Bukefalos 28 år!

Ang pris på huskatter

Sv: Ang pris på huskatter

På hundar finns det inget minimipris som hundar som lägst "ska/får" säljas för.

Var och en sätter det pris som är rimligt ur den egna situationen och köparen väljer sin kattunge från vad den tycker är en bra uppfödare och ett för den ett normalt och passande pris dessutom.

Att reglera vad ett djur (oavsett art och ras) som minst ska kosta tycker jag är en otroligt korkad idé om jag ska vara ärlig..
 
Sv: Ang pris på huskatter

På hundar finns det inget minimipris som hundar som lägst "ska/får" säljas för.

Var och en sätter det pris som är rimligt ur den egna situationen och köparen väljer sin kattunge från vad den tycker är en bra uppfödare och ett för den ett normalt och passande pris dessutom.

Att reglera vad ett djur (oavsett art och ras) som minst ska kosta tycker jag är en otroligt korkad idé om jag ska vara ärlig..
Varför då?
Inser du inte poängen?
 
Sv: Ang pris på huskatter

Beroende på hur jag har bott har jag valt att ibland avstå från att vaccinera mina katter (som inte är innekatter)

Vaccinering innebär tyvärr inte immunitet mot sjukdomarna, och eftersom jag haft 2 katter som blivit väldigt dåliga i samband med vaccinering (en tvingades vi ta bort) så är jag inte odelat positiv till vaccinering (även om mina nuvarande katter faktiskt vaccinerats)

Hundar vaccinerade för att få vistas på utställning, hästar vaccinerade för att få vistas på tävlingar, katterna åker inte på varken utställningar eller tävlingar. Där är anledningen till att hästar + hundar vaccinerats även då katterna inte vaccinerats.


Hur vågar man ta risken att låta katten vara ute? Den kan ju bli påkörd eller tagen av ett rovdjur, och den risken anser jag vara många gånger större än att den skulle åka på en dödlig sjukdom.

Jag har vaccinerat massor av katter och kattungar men aldrig varit med om detta.
Mitt förslag att du är snål och inte tycker katterna är värda att lägga pengar på alt. dumdristig. Ang att våga låta katten vara ute så är det en diskussion du får ta med utekattsägare. Jag skulle aldrig ha det.
 
Sv: Ang pris på huskatter

Då kan vi ju införa att föl, oavsett stam, ras etc. ska kosta minst 30 000:- att sälja också, det vore väl bra?
 
Sv: Ang pris på huskatter

Jag har vaccinerat massor av katter och kattungar men aldrig varit med om detta.
Mitt förslag att du är snål och inte tycker katterna är värda att lägga pengar på alt. dumdristig. Ang att våga låta katten vara ute så är det en diskussion du får ta med utekattsägare. Jag skulle aldrig ha det.

Eftersom jag är utekattsägare så får jag väl ta den disskusionen med mig själv då antar jag... Katter mår bra av att vara ute, det var mitt svar till mig själv. Skulle aldrig kunna ha innekatt (även om mina ofta är inne oxå), då jag anser att det strider mot deras natur att inte få följa sin jaktinstinkt.

Snål? Helt klart inte, den lilla summa det kostar att vaccinera gör varken till eller från på kontot. (dessutom så vaccinerar jag, läs gärna mina inlägg).

Dumdristig? Varför tror du det??? Vad har jag skrivit som får dig att uppfatta mig som dumdristig??

Vaccinerar folk sina guldfiskar och hamstrar?? Är de snåla/dumdristiga för det?? Ska du starta en tråd där du rekomenderar det oxå kanske, som nästa steg? Självklart anser jag att mina katter är värda att lägga pengar på, tror ärligt talat att de kostat mer än min hund detta år. Skulle jag inte vara beredd att lägga ner tid och pengar på katternas välbefinnande så skulle jag inte ha katt. Du är välkommen att hälsa på och se hur välmående mina två älsklingar är.

Även om inte du varit med om att något hänt i samband med vaccinering så innebär ju inte det att ingen råkat ut för det. Jag har som sagt varit med om det vid ett par tillfällen, och det var ingen rolig upplevelse att tvingas ta bort sin älskade katt bara för att den inte klarade av vaccinet.

I övrigt måste jag faktiskt hålla med Gnist, varför skulle det finnas ett lägstapris på katter när det inte finns på något annat djur???
 
Sv: Ang pris på huskatter

Då kan vi ju införa att föl, oavsett stam, ras etc. ska kosta minst 30 000:- att sälja också, det vore väl bra?

Jaaa, då kanske ekonomin i uppfödandet blir lite bättre, med en chans att komma på +/- noll. Bra förslag!!!!:D
Eller så kanske man skulle gå ifrån de godkända hingstarna och använda grannens ök, då kanske man t.o.m. kan gå med vinst!!
 
Sv: Ang pris på huskatter

Då kan vi ju införa att föl, oavsett stam, ras etc. ska kosta minst 30 000:- att sälja också, det vore väl bra?

Hästar har inte i närheten av så låg status som katter har. Det finns inte tusentals hemlösa hästar som fryser och svälter ihäl varje år i sverige. Däri ligger skillnaden.
 
Sv: Ang pris på huskatter

Eftersom jag är utekattsägare så får jag väl ta den disskusionen med mig själv då antar jag... Katter mår bra av att vara ute, det var mitt svar till mig själv. Skulle aldrig kunna ha innekatt (även om mina ofta är inne oxå), då jag anser att det strider mot deras natur att inte få följa sin jaktinstinkt.

Snål? Helt klart inte, den lilla summa det kostar att vaccinera gör varken till eller från på kontot. (dessutom så vaccinerar jag, läs gärna mina inlägg).

Dumdristig? Varför tror du det??? Vad har jag skrivit som får dig att uppfatta mig som dumdristig??

Att du skriver att du inte vaccinerar dina katter som dessutom går ute.

Vaccinerar folk sina guldfiskar och hamstrar?? Är de snåla/dumdristiga för det??

Lägg av! Varje år dör massor av katter i kattpest eller snuva dör att folk inte vaccinerar. Det finns inte miljontals utegående guldhamstrar i sverige, eftersom det finns tusentals utegående katter så är riskerna att de ska smittas av pest eller snuva stora. Hamstrar hålls i bur, fiskar i akvarie, de lever båda djurarterna relativt isolerat. Du inser säkert hur korkad din jämförelse är.

Ska du starta en tråd där du rekomenderar det oxå kanske, som nästa steg? Självklart anser jag att mina katter är värda att lägga pengar på, tror ärligt talat att de kostat mer än min hund detta år. Skulle jag inte vara beredd att lägga ner tid och pengar på katternas välbefinnande så skulle jag inte ha katt. Du är välkommen att hälsa på och se hur välmående mina två älsklingar är.

Även om inte du varit med om att något hänt i samband med vaccinering så innebär ju inte det att ingen råkat ut för det. Jag har som sagt varit med om det vid ett par tillfällen, och det var ingen rolig upplevelse att tvingas ta bort sin älskade katt bara för att den inte klarade av vaccinet.
Du kanske du ska byta vaccin, det finns båda levande och avdödat vaccin.

I övrigt måste jag faktiskt hålla med Gnist, varför skulle det finnas ett lägstapris på katter när det inte finns på något annat djur???

Därför att katter far otroligt illa just p g a att de är så billiga och har så låg status och därför ofta behandlas som slit och slängvaror. Det är det jag önskar man kunde sätta stopp för.
Jag förstår inte varför vissa har så svårt att fatta detta.
 
Sv: Ang pris på huskatter

*kl*

Så, bara för att jag inte betalat tusenlappar för mina 2 katter så innebär det att de får det sämre? Att jag inte sköter om dem på ett lika bra sätt som om jag hade gett mer för dem??

Jag gav 100kr för min äldsta katt, och fick den yngsta gratis (de kunde inte ta hand om en katt till, honan fick ungar trots att hon gick på P-piller). Jag kan garantera alla här att mina katter definitivt har det lika bra som de katter som kostat 5-6000kr.

Förut köpte vi katter enl den gamla regeln "5 öre/ben och 5 öre för svansen", (med den skillnaden att vi gav en krona/ben och en krona för svansen), och med tanke på hur gamla de katterna blivit så tror jag inte att det gick någon nöd på dem.

Tycker att det största ansvaret ligger på säljaren/uppfödaren att se till att katten hamnar i rätt hem (och våga neka att släppa iväg katter till personer man inte gillar), priset tror jag inte spelar så stor roll egentligen, enda skillnaden blir nog tyvärr att fler sitter med kattungar som de inte kan bli av med.

Själv har jag kastrerat min hona, och hanen ska också iväg till veterinären direkt han blir tillräckligt gammal för kastrering

Vem har sagt det? Min första katt fick jag gratis och han har blivit väl omhändertagen hela livet.

Själva poängen handlar om att avskräcka oseriöst folk att skaffa katt bara för att det är enkelt och billigt. Alla kan inte avskräckas eftersom en del människor har så pass mycket pengar att inte ens några tusenlappar spelar någon roll, men man kan komma åt många.

Det handlar även om att ge kattungarna en bra start genom att vaccinera dem och veterinärbesiktiga dem. Visst, det går att överlåta den biten till köparen men sätter man priset på kattungarna efter den vård de har fått så kvittar det ju, ekonomiskt, om det är uppfödaren eller köparen som gör det eller hur? I ett sådant läge anser jag att det är mycket lämpligare att uppfödare ser till att det blir gjort. Dels för att det verkligen ska bli gjort men även för att man då kan se till att man släpper iväg friska kattungar med god immunitet mot kattpest.
 
Sv: Ang pris på huskatter

Då kan vi ju införa att föl, oavsett stam, ras etc. ska kosta minst 30 000:- att sälja också, det vore väl bra?

eller ännu bättre:
A ponnyer minimipris:20.000
B ponnyer minimipris:30.000
C ponnyer minimipris:40.000
D ponnyer minimipris:50.000
storhäst minimi pris: 60.000.
Då skulle det ju bara vara dem som var rika som skulle ha råd och köpa in hästen.
och många hästar skulle bli avlivade eller överivna för att ägarna inte skulle hitta någon köpare

Fick båda mina katter gratis och tar vi sämre hand om dem för de, näe det gör vi inte.
 
Sv: Ang pris på huskatter

Att strunta i att vaccinera betyder inte automatiskt att man inte är rädd om sitt djur.

När det gäller katter och kattpest så tycker jag att det indikerar att ägaren inte förstår risken. Kattpestviruset är ett TÅLIGT virus som kan klarar sig i omgivningen i flera år. Kattpestvaccinet ger även ett väldigt bra skydd mot kattpest.

För 200-300 kr kan man rädda livet på sin katt. Se till att den slipper genomgå det lidande kattpest faktiskt medför.

Varför tror ni att kattpestepidemier uppstår varje år? Jo, för att det springer runt ovaccinerade katter utomhus! Kattpest borde vara utrotat vid det här laget men okunniga ägare ser till att det inte blir så.
 
Sv: Ang pris på huskatter

Dumdristig? Varför tror du det??? Vad har jag skrivit som får dig att uppfatta mig som dumdristig??

Att du skriver att du inte vaccinerar dina katter som dessutom går ute.

Därför att katter far otroligt illa just p g a att de är så billiga och har så låg status och därför ofta behandlas som slit och slängvaror. Det är det jag önskar man kunde sätta stopp för.
Jag förstår inte varför vissa har så svårt att fatta detta.

Jag har även skrivit att mina nuvarande katter är vaccinerade, men det kanske är dumdristigt det med???

Jag har väldigt svårt att förstå hur man skulle kunna höja ett djurs status genom att höja priset på dem, det handlar väl mer om att de som har katter att sälja ska vara mer noga med var deras katter hamnar.

De tusentals utegående katterna vistas inte på samma område (även om det ibland finns många i ett o samma bostadsområde), och då jag inte vaccinerat mina katter har jag bott långt ute på landet (8 km till närmsta granne, som btw inte hade katt) så då är smittorisken betydligt mindre, precis på samma sätt som risken för en häst att bli smittad är betydligt mindre om den vistas långt ifrån andra potentiella smittbärare.

Jag har inte svårt att fatta, men däremot har jag svårt med personer som spyr ur sig anklagelser på väldigt lösa grunder. Förstår vart du vill komma med ditt resonemang, men tvivlar starkt på att ditt sätt är rätt väg att gå.
 
Sv: Ang pris på huskatter

Då kan vi ju införa att föl, oavsett stam, ras etc. ska kosta minst 30 000:- att sälja också, det vore väl bra?

Har vi 100000 hemlösa hundar eller hästar i Sverige?

Kattens extremt låga status som tamdjur går inte att jämföra med något annat tamdjur. På den punkten intar katten en särställning och det är därför det är så viktigt att göra allt som går för att vända den utveckligen.

I USA finns det, trots kraftigt agerade från veterinärer och katthem, 0.12 hemlösa katter per invånare (ungefär). Gör vi ingenting åt kattens situation i Sverige kan vi hamna i samma situation vilket i siffror skulle innebära ca 1 miljon hemlösa/förvildade katter i landet! En miljon är vad vi har i huskatter i Sverige idag så visualiserat, alla dagens huskatter hemlösa...
 
Sv: Ang pris på huskatter

Jag har även skrivit att mina nuvarande katter är vaccinerade, men det kanske är dumdristigt det med???

Jag har väldigt svårt att förstå hur man skulle kunna höja ett djurs status genom att höja priset på dem, det handlar väl mer om att de som har katter att sälja ska vara mer noga med var deras katter hamnar.

De tusentals utegående katterna vistas inte på samma område (även om det ibland finns många i ett o samma bostadsområde), och då jag inte vaccinerat mina katter har jag bott långt ute på landet (8 km till närmsta granne, som btw inte hade katt) så då är smittorisken betydligt mindre, precis på samma sätt som risken för en häst att bli smittad är betydligt mindre om den vistas långt ifrån andra potentiella smittbärare.

Jag har inte svårt att fatta, men däremot har jag svårt med personer som spyr ur sig anklagelser på väldigt lösa grunder. Förstår vart du vill komma med ditt resonemang, men tvivlar starkt på att ditt sätt är rätt väg att gå.
Det jag skrev var att det är dumdristigt att låta bli att vaccinera sina katter och det står jag för.
Vilket sätt tror du är rätt väg att gå för att höja kattens status och minska lidandet för tusentals katter varje år då?
 
Sv: Ang pris på huskatter

När det gäller katter och kattpest så tycker jag att det indikerar att ägaren inte förstår risken. Kattpestviruset är ett TÅLIGT virus som kan klarar sig i omgivningen i flera år. Kattpestvaccinet ger även ett väldigt bra skydd mot kattpest.

För 200-300 kr kan man rädda livet på sin katt. Se till att den slipper genomgå det lidande kattpest faktiskt medför.

Varför tror ni att kattpestepidemier uppstår varje år? Jo, för att det springer runt ovaccinerade katter utomhus! Kattpest borde vara utrotat vid det här laget men okunniga ägare ser till att det inte blir så.

Eller, som i mitt fall, mista livet på sin katt.

Jag är väl införstådd med risken, precis som jag är införstådd med risken att vaccinera (av egen erfarenhet). Mina nuvarande är vaccinerade, enbart pga att de var det när jag köpte dem, och uppenbarligen tålde vaccinet.
 
Sv: Ang pris på huskatter

Det jag skrev var att det är dumdristigt att låta bli att vaccinera sina katter och det står jag för.
Vilket sätt tror du är rätt väg att gå för att höja kattens status och minska lidandet för tusentals katter varje år då?

Som jag skrivit tidigare: UPPFÖDARANSVAR, om uppfödaren inte kan garantera bra hem åt de katter de lämnar iväg så kanske det vore bättre att överväga att inte föda upp katter.
 
Sv: Ang pris på huskatter

Eller, som i mitt fall, mista livet på sin katt.

Jag är väl införstådd med risken, precis som jag är införstådd med risken att vaccinera (av egen erfarenhet). Mina nuvarande är vaccinerade, enbart pga att de var det när jag köpte dem, och uppenbarligen tålde vaccinet.

Ja, tyvärr tål inte alla katter vaccin men dödsfall är extremt ovanliga och vaccin räddar betydligt fler liv än de tar. Kattpest dödar betydligt fler katter än alla kattvaccin vi har i Sverige gör.
 
Sv: Ang pris på huskatter

Men, med tanke på att jag drabbats av överkänslighet mot detta vaccin på 2 av mina totalt genom tiderna 6 katter så kanske du kan förstå min tveksamhet?? Tyvärr tror jag att trafiken dödar fler katter än kattpesten varje år.
 
Sv: Ang pris på huskatter

eller ännu bättre:
A ponnyer minimipris:20.000
B ponnyer minimipris:30.000
C ponnyer minimipris:40.000
D ponnyer minimipris:50.000
storhäst minimi pris: 60.000.
Då skulle det ju bara vara dem som var rika som skulle ha råd och köpa in hästen.
och många hästar skulle bli avlivade eller överivna för att ägarna inte skulle hitta någon köpare

Fick båda mina katter gratis och tar vi sämre hand om dem för de, näe det gör vi inte.

Det blir bara löjligt när folk börjar jämföra hundar och hästar med katter. Kom igen när det finns lika många hemlösa hundar i städerna som det finns i syd-europa. Eller för all del hästar som ränner runt lösa.

Varför tror ni att det inte sitter några raskatter på katthemmen för? Tänk efter lite...

/Heulwen, akuthem för Sthlms katthem och sysslar med att ta hand om alla billiga huskatter som blivit utkastade. Katten på min avatar hittades nästintill svält till döds.
 
Sv: Ang pris på huskatter

Men, med tanke på att jag drabbats av överkänslighet mot detta vaccin på 2 av mina totalt genom tiderna 6 katter så kanske du kan förstå min tveksamhet?? Tyvärr tror jag att trafiken dödar fler katter än kattpesten varje år.

Kanske dags att byta vaccin?

Ja, trafiken dödar antagligen fler katter än kattpest gör. Därför säljer i regel inte jag katter som utekatter.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp