aldrig i livet har jag tänkt tjäna pengar på dem. Jag vill att de skall få bra hem i framtiden och jag kommer att sälja dem till marknadsvärdet. Det är bara teoretiska resonemang att tro att bara för att man sätter ett pris långt över marknadsvärdet så kommer statusen att höjas. Det fungkar kanske på kalsonger typ Björn Borg kalsonger, men det kommer inte att funka på katter.

Enligt ordets rätta definition så är en uppfödare någon föder upp djur och det gör du ju även om du bara föder upp en kull. Vare sig du vill eller inte så är du en uppfödare. Tjäna pengar på kattungar... vem gör det? Kattuppfödare (de som inser att de är det och kallar sig det) föder inte upp katter för att tjäna pengar. Några kanske tror att de kommer göra det innan de kommit igång, men de brukar vakna ur den drömmen ganska snabbt.

Varför tror du att det så gott som bara är huskatter som finns på landets katthem? Varför är det inte perser, siames, norsk skogkatt eller någon annan vanlig raskatt vi finner där (enstaka fall visst, men varför dominerar huskatten)?
 
Sv: Ang pris på huskatter

Ja, det är ju till viss del så det är idag. Bl.a. Blocket har en 12 veckorsgräns för kattungar (man måste alltså skriva i annonsen att katten är 12 veckor gammal vid leverans), men väldigt många säljare struntar i det. Likaså har ju många tidningar och köp- och säljsajter på Internet redan infört att en katt inte får kosta mindre än si och så många kronor, men även det är ju lätt för säljarna att komma runt. Tyvärr! Ett högre pris (bortåt 1000-lappen) kan nog däremot avskräcka vissa av de köpare som inte är beredda att betala för sin katt att ens höra av sig till säljaren, så det är en bra idé!
Precis så här menar jag också!

Sedan tror jag det är minst lika viktigt att köparna ställer krav, som att säljarna gör det. Min Måns (huskatt) t.ex. var till salu för 250 kr och säljaren hade inte haft en tanke på att vet.besiktiga och vaccinera honom och hans syskon. När jag bad om att få Måns både besiktigad och vaccinerad innan köp var det dock inte alls några problem! Priset gick upp lite såklart, men hellre det och en helt säkert frisk katt. (Sådana problem som vi hade med vår "gratiskatt" när hon var liten vill jag inte vara med om igen! Sist vi var med henne till veterinären, för någon mindre åkomma, var vet. imponerad över att hon blivit så gammal som hon blivit... Katten var då tre år. :crazy:)

Så summa summarum: Jag tror på ökade krav från tidningarna och köp- och säljsajterna (högre pris, 12 veckorsregeln, vet.besiktning och vaccination) samt fortsatt ökad information i stort. Alltså både till ev. säljare OCH köpare.
Jag håller med dig.
 
Sv: Ang pris på huskatter

I ärlighetens namn - är det verkligen någon som tror att huskattens status skulle höjas bara för attman plötsligt höjde priset till 1500 kronor per kattunge. Vad skulle hända om jag gjorde det med mina tre som är kvar? Jag skulle självklart inte kunna sälja dem. Då skulle jag ha fem katter istället för 2. Det är lite naivt att då tro att jag plötsligt skulle ångra att jag lät min katt få kattungar. Plötsligt skulle jag förstå att min älskling är så "värdelös" att hon inte förtjänar att få några ungar. Sen skulle jag fatta att "värdelösa" katter inte skall ha rätten att få kattungar och vi som har så "värdelösa" katter skall aldrig få nöjet att ha en kull. Istället borde vi agera nån sorts socialarbetare för övergivna katter och gå till nått katthem och ta hem en otrygg, rädd och övergiven katt som knappt är rumsren och jätteskygg för människor.

Jag vill ha mina huskattungar som har bott hos mig sen den dag de öppnade sina ögon. Jag säljer dem till marknadsvärdet och jag kommer personligen aldrig att tycka att de är så värdelösa att de inte förtjänar att få kattungar. En av ungarna skall vi behålla. Jag vill gärna ha en kull till så det blir sannolikt p-piller för henne ett par år. Mamman skall steriliseras. Det är ju jättekul med kattungar, men jag är absolut totalt ointresserad av raskatter. jag gillar bara vanliga 100:- katter som jag sedan kan lägga hur mycket pengar, vaccinering och kärlek som helst på när de väl har kommit till mitt hem.
 
Sv: Ang pris på huskatter

I ärlighetens namn - är det verkligen någon som tror att huskattens status skulle höjas bara för attman plötsligt höjde priset till 1500 kronor per kattunge. Vad skulle hända om jag gjorde det med mina tre som är kvar? Jag skulle självklart inte kunna sälja dem. Då skulle jag ha fem katter istället för 2. Det är lite naivt att då tro att jag plötsligt skulle ångra att jag lät min katt få kattungar. Plötsligt skulle jag förstå att min älskling är så "värdelös" att hon inte förtjänar att få några ungar. Sen skulle jag fatta att "värdelösa" katter inte skall ha rätten att få kattungar och vi som har så "värdelösa" katter skall aldrig få nöjet att ha en kull. Istället borde vi agera nån sorts socialarbetare för övergivna katter och gå till nått katthem och ta hem en otrygg, rädd och övergiven katt som knappt är rumsren och jätteskygg för människor.

Du har fel, jag vet ett par stycken som har huskattungar, övergivna honor som de har tagit hand om som fått ungar. Dessa ungar är uppfödda rätt, dvs vaccinerade, avmaskade, besiktigade m.m och de kostar ca 1000-1500 kr och de blir sålda. Det finns nämligen många människor som vill ha en seriöst uppfödd huskatt då de önskar sig en huskatt samtidigt som de inte vill stötta oseriösa uppfödare. Då betalar de hellre lite mer.

Jag vill ha mina huskattungar som har bott hos mig sen den dag de öppnade sina ögon. Jag säljer dem till marknadsvärdet och jag kommer personligen aldrig att tycka att de är så värdelösa att de inte förtjänar att få kattungar. En av ungarna skall vi behålla. Jag vill gärna ha en kull till så det blir sannolikt p-piller för henne ett par år. Mamman skall steriliseras. Det är ju jättekul med kattungar, men jag är absolut totalt ointresserad av raskatter. jag gillar bara vanliga 100:- katter som jag sedan kan lägga hur mycket pengar, vaccinering och kärlek som helst på när de väl har kommit till mitt hem.
Vad är marknadesvärdet?
Jag tycker inte dina huskattungar är värdelösa, men det verkar som att du tycker det om du inte vill lägga pengar på vaccination och besiktning.
 
Sv: Ang pris på huskatter

I ärlighetens namn - är det verkligen någon som tror att huskattens status skulle höjas bara för attman plötsligt höjde priset till 1500 kronor per kattunge.

Javisst skulle statusen höjas. Varför skulle den inte göra det ?


Vad skulle hända om jag gjorde det med mina tre som är kvar? Jag skulle självklart inte kunna sälja dem. Då skulle jag ha fem katter istället för 2.

Förstår inte problemet. Min syster har tagit x-antalet kullar på sina 3 huskatter. Ingen unge kostar mindre än 1000:-/st. Hon maskar/vaccinerar innan försäljning. Dessutom ratar hon köpare som skickar mail med noll information om hur kattungen kommer bo, hur familjesammansättningen ser ut (barn, hund) mm mm.

Tex: Hej ! Har du kattungen kvar ? Eller: Hej ! Vi vill ha en röd långhårig katt, när kan vi komma och titta ? Sånt svarar hon inte på.

Nu har hon 1 unge kvar, MEN det har hon räknat med att sånt kan hända. Men trots det så säljer hon inte till villken korkskalle som helst som bara vill ha en kattunge.

Plötsligt skulle jag förstå att min älskling är så "värdelös" att hon inte förtjänar att få några ungar. Sen skulle jag fatta att "värdelösa" katter inte skall ha rätten att få kattungar och vi som har så "värdelösa" katter skall aldrig få nöjet att ha en kull.

Jag tror du missuppfattat. Först måste vi ju ta hand om alla de ungar som ingen vill ha istället för att främst se till våra egna behov av att det är gulligt med kattungar. Dom växer dom med. Många katter på katthem har ju haft hem också. Vart är deras mattar och hussar då ? Jag ser INTE mina 2 honor som värdelösa bara för att dom inte fått ungar. Sitter statusen i hur många ungar dom kan klämma ur sig eller ?

Sen anser jag detsamma när vi kommer till raskatter. Då menar jag, bara för man har en raskatt behöver man heller inte ta ungar på den. Många gör ju det bara för det råkar vara en rasren en.
 
Sv: Ang pris på huskatter

I ärlighetens namn - är det verkligen någon som tror att huskattens status skulle höjas bara för attman plötsligt höjde priset till 1500 kronor per kattunge. Vad skulle hända om jag gjorde det med mina tre som är kvar? Jag skulle självklart inte kunna sälja dem. Då skulle jag ha fem katter istället för 2. Det är lite naivt att då tro att jag plötsligt skulle ångra att jag lät min katt få kattungar. Plötsligt skulle jag förstå att min älskling är så "värdelös" att hon inte förtjänar att få några ungar. Sen skulle jag fatta att "värdelösa" katter inte skall ha rätten att få kattungar och vi som har så "värdelösa" katter skall aldrig få nöjet att ha en kull. Istället borde vi agera nån sorts socialarbetare för övergivna katter och gå till nått katthem och ta hem en otrygg, rädd och övergiven katt som knappt är rumsren och jätteskygg för människor.

Jag vill ha mina huskattungar som har bott hos mig sen den dag de öppnade sina ögon. Jag säljer dem till marknadsvärdet och jag kommer personligen aldrig att tycka att de är så värdelösa att de inte förtjänar att få kattungar. En av ungarna skall vi behålla. Jag vill gärna ha en kull till så det blir sannolikt p-piller för henne ett par år. Mamman skall steriliseras. Det är ju jättekul med kattungar, men jag är absolut totalt ointresserad av raskatter. jag gillar bara vanliga 100:- katter som jag sedan kan lägga hur mycket pengar, vaccinering och kärlek som helst på när de väl har kommit till mitt hem.

Andra lyckas, varför skulle inte du lyckas? Fel köparkrets? Du kanske lockar till dig en annan köparkrets genom att vaccinera, veterinärbesiktiga och sätta ett bra pris? Jisses, det finns folk som säljer huskatter för 2500-3000 kr och lyckas få alla kattungar sålda. En del av dem kan kallas seriösa och de har skapat en kundkrets genom att behandla både kattungar och köpare väl, sådant sprids.

Att bli sittandes med osålda kattungar är något man måste räkna med när man låter sin hona få ungar, oavsett om det är en huskatt eller en raskatt. Det finns raskattuppfödare som blir sittandes med kattungar lite längre också, men vi vet att det kan hända. Då väntar man helt enkelt med att ta nästa kull tills man lyckats sälja kattungarna från kullen man hade tidigare.

När det gäller katter så är marknadsvärdet på dem starkt förknippat med vad för omsorg de har fått innan försäljning. En kattunge som bara är avmaskad har inte samma marknadsvärde som en kattunge som även har blivit vaccinerad och veterinärbesiktigad och det finns en marknad för båda sorterna (tyvärr kanske ska tilläggas).

Jag antar att du med "vanliga 100-kronorskatter" avser huskatter och jag kan förstå att man inte vill ha en raskatt, men en huskatt och en "100-kronorskatt" är inte samma sak.
 
Sv: Ang pris på huskatter

Huskatter för 2500:-!?!? Jag säger bara en sak - lurad - lättlurad. är inte det ocker med en prishöjning på typ 2000% på nått år. Det är värre än fastighetsmarknaden.
 
Sv: Ang pris på huskatter

Huskatter för 2500:-!?!? Jag säger bara en sak - lurad - lättlurad. är inte det ocker med en prishöjning på typ 2000% på nått år. Det är värre än fastighetsmarknaden.
Vadå lättlurad. Jag skulle gärna betala så mycket för en rätt uppfödd huskatt om jag just ville ha en huskatt.
Tycker du inte att ett djur som kan leva upp till 20 år och är så trevligt är värt så mycket pengar? Hundar är ju mycket dyrare t.ex.
Jag tar ca 6000 kr för mina kattungar. Skulle de av någon anledning vara olämpligt att avla på eller ställa ut katten sänker jag priset ngt.
 
Sv: Ang pris på huskatter

Huskatter för 2500:-!?!? Jag säger bara en sak - lurad - lättlurad. är inte det ocker med en prishöjning på typ 2000% på nått år. Det är värre än fastighetsmarknaden.

Till skillnad från dig så finns det en hel del människor som gärna betalar för att få hem en kattunge som är grundvaccinerad, ID-märkt, veterinärbesiktigad, avmaskad, försäkrad samt får med sig ett gediget kattungepaket när de hämtar katten.

2500 kr täcker nog rätt precis de kostnaderna (plus mat och sand).

Du måste väl finna mina kattungeköpare extremt lättlurade då som betalar 6000 kr för en kattunge. :smirk: Visserligen raskatter, men ändå...
 
Sv: Ang pris på huskatter

*kl*

Så, bara för att jag inte betalat tusenlappar för mina 2 katter så innebär det att de får det sämre? Att jag inte sköter om dem på ett lika bra sätt som om jag hade gett mer för dem??

Jag gav 100kr för min äldsta katt, och fick den yngsta gratis (de kunde inte ta hand om en katt till, honan fick ungar trots att hon gick på P-piller). Jag kan garantera alla här att mina katter definitivt har det lika bra som de katter som kostat 5-6000kr.

Förut köpte vi katter enl den gamla regeln "5 öre/ben och 5 öre för svansen", (med den skillnaden att vi gav en krona/ben och en krona för svansen), och med tanke på hur gamla de katterna blivit så tror jag inte att det gick någon nöd på dem.

Tycker att det största ansvaret ligger på säljaren/uppfödaren att se till att katten hamnar i rätt hem (och våga neka att släppa iväg katter till personer man inte gillar), priset tror jag inte spelar så stor roll egentligen, enda skillnaden blir nog tyvärr att fler sitter med kattungar som de inte kan bli av med.

Själv har jag kastrerat min hona, och hanen ska också iväg till veterinären direkt han blir tillräckligt gammal för kastrering
 
Sv: Ang pris på huskatter

Min mamma har heller inte betalat mycket för sin katt men det finns väldigt många därute som tänker att om de kan få en katt gratis så de är inte rädd om den, struntar i att vaccinera osv.
Jag antar också att om man säljer en katt för 50 öre tassen så har man inte vaccinerat ungen.
Är inte det underligt? Hur många skulle strunta i att vaccinera sina hästar?
 
Sv: Ang pris på huskatter

Jag känner flera som inte vaccinerar sina hästar (iaf inte mot influensan, däremot är de stelkrampsvacc), gör det dem till sämre hästägare?? De kanske resonerar så att de inte utsätter sina hästar för smittorisk i någon större omfattning (har eget stall och rider endast sina egna hästar och aldrig på anläggning).
Jag har alltid vaccinerat och försäkrat mina hästar och hundar, men inte alltid mina katter.
Att strunta i att vaccinera betyder inte automatiskt att man inte är rädd om sitt djur.
 
Sv: Ang pris på huskatter

Ja, jag tycker man är en sämre djurägare då.
Varför är dina hundar och hästar vaccinerade men inte katterna?
Även om dem är innekatter kan man dra hem saker.

Från www.katt.nu:

"Det är viktigt att vaccinera sin katt för att den ska undvika kattsjukdomar som ofta är dödliga."

Hur vågar man ta den risken?
 
Sv: Ang pris på huskatter

Beroende på hur jag har bott har jag valt att ibland avstå från att vaccinera mina katter (som inte är innekatter)

Vaccinering innebär tyvärr inte immunitet mot sjukdomarna, och eftersom jag haft 2 katter som blivit väldigt dåliga i samband med vaccinering (en tvingades vi ta bort) så är jag inte odelat positiv till vaccinering (även om mina nuvarande katter faktiskt vaccinerats)

Hundar vaccinerade för att få vistas på utställning, hästar vaccinerade för att få vistas på tävlingar, katterna åker inte på varken utställningar eller tävlingar. Där är anledningen till att hästar + hundar vaccinerats även då katterna inte vaccinerats.

Hur vågar man ta risken att låta katten vara ute? Den kan ju bli påkörd eller tagen av ett rovdjur, och den risken anser jag vara många gånger större än att den skulle åka på en dödlig sjukdom.
 
Sv: Ang pris på huskatter

Hur vågar man ta risken att låta katten vara ute? Den kan ju bli påkörd eller tagen av ett rovdjur, och den risken anser jag vara många gånger större än att den skulle åka på en dödlig sjukdom.

De flesta tar den risken därför att de tycker att sin katt får en markant bättre livssituation av det.
Men om man inte vaccinerar? Hur förbättrar man kattens situation då?
Jag tror att det du varit med om med dina katter är väldigt ovanligt så det är inget man behöver oroa sig för.
Så det enda man brukar vinna (inte katten) är mer pengar i plånboken med att jämföra att katten kan dö och innan den gör det sprida smittan vidare till andra katter i sin tur.
 
Sv: Ang pris på huskatter

...och jag har tagit risken att inte vaccinera eftersom jag inte vill råka ut för ytterligare ett "ovanligt" dödsfall. De som varit vaccinerade när jag fått/köpt dem har jag fortsatt vaccinera, men inte de andra (nu bor jag i villaområde med många katter, så nu kanske jag hade vaccinerat även en ovaccinerad kattunge). Pengarna i plånboken är inga stora summor att prata om, dem kan jag både ha och mista!!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp